Microsoft: "Vi har sålt över 200 miljoner Windows 8-licenser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv uppgraderade jag från Windows 7 till Arch Linux för 0 kr. Då hann jag på vägen dit även testa Ubuntu, Linux Mint, Mandriva, Debian, OpenSolaris och FreeBSD och några till utan någon extra kostnad. Mer prisvärt än så kan det inte bli.

Är inte tillräckligt tekniskt lagd för att testa allt det du nämnde där

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Elegant trixande med siffror att jämföra W7 över 12 mån med W8 över 15 mån. Det blir 20 miljoner W7 per månad mot 13.3 miljoner W8. W7 sålde alltså 50% bättre.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på W9 och möjligheten att köra metro appar i fönster, då kan jag tänka mig gå över från W7. Windows styrka är valfriheten och multitasking.

Att slänga på touch optimerat GUI och tvinga in folk i helskärm, det fungerar inte på en stationär dator.

På jobbet har jag bara köpt in windows 7 burkar även idag. Det finns bara nackdelar med W8 i en arbetsmiljö, mest utifrån administrativt, speciellt om man inte har en uppdaterad servermiljö.

Jag tror, när de väl lanserar W9 så kommer det vara slut på gnällandet (om det som skrivs om W9 blir verklighet).

Så tycker jag iaf, men smaken är som baken.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är inte tillräckligt tekniskt lagd för att testa allt det du nämnde där

Det tror du bara. Kan du installera Windows så fixar du exempelvis att installera Linux Mint utan problem. Det är inte svårare. Och har man gjort det klarar man debian och så vidare... Tar man ett litet kliv i taget blir det så småningom en ganska lång sträcka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimbow1234:

Skaffade ssd för någon veckan sedan och passade på att uppgradera från Vista, och efter man installerat Start8 och fixat med lite inställningar så man slipper MUI så är det ett snabbt och stabilt OS.
Dock "hänger" jag inte i själva windows så mycket så någon större skillnad på min datorupplevelse är det inte.

Vad gör ni andra på era datorer som får er att känna att W8 är så underbart och mycket bättre än W7?

Snabbare, sync, kommer åt program/appar snabbare, snyggare, appar. Kör med två skärmar, vet inte om jag skulle uppskatta det lika mycket på bara en skärm till min stationära. Kommer iof aldrig gå tillbaka till bara en skärm, det går inte.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Själv uppgraderade jag från Windows 7 till Arch Linux för 0 kr. Då hann jag på vägen dit även testa Ubuntu, Linux Mint, Mandriva, Debian, OpenSolaris och FreeBSD och några till utan någon extra kostnad. Mer prisvärt än så kan det inte bli.

Men hur mycket tid la du på att hitta och justera dem till den punkt som du ville ha dem? Svårt att se att du bara gjorde en nerladdning och sen var det klart. Så om din tid har något värde så har jag svårt att se att du skulle ha sparat något på att leka med Linux. Sen har du nog personligen inget behov av DirectX men för oss som tycker om att ha alternativ så är 175kr väldigt bra deal.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Avskyr själv Win8, är väl rädd för förändring antar jag

Permalänk
Medlem

Det finns också en mycket stor otydlighet i den här artikeln (MS sa det väl avsiktligen luddigt).
De flesta företag köper sina maskiner med OEM licenser (Dvs räknas in i de 200 miljonerna). Sen uppgraderar man den köpta oem licensen till tex W7 enterprise (den licensen redovisar man dock inte).

Därmed ser det ut som om man har en massa W8 försäljning när det kunderna egentligen köper i slutändan är W7.
Har själv "drabbats" av detta då MS anger att vi har 10K W8 burkar. Vi har 2 st så vitt jag vet, resternade 9998 har W7

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan finns det såklart folk som älskar det, precis som det fanns folk som älskade ME och Vista. Men de flesta som känner att de vill ha Windows 8 har förmodligen redan skaffat det.

Vista gillar jag fortfarande. Jag såg däremot förändringarna till 7 som ett försök att rädda ansikte; Det är ju inte direkt så stor skillnad på dem annars.

ME har jag däremot inte mycket till övers för.
Men allt utom ME är bättre än XP var.

Permalänk
Medlem

Förstår inte whinet.
Om man hatar ModernUi och Pekskärm och tror att det är det enda Win 8/8.1 handlar om så bör man ju testa det (Gärna med Classic shell, eller annat program för att boota till desktop och få tillbaka startmenyn).
Så kommer ni upptäcka att bakom ModernUI ligger det ett riktigt smidigt desktopgränssnitt. Betydligt bättre och rappare än Win 7 på många sätt, ser fräshare ut med o jag har inte stött på nått som inte vill funka än, windows DPI skalning är ju inte bättre i 7an hursomhelst så...

Bara en sån liten sak som att man får hastighet samt en graf då man flyttar filer och även kan pausea överföringen är bara det är klar fördel.
"Fönstersnappen" känns bättre med, vilket underlättar då man roddar 3 skärmar samtidigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Men hur mycket tid la du på att hitta och justera dem till den punkt som du ville ha dem? Svårt att se att du bara gjorde en nerladdning och sen var det klart. Så om din tid har något värde så har jag svårt att se att du skulle ha sparat något på att leka med Linux. Sen har du nog personligen inget behov av DirectX men för oss som tycker om att ha alternativ så är 175kr väldigt bra deal.

Visst i början tog det lång tid. Men man lär sig snabbt och kunskap är inte tungt att bära. Tycker det har varit värt tiden att lära sig det, upplever min dator mycket mer användbar nu än när jag körde Windows. Började testa Linux år 2008 och 2011 hade jag fastnat för Arch Linux och körde huvudsakligen Linux. Kastade ut Windows helt från datorn för ett år sedan men har det kvar på den bärbara för att kunna logga in på försäkringskassan (strul med Nordea Bank-id). Har även en virtuell maskin i KVM med Windows 7 mest "utifall att" men använder den nästan aldrig.

Det tar inte längre tid för mig att installera och konfigurera Linux än vad det tar med Windows. Snarare tvärtom. Särskilt att installera uppdateringar och drivrutiner finner jag jobbigt när man gör en ny installation av Windows 7. Antar det är smidigare med Windows 8 som är nyare vilket borde innebära färre uppdateringar vid en nyinstallation men med tiden så byggs det väl på med uppdateringar där också. Med Linux så får jag in alla uppdateringar direkt vid installationen. Nej directx är inget jag behöver, även om det i viss mån går att köra det via wine på Linux. Men jag spelar nästan aldrig spel (tycker det känns som bortkastad tid att slösa bort tiden med datorspel, det ger mig liksom inget).

Själv tycker jag Linux är ett bra alternativ. Det är väl värt tiden man får lägga ner på att lära sig det. Att lära sig Windows tog väl också tid? Men själv gör det mig inget att jag även har lite Windows-kunskaper. Man kan vända resonemanget och se det från andra sidan. Är det bortkastad tid att leka med Windows än att istället använda Linux? I och för sig har jag inte tagit mig tiden och lärt mig Windows 8, men man kanske blir tvungen om de uppgraderar på jobbet någon gång. Men de har precis "uppgraderat" från XP till Windows 7 där så det känns inte akut...

Permalänk
Medlem

Jag märker faktistk på jobbet nu att vi får fler och fler förfrågningar ifrån stora företag om juist Windows 8.1 , och att de vill köra POC ( prof of concept ). Mycket trevligt tycker jag

Själv har jag kört Windows 8 sen betan, störde mig rätt mkt på att det itne fanns en startmeny ibörjan men när man lär sig gränssnittet tycker jag bara det är jobbigt med Windows 7 nu för tiden. Startmenyn käns gammal , iof inget jag använder endå men men.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Låter som bra försäljningssiffror för Windows 8 med tanke på att Windows 7 efterträdde Windows Vista vilket gjorde att många uppgraderade, nuläget kan vara att många sitter kvar med Windows 7 och med det i åtanken så är det ju helt ok enligt mig.

Permalänk
Inaktiv

Köpte mina kopior helt i onödan, kör med Windows 7, vilket är klart snabbare och mer stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Köpte mina kopior helt i onödan, kör med Windows 7, vilket är klart snabbare och mer stabilt.

Det är väl just det som det inte är?
Jag läste att Windows 8 är klart snabbare och mer stabilt dock finns det ju nackdelar med W8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Vista gillar jag fortfarande. Jag såg däremot förändringarna till 7 som ett försök att rädda ansikte; Det är ju inte direkt så stor skillnad på dem annars.

ME har jag däremot inte mycket till övers för.
Men allt utom ME är bättre än XP var.

Ja, egentligen är ju Windows 7 mer som ett "Vista R2", men hade de släppt det som det så hade de inte fått sålt något.

På samma sätt tror jag det är med Windows 8. De kan lägga in en "klassisk" startmeny som alternativ, döpa om det till Windows 9 och det skulle börja sälja som smör. Men Microsoft är tydligen mer intresserade av att plocka promille på tablet-marknaden än att tjäna pengar. Undrar hur länge aktieägarna står ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Köpte mina kopior helt i onödan, kör med Windows 7, vilket är klart snabbare och mer stabilt.

Kan definitivt inte hålla med dig. Min dator rullar på bättre än någonsin med windows 8. Den startar upp på några sekunder och flyter på utan problem!

Permalänk
Medlem

Jag undrar alltid när jag läser sådana här ariklar hur många Win8 (i detta fall) MS faktiskt har sålt?

Hur många har ner/upp-graderat sin tidigare Windows eller köpt en Win8 licens i jämnförelse med de som köpt en PC som "råkar" ha Win8 installerad.

Sedan är det också intressant att veta hur många företag som det jag jobbar på som precis är klara med eller håller på att gå från WinXP till Win7 och installerar Win7 på maskiner som levereras med Win8?

Tyvärr lär man aldrig få veta svaret på dessa funderingar

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Kan definitivt inte hålla med dig. Min dator rullar på bättre än någonsin med windows 8. Den startar upp på några sekunder och flyter på utan problem!

Samma här. Förstår inte problemet.

Bästa OS so far

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Samma här. Förstår inte problemet.

Bästa OS so far

Undertill är det ett bra OS förutom kompatibilitetsproblem och dessa charms som man borde kunna inaktivera helt på skrivbordet förutom win tangenten då.

Permalänk
Avstängd

Jag har Windows 8 gratis genom MSDN då jag är utvecklare, men använder personligen helst och för det mesta Linux.

Jag har erfarit en del buggar och problem och fått blue screens.
Intel HAXM fungerar kraschar under Windows 8.1, lösningen är att använda pre-release version från deras.
Moderkort med Ethernet nätverkskrets från Broadcom (används av bla Dell Precision T1500) blue screenar i Windows 8.1. Lösningen är att använda en gammal drivrutin.

Windows 7 är jättebra och stabilt, så har man det kan man lika gärna stanna kvar på det.
Köper man ny dator som kommer med Windows 8, så kan man köra Windows 8, som även funkar fint för det mesta också, och som blev bättre med 8.1. Men jag ser framemot Windows 8.2 och hoppas det blir ännu bättre.

Inte så förtjust i Modern UI (även kallat Metro) dock.
Saknar startmenyn från Windows 7, men jag har hittat ett tredjepartsprogram som fixar en åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag uppgraderade till W8 och 8.1, tycker det är ett bättre operativsystem. Behöver aldrig ens se eller använda modern UI, förstår inte varför folk klagar.

Jag förstår inte varför jag ska bli påtvingad saker som jag inte vill ha eller behöver. Att jag kan undvika det hjälper inte, jag vill inte ha det i min dator från första början.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Köpte en Win8 Pro uppgraderings licens från Microsoft store för 139kr när dom hade uppgraderings erbjudandet men kan inte säga att jag gillar modern ui som dom kallar det nu. Men den räknas trots allt med bland sålda kopior även fast den inte används.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

asså de är ju ganska enkelt och förstå egentligen varför de är såhär

människor är rädda för nya saker, dom vill hålla sig på säker mark(saker dom är vana med)
och pga att startknappen varit med från början(tror jag) och nu helt plötsligt försvinner så vågar man inte,
Att folk är rädda för nya saker är ingen nyhet, de har varit med från tidens början.

men måste bara säga såhär: jag har suttit på ett win8.1 system snart i 3 månader, och när jag hjälper min kompis med win7 så känns de gammalt, alltså outdated, skulle aldrig kunna gå tillbaka till 7:an, allt går bara så mycket snabbare i 8.1

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

asså de är ju ganska enkelt och förstå egentligen varför de är såhär

människor är rädda för nya saker, dom vill hålla sig på säker mark(saker dom är vana med)
och pga att startknappen varit med från början(tror jag) och nu helt plötsligt försvinner så vågar man inte,
Att folk är rädda för nya saker är ingen nyhet, de har varit med från tidens början.

men måste bara säga såhär: jag har suttit på ett win8.1 system snart i 3 månader, och när jag hjälper min kompis med win7 så känns de gammalt, alltså outdated, skulle aldrig kunna gå tillbaka till 7:an, allt går bara så mycket snabbare i 8.1

Det borde ju Microsoft också veta om, och låta alla "fegisar" välja startmenyn om de vill. Modern UI i sig har ju inget egenvärde när man vant sig om man fortfarande hatar det (Ja, det går att vänja sig med saker man hatar).

Det verkar i alla fall som att Windows 7 kommer fortsätta säljas ett tag till http://www.zdnet.com/microsoft-extends-date-for-oem-preloads-...

För övrigt håller jag med. Windows 8 är bättre på i princip allt, men en klassisk startmeny tillhandahållen av Microsoft är en dealbreaker för mig. Finns den inte kvittar det om man får konstant 120FPS i alla spel och om datorn bootar på 2 sekunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med min Surface 2 och ärt skitnöjd. Jag tycker Microsoft lyckats jättebra för att vara ett första OS till surfplattor. Har även Windows Phone vilket jag tycker är jättebra. Microsoft är bäst när det gäller OS, förstår att det är svårt att kunna tillfredställa alla människor. Tycker dock windows 8 'är ett tablet OS och kanske inte desktop. Borde släppt ett desktop och ett touch OS. Så de med vanliga datorer kan slippa metro och ha gamla startmenyn. Annars är alla uppdateringarna väldigt bra och ett utomordentligt OS för touch enheter. Kan inte annat än att ge en eloge till Microsoft för sitt OS jämfört med Android och IOS efter så lång tid inte känns mer överlägset utan redan från börjat lyckats lika bra.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Värt att tänka på också att när win7 släpptes, så satt det en hel hög med missnöjda vista-kunder och längtade efter att få köpa ett nytt OS. När win8 släpptes fanns det mestadels nöjda kunder.
Att de ens kommer i närheten av de siffrorna får nog anses som bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Jag förstår inte varför jag ska bli påtvingad saker som jag inte vill ha eller behöver. Att jag kan undvika det hjälper inte, jag vill inte ha det i min dator från första början.

Nehe ok, din förlust helt enkelt.

"Påtvingad" blir du inte direkt, med några få klick får du W8 att komma direkt till skrivbordet istället för modern UI och windows kommer aldrig klaga för att du inte använder Start. Jag glömmer till och med bort att Start finns, få grejer påminner mig om detta och det är just alla diskussioner här på Swec. Utan Start känns W8.1 som ett på många sätt förfinat W7.

Skrivet av Ozzed:

För övrigt håller jag med. Windows 8 är bättre på i princip allt, men en klassisk startmeny tillhandahållen av Microsoft är en dealbreaker för mig. Finns den inte kvittar det om man får konstant 120FPS i alla spel och om datorn bootar på 2 sekunder.

Högerklickar du på Windowsikonen i W8.1 är det ju väldigt snarlikt startmenyn, går snabbt att vänja sig. Förstår helt ärligt inte allt negativt med att den inte "finns kvar" när de nu har satt dit en nästan identisk knapp. Men självklart hade det varit ett stort plus att kunna välja till den gamla hederliga startmenyn många är vana med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevoloth:

Avskyr själv Win8, är väl rädd för förändring antar jag

Du kanske ha fokus på väsentligheter istället, då är den inställningen ganska rimlig.