BF-veteraner, hurdan är spelet idag?

Permalänk
Medlem

BF-veteraner, hurdan är spelet idag?

Jag köpte BF3 eftersom jag älskade BF 1942, BF Vietnam, BF2 och BF:BC 2. Som vi alla vet så var det en enda stor buggig röra.

Jag avstod därför från att förboka BF4 och är glad så här i efterhand. Men eftersom de nu har fokuserat på att fixa spelet med en stor mängd patcher så undrar jag om spelet numera är spelbart. Även om spelet inte längre kraschar etc, så hur är det med nätkoden, rubberbanding och rent allmänt i spelet?

Det kostar bara 200 kr på mitt lokala elgigantenvaruhus så man är lite frestad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag köpte BF3 eftersom jag älskade BF 1942, BF Vietnam, BF2 och BF:BC 2. Som vi alla vet så var det en enda stor buggig röra.

Jag avstod därför från att förboka BF4 och är glad så här i efterhand. Men eftersom de nu har fokuserat på att fixa spelet med en stor mängd patcher så undrar jag om spelet numera är spelbart. Även om spelet inte längre kraschar etc, så hur är det med nätkoden, rubberbanding och rent allmänt i spelet?

Det kostar bara 200 kr på mitt lokala elgigantenvaruhus så man är lite frestad.

Buggar finns fortfarande, men 200kr tycker jag absolut det är värt, jävligt kul när det funkar vilket fatist är majoriteten av tiden numer

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Spelet kraschar ibland fortfarande för några men man kan nog bortse det nu som ovanligt och om du kan spela med mindre än 90 FoV så skulle jag köpt det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Köpte bf4 premium innan release, och har nog aldrig ångrat ett spelköp så mycket... Bf4 är fortfarande buggigt men inte alls som i början. Finns ju några buggar i bf3 oxå, men bf4 har definitivt fler.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Precis som du säger så var min höjdpunkt BF2. Aldrig har kunnat spendera så många timmar på en och samma bana utan att tröttna. BF3 lärde jag mig spela och tycka om. Då lirade jag med kompisar annars var det tråkigt. Jag avvaktade lite innan jag köpte BF4 men har totalt bara spelat 2h. För mycket fokus att låsa upp massa skit.

Det är för mycket saker runtomkring. Som WOW. Man ska göra ditt och datt hela tiden. Hoppsan dom går tillbaka till det "rena" kriget där fokus ligger på samarbete och tänkande. Tyvärr är det mer och mer CoD känsla. Springa och skjuta. Dör man så startar man bara om och kör vidare.

Riktigt skit spel tyvärr. Samma känsla som när jag köpte SimCity. Aldrig varit så förväntansfull tills man startade och upptäckte att man har köpt virus XL.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Tycker det är larvigt kul men det är instabilt som sjutton, men enbart när datorn är överklockad; och ja... den är stabilitetstestad med Prime och Heaven/Valley, men BF4 lirar bara fint på stock för moi..

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Spelet kraschar ibland fortfarande för några men man kan nog bortse det nu som ovanligt och om du kan spela med mindre än 90 FoV så skulle jag köpt det.

Varför ska man spela med mindre fov än 90?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Nätkoden är riktigt dålig så jag orkar inte spela mer än 45 min typ.

Om jag fick välja skulle jag inte köpa det, kanske mest för att jag inte vill stödja titlar som satsar mer på "gimmicks" än själva spelupplevelsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulketchup:

Varför ska man spela med mindre fov än 90?

Skickades från m.sweclockers.com

Man måste inte men man har en enorm nackdel med hög FoV när man siktar med aim down sight svårt att förklara men man ser inte lika inzoomat som med mindre FoV men finns tråd på sweclockers som visar vad jag menar.

http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1255478-bf4-...

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk

Har aldrig haft problem med spelet sen dagen jag köpte det. Möjligtvis att det har buggat när den bad mig uppdatera drivrutinerna (kunde inte klicka på kartan in-game) och jag sket i det. Nu uppdaterar jag alltid och "problemen" är borta.

Netcode och rubberbanding har man ju sett, men då har det berott på att servern låg på ISDN-lina i en rysk källare.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Har inte haft en krasch på över en månad. Innan dess kraschade det konstant. Nätkoden behöver dock fortfarande mer kärlek, men det är fullt spelbart! Och jävligt kul!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Värt att spela.
BF4 är ett kul spel även om det inte funkar optimalt. Mycket gnäll hela tiden men tar man det för vad det är så är det riktigt roligt. På vissa sätt bättre än bf3 och på vissa sätt sämre.
Känns som om dom gör bf spelen mer komplexa hela tiden och det är det vi får lida av.

Spelet är långt ifrån ett bf2 och jag tror knappast man kommer lägga 2000 timmar under 6 år på bf4 som man gjorde med 2an.

Men spelbart.... ja
Värt att spela....ja
Om du förväntar dig ett bf2.... du blir besviken

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

helt klart värt att köpa för 200kr, värt att köpa för det dubbla!
BF4 Mars 2014 är en bra spelupplevelse sålänge du inte tänkt spela på en casio-räknare, har inte fått en "BF4 has stopped working" eller dylikt på månader och nätkoden tycker jag verkligen är inte är lika påtaglig som den var i början, då det i princip var ospelbart.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Det krashar inte särskilt ofta om man efter varje patch kollar inställningar, kör sin Punkbuster uppdatering och så.

Drar man ner lite på grafiken så kommer synchen snabbare ifatt och det blir mer spelbart. Kan ju vara beroende på datorns förmåga samt din uppkoppling men jag ligger normalt på 20-40 i ping och på servrar där man spelar med folk från 12-100 i ping behövs det ibland justeras på network smoothing:ing en del.

Det finns fortfarande en del buggar och så men jämfört med BF3 så tycker jag att man märker mindre av fuskare - i spelet - i varje match så flashar det till i prompten dock om folk som blir bannade - men man ser inte så mycket av dem.

För övrigt tycker jag att BF4 faktiskt är tämligen trevligt. Beror ju verkligen på servern samt dagsformen på spelet, men banorna tycker jag är ok. Det är som sagt lite små buggigt då och då och en del frustration uppstår fortfarande men för 200 spänn så är det ju ganska mycket spel man får för pengen!

Permalänk
Medlem

Personligen spelade jag BF 1942, BF2, BF3 men ratade BC1/BC2.
Jag ser personligen inte problemet med BF4 och har haft ytterst lite problem.
Speciellt om man jämför med spel som COD..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Köpte bf4 premium innan release, och har nog aldrig ångrat ett spelköp så mycket... Bf4 är fortfarande buggigt men inte alls som i början. Finns ju några buggar i bf3 oxå, men bf4 har definitivt fler.

Då förbokade du inte Rome 2

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk

Sedan senaste uppdateringen tycker jag att det har fungerat svinbra. Innan den kraschade det var tjugonde minut, nu har det inte hänt en enda gång. I övrigt tycker jag att det är ett riktigt kul spel, på många sätt roligare än trean. Absolut handlar det mycket om att spela för sin egen skull och inte för lagets, men tar man det för vad det är så är det ett fruktansvärt snyggt och mäktigt spel - 200 kronor är det definitivt värt. Enda problemet är att man blir sugen på att spendera 500-1000 kronor till på premium m.m

Permalänk
Medlem

Ingen veteran, men jämför man bf3/bf4 så tycker jag att banorna är mindre i och med det så tar man bort vissa detaljer i spelet som skulle kunna lyfta det, och så är det ju "full out war" på alla maps.
Jag tycker nog bättre om bf3 mapsen än bf4 än så länge.
Men själva spelet i sig är ju jävligt bra/häftigt nu när det funkar som det ska

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Bättre med krascherna nu.
Men plötsligt igår så började jag få random "Killed in Action" igen, stå, gå hoppas, flyga ja vad som.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannetim:

Personligen spelade jag BF 1942, BF2, BF3 men ratade BC1/BC2.
Jag ser personligen inte problemet med BF4 och har haft ytterst lite problem.
Speciellt om man jämför med spel som COD..

Tänker du spelet eller kvaliteten på spelen?
Får säga att jag tycker att BLOPS varit det spel på sistånde förutom CS spelen som känts mest stabilt och haft bäst "nätkod". Att spelen sedan skiljer sig åt må vara men funktionen och kvaliteten på prestanda anser jag att BF spelen har haft mer krafs och problem med än COD. Nu spelade jag ju inte MW2 eller 3 i MP - så ta ovan kommentar för vad den är angående det...

Permalänk
Medlem

BF3 var ju inte det minsta buggigt, så tycker du att det var "en ända stor buggig röra" så kommer du att hata BF4, då det faktiskt är lite buggigt.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Ingen veteran, men jämför man bf3/bf4 så tycker jag att banorna är mindre i och med det så tar man bort vissa detaljer i spelet som skulle kunna lyfta det, och så är det ju "full out war" på alla maps.
Jag tycker nog bättre om bf3 mapsen än bf4 än så länge.
Men själva spelet i sig är ju jävligt bra/häftigt nu när det funkar som det ska

Finns större banor i second Assult och china rising som är riktigt fina
En av mina favoriter är öken banan,(inte en jdra aning om vad den heter) stor som f*n är den i vart fall och fordonstrid är det som gäller där.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ja det är en del buggar kvar, och netcoden "ska de ju fixa någon gång" säger de... så man får hoppas

dock så stoppar det inte mig från att ha kul! sambon och jag spelar det flitigt ~9h i veckan inte hunnit ångra det än, och så som de patchar så kommer jag nog inte heller göra det

*kan tillägga att det VÄLDIGT sällan krashar med min setup i sign.

och det flyter på "bra" (låga settings men 65fps) på sambons dator, hd 5850, i5 750, 8gb ram

Permalänk
Medlem

Det är meh.

Roligt att spela med polare, kan bli mycket gap och skratt, men själva spelet är inget att hänga i granen, buggar i överflöd, handikappanpassat, väldigt tråkiga banor jämfört med dom gamla spelen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Finns större banor i second Assult och china rising som är riktigt fina
En av mina favoriter är öken banan,(inte en jdra aning om vad den heter) stor som f*n är den i vart fall och fordonstrid är det som gäller där.

Jodå det vet jag men floodzone/hainanresort/zavod311 kunde vart lite större enligt mig.

Ja silk road menar du, gillar den med

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Man måste inte men man har en enorm nackdel med hög FoV när man siktar med aim down sight svårt att förklara men man ser inte lika inzoomat som med mindre FoV men finns tråd på sweclockers som visar vad jag menar.

http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1255478-bf4-...

DICE lade in ett alternativ i inställningarna för att stänga av detta.

OnT. Spelet är fullt fungerande för min del, har också varit det sedan lansering i stort sett. Sedan om det kommer inbringa nöje beror på vilken typ av spelare du är. Är du en av den stora massan som inte gnager sig på detaljer och kan leva med att fighter rätt ofta är ett rent lotteri, lär du få ut lite nöje i all fall.

Är du en stor infanterist kommer du upptäcka flertalet rent ut sagt idiotiska designval som bara inbringar frustration. Bättre för din hälsa att avstå helt och hållet. För att inte nämna hur idiotanpassat spelet är i allmänhet. Glöm allt som har med skicklighet att göra.

För den summan tycker jag dock att det är helt klart värt att testa.

Permalänk
Medlem

Väntade med att köpa BF4 för jag visste det skulle var buggigt,
har inte haft krascher alls, men nätkod, banor osv är katastrof, hela spelet är trasigt och det säger jag som inte upplevt de första tre månadernas elände.
BF4 dödade helt BF intresset, nu vill jag inte spela något av dem längre (800h BF3 +1000h, BF2, +1000h BFViet)
Jag gav 199kr för det och det var ändå inte prisvärt i efterhand.

Så mitt råd är: vill du tappa sugen köp BF4, annars spela vidare på BF3, BF2, etc

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Herregud vilken gråtfest. Jag har lirat alla BF, tyckte BC1 var bajs men i övrigt bra spel. BF3 tyckte jag började gå totalt överstyr med alla unlocks men lagom till BF4 kom hade jag smält det och tog tjuren vid hornen för att låsa upp det jag ville låsa upp.
Spelet i början kraschade ungefär en gång i timmen och man dog då och då utan att veta varför. Idag händer detta så sällan att jag helt omöjligt kan förstå hur detta kan vara ett SÅ stort problem för många.

Det är säkert samma töntiga kids som sitter och gråter i chatten om aimbot varje gång de dör. Om du råkar ut för en bug nån gång i timmen, vem fan bryr sig? Seriöst. Det är roligt hela tiden däremellan. Köp spelet om du inte är så jävla känslig utan bara vill gejma och ha kul. Har du nån gång skrikit i chatten om att du dog pga lagg eller pga aimbot: gör oss alla en tjänst och köp inte spelet.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Har varit i princip helt stabilt ända från release för min del.

Jag upplever en stor ojämnhet som jag inte känner igen från de tidigare spelen. Alltså, att i vissa rundor springer jag runt som en en odödlig rambo och rundan efteråt fungerar ingenting.
Om det beror på serverprestanda, "nätkod", den extrema balansering, med- och motspelare, minnesläckor eller andra "osynliga" tekniska problem, mm vet jag inte. Tycker det är det mest frustrerande med spelet.

Om man tyckte BF3 var audiovisuellt hysteriskt och stökigt så bör man nog avstå från BF4 dock, då det är mer av allt. Och "communityt" är sorgligt. Finns inget som påminner om hur det såg ut i BF1942/BFV.

Klarar man av att BF-serien förändrats (som hela spelbranschen och därigenom också spelarna) så kan man nog ha mycket kul även i BF4. Jag har lagt över hundra timmar och ångrar det inte. Det är mer anpassat för att ensamspelare skall kunna döda några timmar här och där, och enligt mig så fungerar det mycket bättre i rena infanterikartor och spellägen på något färre spelarantal.
Vill jag ha en något tyngre, och lugnare taktisk shooter så drar jag fortfarande igång Red Orchestra 2.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag BF4 är ett jätte lyft gentemot BF3. BF3 var för mig ingen rolig historia pga rubber banding och en massa andra knasigheter som är svårt att sätta fingret på.

För mig har BF4 oftast fungerat väldigt väl även om det givetvis finns en del problem som jag dock har överseende med pga att spelet är mycket bra. I BF4 har jag inte upplevt någon rubber banding, däremot att man dör bakom ett hörn etc men det kan man justera med Network smoothing factor i väldigt stor utsträckning. BF4 har för mig kraschat 4-5 gånger på 180h spelande och det får jag anse vara ok.

Det mesta handlar om att hitta bra servrar, man kan liksom inte koppla upp sig på en valfri USA server och tro att allt ska rocka...det är för långt avstånd till USA för att det ska vara möjligt. Man bör hålla sig till Norden och länder runt Tyskland så bör ping osv vara bra förutsatt att servern är uppsatt på en kraftfull maskin. Hittar man en bra server så lägger man den till sina favoriter och efter ett tag har man en fin gedigen lista med servrar som fungerar bra.

I BF4 har man även möjlighet att kontrollera hur väl spelet fungerar på en viss server, dvs ping och packet loss. Med detta verktyg kan man väldigt snabbt avgöra om det kommer blir roligt att spela eller konstigt.

Jag rekommenderar verkligen BF4 då jag tycker det är ett mycket bra spel som dock haft problem vilka dock oftast gått att lösa på egen hand med lite googlande.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q