Okänt ljud problem, svårt att identifiera

Permalänk
Medlem

Okänt ljud problem, svårt att identifiera

Hej, jag har ett problem med mitt ljud. Jag är inte riktigt säker på vad felet är någonstans men på skype så hör andra mitt ljud, jag måste även tala högt eller skrika för att folk ska kunna höra mig. Men jag är ganska säker att problemet inte ligger endast hos skype pga att jag har liknande problem med raidcall. Jag brukar sitta och snacka med människor och de har problem med att höra mig för att det skär av ibland så att de hör endast vissa ord jag säger. Jag tänkte att jag måste höjja ljudet på mikrofonen då så att allt slutar skära av. Men då hör folk sig själva eller min musik som spelas samtidigt som jag snackar med dem.

Jag funderar på om problemet ligger hos moderkortet? Jag har ett Asus Sabertooth P67. Jag har även testat att uppdatera drivrutinerna samt bytt ut headset, har haft flera innan.

Kan ett nytt ljudkort vara en lösning? Jag tänkte först se med någon kunnig innan jag slänger ut onödiga pengar på ett ljudkort.

Permalänk
Medlem

Skär av? Är det att vissa ord faller bort beror det på att du har dålig uppkoppling.
Du kan ju ringa skypes testsamtal och höra hur du låter för mottagaren.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Fungerar din mick som den ska?

Permalänk
Skrivet av iReacon:

Hej, jag har ett problem med mitt ljud. Jag är inte riktigt säker på vad felet är någonstans men på skype så hör andra mitt ljud, jag måste även tala högt eller skrika för att folk ska kunna höra mig. Men jag är ganska säker att problemet inte ligger endast hos skype pga att jag har liknande problem med raidcall. Jag brukar sitta och snacka med människor och de har problem med att höra mig för att det skär av ibland så att de hör endast vissa ord jag säger. Jag tänkte att jag måste höjja ljudet på mikrofonen då så att allt slutar skära av. Men då hör folk sig själva eller min musik som spelas samtidigt som jag snackar med dem.

Jag funderar på om problemet ligger hos moderkortet? Jag har ett Asus Sabertooth P67. Jag har även testat att uppdatera drivrutinerna samt bytt ut headset, har haft flera innan.

Kan ett nytt ljudkort vara en lösning? Jag tänkte först se med någon kunnig innan jag slänger ut onödiga pengar på ett ljudkort.

och med vilka mikrofoner har du testat med ? har du några vanliga inear med mic testa med såna.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vilket operativ? Windows kan bugga ur när du har voiceip program aktiverade. Kan bugga ljudet.

Kolla skypeinställningarna, kan vara att skype reglerar ut dig, då hör man ingenting. Klicka ur den.

Dra upp boosten på windows ljudinställningar.

Kolla divarna till headsetet/ micken.

Ta ev bort alla "enhancements" och testa.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Skär av? Är det att vissa ord faller bort beror det på att du har dålig uppkoppling.
Du kan ju ringa skypes testsamtal och höra hur du låter för mottagaren.

Kan garantera att jag inte har dålig uppkoppling. Bor mitt i staden och har 100 ner och 15 upp om det är det du syftar på. Köpte nyligen mitt headset dock så kan nog vara felet. Men att byta ut mitt headset löser inget av det ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Fungerar din mick som den ska?

Ja, kan garantera att den fungerar som den ska.

Skrivet av jonatan80:

och med vilka mikrofoner har du testat med ? har du några vanliga inear med mic testa med såna.

Har inte testat några lösa mikrofoner som t.ex. desktop mics men har använt andra headset som sennheiser PC350, Razer Megadolon, Siberia V2, Qpad H-80 (hade samma problem att ljudet skär av) mm.

Skrivet av TeaBinx:

Vilket operativ? Windows kan bugga ur när du har voiceip program aktiverade. Kan bugga ljudet.

Kolla skypeinställningarna, kan vara att skype reglerar ut dig, då hör man ingenting. Klicka ur den.

Dra upp boosten på windows ljudinställningar.

Kolla divarna till headsetet/ micken.

Ta ev bort alla "enhancements" och testa.

Har windows 7, boostar jag mikrofonen så hör folk min bakgrunds musik ännu mer. Qpad-h90 eller liknande har inte drivers. Har även kollat skype samt raidcall.

Permalänk
Medlem

Om du har haft liknande problem tidigare är det inget fel på headsetet. Då måste det vara moderkortet och/eller programvaran som inte är 100%.

Avinstallera realtek drivarna och sök på update. En sista utväg utan att köpa nya grejer skulle vara att installera om windows helt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem

Bra fart är ingen garanti mot packet loss. Är det ren data så får du omsändning på paket som försvinner. Det fungerar inte vid AV (audo video) då paketen måste komma fram i rätt ordning utan fördröjning.

"de har problem med att höra mig för att det skär av ibland så att de hör endast vissa ord jag säger."
Kan du förklara med andra ord vad du menar?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Om du har haft liknande problem tidigare är det inget fel på headsetet. Då måste det vara moderkortet och/eller programvaran som inte är 100%.

Avinstallera realtek drivarna och sök på update. En sista utväg utan att köpa nya grejer skulle vara att installera om windows helt.

Har installerat om windows 7 förrut och jag har även testat att avinstallera realtek driverna förrut och installerat om dem. Isf har du något tipps på ett bra ljudkort eller liknande. För att köpa ett helt nytt moderkort verkar dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Bra fart är ingen garanti mot packet loss. Är det ren data så får du omsändning på paket som försvinner. Det fungerar inte vid AV (audo video) då paketen måste komma fram i rätt ordning utan fördröjning.

"de har problem med att höra mig för att det skär av ibland så att de hör endast vissa ord jag säger."
Kan du förklara med andra ord vad du menar?

Tror inte att det har med mitt nät att göra. Jag menar har andra datorer här hemma samt haft datorer innan jag fick problemet. Samt att när jag säger att det skär av menar jag att när jag pratar i normal ton så hör vissa endast enstaka ord vad jag säger om jag t.ex. säger "Tja hur mår du!?" så kanske de endast hör "du".

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ett externt, men kan vara en början. Vet att det finns billiga usb som man pluggar in med sin programvara. Kanske löser dina problem. Köp på ett bra ställe som ger 30 dagars öppenköp så du kan lämna tillbaka om det inte löser sig.

Jag sitter på 4g på typ 200kb/s och har klockrent ljud i skype.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Har aldrig haft ett externt, men kan vara en början. Vet att det finns billiga usb som man pluggar in med sin programvara. Kanske löser dina problem. Köp på ett bra ställe som ger 30 dagars öppenköp så du kan lämna tillbaka om det inte löser sig.

Jag sitter på 4g på typ 200kb/s och har klockrent ljud i skype.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/Creativ...

Tror du att ett sådant kan vara svaret på lösningen istället för ett externt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iReacon:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/Creativ...

Tror du att ett sådant kan vara svaret på lösningen istället för ett externt?

Haha, detdär kostar ju nästan som ett moderkort eller ett nytt headset

Har creative soundblaster och har alltid bra ljud ifrån det. Bra inställningar mm.

Men om du bara skall köra med headset är det lite för dyrt, men det är upp till dig. Gäller att kunna utnyttja prestandan som du betalar pengar för.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Haha, detdär kostar ju nästan som ett moderkort eller ett nytt headset

Har creative soundblaster och har alltid bra ljud ifrån det. Bra inställningar mm.

Men om du bara skall köra med headset är det lite för dyrt, men det är upp till dig. Gäller att kunna utnyttja prestandan som du betalar pengar för.

Haha joo men cirka hälften av värdet av ett sabertooth kort. Men hade tänkt att köpa en blue yeti mikrofon och ett kvalité headset kanske senare men tror du att ljudkortet är bra och kan det vara lösningen på problemet?

Permalänk
Medlem

Ljudkortet verkar grymt, men jag skulle ännu inte ge upp på ditt moderkort. Finns mycket där ute på webben att hitta. Kan till och med vara så att bios inte fungerar korrekt.

Liknande moderkort med liknande problem http://www.tomshardware.co.uk/forum/314254-30-asus-sabertooth...

Så skulle köpt det om du införslkaffar utrustning som kan utnyttja det till fullaste potential och som sista utväg om du inte får moderkortet att fungera

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Ljudkortet verkar grymt, men jag skulle ännu inte ge upp på ditt moderkort. Finns mycket där ute på webben att hitta. Kan till och med vara så att bios inte fungerar korrekt.

Liknande moderkort med liknande problem http://www.tomshardware.co.uk/forum/314254-30-asus-sabertooth...

Så skulle köpt det om du införslkaffar utrustning som kan utnyttja det till fullaste potential och som sista utväg om du inte får moderkortet att fungera

Tack så mycket för hjälpen breh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Ljudkortet verkar grymt, men jag skulle ännu inte ge upp på ditt moderkort. Finns mycket där ute på webben att hitta. Kan till och med vara så att bios inte fungerar korrekt.

Liknande moderkort med liknande problem http://www.tomshardware.co.uk/forum/314254-30-asus-sabertooth...

Så skulle köpt det om du införslkaffar utrustning som kan utnyttja det till fullaste potential och som sista utväg om du inte får moderkortet att fungera

Kollade runt för att se om ljudkortet skulle fungera. Såhär ser mitt moderkort ut.

http://images.bit-tech.net/content_images/2011/04/asus-sabert...

Ett creative kort skulle inte fungera?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ljudkort/Creativ...

Ska jag köra på denna istället då?

http://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

Nvm, jag är så trög att jag inte ens kollar riktigt, förlåt :/