Vilka moln- och internettjänster använder vi?

Permalänk
Inaktiv

Vilka moln- och internettjänster använder vi?

Det känns som att jag ständigt är på jakt efter sätt att flytta mina filer till molnet och därmed letar tjänster. Är alltid ute på jakt efter tjänster som ska öka produktiviteten och allt vad det innebär. Berätta gärna vilka tjänster ni använder mest och vilka ni tycker är värda att betala för (om de kostar)!

TS går först:

LastPass (betalvariant, väldigt värt nu när autofill fungerar i mobilen i vanliga webbläsare och appar som PayPal) (7kr/mån)
Google Music (gratis, musik i "molnet")
Google Drive (gratis, filer i "molnet")
Plex (betalvariant)
WolframAlpha (betalvariant)
Put.io (betalvariant)
Evernote! Antagligen den bästa appen av alla här.

Permalänk
Medlem

Weiyun är alltid skön som komplement till Google Drive och Dropbox. 10TB gratis http://www.weiyun.com/act/10t-en.html

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Icloud

För allt anteckningar, mail, kalender, kontakter, bilder osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

iTunes Match - För att kunna nå min musik överallt. Värt de 250kr om året jag betalar.
iCloud - För att synka Safari, anteckningar, nyckelringen (som innehåller inloggningsuppgifter till alla sidor jag besökt), foton, Clear (och andra appar)
Gmail - Mejl, kalender, kontakter
Dropbox - Diverse filer
Google Drive - Skolarbeten (ihop med andra)
Evernote - Anteckningar och foton på diverse kvitton & fakturor
ShareLaTeX - https://www.sharelatex.com/ Smidigt att ha sina LaTeX-projekt samlade och slippa installera TeX Live lokalt.
Plex - dock ingen molntjänst vad jag vet? Brukar mest dra igång det om jag vill sitta hemma och kolla på film. Smidigt att spela på min Apple TV.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToJa92:

iTunes Match - För att kunna nå min musik överallt. Värt de 250kr om året jag betalar.
iCloud - För att synka Safari, anteckningar, nyckelringen (som innehåller inloggningsuppgifter till alla sidor jag besökt), foton, Clear (och andra appar)
Gmail - Mejl, kalender, kontakter
Dropbox - Diverse filer
Google Drive - Skolarbeten (ihop med andra)
Evernote - Anteckningar och foton på diverse kvitton & fakturor
ShareLaTeX - https://www.sharelatex.com/ Smidigt att ha sina LaTeX-projekt samlade och slippa installera TeX Live lokalt.
Plex - dock ingen molntjänst vad jag vet? Brukar mest dra igång det om jag vill sitta hemma och kolla på film. Smidigt att spela på min Apple TV.

Måste bara säga att ShareLaTeX är riktigt bra, är väldigt mycket smidigare än att göra det lokalt som du säger. Ni får gärna komma med fler tjänster som liknar dessa.

Permalänk
Medlem

Outlook (gamla hotmail)
OneDrive - iPhone camera backup
Dropbox - iPad camera backup
iCloud - öhm, anteckningar,mail typ
Spotify - premium. Fungerar bra, kör med offlinesynk ~8 GB.

Någon som vet en variant till Plex som man kan köra via webläsaren (stream). Plex kräver ju myplex :S

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Outlook (gamla hotmail)
OneDrive - iPhone camera backup
Dropbox - iPad camera backup
iCloud - öhm, anteckningar,mail typ
Spotify - premium. Fungerar bra, kör med offlinesynk ~8 GB.

Någon som vet en variant till Plex som man kan köra via webläsaren (stream). Plex kräver ju myplex :S

Om du skaffar MyPlex kan du gå till denna adress, logga in med ditt konto och streama via en webbläsare (så länge servern är på och den indikerar att porten är öppen utåt): https://plex.tv/web

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om du skaffar MyPlex kan du gå till denna adress, logga in med ditt konto och streama via en webbläsare (så länge servern är på och den indikerar att porten är öppen utåt): https://plex.tv/web

Tror jag uttryckte mig lite klumpigt där

Letar efter ett alternativ till Plex - men med samma funktioner som plex. Jag vill inte behöva gå genom MyPlex för att kunna se det som finns lagrat hemma hos mig.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qhrizz:

Tror jag uttryckte mig lite klumpigt där

Letar efter ett alternativ till Plex - men med samma funktioner som plex. Jag vill inte behöva gå genom MyPlex för att kunna se det som finns lagrat hemma hos mig.

Om du är ute efter att lagra på annan server och streama finns Hive (beta), Put.io, Streamnation samt Streamza. Fast de kostar alla fyra.

Permalänk

Microsoft och Google är det ända jag behöver för mail, kontakter, molnlagring, musik, skapa dokument, kalender, youtube, anteckningar och alla andra tjänster som dessa företag erbjuder.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz