Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av miFFhoe:

ÄR SÅ FUCKING JÄVLA LACK ATT JAG INTE VET VART JAG SKA TA VÄGEN, VAD I HELVETE?=?????

Andas, räkna till 10. Stäng av datorn och gå ut på en promenad.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Som ytterligare en person som beställt Dev kit 2 blir man klart orolig av detta uppköp, men efter lite läsning känns det lugnare.

"Immersive gaming will be the first, and Oculus already has big plans here that won't be changing and we hope to accelerate. The Rift is highly anticipated by the gaming community, and there's a lot of interest from developers in building for this platform. We're going to focus on helping Oculus build out their product and develop partnerships to support more games. Oculus will continue operating independently within Facebook to achieve this."

Däremot om någon läst Ready Player One, tror jag inte Mark Zuckerberg blir en bra James Halliday och Facebook blir ett uselt Oasis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Och låta alla VR-spel vara Origin exklusiva? Nej tack.

Tycker det känns jävligt positivt att facebook är oberoende i spelvärlden, nu är det bara hoppas att Oculus Rift får så fria händer som det är sagt.

Hellre Origin än "bjud in dina vänner för att de ska hjälpa dig odla tomater."...

Visa signatur
Permalänk

Facebook INTEGRATION in YOUR games! AUTOMATIC UPDATES TO SHOW YOUR PROGRESS. OUR SPEECH TO TEXT ENGINE DETECTS THE WORDS YOU SAY AND CONSTRUCTS AUTOMATIC WALL POSTS.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Bästa som kunde hänt. Nu har de råd att anställa de bästa utvecklarna och ingenjörerna som finns.
Kanske vi tom kommer kunna köpa OR till jul nu

Permalänk
Medlem

En rolig sak är: Tänk om alla som donerade pengar till Kickstarter och Oculus VR istället hade köpt t.ex aktier i företaget. Då hade de kunnat stoppat affären eller fått ut pengar för det. Men nu donerade folk pengar istället och grundarna fick in gratis kapital för att utveckla en produkt som de sedan sålde

Kickstarter kanske inte är så dåligt ändå

Dessutom att alla tror att Facebook kommer köra massa reklam m.m. Hur många spel har inte Facebook integration just nu? Många har det och fler blir det. Så det är egentligen inget nytt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

OK, Facebook har köpt GANSKA MÅNGA företag.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions...

Jag är ifrån jorden, och jag ser sakerna EA har gjort fel men samtidigt, Facebook eller EA vem hade du köpt spel av? Steam finns inte, butiker finns inte. Utan du ska välja mellan Facebook och EA, vem köper du spel av? Kanske du redan äger Battlefield? Titanfall? Crysis? Deadspace? Fifa? Eller är du som jag och har SimShitty och känner dig allmänt våldtagen? Spelar ingen roll direkt vilket spel du köpt ifrån EA på senaste tiden eller kommer göra i framtiden. De har fortfarande 40 år mer erfarenhet med spel än Facebook. Ur lista på företag som Facebook köpt ser man ju ett spelrelaterat bolag, Spaceport.io, ett team som utvecklat ett flashbaserat framwork för spel, typ Farmville likande historier. Ska sådana spel vara bättre än fiaskon som EA orsakat? Nja, tror du får behålla Farmville-klonerna för dig själv då, happy skinnerboxing to you.

Varifrån får du att Facebook kommer bara använda sig av Oculus Rift? Enligt pressmeddelandet så kommer ju Oculus Rift få köra sitt race, släppa den till PC-spel (Olika tillverkare, inte bara EA) och sen kommer Facebook försöka ta Oculus Rift till andra marknader. Står inget om att det är endast Facebook som kommer få göra spel till Oculus Rift.

Hade EA köpt upp dom istället så hade du endast fått se den i Origin och till EA-spel. Nu i och med Facebook så kommer du få se den som planerat till förhoppninsvigs väldigt många spel och kanske även till annan kommunikation. Dessutom med mer pengar bakom sig så kanske den kommer ut mycket tidigare än tidigast nästa år. Som planerat tidigare så kommer ju inte DK2 fören i sommar liksom. Nu finns det ju en liten chans att vi sitter vid jul med konsumentversionen

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Facebook får inte ett öre av mig, det finns andra företag med liknande lösningar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

det finns fortfarande hopp! facebook kommer låta OVR jobba kvar från sitt nuvarande kontor. jag har fortfarande mitt hopp kvar för OVR.

Immersive gaming will be the first, and Oculus already has big plans here that won't be changing and we hope to accelerate. The Rift is highly anticipated by the gaming community, and there's a lot of interest from developers in building for this platform. We're going to focus on helping Oculus build out their product and develop partnerships to support more games. Oculus will continue operating independently within Facebook to achieve this.

But this is just the start. After games, we're going to make Oculus a platform for many other experiences. Imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face -- just by putting on goggles in your home.

Albin.s

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RainesX:

Källa tack.
Låter lite smått otroligt.

https://twitter.com/notch/statuses/448586381565390848
http://www.reddit.com/r/oculus/comments/21d2su/its_been_fun_b...
http://www.reddit.com/r/oculus/comments/21d1u2/we_were_in_tal...

Permalänk

Ruttet.
Facebook borde dött innan, men ännu mer nu.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Nästa steg är väl att börja köpa industrier som inte alls har med teknik att göra, typ "Facebook köper Wal-mart" för att sedan någon gång i framtiden köpa upp regeringen och sätta Facebook(R)'s United States of America, eller FUSA, bokstavligen på kartan.

I called it first!

Skulle vilja säga att nu blir det inget occulus-köp för mig men vet att jag nog kommer vara sugen ändå..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Arazand:

OK, Facebook har köpt GANSKA MÅNGA företag.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions...

Jag är ifrån jorden, och jag ser sakerna EA har gjort fel men samtidigt, Facebook eller EA vem hade du köpt spel av? Steam finns inte, butiker finns inte. Utan du ska välja mellan Facebook och EA, vem köper du spel av? Kanske du redan äger Battlefield? Titanfall? Crysis? Deadspace? Fifa? Eller är du som jag och har SimShitty och känner dig allmänt våldtagen? Spelar ingen roll direkt vilket spel du köpt ifrån EA på senaste tiden eller kommer göra i framtiden. De har fortfarande 40 år mer erfarenhet med spel än Facebook. Ur lista på företag som Facebook köpt ser man ju ett spelrelaterat bolag, Spaceport.io, ett team som utvecklat ett flashbaserat framwork för spel, typ Farmville likande historier. Ska sådana spel vara bättre än fiaskon som EA orsakat? Nja, tror du får behålla Farmville-klonerna för dig själv då, happy skinnerboxing to you.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_acquisitions_by_Electron...

Vad hände med Origin Systems, Bullfrog och Westwood? Vilka bra spel har Mythic gjort sedan de köptes? Hur stor variation är det på spelen DICE eller Maxis släpper sedan de köptes?

Facebook utvecklar för övrigt inte spel. De är väl inte ens content creators över huvud taget. Att det finns skitspel där beror på många som använder Facebook gillar skitspel. Uppköpet av Spaceport var nog för att få teknologi som gör det lättare att köra javaspel på de olika plattformarna som Facebook finns på.

Permalänk
Medlem

Stort tack.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Bra. En sak mindre på "vill ha" listan..

Permalänk

Men för första gången som jag hör talas om så köper inte facebook en direkt konkurent. Det finns ju ingen anledning att inte utveckla det till något bättre, även om man tvingas spela via facebook och få sketna uppdateringar där så måste ju tekniken blir bättre. Jag hoppas bara det får kosta vad det kosta vill när man väl köper en perfekt produkt. Jävlar dem om de sparar in på småsaker som är viktiga för helhetsupplevelsen.

Permalänk
Medlem

jag ser framför mig det virituella Facebook, där man går omrking och kan hälsa på varandara, söka jobb gå på intervjuer, kanske tom, jobba på distans, man kan helt enkelt lägga sig i en säng och leva sitt liv via Facebook, köpa ett nice virituellt hus brevid polaren, osv..
allt från en hydda på landet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Varifrån får du att Facebook kommer bara använda sig av Oculus Rift? Enligt pressmeddelandet så kommer ju Oculus Rift få köra sitt race, släppa den till PC-spel (Olika tillverkare, inte bara EA) och sen kommer Facebook försöka ta Oculus Rift till andra marknader. Står inget om att det är endast Facebook som kommer få göra spel till Oculus Rift.

Hade EA köpt upp dom istället så hade du endast fått se den i Origin och till EA-spel. Nu i och med Facebook så kommer du få se den som planerat till förhoppninsvigs väldigt många spel och kanske även till annan kommunikation. Dessutom med mer pengar bakom sig så kanske den kommer ut mycket tidigare än tidigast nästa år. Som planerat tidigare så kommer ju inte DK2 fören i sommar liksom. Nu finns det ju en liten chans att vi sitter vid jul med konsumentversionen

Nej, jag läser "Facebook köper Oculus, tvinga utvecklare att integrera facebook stöd". Se exempelvis så som 99% av alla facebook spel funkar, "bjud in dina vänner att göra X" eller "Dela din stridshistorik för att få extra många skott i nästa spel runda". Sådant bullshit kan jag mycket väl se längre in i spåkulan. King och Facebook är typ bästa kompisar också så, yay?

Även om Facebook är mer oberoende så är de inte kända som snälla lilla Timmy som hjälper alla, Instagram privacy policy sektion 5: "We may share User Content and your information (including but not limited to, information from cookies, log files, device identifiers, location data, and usage data) with businesses that are legally part of the same group of companies that Instagram is part of, or that become part of that group ("Affiliates")."

Affiliates, läs Facebooks många reklamanalytiska bolag. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att Facebook har gått lite väl långt. först whatsapp, nu Oculust..

I wonder what comes next..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Mitt problem är väl snarare att ledningen brutit ett löfte Palmer personligen har uttryckt flera gånger.

"Oculus is going forward in a big way, but a way that still lets me focus on the community first, and not sell out to a large company"

Det här går ju tvärt emot vad han har lovat alla som är inblandade i kickstartern. Jag kan förstå att dom är taggade på ekonomiska muskler, men att associera med facebook bryter löftet han gav de ~9500 som donerade till kickstartern och otaliga fler som har köpt devkits eller investerat sin tid i projektet. Jag vill gärna tro att det måste funnits ett bättre sätt att lösa den ekonomiska situationen.

"'We are excited to work with Mark and the Facebook team to deliver the very best virtual reality platform in the world' said Brendan Iribe, co-founder and CEO of Oculus VR. 'We believe virtual reality will be heavily defined by social experiences that connect people in magical, new ways. It is a transformative and disruptive technology, that enables the world to experience the impossible, and it's only just the beginning.'"

Särskilt detta oroar mig, sociala experiment? VR handlar om att fly in i en värld, att se sig omkring och vara någon annan på en annan plats. Jag kommer inte ha på mig en Rift när jag skypar, jag kommer inte att kolla på film i den (och det är ändå inte en särskilt social aktivitet) så vad är det för sociala experiment dom har i sin pipeline? Detta oroar mig, många kan resonera att de säkert inte kommer implementera någon obligatorisk integrering med Facebook. Men om en stor del av det valfria utbudet är låst till en tjänst så begränsar det helt klart produkten och därmed mitt intresse för den. Det här handlar inte om företagets ekonomiska situation utan min tillit och mina förväntningar av ett företag som har mina pengar. Min tillit för att de ska kunna fatta beslut som är i kundens bästa intresse, och det här visar inte att de kan det.

En annan dröm Palmer uttryckt är att Riften ska vara så gott som gratis och intäkter ska täcka av mjukvara och spelförsäljning, tror ni zuckan sätter sig ner, gnider händerna och går med på det? Det lirar bara inte hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Facebook utvecklar för övrigt inte spel. De är väl inte ens content creators över huvud taget. Att det finns skitspel där beror på många som använder Facebook gillar skitspel. Uppköpet av Spaceport var nog för att få teknologi som gör det lättare att köra javaspel på de olika plattformarna som Facebook finns på.

Du har rätt i att Facebook själva inte utvecklar spel men de sätter upp vissa regler som utvecklarna måste följa, vilket för en socialplatform känns givet, t.ex, att man ska integrera det med facebook, detta är ett krav. Det erbjuder även utvecklare att använda spaceport.io som SDK för att göra det lättare. Sen tycker jag integrationen mellan facebook spel och facebook som social medium är sjukt dåligt och kan göras långt mycket bättre. Inte att säga att Facebook är ett döden på Oculus bara att JAG(dum i huvudet eller ej) hellre sett Oculus med EA än med Facebook.

Visa signatur
Permalänk

Ja, nu kommer vi i.a.f. kunna leva oss in i Farmville på ett helt nytt sätt...

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Inaktiv

Nej nej nej, hur kommer det nu gå med att få denna nya teknik att utvecklas för PC- spel? Trodde också det var 1 april (:

Permalänk

Neeeej 2 miljarder dollar i utvecklingspengar till Oculus Rift! Oh wait! YEY!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Neeeej 2 miljarder dollar i utvecklingspengar till Oculus Rift! Oh wait! YEY!

Det är väl bara köpet som är 2 miljarder. Facebook kan väl sedan pumpa in hur mycket de vill i utvecklingskostnad?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Undra hur det känns för john carmack o vara anställd av facebook.

Permalänk
Medlem

NEEEEEEEEEEEEEEEJ! Jag LÄNGTADE så stort till Oculus VR! Nu blir det fan inte nåt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte ser varken negativt eller positivt på detta?

Spelar roll om facebook köpt? De ska ju bara kasta mer pengar på högen och puscha utvecklingen, de säger ju tom att spelutvecklingen är prio...

Dom ser en grym investering, de kommer ju inte förstöra utvecklingen, då skulle dom bara skjuta sig själva i foten. Jag tror vi inte kommer se någon förändring alls, eventuellt att de kommer komma flera extra saker som virtuell facebook chat osv.. är det så farligt?

Känns som folk whinar bara för att whina

även om de skulle bli en integrering med facebook, skapa ett tomt konto bara, tar ju 10 sekunder...

ser inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nej, jag läser "Facebook köper Oculus, tvinga utvecklare att integrera facebook stöd". Se exempelvis så som 99% av alla facebook spel funkar, "bjud in dina vänner att göra X" eller "Dela din stridshistorik för att få extra många skott i nästa spel runda". Sådant bullshit kan jag mycket väl se längre in i spåkulan. King och Facebook är typ bästa kompisar också så, yay?

Även om Facebook är mer oberoende så är de inte kända som snälla lilla Timmy som hjälper alla, Instagram privacy policy sektion 5: "We may share User Content and your information (including but not limited to, information from cookies, log files, device identifiers, location data, and usage data) with businesses that are legally part of the same group of companies that Instagram is part of, or that become part of that group ("Affiliates")."

Affiliates, läs Facebooks många reklamanalytiska bolag. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions...

Det håller jag med om. Att Facebook har spel som man blir bjuden på av sina "vänner" är störande, men går att stänga av utan problem. Dessutom är det ju inte Facebook som tillverkar spelen. Det är ju tillverkarna av spelen som integrerar Facebook. jag kan absolut tänka mig att exempelvis Battlefield 5 när det kommer så kanske EA och Dice vill införa Oculus Rift support, så måste dom även integrera Facebook på något sätt. Jag kan absolut se det framför mig av Facebook kan tvinga speltillverkare.

Förut så ägde ju Facebook alla bilder man la upp, även efter man tog bort dom. Vilket gjorde att om man la upp en bild på sin bebis så kunde den nästa dag eller flera år efter användas i reklamsyfte. Men det tog dom ju bort efter att det uppdagades. Så att dom är illa och vill åt allt av sina användare, det är ju allmänt känt

Säg något vinstdrivande företag som är "snälla lilla Timmy som hjälper alla"?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB