Skaffa "standard" ip adress?

Permalänk
Medlem

Skaffa "standard" ip adress?

Hej!
Har en Minecraft server som jag har igång 24/7 på min hemdator.
När jag startar om datorn så får jag en ny ipadress och därmed blir det svårt att ansluta till servern för att jag måste kolla vilken ip den har.
Kan jag på något sätt få en "standard" ipadress som inte ändras om jag startar om datorn?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Ta en titt på http://www.noip.com/
Finns säkert fler liknande tjänster.
Jag använde det för många år sedan. Tyckte det funkade bra.

Permalänk

du kan kanske beställa en statisk IP-adress från din internetleverantör.

eller så kan du skaffa nån dyndns-tjänst och använda pekare som uppdateras varje gång du får nytt ip... tex: ollesdator.dyndns.org

Permalänk
Medlem

Jag kör med Dyn.com i kombination med en .SE-domän, funkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Hej!
Har en Minecraft server som jag har igång 24/7 på min hemdator.
När jag startar om datorn så får jag en ny ipadress och därmed blir det svårt att ansluta till servern för att jag måste kolla vilken ip den har.
Kan jag på något sätt få en "standard" ipadress som inte ändras om jag startar om datorn?

Har du ett lokalt eller globalt IP på datorn?
Är det ett lokalt IP du får tilldelat till din dator kan du ju använda "localhost" som IP för att själv ansluta, alternativt ställa in i din router vilket IP som ska tilldelas till din MAC-adress.
Är det ett globalt IP som även andra ska kunna ansluta till är, precis som tidigare nämnts, någon domännamns-tjänst att rekommendera, tillexempel noip.com eller loopia/binero/one/motsv.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är din publika IP som byts?
Isåfall är det lättaste sättet att skaffa en router som du har på dygnet runt, då håller den IP-leasen åt dig och du får dessutom en brandvägg vilket alla borde ha nu för tiden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inte så här många svar!
Ska använda www.noip.com

EDIT: insåg inte att det kostade fören nu.
Det är min publika ip som byts, inte inom mitt nätverk.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

EDIT: insåg inte att det kostade fören nu.

Det va många år sedan jag använde den, men då va det helt gratis iaf.
Klickade in lite snabbt o såg att dom har en betal o en gratisvariant.
i gratisvarianten så finns det tydligen reklam. vet inte hur reklamen syns dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Förväntade mig inte så här många svar!
Ska använda www.noip.com

EDIT: insåg inte att det kostade fören nu.
Det är min publika ip som byts, inte inom mitt nätverk.

Den är fortfarande gratis, om du väljer xxx.no-ip.biz

https://www.noip.com/sign-up

Free sign up
Längds ner på sidan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför inte bara kontakta din internetleverantör och be om en statisk IP?
Hur kan det förresten vara när du startar om datorn? Det måste vara när du startar om modemet du menar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Varför inte bara kontakta din internetleverantör och be om en statisk IP?
Hur kan det förresten vara när du startar om datorn? Det måste vara när du startar om modemet du menar.

Det är nog det då, jag aldrig stänger av datorn i de flesta fallen utan att vi får strömavbrott eller liknande som det "återställs" och ger mig en ny ip adress.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Det låter som din internetleverantör delar ut IP adresser via en DHCP server. Hör med dem om det är möjligt med en statisk. Själv kör man Comhem som ej har möjligheten till statisk. Löste detta med att koppla en UPS till routern så de händer väldigt sällan att man tappar sin publika IP adress.

Visa signatur

Workstation: Maximus VIII Gene Intel Core i7-6700K Corsair Dominator 16GB Asus Strix 1080 OC Samsung 970 Evo NVMe 500GB Samsung 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Om du har en av ASUS lite mer high-end routrar så bjuder de på gratis dynamiskt dns tjänst för resten av livet (av routern) Jätte simpelt och helt privat, du kan även byta den utan problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om du har en av ASUS lite mer high-end routrar så bjuder de på gratis dynamiskt dns tjänst för resten av livet (av routern) Jätte simpelt och helt privat, du kan även byta den utan problem.

Gör även D-link low-end genom dyndns

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är https://freedns.afraid.org/, vilket jag kört på senaste åren för min hem domän. Om du nu vill ha en domän alltså, i vilket fall så finns det flera tusen domäner att välja på där.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Om man använder Loopias DNS (om man köpt domän där) så ingår dynamisk DNS.

https://support.loopia.se/wiki/LoopiaDNS_med_dynamisk_IP