Frågor angående kloning av hårddisk.

Permalänk
Medlem

Frågor angående kloning av hårddisk.

God eftermiddag Sweclockers.

Jag har en något äldre WD-disk som används som primär lagringsdisk men jag misstänker starkt att den är på väg att ge upp. Därför har jag nu köpt en ny och större disk som jag skulle vilja ersätta den äldre med. Saken är den att jag har rätt mycket spel och programvara installerat på den gamla disken och jag har dessutom lagt sökvägen till Mina dokument på den (jag är en sån person som har ALLA lösa saker sparat i mina dokument).

Till frågan: Om jag skulle klona innehållet på min gamla hårddisk till min nya, skulle då sökvägar och installationer fungera? Eller skulle operativsystemet säga till eftersom det inte är samma enhet så att jag måste in och fixa allt för hand?

Tack.

Ps. Förslag på bra freeware för kloning tas gärna emot.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

God eftermiddag Sweclockers.

Jag har en något äldre WD-disk som används som primär lagringsdisk men jag misstänker starkt att den är på väg att ge upp. Därför har jag nu köpt en ny och större disk som jag skulle vilja ersätta den äldre med. Saken är den att jag har rätt mycket spel och programvara installerat på den gamla disken och jag har dessutom lagt sökvägen till Mina dokument på den (jag är en sån person som har ALLA lösa saker sparat i mina dokument).

Till frågan: Om jag skulle klona innehållet på min gamla hårddisk till min nya, skulle då sökvägar och installationer fungera? Eller skulle operativsystemet säga till eftersom det inte är samma enhet så att jag måste in och fixa allt för hand?

Tack.

Ps. Förslag på bra freeware för kloning tas gärna emot.

Borde gå att kolna över allt, antar att det inte är din OS disk vi pratar om med tanke på hur du skriver men iaf, om du klonar över allt till den nya disken och byter bokstav på den nya disken till det som den gamla hade så borde det funka utan beskymmer.

Jag brukar klona med easeus todo backup

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nccish:

God eftermiddag Sweclockers.

Jag har en något äldre WD-disk som används som primär lagringsdisk men jag misstänker starkt att den är på väg att ge upp. Därför har jag nu köpt en ny och större disk som jag skulle vilja ersätta den äldre med. Saken är den att jag har rätt mycket spel och programvara installerat på den gamla disken och jag har dessutom lagt sökvägen till Mina dokument på den (jag är en sån person som har ALLA lösa saker sparat i mina dokument).

Till frågan: Om jag skulle klona innehållet på min gamla hårddisk till min nya, skulle då sökvägar och installationer fungera? Eller skulle operativsystemet säga till eftersom det inte är samma enhet så att jag måste in och fixa allt för hand?

Tack.

Ps. Förslag på bra freeware för kloning tas gärna emot.

Klonar du och sedan plockar ur den gamla WD-disken så ska det vara färdigt sen. Du behöver inte göra något mer.

På senare tid har jag använt EaseUS ToDo Backup som jag tycker är väldigt kompetent för att vara gratis.
http://www.todo-backup.com/products/home/download.htm

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Borde gå att kolna över allt, antar att det inte är din OS disk vi pratar om med tanke på hur du skriver men iaf, om du klonar över allt till den nya disken och byter bokstav på den nya disken till det som den gamla hade så borde det funka utan beskymmer.

Jag brukar klona med easeus todo backup

Skrivet av giplet:

Klonar du och sedan plockar ur den gamla WD-disken så ska det vara färdigt sen. Du behöver inte göra något mer.

På senare tid har jag använt EaseUS ToDo Backup som jag tycker är väldigt kompetent för att vara gratis.
http://www.todo-backup.com/products/home/download.htm

Perfekt, exakt de svaren jag ville ha. Tackar!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Kan ju tala om att det funkade MEN nu när jag har ersatt den gamla disken får jag "status: 0xc0000225" när jag startar datorn. Jag kommer ändå in i Windows på grund av dual bios (I guess?) men det är ändå störande. Någon som vet vad det kan bero på? Har försökt återskapa bcd'n men det fungerar inte av någon anledning.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har du en WD eller Seagate inkopplad i burken laddar du ner gratisversion av Acronis TI. Med denna kan du klona. Därefter demonterar du den gamla disken. Några enhetsbokstäver på partitionerna behöver/skall inte ändras.

Permalänk

Jag brukar köra med Clonezilla när jag behöver klona en disk till en annan. Har aldrig stött ut för några problem när man sätter i den nya disken i stället för den gamla. Gränssnittet är väl kanske inte så mycket att hurra för men det funkar i alla fall

Permalänk
Medlem

Det är löst nu iaf. Det var min andra hårddisk som spökade (en som inte hade med klonandet att göra). Ändrade Sata-port på den så löste det sig.
Tack för alla svar!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.