Varför står det demo efter?

Permalänk
Medlem

Varför står det demo efter?

Har tänkt att fixa ett par nya hörlurar och undrar varför det står demo efter? Eftersom dom är billigare än originalet.

Visa signatur

PC spec# r9 290 4gb artic accelero xtreme iv kylare!| Fx 8320 4.5 ghz | Cooler Master Seidon 120V CPU VattenKylare | 8gb ram | corsair 750w psu | 2TB HDD
Tillbehör : Aoc 24 1080p 2 ST, Steelseries Sensei fnatic edition, Steelseries QcK Fnatic edition, Tritton AX720+ Headset.

Permalänk
Medlem

Dom har nog stått ute i butiken för provlyssning. Med andra ord följer det med andras öronvax och loppor.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Entusiast

Demo-ex kan också vara varor som har blivit tillbakaskickade & provkörda via öppet köp.
Beror dock på vilken butik, alla gör inte samma.
Rätt mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Eller så är det en returvara.

Permalänk

Demo kan också innebära att någon annan kund haft dem hemma tidigare och av olika skäl lämnat tillbaks dem. (ex ångerrätten om de köpts över nätet osv osv). Vissa varor kan man nog göra ett fynd på, men vissa prylar brukar jag personligen undvika att handla om det står som demo. (ex skärmar osv). Då det enligt min erfarenhet ofta rör sig om att dessa skärmar har defekter (ex döda pixlar, bakbelysning som är kass osv) som gjort att personen som tidigare köpt dem lämnat tillbaks dem.

Men när det gäller hörlurar så... Har du inga problem med öronvax och loppor (skojar bara) så kan du köpa dem utan problem. Kan vara värt att kontrollera om de är repiga eller har andra defekter innan köp dock. Det beror klar på prissänkningen och hur kräsen du är förstås. Men står det demo kan sådant förekomma klart. Lycka till!

Edit: Ni andra hann svara före.

Permalänk
Medlem

Innebär som tidigare nämnt antingen att den har varit ett visningsexemplar i butik eller att det är någon som har returnerat varan av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laitila:

Har tänkt att fixa ett par nya hörlurar och undrar varför det står demo efter? Eftersom dom är billigare än originalet.

Tips för framtiden: § 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

OnT: Läs på beskrivningen, står garanterat en förklaring någonstans

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional