Nytt datorbygge (senast var 2007!)

Permalänk
Medlem

Nytt datorbygge (senast var 2007!)

Hej,

Jag har alltid byggt mina datorer, av flera skäl - ett av dom är att det är förbaskat kul :).
Nu var det dock hela 7 år sedan sist, och med åldern har jag väl spontant känt att jag är mindre och mindre insatt....

Det är dock dags att ta tag i det igen. Jag vill inte ha en extrem-gaming dator, men jag behöver en ny arbetsstation för kontorsarbete i synnerhet - men vill också gärna köra moderna spel och slippa sänka allt till lägsta nivåer för att får det att flyta.

Jag ber därför ödmjukt detta eminenta forum om lite input på mitt ihopplock och kundvagn

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6552565/2014-03-05

Är det något jag missat? Inte tänkt på? Kombinerar jag helt fel saker? Tänker jag fel?

Nätagg är inte med som ni märker, men jag avser köra mitt Corsair HX520 (om det går?). Observera att jag inte ska köra någon SLI eller sådant.

Stort tack,
Vol

Permalänk
Medlem
Skrivet av volatyle:

Hej,

Jag har alltid byggt mina datorer, av flera skäl - ett av dom är att det är förbaskat kul :).
Nu var det dock hela 7 år sedan sist, och med åldern har jag väl spontant känt att jag är mindre och mindre insatt....

Det är dock dags att ta tag i det igen. Jag vill inte ha en extrem-gaming dator, men jag behöver en ny arbetsstation för kontorsarbete i synnerhet - men vill också gärna köra moderna spel och slippa sänka allt till lägsta nivåer för att får det att flyta.

Jag ber därför ödmjukt detta eminenta forum om lite input på mitt ihopplock och kundvagn

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6552565/2014-03-05

Är det något jag missat? Inte tänkt på? Kombinerar jag helt fel saker? Tänker jag fel?

Nätagg är inte med som ni märker, men jag avser köra mitt Corsair HX520 (om det går?). Observera att jag inte ska köra någon SLI eller sådant.

Stort tack,
Vol

Ser väl bra ut, ditt nätagg kommer att funka bra. Jag hade väl personligen gått ner till ett matx eller varför inte mini-itx chassi och moderkort men bryr man sig inte om storleken så kvittar det väl

Jag tycker att man ska köpa en bättre cpu kylare då man har köpt så fina datordelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av volatyle:

Hej,

Jag har alltid byggt mina datorer, av flera skäl - ett av dom är att det är förbaskat kul :).
Nu var det dock hela 7 år sedan sist, och med åldern har jag väl spontant känt att jag är mindre och mindre insatt....

Det är dock dags att ta tag i det igen. Jag vill inte ha en extrem-gaming dator, men jag behöver en ny arbetsstation för kontorsarbete i synnerhet - men vill också gärna köra moderna spel och slippa sänka allt till lägsta nivåer för att får det att flyta.

Jag ber därför ödmjukt detta eminenta forum om lite input på mitt ihopplock och kundvagn

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6552565/2014-03-05

Är det något jag missat? Inte tänkt på? Kombinerar jag helt fel saker? Tänker jag fel?

Nätagg är inte med som ni märker, men jag avser köra mitt Corsair HX520 (om det går?). Observera att jag inte ska köra någon SLI eller sådant.

Stort tack,
Vol

Eftersom datorn primärt ska fungera som kontorsdator duger en i5:a, En i7:a om du ska foto/videoredigera på en Proffsnivå eller köra medeltunga CAD renderingar.

Moderkortet är extremt "överkurs" om du inte ska utnyttja SLI eller Crossfire, då räcker ett moderkort i 800-900kr klassen. Vet du med dig att du inte ska överklocka Kan du ta ett moderkort med B85 chipset och en i5 4440 processor, vilket du sparar in 800-1000kr.

Minnena är bra, personligen kör jag alla mina rekommenderade byggen med A-DATA 2x4GB 1600MHz Inet Edition

Grafikkortet är inte direkt prisvärt, för ytterligare 500kr får du ett GTX 770 alternativt AMD R9 280x. Vill du hålla dig närmare 2000kr sträcker hade jag valt ett AMD R9 270x(hint du får 2 spel på köpet)

Chassimässigt sett kommer du klara dig på ett mITX system, alternativt ett mATX allt handlar om ens personliga smak och tycke.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Eftersom datorn primärt ska fungera som kontorsdator duger en i5:a, En i7:a om du ska foto/videoredigera på en Proffsnivå eller köra medeltunga CAD renderingar.

Moderkortet är extremt "överkurs" om du inte ska utnyttja SLI eller Crossfire, då räcker ett moderkort i 800-900kr klassen. Vet du med dig att du inte ska överklocka Kan du ta ett moderkort med B85 chipset och en i5 4440 processor, vilket du sparar in 800-1000kr.

Minnena är bra, personligen kör jag alla mina rekommenderade byggen med A-DATA 2x4GB 1600MHz Inet Edition

Grafikkortet är inte direkt prisvärt, för ytterligare 500kr får du ett GTX 770 alternativt AMD R9 280x. Vill du hålla dig närmare 2000kr sträcker hade jag valt ett AMD R9 270x(hint du får 2 spel på köpet)

Chassimässigt sett kommer du klara dig på ett mITX system, alternativt ett mATX allt handlar om ens personliga smak och tycke.

Hade mina misstankar om det med moderkortet - valde bara att ta ett populärt kort... Om jag inte ska köra SLI med säkerhet, men kanske eventuellt ändå överklocka lite - vad hade du rekommenderat för kort då?

I övrigt gillar jag inte att få med spel med mina gfx-kort. Man kan hävda att dom är gratis men nånstans betalar man ändå för det, och då lägger jag hellre den pengen på ett bättre kort än att få med massa spel. Anledningen till att jag valde 660 är att jag gick på denna rekommendationen;
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Där skriver man "Nvidia reclaims this important segment, as the price of AMD's Radeon R9 270 and 270X push them too close to the impressive GeForce GTX 760. After dropping to $200, Nvidia's GeForce GTX 660 gets another chance to shine. It delivers a lot of pixel-pushing performance at that price."

i7 vs i5 har alltså ingen betydelse alls i spel? Tänker då främst på Dayz standalone som jag har hört är mycket CPU-krävande?

Vad gäller låda så har jag fastnat för R4:an (har plats, och tycker om att arbeta i utrymme i datorn) så där blir det mer tycke/smak - som du säger.

Vol

Permalänk

Ser bra ut