Razers mekaniska brytare i Blackwidow Ultimate är klonade Cherry MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, verkligen inte... Varför skulle folk klaga på t.ex. Logitech i en tråd som primärt handlar om Razer?

Vad spelar andra tillverkares kvalité för roll? Razers ändras inte till det bättre även om alla andra skulle vara lika dåliga..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Problemet är i mina ögon inte egentligen att man använder sig av klonade Cherry-brytare, det är en beprövad design och patentet har gått ut så varför inte? Att man använder sig av en tillverkare som inte direkt är känd för att leverera kvalitetsprodukter är däremot lite av en varningssignal, även om Kaihl givetvis kan ha fått betalt för att till exempel använda plast av högre kvalitet än vad de brukar använda i sina brytare. Men om Corsair kan utveckla exklusiva mekaniska brytare tillsammans med Cherry Corporation (Cherry MX RGB som det skrivits en del om på sistone) så ser jag inte riktigt varför Razer inte hade kunnat göra samma sak. Att de istället vänder sig till en kinesisk butgettillverkare tyder på att priset varit den avgörande faktorn, och då ser jag inte riktigt hur det skulle vara befogat att ta lika mycket betalt som för ett tangentbord med riktiga Cherry-brytare.

Marknadsföringen av det hela är ganska suspekt. Till exempel uppger de att livslängden för blå Cherry-brytare än 20 miljoner nedtryckningar i jämförelsetabellen på sin hemsida, men Cherry själva anger livslängden för alla sina brytare (även blå) till 50 miljoner nedtryckningar. Rent spontant känns det som att Razer känner sig tvungna att svara på Corairs RGB-brytare, vilket också skulle förklara texten på deras hemsida om att man släpper designen "fri":

Citat:

We believe that in order to bring the unfair advantage to gamers worldwide, we need an open source environment by allowing other gaming peripheral makers to share this innovation with us. The Razer Mechanical Switch is available to anybody looking to manufacture the highest quality gaming-grade mechanical keyboards.

...vilket mest låter som att andra tillverkare har tillåtelse att köpa brytare från Razer, dvs. att de inte är exklusiva för Razers egna produkter. Jag tvivlar på att de låter någon annan klontillverkare göra sina egna orangea brytare.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det här var faktiskt fruktansvärt kul och drar mig inte närmre Razer som företag. Sen så slog det mig precis, Cherry MX måste ha fruktansvärt stor andel av marknaden när det kommer till brytare? Det är inte ofta man ser någon annans än MX brytare på marknaden.

De har rätt stor andel skulle jag tro... Lite konstigt då jag tror att Topre, Alps och även buckling springs(vilka som nu gör dem, IBM?) har brytare som borde ha samma möjligheter att passa i gamingtangentbord.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Se33:

Vad spelar andra tillverkares kvalité för roll? Razers ändras inte till det bättre även om alla andra skulle vara lika dåliga..

Den spelar roll när vissa personer väljer att peka ut ett specifikt företags produkter, det är inte svårt att förstå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Den spelar roll när vissa personer väljer att peka ut ett specifikt företags produkter, det är inte svårt att förstå.

Jag provar en gång till.

Vad spelar andra tillverkares kvalité för roll? Razers ändras inte till det bättre även om alla andra skulle vara lika dåliga..

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Tycker det inte är så mycket fanboy:ing här. Tycker att flertalet som skriver något negativt om Razor här har själva haft personliga dåliga upplevelser med deras produkter som jag själv.
När de sätter ett så högt priser på sina produkter så tänker man efter några gånger extra om det verkligen är värt och känner o testar dem i någon butik.
Än så länge så ha de inte leverat ett tangentbord, enligt min smak, som rättfärdigar det höga priset för något som känns så plastigt.

Permalänk
Medlem

Brytare av dålig kvalité passar ju Razer som handen i handsken...

Jag är inte ett dugg förvånad över detta måste jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Problemet är att de inte har varit ärliga med vilka brytare de har använts sig av, Razer har påstått att det är egenutvecklade brytare.
Medan det i själva verket är kinakopior på MX brytare, sedan har de mage nog att ta lika mycket betalt för 2014 edition.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll. den som köper rätten till buckling spring från lexmark kommer göra bästa tangenborden. Slutdiskuterat.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Inget fel på kopior, men razer är ett smutsig företag som ljuger att det är deras egna tagenter och lägger ett dyrare pris för tagentbordet när den är förmodligen mycket billigare att tilverka än cherryMX. Finns en anledning varför jag aldrig lagt ut en enda krona till razer. Skulle dom prissätta t-bordet för 500-800 kr så skulle det förmodligen vara en helt okej köp. Men att dom lägger dyrare pris än cherrymx bordet visar bara att dom är giriga skit företag. Köper nån den här produkten är det ba för dom gillar Razer finns ingen annan anledning.

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Se33:

Jag provar en gång till.

Vad spelar andra tillverkares kvalité för roll? Razers ändras inte till det bättre även om alla andra skulle vara lika dåliga..

Jag provar en gång till.

Den spelar roll när vissa personer väljer att peka ut ett specifikt företag, istället för att inse att de är precis som vilket annat företag som helst här i världen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Får jag bara 10 tangenters rollover på USB och en standardlayout till ett humant pris så är jag nöjd.

Medhåll. Finns väldigt få som gör standard tangentbord med mekaniska brytare, och de få som gör det begär ganska löjligt högt pris. Jag har köpt ett par tangetbord på rea, bla ett steelseries (JäJ). Och även om jag gillar svarta brytare bäst så stör jag mig något enormt på att alla ska ända standard ISO-layout. Nästan alla har en funktionstangent istället för antingen en win-tangent eller meny-tangenten (även om inte alla går totalt i spin som steelseries). Ganska störigt då det ofta är knappar man faktiskt använder en hel del när man jobbar med datorer. Jag har ju ingen nytta av dem när jag spelar spel, men det är ju långt ifrån allt jag gör med en dator. Får väl bita i det sura äpplet och betala dyrt för ett helt vanligt jämrans tangentbord ifrån Keyboardcompany elller nån, för nu när jag vant mig vid svarta brytare så vill jag förstås ha såna.

Om det nu inte dyker upp helt vanliga jämrans tangentbord med dylika brytare jag vill ha. Den som lever får se.

On topic då? Jao, det känns ju onekligen lite ohederligt av Razer att prata om egenutvecklade brytare när de köper vad som ser ut som redan existerande kinesiska nockoffs. Bara tidsödande tester kan väl skina ljus över om Razer håller vad de lovar antar jag.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det spelar ingen roll. den som köper rätten till buckling spring från lexmark kommer göra bästa tangenborden. Slutdiskuterat.

Det gjordes 1996 av nuvarande Unicomp ( http://www.pckeyboard.com/ ). Dessa säljer tangentborden för ~1000 kr (svindyr frakt inräknat). Har länge tänkt inhandla ett, men det blir när ekonomin tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag provar en gång till.

Den spelar roll när vissa personer väljer att peka ut ett specifikt företag, istället för att inse att de är precis som vilket annat företag som helst här i världen.

Det där är fåneri. Man kan tala om specifika företag utan behov att dra in andra företag.
Vilket du inte tycks begripa.

Det du menar spelar roll spelar absolut ingen som helst roll.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mr.Borka:

Det där är fåneri. Man kan tala om specifika företag utan behov att dra in andra företag.
Vilket du inte tycks begripa.

Det du menar spelar roll spelar absolut ingen som helst roll.

Okej, du har väl inte läst vad som diskuterats då...

Men det är okej, det verkar hända ofta här, folk hoppar in i diskussioner utan att egentligen läst hela historien.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miinan:

Dra inte in esportprofilerna i detta, dom är sponsrade av Razer och det ingår nog i deras avtal att ställa upp på reklamfilm.

Det är snarare så att dom inte vet exakt vad dom gör reklam för. Det står knappast i avtal att dom ska vara med oavsett vilken skit reklamen är för.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Det är snarare så att dom inte vet exakt vad dom gör reklam för. Det står knapast i avtal att dom ska vara med oavsett vilken skit reklamen är för.

Kanske lite naivt att tro att dom får välja vilka produkter dom ska promota när dom är sponsrade av ett företag... kanske inte...

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Kineserna spelar inte med rent mjöl i påsen.
http://www.bmwblog.com/2008/12/19/bmw-loses-court-battle-to-chinese-x5-clone/
Om vilken västerländsk tillverkare som helst hade gjort samma sak så hade dom förlorat. Kina har tillsammans med sitt rättsväsende satt i system att stjäla andras idéer, verktyg och designer. Det finns hur mycket exempel som helst. Är inte förvånad att nyheten på swec i grunden handlar om kinesiska kloner.
Dags att lägga ner frihandel och global ekonomi snart innan hela europa ser ut som spanien och grekland med 50% ungdomsarbetslöshet? Folk saknar jobb, är tyngda av skulder och tvingas köpa giftigt kinesiskt skit eftersom kina har konkurrerat ut alla andra med ohederliga metoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesam2k:

Kineserna spelar inte med rent mjöl i påsen.
http://www.bmwblog.com/2008/12/19/bmw-loses-court-battle-to-chinese-x5-clone/
Om vilken västerländsk tillverkare som helst hade gjort samma sak så hade dom förlorat. Kina har tillsammans med sitt rättsväsende satt i system att stjäla andras idéer, verktyg och designer. Det finns hur mycket exempel som helst. Är inte förvånad att nyheten på swec i grunden handlar om kinesiska kloner.
Dags att lägga ner frihandel och global ekonomi snart innan hela europa ser ut som spanien och grekland med 50% ungdomsarbetslöshet? Folk saknar jobb, är tyngda av skulder och tvingas köpa giftigt kinesiskt skit eftersom kina har konkurrerat ut alla andra med ohederliga metoder.

Skickades från m.sweclockers.com

Du missade den lilla detaljen att patentet har gått ut så det är fritt fram för alla att göra exakta kopior på Cherry MX. Du kan börja själv om du vill. Fullt lagligt så länge du hittar på ett eget varumärke och inte säljer dem som Cherry MX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du missade den lilla detaljen att patentet har gått ut så det är fritt fram för alla att göra exakta kopior på Cherry MX. Du kan börja själv om du vill. Fullt lagligt så länge du hittar på ett eget varumärke och inte säljer dem som Cherry MX.

Sant, men om man gräver lite så inser vem som helst att Kina (alla företag) systematiskt kopierar oavsett patentskydd eller inte. Dessutom gör kinesiska företag detta under skydd av nationell lag vilket gör det hela riktigt vidrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesam2k:

Sant, men om man gräver lite så inser vem som helst att Kina (alla företag) systematiskt kopierar oavsett patentskydd eller inte. Dessutom gör kinesiska företag detta under skydd av nationell lag vilket gör det hela riktigt vidrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst och det är ett problem men det är också totalt irrelevant här.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Ah det håller jag med om men att vinkla en artikel som Aftonbladet gör det går ju att diskutera om det är rätt eller fel....

Ser inte alls varför man skulle likna SweC:s nyhet med Aftonbladets typ av rapportering (som ibland är medvetna halvsanningar, och ibland tom rena lögner)?

Bara för att man är positiv till ett varumärke så innebär det inte att man skall racka ner på de som bara rapporterar fakta och nyheter om det (även om de kan tolkas som negativt för varumärket).

Skrivet av Zotamedu:

Är det bara jag som följer utvecklingen med intresse nu när patentet har gått ut? Jag hoppas på en ny mellanklass av mekaniska tangentbord. Vissa av oss känner inte för att betala över 1000 kr för ett tangentbord men vill ändå ha mekaniska brytare.

Du kan redan idag köpa tangentbord med original kvalitetsbrytare ifrån tyska Cherry för under 1000-lappen.

För de som inte vill lägga pengar på ett Ducky eller Filco (som jag själv tycker det är värt i många fall) så kan jag varmt rekommendera CM Storm som har både TK och TKL till god kvalitet för ett ganska lågt pris.

På prisjakt så får jag upp 57 svenskasålda tangentbord för emellan 438 - 1000 SEK med Cherry-brytare:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s165231402&o=produkt_pr...

Skrivet av Blargmode:

Jag tyckte det var ganska uppenbart när de visade upp dem. "Hej här är våra cherry brytare som aktiverar aningen tidigare".
Lite som när alla ska göra sluten vattenkylning, finnas massor av märken men det är samma företag som ligger bakom i princip allt.

Jo, här finns två företag.

Ett tyskt med erkänt extremt hög kvalitet och som bevisat detta med produkter som kunder haft i över 30 år och fortfarande fungerar perfekt efter daglig användning.

Sedan så finns det ett kinesiskt företag som är kända för att tillverka brytare av undermålig kvalitet, och som nyligen börjat att kopiera ovan nämnda tyska brytare.

Skrivet av flyawaynille:

Jag förstår inte varför de inte får skriva denna artikeln innan de gjort ett test. Razer säger att de själva gjort brytarna. Då är det väl av intresse att en nyhetssida rapporterar att de är tillverkade av Kailhs och då även skriver vad mer Kaihls gör. Jag ser inte riktigt felet här. Man måste ju få skriva vad det är för brytare och vilka som tillverkar dem innan man gjort ett test.

Absolut. Det är helt klart så att Razor valt att spara pengar genom att välja en billig kinesisk kopia, ifrån en OEM-tillverkare som tidigare varit känd för att producera produkter av högst tveksam kvalitet.

Sedan så har de velat att dölja detta faktum genom:

1. Inte tala om vem denna OEM-tillverkare är - vilket SweC gjort sitt jobb här som kritiska journalister och rapporterat (inte försökt att vara "annonsvänliga" och kopierat vad Razor skrivit i sina PR-utskick - bra jobbat SweC och höjer förtroendet för er).

2. Försökt att framställa det som om de själva lagt ner forskning och utveckling på att ta fram en egen switch-konstruktion och design - medans de i verkligheten beställt en MX-switchkopia med en högst insignifikant ändring (0,1 mm i aktiveringspunkt) och brandat OEM-switchen med sin egen logo.

Skrivet av Zotamedu:

Du missade den lilla detaljen att patentet har gått ut så det är fritt fram för alla att göra exakta kopior på Cherry MX. Du kan börja själv om du vill. Fullt lagligt så länge du hittar på ett eget varumärke och inte säljer dem som Cherry MX.

Nej.

Patent != mönsterskydd och design.

Även om patentet bakom principerna för hur Cherrys MX-serie av switchar fungerar löpt ut så innebär det inte att det är fritt fram att kopiera produkter hur som helst. Här är det ju uppenbart att de kopierat formgivning och design av själva switchen (se bilder som SweC publicerat), och det kan mycket väl vara så att Cherry kommer att stämma Kaihua eller Razor för detta uppenbara intrång i mönsterskydd.

Sedan att det är kinesiskt företag, som skyddas av en medvetet svag lagstiftning i Kina gällande mönsterskydd, och domstolar som ofta kanske inte är helt neutrala och objektiva när det handlar om utländska företag som försöker hävda sina immateriella rättigheter emot ett kinesikt företag, så kanske Cherry och deras jurister inte anser att det är värt processandet om deras praktiska chanser att vinna laga rätt i Kina är allt för små.

Det innebär dock inte att Kaihua eller Razor gjort rätt för sig, eller att de inte begått något brott emot mönsterskyddet i detta fallet.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Sant, men om man gräver lite så inser vem som helst att Kina (alla företag) systematiskt kopierar oavsett patentskydd eller inte. Dessutom gör kinesiska företag detta under skydd av nationell lag vilket gör det hela riktigt vidrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ganska vidrigt att utländska företag utnyttjar kinesiska arbetare som slavar, och att dom sen låtsas om att dom inte vet något om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Problemet är i mina ögon inte egentligen att man använder sig av klonade Cherry-brytare, det är en beprövad design och patentet har gått ut så varför inte? Att man använder sig av en tillverkare som inte direkt är känd för att leverera kvalitetsprodukter är däremot lite av en varningssignal, även om Kaihl givetvis kan ha fått betalt för att till exempel använda plast av högre kvalitet än vad de brukar använda i sina brytare. Men om Corsair kan utveckla exklusiva mekaniska brytare tillsammans med Cherry Corporation (Cherry MX RGB som det skrivits en del om på sistone) så ser jag inte riktigt varför Razer inte hade kunnat göra samma sak. Att de istället vänder sig till en kinesisk butgettillverkare tyder på att priset varit den avgörande faktorn, och då ser jag inte riktigt hur det skulle vara befogat att ta lika mycket betalt som för ett tangentbord med riktiga Cherry-brytare.

Marknadsföringen av det hela är ganska suspekt. Till exempel uppger de att livslängden för blå Cherry-brytare än 20 miljoner nedtryckningar i jämförelsetabellen på sin hemsida, men Cherry själva anger livslängden för alla sina brytare (även blå) till 50 miljoner nedtryckningar. Rent spontant känns det som att Razer känner sig tvungna att svara på Corairs RGB-brytare, vilket också skulle förklara texten på deras hemsida om att man släpper designen "fri":
...vilket mest låter som att andra tillverkare har tillåtelse att köpa brytare från Razer, dvs. att de inte är exklusiva för Razers egna produkter. Jag tvivlar på att de låter någon annan klontillverkare göra sina egna orangea brytare.

Nu uppger de dock inte att det är MX-brytarna som håller 20 milljoner nedtryckningar utan "standard mechanical switch".. Dvs standard kahili switchar, aka i korea

Permalänk
Medlem

Det har blivit en väldigt konstig vinkling på denna artikel som jag tycker är lite felaktigt formulerad från början. Lite kvälls-/skvaller-press över rubriken är det.

1. Razer har faktiskt i mångt och mycket tala om att dom via partnertillverkare tagit fram en egen switch på egen produktlinje hos denna (Kailh har dom kanske inte nämnt vid namn).
2. Denna logga (Kailh) syns faktisk i Razer egna material kring detta tangentbord.
3. Det är bara Adreas D / Sweclockers som tycker switcharna skulle vara kloner. De andra hänvisar faktiskt till att det är patent som har gått ut och att Cherry inte har visat intresse av att göra denna modifikation som Razer vill ha, mao en snabbare distinktare switch mm.

Om det sedan verkligen resulterar i ett bättre tangentbord vet vi nog om några månader då användare/testare av detta rosar eller risar det.

Att Razer skulle vara bättre/sämre än dom andra tillverkarna låter jag nog vara osagt men alla har sina måndgsex samt icke genomtänkta lösningar.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Ser inte alls varför man skulle likna SweC:s nyhet med Aftonbladets typ av rapportering (som ibland är medvetna halvsanningar, och ibland tom rena lögner)?

Bara för att man är positiv till ett varumärke så innebär det inte att man skall racka ner på de som bara rapporterar fakta och nyheter om det (även om de kan tolkas som negativt för varumärket).

Du kan redan idag köpa tangentbord med original kvalitetsbrytare ifrån tyska Cherry för under 1000-lappen.

För de som inte vill lägga pengar på ett Ducky eller Filco (som jag själv tycker det är värt i många fall) så kan jag varmt rekommendera CM Storm som har både TK och TKL till god kvalitet för ett ganska lågt pris.

På prisjakt så får jag upp 57 svenskasålda tangentbord för emellan 438 - 1000 SEK med Cherry-brytare:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s165231402&o=produkt_pr...

Jo, här finns två företag.

Ett tyskt med erkänt extremt hög kvalitet och som bevisat detta med produkter som kunder haft i över 30 år och fortfarande fungerar perfekt efter daglig användning.

Sedan så finns det ett kinesiskt företag som är kända för att tillverka brytare av undermålig kvalitet, och som nyligen börjat att kopiera ovan nämnda tyska brytare.

Absolut. Det är helt klart så att Razor valt att spara pengar genom att välja en billig kinesisk kopia, ifrån en OEM-tillverkare som tidigare varit känd för att producera produkter av högst tveksam kvalitet.

Sedan så har de velat att dölja detta faktum genom:

1. Inte tala om vem denna OEM-tillverkare är - vilket SweC gjort sitt jobb här som kritiska journalister och rapporterat (inte försökt att vara "annonsvänliga" och kopierat vad Razor skrivit i sina PR-utskick - bra jobbat SweC och höjer förtroendet för er).

2. Försökt att framställa det som om de själva lagt ner forskning och utveckling på att ta fram en egen switch-konstruktion och design - medans de i verkligheten beställt en MX-switchkopia med en högst insignifikant ändring (0,1 mm i aktiveringspunkt) och brandat OEM-switchen med sin egen logo.

Nej.

Patent != mönsterskydd och design.

Även om patentet bakom principerna för hur Cherrys MX-serie av switchar fungerar löpt ut så innebär det inte att det är fritt fram att kopiera produkter hur som helst. Här är det ju uppenbart att de kopierat formgivning och design av själva switchen (se bilder som SweC publicerat), och det kan mycket väl vara så att Cherry kommer att stämma Kaihua eller Razor för detta uppenbara intrång i mönsterskydd.

Sedan att det är kinesiskt företag, som skyddas av en medvetet svag lagstiftning i Kina gällande mönsterskydd, och domstolar som ofta kanske inte är helt neutrala och objektiva när det handlar om utländska företag som försöker hävda sina immateriella rättigheter emot ett kinesikt företag, så kanske Cherry och deras jurister inte anser att det är värt processandet om deras praktiska chanser att vinna laga rätt i Kina är allt för små.

Det innebär dock inte att Kaihua eller Razor gjort rätt för sig, eller att de inte begått något brott emot mönsterskyddet i detta fallet.

mvh,
martin

Jag har redan tittat på Tt eSport men deras design är ju helt värdelös. De har ju tryckt ihop alla tangenter i en gröt. Tittar man på de andra billiga så är de ofta lite udda designer. Vengance K65 har inga numeriska tangenter som jag vill ha då jag ofta använder dem. Mycket smidigare när man skriver mycket siffror. Quickfire TK har inga piltangenter utan har slagit ihop dem med siffertangenterna. Sådana udda lösningar kan jag acceptera på en liten laptop där utrymmet är begränsat men mitt skrivbord är 1,6 meter brett. Jag behöver inte spara in 5 cm på tangentbordet. Steelseries 6Gv2 har jag redan ett och det är som sagt designat av fulla danskar. Den som tyckte det var en bra idé att flytta ner * en rad och ersätta vänster Windowstangent med en funktionsknapp ska ha sparken. Eller åtminstone en rejäl pungspark. Efter det är vi helt plötsligt uppe på över 700 kr igen. Det där Tesoro har jag aldrig hört talas om men det ser intressant ut. Fast fortfarande en rätt hög prisklass. Om nu Kina kan tillverka brytare som håller nästan samma kvalité fast till ett lägre pris så ett sådant standardbord går ner under 500 kr hade jag blivit glad. För där någonstans går smärtgränsen för vad jag är villig att ge för ett tangentbord.

Fast innan du drar igång på en lång rant nu. Har Cherry ett mönsterskydd på sina brytare eller gissar du bara? För det låter ju lite långsökt om de hade sökt både patent på tekniken och mönsterskydd för något som normalt inte syns. Mönsterskydd är ju även de tidsbegränsade och kan normalt inte skickas in långt efter att designen släpptes. Sen finns det andra skydd som gör att man inte får snylta på renommé så hade de kallat sina brytare för Berry MX eller Cherry NX hade de kunnat få juridiska problem. Jag kan inte hitta något mönsterskydd (eng. design patent) för deras brytare. Här är däremot deras patent: http://www.google.com/patents/US4467160

Sen är jag som sagt fullt medveten om att Kina har en tämligen slapp inställning till immateriell rätt men det finns fortfarande exakt noll som pekar på att någon gjort något som helst fel i det här fallet. Enda är väl möjligtvis att man kan diskutera Razers ordval när de säger att de designat switcharna. De har ju bevisligen tagit en beprövad design och modifierat den. Huruvida det klassas som design låter jag någon annan avgöra. Fast det har inget med immateriell rätt att göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Själv köper jag alltid razer mest för att deras "skit" håller hur länge som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Ganska vidrigt att utländska företag utnyttjar kinesiska arbetare som slavar, och att dom sen låtsas om att dom inte vet något om det.

Det är kanske dags att säga nej till produkter som tillverkas i länder där människor utnyttjas brutalt för att vi skall kunna köpa saker billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det är kanske dags att säga nej till produkter som tillverkas i länder där människor utnyttjas brutalt för att vi skall kunna köpa saker billigare.

Blir svårt att köpa något alls då.
Sen prissättningen är efter vad kunden är villig/kan betala. Mellanskillnaden är vinst. Kan de tillverka något billigare så blir det mer vinstmarginal o inte billigare priser.

Kolla bara på rot-avdraget, "alla" hantverkare hissa priserna på arbetskostnaden.

Permalänk
Medlem

Inte helt relateret men cherry gjrode en faq på corsair sida:

http://www.corsair.com/en/blog/2014/march/cherry-faq-answers

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare