Pioneer vsx-923 eller Denon avr-x2000?

Permalänk

Pioneer vsx-923 eller Denon avr-x2000?

Hej alla ljudkunniga

Som tråden lyder, vilken av dem skall man ta? jag vet att det skiljer i pris. Är Denon 1500 kr bättre? Någon som har ett bättre förslag? gärna runt 2500-4000kr men inte mer, helst 2500 cirkus.

Tack på förhand
Mvh Robert

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Skrivet av rob197676:

Hej alla ljudkunniga

Som tråden lyder, vilken av dem skall man ta? jag vet att det skiljer i pris. Är Denon 1500 kr bättre? Någon som har ett bättre förslag? gärna runt 2500-4000kr men inte mer, helst 2500 cirkus.

Tack på förhand
Mvh Robert

Vad har du för högtalare?
Utan att veta detta så skulle jag säga nej. Jag skulle ha valt Pioneeren. Men som sagt... Det beror lite på vad du har för burkar

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Efter att ha tagit en snabbkoll på Prisjakt på dessa två ser jag ingen anledning att lägga 1500 mer på Denon. Kör på Pioneeren och lämna tillbaka den om du mot förmodan inte blir nöjd.

Jag kör med den populära Sony STR-DN1040, men den ligger i samma prisklass som Denon-stärkaren så den går ju också bort.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Pear4Life:

Vad har du för högtalare?
Utan att veta detta så skulle jag säga nej. Jag skulle ha valt Pioneeren. Men som sagt... Det beror lite på vad du har för burkar

Skrivet av Schluug:

Efter att ha tagit en snabbkoll på Prisjakt på dessa två ser jag ingen anledning att lägga 1500 mer på Denon. Kör på Pioneeren och lämna tillbaka den om du mot förmodan inte blir nöjd.

Jag kör med den populära Sony STR-DN1040, men den ligger i samma prisklass som Denon-stärkaren så den går ju också bort.

Tack för era svar! Det lutar åt Sonos faktiskt. Kommer att ha Sonos Bar och en sub så någon speciell "värsting" stärkare behövs nog inte.

Visa signatur

Dator: MB: MSI Z77 MPOWER, CPU: i7 3770K kyls av Antec Kühler H2O 620, GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC, HD: Plextor 256gb M5P samt Plextor 128gb M3P, RAM: Corsair 16gb cl8 1600Mhz Vengeance, Nätagg: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär

NAS: Qnap TS-469L

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob197676:

Tack för era svar! Det lutar åt Sonos faktiskt. Kommer att ha Sonos Bar och en sub så någon speciell "värsting" stärkare behövs nog inte.

Med Sonos + Sonus Sub så behöver du ganska exakt ingen förstärkare, iallafall inte till de högtalarna.

Permalänk
Medlem

Tycker att du absolut ska provlyssna båda innan du bestämmer dig.
Som notis så kan jag säga att de billiga Pioneer(som denna) Har ett väldigt hårt och kallt ljud tack vare en billig digital lösning,
Det är många som inte gillar det hårda ljudet så provlyssna först är mitt råd.

Permalänk
Medlem

/ av dom här skulle jag inte spara den lilla skillnaden om det inte var en stor fråga i sig. Pioneeren är helt ok, men Denonen är helt enkelt lite bättre, men farmförallt för att den är mycket bättre hanteringsmässigt. sen har jag lite svårt för Pioneers formspråk nuförtiden, men sånt är ju individuellt.

Skrivet av micke7406:

Som notis så kan jag säga att de billiga Pioneer(som denna) Har ett väldigt hårt och kallt ljud tack vare en billig digital lösning,
Det är många som inte gillar det hårda ljudet så provlyssna först är mitt råd.

"hårt" och/eller "kallt" ljud beror sällan (för att inte säga aldrig) på undermålig D/A idag. olika tillverkare har dock olika ljudidéal, och visst Pioneer utmärker sig traditionellt inte för den fluffigaste ljudbilden, men jag skulle mer säga att de ligger mer i mittfåran än i nån av ytterligheterna. detta gäller de flesta japanska tillverkare, även Denon.

att provlyssna är iof alltid det bästa. men även där få man tänka på att högtalarna och rummet ändå förändrar merparten av vad som skiljer en förstärkare från en annan, så kan man inte låna hem en är det nästan lika bra att köpa på hörsägen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint