Permalänk
Medlem

Uppsala domkyrka

https://www.flickr.com/photos/eddiepolak/13435425115/in/pool-uppsala

Domkyrkan i Uppsala är en maffig byggnad som bör ses med egna ögon!

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Vill åka till Karlskrona. Solnedgång och/eller HDR borde göra sig bra där.

Det kan jag tänka mig. Det ligger ett par stora båtar uppdragna mitt inne i skogen också, tänkte att jag ska åka tillbaka när det blivit lite grönare och skogen slutit sig kring dem. Då får det nog tajmas in med solnedgången...

Permalänk
Medlem

Är inte så förtjust när det lutar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H3ddie:

-- -

Domkyrkan i Uppsala är en maffig byggnad som bör ses med egna ögon!

Skrivet av oyegie:

Är inte så förtjust när det lutar så.

Lutar? Snygg bild tycker jag.

Får väl bli en till idag:

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Vad kul att få lite respons om min bild! Jag är inte heller helt säker på att jag gillar lutande bilder så det är kul att höra lite delade åsikter om detta. Det jag ville med bilden var att skapa någonslags dramatik genom att luta på den och även lägga till vinjetering. Detta var första gången jag testade detta och det är alltid kul att experimentera lite med bilder för att tillslut hitta något som funkar, det var även första gången jag testade på HDR. Ska bli kul att fortsätta testa lite olika stilar.

MvH Eddie

Permalänk
Medlem

Var ute igår och fotade solnedgången. Nog första gången i mitt liv jag får solen i dess färg som den hade igår, nämligen röd, på bild.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Skulle du gå till typ Aroseken med en mapp med de där bilderna och några i dagsljus och erbjuda dem en skiva med ett knippe miljöbilder från några av de tjusigare områdena likt de i hamnen som de får använda fritt i sina foldrar framöver så tror jag definitivt du kan få betalt.
Inte vad det hade kostat i timmar men du har ju redan tagit bilderna gratis för ditt höga nöjes skull, så varför inte få cash till ett nytt objektiv eller liknande.

Sen kan det såklart ledan till att de ber dig ta fler när de har intressanta objekt på g. De är ofta i behov av någon som kan fota lägenheter också, inte skitkul direkt men en del tycker ju om det med.

Samma ska man tänka om man har mycket bilder från sin hemstad på människor som är glada, leker äter glass osv. Speciellt på andra årstider än sommaren. En skiva med ett hundratal sådana bilder kan man sälja till kommunen för kanske 10 papp. Samma där, inte jättebra betalt och vad spelar det för roll om de bara erbjuder 5, man har ju redan gjort det gratis. Och nästa gång de ringer och vill ha mer så tar man betalt på riktigt.

Själv gillar jag också att fota hus men jag är inte ens i närheten av lika duktig, och just nu fokuserar jag på min framkallningsteknik,

https://farm3.staticflickr.com/2855/13364837993_5f89a2dfd7.jp...

Ja, kanske. Dålig på marknadsföring dock... Men kul att du gillar mina bilder!

Skrivet av Coke_Smurf:

Gillar färgklicken, ser bra ut

Tack!

Skatteskrapan i Västerås med lång slutartid

Spiraltrappa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gårdagens försök att få Vintergatan med på bild. Inte så bra som de flesta andras, men man ser den svagt på bilden.
Observera att bilden är tagen ca 4 km från Södertäljes kärna (som låg bakom mig när jag fotade) och på andra sidan skogen finns det motorväg mot Eskilstuna/Göteborg och Nykvarn längre fram, så ljusförhållanden var inte de bästa.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte mycket vinter över dessa bilder, men de är iaf tagna nu ikväll!
Första gången man ger sej ut att prova fota solnedgången, så det var kul att man ändå fick ett hyffsat bra resultat!

https://flic.kr/p/mygDBg

https://flic.kr/p/myizN9

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Så, officiellt vår nu så ny tråd tack!

För inatt ändras tiden med 1 timme framåt för sommartid och då kan vi säga att det är VÅR!!!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Så, officiellt vår nu så ny tråd tack!

För inatt ändras tiden med 1 timme framåt för sommartid och då kan vi säga att det är VÅR!!!

Från SMHI
"Den meteorologiska definitionen av vår är att dygnsmedeltemperaturen ska vara stigande och ligga mellan 0 och 10 plusgrader."

Just nu är det -7 i Kiruna, så tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Från SMHI
"Den meteorologiska definitionen av vår är att dygnsmedeltemperaturen ska vara stigande och ligga mellan 0 och 10 plusgrader."

Just nu är det -7 i Kiruna, så tyvärr

Allt ovan Uppsala räknas inte med då det är Trollskog!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Från SMHI
"Den meteorologiska definitionen av vår är att dygnsmedeltemperaturen ska vara stigande och ligga mellan 0 och 10 plusgrader."

Just nu är det -7 i Kiruna, så tyvärr

Det är vår i absolut största delen av Sverige sedan ett tag tillbaka åtminstone.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Precis, trollen i Trollskogen får skylla sig själva att de inte får se gräset gro och ha dagar varmare än +10 grader (vi har haft det redan uppe på +22º C, i solen, här var jag bor). Så med andra ord så är det ta mig vår! Snart är påsken här och om denna tråd fortsätter och en Mod påstår att det fortfarande är vinter så är sommaren precis efter 1:a maj!

Ny tråd, that's it!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Trött på vintern nu, här kommer en liten försmak på vår och sommaren istället
www.elitesweden.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det är vår i absolut största delen av Sverige sedan ett tag tillbaka åtminstone.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta

tja eftersom jag bor i Mellansverige så spelar det inte mig någon större roll, men ska vi då starta vinter trådarna tidigare eftersom det blir vinter i norr långt före tex den del av Danmark vi ockuperat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

tja eftersom jag bor i Mellansverige så spelar det inte mig någon större roll, men ska vi då starta vinter trådarna tidigare eftersom det blir vinter i norr långt före tex den del av Danmark vi ockuperat?

Eller så kör man på när det är vår-/höstdagjämning, sommar-/vintertid eller andra saker som alltid inträffar samma tid och är lätta att hålla reda på

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Kan inte klaga på vädret alls idag. Eller jo lite, det var väl lite för starkt solsken för fotande kanske Men fantastiskt skönt att komma ut

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Gillar när min absolut sunkigaste kamera som bara har två fokuslägen, min absolut billigaste film framkallat i kemi som klart gått över tiden ändå ger fina bilder,

Fyller på med solmogen blomkål i vårsolen. Tagen med en skarpare men ca 25 år äldre kamera och bättre film, samma kemi dock.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Fortsätter här: #14506339

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||