Tips på en kvalitets "RCA" kabel (röd/vit)

Permalänk

Spännande :)

Hej på er,

Roligt "beklämmande" att se som vanligt hurvida en forumtråd utveklas i delade meningar och diverse nålstick för att någon vill ha råd och tips i ett ämne.
Jag hittade hit på grund av mycke okänt spring på min hemsida och har naturligtvis följt tråden.

Till en början vill jag säga till trådskaparen att visst kan man skicka kablar till andra länder

Sen tänker jag inte lägga mig i särskillt mycket mer eftersom det redan finns de som har mer kunskap i ämnet än andra här (analoga RCA kablars förmåga att ge olika karraktärer på ljudet) här redan. (Hieronymus Bosch)

Jo jag skulle vilja påvisa en enkel sak bara, för att dessa mätbara skillnader som Bosch rent mättekniskt (korrekt) påvisar ska göra de konkreta skillnaderna hörbara så krävs det mer kompetenta anläggmingar. En medelmåtta anläggning har inte förmågan att skapa atmosfäriska ljudbilder tex, och lyckas inte huvudprodukterna (Stärkare,källa,slutsteg eller högtalare) separera så kan inte kablarna hjälpa till heller. Det är och förblir en platt soundstage!
gäller även de kapacitansskillnader som Bosch pratar om eftersom inte de olika frekvensernas betydelse fins när allt låter snarlikt enligt källan.

Såg ett par Swans M1 listat i undertexten och dom kan leverera en fin ljudbild tack vare sin mycket trevliga banddiskant, naturligtvis om dom har rätt grejor bakom.
Inget blir bättre än det dom matas med i ljud världen.
Ljudträsket är inte svart eller vitt enligt mig, eller som passar detta forum bättre kanske ettor och nollor.
Analogt är och förblir förändringsbart i nyanser, vill jag iaf hoppas

/Kabelmakaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelmakaren:

Hej på er,

Till en början vill jag säga till trådskaparen att visst kan man skicka kablar till andra länder

/Kabelmakaren

Om du betalar moms och annat skoj för min del så varför inte. Med andra ord blir det samma spännande kostnad om jag beställer från utlandet än om jag köper det hela inom mina gränser där jag befinner mig i, speciellt med tanke på att jag bor i ett land som ej är med i EU och enbart EES. Inget ont till dig för tanken.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

ett land som ej är med i EU och enbart EES

What, Lichtenstein? Då måste du ju köpa Nordost, som har Neutrik-kontakter! Nationell prestigeindustri, and all that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Jag har väll ingen uppfattning av kablar igentligen, men jag tycker att flera tusen är för mycket för en kabel, även om man har en anläggning som har ett betydligt större värde. Tycker att det är värt att kolla runt lite på DIY, går att hitta mycket fina kablar för bara några hundralappar, om man bara har tålamod och kan vänta lite.

Tålamod mina herrar.

Här går att göra lite fynd då då när det är få budare, han gör samma kablar om och om igen så det gör ingen om man "missar" en kabel för det kommer ändå upp en likadan när aktionen är slut: http://www.ebay.com/sch/m.html?item=291064317277&pt=DE_Comput... och det är såklart de med gratis frakt jag snackar om, behöver inte kosta mycket alls.

Även här kan man göra "fynd" ibland, dock inte så många aktioner som föregående länk, men gratis frakt är det. Han har visst inte så mycket signalkablar ute nu men det brukar komma och gå lite: http://www.ebay.com/sch/m.html?item=141212307999&_ssn=musihif...

Här är en sida för att få en liten uppfattning om vad kablarna kostar och göra, och ja, varför inte beställa och göra en egen? http://www.audiocrast.com/

Har ni fler liknande sidor så får ni gärna skriva då jag själv tycker det är rätt så roligt att prova nya kablar, behöver inte bli någon dyr hobby då man kan sälja dom för ett par hundra som man köper dom för. Det är värt att testa runt lite när det inte är dyrare.

Ooh! Tack! Testat nån högtalarkabel från första länken?

Permalänk
Medlem

Jag tycker supras kablar är väldigt bra bra byggkvalitet snygga lite för dyra dock.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

What, Lichtenstein? Då måste du ju köpa Nordost, som har Neutrik-kontakter! Nationell prestigeindustri, and all that.

Hur är det med geografin, finns fler länder.

Får se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Ooh! Tack! Testat nån högtalarkabel från första länken?

Bara signalkablar, fick en Cardas TWINLINK RCA för 230kr, med frakt och allt, visst, tror det tog tre veckor eller något sådant innan den kom men det kan jag ta för så liten summa. Det är som sagt en DIY, men med äkta Cardas-kabel, dock inte dom kontakterna som cardas använder utan ett par andra, billigare så klart, förmodligen OEM tillverkade då de verkar vara exakt likadana fast utan etsningen av logan.
Men den verkar vara riktigt bra gjord, har inte öppnat upp den och kollat men skulle vara tveksam om det skulle vara något oklart där.

Jämförelse mellan RCA-kontakerna som satt på:
Som satt på kabeln: http://www.audiocrast.com/Audiocrast-Silver-plated-RCA-Audio-...
"Orginalet": http://www.audiocrast.com/CARDAS-SLVR-SS-Signature-Series-Sil...

Eftersom det är småsummor det handlar om så ska det till en hel del otur om posten ska lägga på extra avgifter, har i vart fall aldrig hänt mig efter så många importköp. Kan vara roligt att bra testa om inte annan, kostar inte kablarna mer än så har man råd att "bomköpa"

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på att testa en Nordostkopia till högtalarna. Om de inte blir för dyra - har ökat från 300 till 500 på ett dygn. Det här ska bli kul!

Permalänk

Guldplätterad med silvertråd

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Är du kabeltroende så kolla in Chord Cadenza.
Bra bygg kvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Blev lite sugen på att testa en Nordostkopia till högtalarna. Om de inte blir för dyra - har ökat från 300 till 500 på ett dygn. Det här ska bli kul!

Kom ihåg att du får en ny chans rätt så snart, han brukar lägga ut nya av samma som precis har avslutats nästan direkt efter. Betala inte för mycket bara, tänkt på att han bara har fri frakt på vissa auktioner.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Jag har väll ingen uppfattning av kablar igentligen, men jag tycker att flera tusen är för mycket för en kabel, även om man har en anläggning som har ett betydligt större värde. Tycker att det är värt att kolla runt lite på DIY, går att hitta mycket fina kablar för bara några hundralappar, om man bara har tålamod och kan vänta lite.

Tålamod mina herrar.

Här går att göra lite fynd då då när det är få budare, han gör samma kablar om och om igen så det gör ingen om man "missar" en kabel för det kommer ändå upp en likadan när aktionen är slut: http://www.ebay.com/sch/m.html?item=291064317277&pt=DE_Comput... och det är såklart de med gratis frakt jag snackar om, behöver inte kosta mycket alls.

Men alltså, "samma kablar" betyder ju piratkablar - så det enda man kan vara säker på att få är ju det som syns från utsidan. Om vi lägger det juridiska åt sidan, hur vet vi att de är av samma kvalitet som originalkablarna (förutsatt att det är kvalitet i de kablarna och inte bara ögongodis och placebo man betalar för)? Nån som har plockat isär sch's kablar vid upprepade tillfällen? Lite tillspetsat kan man väl lika gärna sleeva en lakritsrem själv med nån limegrön strumpa och byta ut kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Men alltså, "samma kablar" betyder ju piratkablar - så det enda man kan vara säker på att få är ju det som syns från utsidan. Om vi lägger det juridiska åt sidan, hur vet vi att de är av samma kvalitet som originalkablarna (förutsatt att det är kvalitet i de kablarna och inte bara ögongodis och placebo man betalar för)? Nån som har plockat isär sch's kablar vid upprepade tillfällen? Lite tillspetsat kan man väl lika gärna sleeva en lakritsrem själv med nån limegrön strumpa och byta ut kontakten.

Jag skrev att det var just DIY-Kablar, ingen har påstått att det skulle vara fabriksgjorda kablar. Eftersom du inte koppy/pastade hela mitt inlägg så finns inte länken till sidan som säljer kablarna i bulk med. Jag tror väll i vart fall att just kablarna är äkta, sen att kontaktdonen var någon billigare variant det må så vara, men även det skrev jag.
Är folk bara införstådda i vad dom budar på så ser jag ingen problem med att det inte är "fabriksmonterat" eller som du kallar det, en piratkabel. Jag kan enbart snacka för mina egna del, men att betala lite över 200:- för en kabel är inte så dyrt med tanke på att en medioker RCA på någon elektronikkedja kostar runt 150:-

Jag har som sagt inte öppnat kabeln så jag kan inte ha någon åsikt om det... Än. Finns väll ingen egentlig anledning då den inte låter som om det skulle vara något fel på den.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Medlem
Skrivet av jummarn:

Jag skrev att det var just DIY-Kablar, ingen har påstått att det skulle vara fabriksgjorda kablar....

Självklart inte, och jag menade inte att kritisera ditt tips heller, ifall det kanske lät som det. Ville bara försöka bena ut lite grann eftersom tråden började i ett önskemål om "en bra kabel" (vad nu det är) och då förlitar sig ju väldigt många på att en tredje part har garanterat att den är just bra genom att ha en etablerad tillverkningsprocess/företagsrenommé etc, och om man då går till en DIY i Hong Kong via ebay så har man kanske börjat spela ett annats slags spel - såvida inte den tillverkaren har ett etablerat gott renommé (jag tvivlar ingalunda på att en DIY:are i Hong Kong skulle kunna tillverka bra kablar). Det var mer det jag ville belysa.

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt att välja. Bara ett sista råd om någon är villig.

Om jag åker iväg till butik så finns det enbart VDH the Wave tillgängligt som bästa kabel från hifiklubben annars om jag vill ha något annat från hifiklubben så måste jag så klart beställa. Tycker VDH the Wave är rätt så humant eftersom därefter blir det sjukt för min del.

Den andra butiken som jag har till hands som jag kan besöka som säljer seriösa hifi prylar(säljer produkter som har så klart mest enbart Nordost i sortimentet och där är då White lightning den modell som lockar.

Sedan så har jag även blivit intresserad av att byta strömkabel även fast den inte skall göra någon skillnad utan mest att jag blev sugen på att köpa en annan. Då dyker alternativet upp att kanske köpa en VDH D300 III och sedan kanske beställa en Supra LoRad eller köpa direkt från fysisk butik en Nordost Purple flare strömkabel

Vad tycker ni är vettigast

Permalänk
Medlem

Blev Nordost. Fick med den billigaste högtalarkabeln från samma märke utan extra kostnad och prutade ner lite på strömkabeln blue heaven och allt slutade på motsvarande ca 2400SEK då fick jag minst motsvarande ca 600SEK i rabatt. Fick så klart öppet köp med på köpet. Nästa steg är att välja ut nya högtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas nu inte du får hålla för stram budget på högtalarna för att RCA-kabeln skar för mycket på budgeten

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hoppas nu inte du får hålla för stram budget på högtalarna för att RCA-kabeln skar för mycket på budgeten

Kommer efter sommaren. Då har jag råd att köpa en av följande högtalare. Dali mentor1 som passar min favorit artist som är Queen, kanske dynaudio x14, vienna acoustics haydn eller en tannoy som passar bra med Rega. Räknnade ut nu att jag fick rätt så bra pris. Blev en pris skillnad på nästan 800kr. Rca kabeln heter dreamcast som var en utgående modell. Fick höra skillnad på strömkabeln i butik genom hegel och dynaudio focus. Medan expediten som var en trevlig ung kille sa att om jag inte gillar rca kabeln så kunde jag komma inom igen. Sedan var jag inne på Hifiklubben, tyvärr var det ingen som ville hjälpa en. Annars hade jag fått lyssna på dali epicon 8 som var kopplad till nya från lyngdorf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror jag fick bort en del av bruset från förstärkaren med strömkabeln. Ljudet i sig låter inte lika tillbakadraget som det gjorde med VDH the name. Inget ont om den kabeln med tanke på vad den kostar. Än så länge super nöjd med Nordosten. Nu skall jag bara bygga en buffert för högtalare.

Musiken låter bättre när man slipper höra på bruset.

Slutsats: vi så kallade audiofiler är skadade, fast när vi får något gott då skiner vi upp och för all guds skull pruta så mycket det går om köpet står inför en Nordost

Permalänk
Medlem

Låter som din förra kabel eller din förstärkare var/är trasig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Låter som din förra kabel eller din förstärkare var/är trasig.

Nja
VDH kabel låter om jag får uttrycka det hela som att man hade någon som hade en tejp för munnen.

Var i butik där jag fick testa en Hegel ihop med Dynaudio focus, tror det var h300 för den var väldigt biffig och med vanlig nätkabel brusade all musik medan när det bytes till bättre kabel så försvann allt brus. Säg mig inte varför det kan vara så. Det hela kunde höra väldigt enkelt och det behövdes inga guld öron.

Fick det hela för nästan en tusenlapp billigare så jag är inte direkt missnöjd för det.

Inget är trasigt utan jag tror mer på att jag har något av brus bov och vart det ligger kan jag inte ens veta eftersom jag ej är stålmannen med super röntgen syn.

Hur som helst låter det flera gånger bättre än innan. Är nöjd. Nu börjar nästa jakt som är nya högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Nja
VDH kabel låter om jag får uttrycka det hela som att man hade någon som hade en tejp för munnen.

Vilket tyder på att något är sönder.

Skrivet av buddaz:

Var i butik där jag fick testa en Hegel ihop med Dynaudio focus, tror det var h300 för den var väldigt biffig och med vanlig nätkabel brusade all musik medan när det bytes till bättre kabel så försvann allt brus. Säg mig inte varför det kan vara så. Det hela kunde höra väldigt enkelt och det behövdes inga guld öron.

Antagligen är deras "vanliga" referenskabel riggad. Antingen det eller placebo.

Skrivet av buddaz:

Inget är trasigt utan jag tror mer på att jag har något av brus bov och vart det ligger kan jag inte ens veta eftersom jag ej är stålmannen med super röntgen syn.

Och en ny nätkabel skulle göra vad exakt för att hjälpa mot detta?

Skrivet av buddaz:

Hur som helst låter det flera gånger bättre än innan. Är nöjd. Nu börjar nästa jakt som är nya högtalare.

Som sagt om en ny kabel gör att det låter "flera gånger bättre än innan" är något trasigt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Har du provat att montera in dina högtalare i faradays bur? För mig gjorde det underverk!

Om man vill slippa "yttre störningar" eller "rymdbrus" när man är ute på en joggingtur eller vistas bland pöbeln så har jag även tagit fram en portabel faradays bur.

Den bygger på samma "ram" som Karate Kid använde i första filmen då han gick på maskerad utklädd som en dusch. Istället för ett duschdraperi så har jag helt sonika bytt ut detta mot hönsnät.

Då kan jag lyssna på högupplöst flac musik i min bärbara mp3 spelare utan yttre störningar!

Permalänk
Medlem

lite dyrare kablar kan ibland vara att föredra inte för att dom nödvändigtvis låter bättre men för att lödningar och kvaliten på lödningen kan vara riktigt dålig på billiga kablar. har själv upplevt att billiga kablar glappar lättare och får konstiga störningar om man kommer åt dom medan lite dyrare varianter saknar dessa fel PGA att lödningar och "ryck, böjskydd" är bättre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vilket tyder på att något är sönder.

Antagligen är deras "vanliga" referenskabel riggad. Antingen det eller placebo.

Och en ny nätkabel skulle göra vad exakt för att hjälpa mot detta?

Som sagt om en ny kabel gör att det låter "flera gånger bättre än innan" är något trasigt.

Kan möjligtvis varit någon störning från andra kablar som TS nu blev av med via en bättre isolerad nätkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vilket tyder på att något är sönder.

Antagligen är deras "vanliga" referenskabel riggad. Antingen det eller placebo.

Och en ny nätkabel skulle göra vad exakt för att hjälpa mot detta?

Som sagt om en ny kabel gör att det låter "flera gånger bättre än innan" är något trasigt.

Skall jag säga det igen. Det är inga fel på förstärkaren och den fungerar. Snälla sluta om placebo. Om du inte kan komma med något annat argument så kan vi sluta här. Det finns störningar i allt och det går att höra fast det kanske du inte vill vara medveten om. Så du menar att en förstärkare som kostar nästan 40k skulle vara riggad. Även en annan butik som jag har besökt kör även med flera gånger bättre nätkabel än vad många andra som är hemma användare gör till sina placebo riggade anläggningar. Kan du nu redogöra för mig varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kan möjligtvis varit någon störning från andra kablar som TS nu blev av med via en bättre isolerad nätkabel.

Inte bara det byte även signalkabel med fast det är ju inget som mr triffid har uppfattat utan stör sig på att jag köpte en nätkabel samt hörde skillnad på det även i butik med en anläggning som kostar runt 60k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Skall jag säga det igen. Det är inga fel på förstärkaren och den fungerar. Snälla sluta om placebo. Om du inte kan komma med något annat argument så kan vi sluta här. Det finns störningar i allt och det går att höra fast det kanske du inte vill vara medveten om. Så du menar att en förstärkare som kostar nästan 40k skulle vara riggad. Även en annan butik som jag har besökt kör även med flera gånger bättre nätkabel än vad många andra som är hemma användare gör till sina placebo riggade anläggningar. Kan du nu redogöra för mig varför.

Ska man verkligen behöva redogöra för dig varför en butik vill koppla ihop sina anläggningar med kablar som de säljer...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ska man verkligen behöva redogöra för dig varför en butik vill koppla ihop sina anläggningar med kablar som de säljer...?

Like not

Utan varje gång man nämner något så kommer det alltid någon som säger palcebo och då är min motfråga tänk om det är något annat som verkligen är ren fakta och inget jäkla hokus pokus som folk så gärna vill påstå. Eller varför inte ta den gamla vanliga frasen läs det här testet som säger det är nolll skillnad. Det går att höra hur enkelt som helst fast nej man vill ju gärna ropa sig hes om placebo hit eller dit. Det är därför jag frågar om personen kan redogöra för mig något annat argument. Tydligen kommer jag nog inte få se det. Eftersom jag tro vederbörande kommer leta upp något flummigt test som anses som bevis vilket man kan slänga direkt i papperskorgen.

Hur som helst det är det gamla vanliga på det här forumet. Folk som vet bäst och kan tydligen allt eller hur vad det nu. Man är aldrig fulllärd och kan alltid lära sig något nytt eller det kanske inte stämmer.

Hoppas du orkade läsa allt om inte så kan vi lämna allt där hän och så kan folk gå tillbaka till vad de nu höll på.

Ha en trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det är därför jag frågar om personen kan redogöra för mig något annat argument.

Varför skulle man behöva redovisa andra argument för dig bara för att du inte tar till dig av, eller inte vill lyssna på, dom som redan givits?