Permalänk
Medlem

1 singelkort 3 skärmar och spel?

Nån som har lust uppdatera för någon som inte hängt med i utvecklingen här vad som gäller? Har kollat runt lite men skulle vilja få det någorlunda bekräftat om det räcker att med 1 kraftigt singelkort med kanske 3-4 gb kunnak köra spel med 3 skärmar via hdmi och 2 dvi?

Om jag förstått nvidia rätt så bör man köra samma panel på skärmen och 3 skärmar där för att inte förlora prestanda? Eller klarar de bara 2 skärmar samtidigt?

http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-correctly-conf...

För detta verkar det som radeon ex 280-290 med 3-4 gb är att rekommenderas?

Eller måste jag då köra 2 kort SLI med Nvidia för 3 skärmar?

Såg i andra inlägg vissa kör olika skärmar, mitt mål blir troligtvist ha 3 likadana skärmar

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd flyttad*

I rätt forumdel har du bättre chans att få bra svar, ta en minut till för att kolla runt vilka forum som finns nästa gång och placera den rätt från start?

Lycka till!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

*tråd flyttad*

I rätt forumdel har du bättre chans att få bra svar, ta en minut till för att kolla runt vilka forum som finns nästa gång och placera den rätt från start?

Lycka till!

Eftersom jag är ny med 3 skärmar har jag knappt kollat i ljud bild och kommunikation men tack för flyttningen till rät

Permalänk
Medlem

Många nya kort kan köra 3. Men du måste ha DVI och Displayport flr HDMI klarar detinte vill jag minnas. Men du kör inte så mycket på ultra iaf.

290X är väl nästan the shit här iom. sitt stora minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Många nya kort kan köra 3. Men du måste ha DVI och Displayport flr HDMI klarar detinte vill jag minnas. Men du kör inte så mycket på ultra iaf.

290X är väl nästan the shit här iom. sitt stora minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänkte nästan det men är 780 ett alternativ? Har för mig jag läst trots dvi-i -dvi- d så kan den bara användas för 1 och hdmi för 1 annars 2 sli med samma? Eller jag som missuppfattat?

Är inte intresserad av 2 kort utan lägger hellre ena kortet på en extra skärm i såna fall och kör 1 singelkort med hög vram

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har tolkat det rätt, men ska du spela över alla 3 skärmarna, eller spela på 1 och ex surfa/kolla på film på de andra två?

Annars klarar det flesta av dagens grafikkort att köra över flera skärmar, sen spelar budget självklart roll. Ungefär hur mycket vill du lägga ut?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Vet inte om jag har tolkat det rätt, men ska du spela över alla 3 skärmarna, eller spela på 1 och ex surfa/kolla på film på de andra två?

Annars klarar det flesta av dagens grafikkort att köra över flera skärmar, sen spelar budget självklart roll. Ungefär hur mycket vill du lägga ut?

Som rubriken

Jag har sett en del radeon 290 som tycks ligga strax över 3.500kr men 780 ligger mot 4.500kr?

Pratade med komplett och fick svaret man bör klara sig på ex 3gb version med radeon 290?

Kommer troligtvist utgå ifrån I5 4670K beroende val och krav på nätagg om jag kan hamna på 600-750w kanske det i stället blir I7 4770K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozeroun:

Nån som har lust uppdatera för någon som inte hängt med i utvecklingen här vad som gäller? Har kollat runt lite men skulle vilja få det någorlunda bekräftat om det räcker att med 1 kraftigt singelkort med kanske 3-4 gb kunnak köra spel med 3 skärmar via hdmi och 2 dvi?

Om jag förstått nvidia rätt så bör man köra samma panel på skärmen och 3 skärmar där för att inte förlora prestanda? Eller klarar de bara 2 skärmar samtidigt?

http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-correctly-conf...

För detta verkar det som radeon ex 280-290 med 3-4 gb är att rekommenderas?

Eller måste jag då köra 2 kort SLI med Nvidia för 3 skärmar?

Såg i andra inlägg vissa kör olika skärmar, mitt mål blir troligtvist ha 3 likadana skärmar

Det finns inget singel-gpu-kort som klarar att driva lite tyngre spel på tre skärmar med bra flyt.

Det är dubbla kort som gäller.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Nån som har lust uppdatera för någon som inte hängt med i utvecklingen här vad som gäller? Har kollat runt lite men skulle vilja få det någorlunda bekräftat om det räcker att med 1 kraftigt singelkort med kanske 3-4 gb kunnak köra spel med 3 skärmar via hdmi och 2 dvi?

Om jag förstått nvidia rätt så bör man köra samma panel på skärmen och 3 skärmar där för att inte förlora prestanda? Eller klarar de bara 2 skärmar samtidigt?

http://www.geforce.com/whats-new/guides/how-to-correctly-conf...

För detta verkar det som radeon ex 280-290 med 3-4 gb är att rekommenderas?

Eller måste jag då köra 2 kort SLI med Nvidia för 3 skärmar?

Såg i andra inlägg vissa kör olika skärmar, mitt mål blir troligtvist ha 3 likadana skärmar

När jag körde singel gtx780 körde jag iaf bf3 på medium och höll 60fps, någon inställning på high och nästan utan AA om jag inte missminner mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

När jag körde singel gtx780 körde jag iaf bf3 på medium och höll 60fps, någon inställning på high och nästan utan AA om jag inte missminner mej

Med andra ord 2 gtx780 sli för 3 skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det finns inget singel-gpu-kort som klarar att driva lite tyngre spel på tre skärmar med bra flyt.

Det är dubbla kort som gäller.

Jo det finns det.. man måste inte ha på högsta inställningarna men att säga att det inte går är lögn.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CynXen:

Jo det finns det.. man måste inte ha på högsta inställningarna men att säga att det inte går är lögn.

Nej, det finns det inte.

Många tunga spel går inte ens att köra på lägsta inställningarna med bra flyt, så man blir tvungen att säkna upplösningen till 3840x720 för att inte dippa under 60 FPS. Den som påstår nåt annat har aldrig ens provat spela på tre skärmar.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hoski:

Nej, det finns det inte.

Många tunga spel går inte ens att köra på lägsta inställningarna med bra flyt, så man blir tvungen att säkna upplösningen till 3840x720 för att inte dippa under 60 FPS. Den som påstår nåt annat har aldrig ens provat spela på tre skärmar.

Ok, nu tar vi det lite lugnt. Än så länge har ni lagt åsikter, vad sägs om lite fakta?

GTX 780 Ti testet på flera skärmar

Allting är relativt och skalan flyter beroende på vad personen bakom skärmen har för grundkrav. BF3/4 på ultra settings över 5760x1080 med konstant >60 FPS på ett singelkort, ja, det är nog omöjligt.

Men med kompromisser så kan man spela i lägre FPS eller lägre inställningar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ok, nu tar vi det lite lugnt. Än så länge har ni lagt åsikter, vad sägs om lite fakta?

GTX 780 Ti testet på flera skärmar

Allting är relativt och skalan flyter beroende på vad personen bakom skärmen har för grundkrav. BF4 på ultra settings över 5760x1080 med konstant >60 FPS på ett singelkort, ja, det är nog omöjligt.

Men med kompromisser så kan man spela i lägre FPS eller lägre inställningar.

Tackar för fakta.

Tror detta är matnytting för TS.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lan:

Ok, nu tar vi det lite lugnt. Än så länge har ni lagt åsikter, vad sägs om lite fakta?

GTX 780 Ti testet på flera skärmar

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5035?k=52fe59481f307...

Allting är relativt och skalan flyter beroende på vad personen bakom skärmen har för grundkrav. BF3/4 på ultra settings över 5760x1080 med konstant >60 FPS på ett singelkort, ja, det är nog omöjligt.

Men med kompromisser så kan man spela i lägre FPS eller lägre inställningar.

Ett enstaka singleplayer benchmark från ett flera år gammalt spel säger ju inte särskilt mycket, iofs...
Tittar man på resten av resultaten i testet ser man ju också att man hamnar långt under 60 i många spel även med lägre inställningar.

Ett ensamt kort kommer dessutom dippa långt under 60 i stridens hetta på 64p-banor i BF3, oavsett inställningar, om man inte sänker upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hoski:

Ett enstaka singleplayer benchmark från ett flera år gammalt spel säger ju inte särskilt mycket, iofs...

Ett ensamt kort kommer dessutom dippa långt under 60 i stridens hetta på 64p-banor i BF3, oavsett inställningar, om man inte sänker upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

För all del, BF3 är inte det nyaste men det ger en referensram på ett av flaggskeppskorten i relation till andra.

Möjligt att ett kort får FPS drops, har inte testat på lägsta inställningar. Vi vet dock inte om TS har krav på konstant >60.

Så, TS, är det ett krav? Konstant mer än 60 FPS? Vilken nivå av grafikgodis vill du ha?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ett enstaka singleplayer benchmark från ett flera år gammalt spel säger ju inte särskilt mycket, iofs...
Tittar man på resten av resultaten i testet ser man ju också att man hamnar långt under 60 i många spel även med lägre inställningar.

Ett ensamt kort kommer dessutom dippa långt under 60 i stridens hetta på 64p-banor i BF3, oavsett inställningar, om man inte sänker upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då är spelet fortfarande på tre skärmar och det fungerar. det var det frågeställningen var, sen om man vill köra med 30 eller 60 som lägsta gräns på fps är ju helt individuellt.

tex:
Min laptop spelar jag Diablo 3 på, på lägsta och ja det går ner i ca 20fps i vissa fights men det FUNGERAR fortfarande.

Enligt ditt resonemang så fungerar inte diablo 3 på den.. vilket det förståss gör eftersom jag spelar på den..

Nu ska jag inte snacka i denna tråden mer då jag tror TS har fått den information han behöver.

Edit: Snackar fortfarande i tråden, men det är bara för jag blir upprörd.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Är inte hemma just nu så jag kan inte kolla vilka settings jag hade.
Men jag brukade spela Arma 3 på 3 skärmar med mitt GTX 780 utan några problem.
Ska kolla när jag kommer hem vilken fps jag ligger på.

Har en skärm via HDMI.
en via HDMI med DVI converter.
och en via vga med DVI converter.

Permalänk
Medlem

Efter många år som eyefinity/surround användare. Ja det finns massvis med kort som går att köra med 3 skärmar.

5760 x 1080 är inte så krävande som många tror, men just AA blir mycket krävande.

Det är lite som att folk fortfarande påstår att 3D är dubbelt så krävande.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Spännande tråd!
Jag provade med min rigg och tre skärmar, 2 displayport och en dvi->hdmi (special) och det var absolut spelbart på tre skärmar om jag gick ner till "high", i BF4 (och jag är petig). Det trökiga är ju att det blir galet mycket att titta på... man får fan nackspärr av att sitta och slänga med huvudet för att se vad som händer ute i kanterna när man springer omkring.

I helikoptern blev det asbra överblick, och när man satt inne i en tank så blev "bara" mittskärmen det man kollade i, tryckte man ut sig så man såg bakifrån så fick man enorm överblick. Både bra och dåligt, beror väl helt på spelet antar jag.

Jag fixade inte det där till slut utan kör med två skärmar... en för kartan och en för normalt spel.
Kul en stund, men inte mer.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Racing is the shit om man har tre skärmar. Särskilt med en spelratt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Racing is the shit om man har tre skärmar. Särskilt med en spelratt.

Håller med, även Flygspel gör sig bra på tre skärmar.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Det funkar för MIG i just den situationen, det är min personliga åsikt. Likt som att du anser att jag inte har rätt att yttra mig är din åsikt.

Du utgår ifrån att TS spelar online eftersom du inte nöjer dig med jämförelser utförda i singleplayer, du utgår också från att personen har samma strikta sätt att tänka kring upplösning, ögongodis och minimum FPS.

Det finns många spel som är spelbara under 60FPS .. Eller är DayZ och ARMA2 ospelbart för majoriteten av alla som spelar det för att de inte har konstant 60FPS i en stad fast de har inte fattat det och borde inte få yttra sig.

Du har din åsikt och har rätt att yttra den likt som jag har rätt till min.

Jag tyckte jag var ganska noga med om någon kunde uppdatera mig

Citat:

Har kollat runt lite men skulle vilja få det någorlunda bekräftat om det räcker att med 1 kraftigt singelkort med kanske 3-4 gb kunna köra spel med 3 skärmar via hdmi och 2 dvi?

Där uppgav jag dock inte på vilka upplösningar

Permalänk
Master of Overkill

Alla test som är gjorda som är singel player är rätt ointressanta.
Jag själv skulle aldrig kunna spela lite mer krävande spel på 1x kort, även med lägre inställningar just pga av att MIN fpsn blir rätt låg och det är den man vill åt.

Det funkar okej, optimalt nej.

1080 till 5760 är rätt mycket skillnad dock när man sänker upplösningen så får inte CPU så mycket prestanda problem som den får vid 1080.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozeroun:

Jag tyckte jag var ganska noga med om någon kunde uppdatera mig

Där uppgav jag dock inte på vilka upplösningar

Ska du köra 60Hz 3x skärmar, med 1 kort ja 780 780ti r9 290 / X kommer räcka.

Minnet spelar inte så stor roll då prestandan kommer ta slut innan du använder ens i närheten 3GB / 4GB om vi inte pratar skyrim.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Efter många år som eyefinity/surround användare. Ja det finns massvis med kort som går att köra med 3 skärmar.

5760 x 1080 är inte så krävande som många tror, men just AA blir mycket krävande.

Det är lite som att folk fortfarande påstår att 3D är dubbelt så krävande.

Om man som jag är uppvuxen med 1900 upplösning 1 skärm vad skulle det motsvara på 3?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ceogar:

Efter många år som eyefinity/surround användare. Ja det finns massvis med kort som går att köra med 3 skärmar.

5760 x 1080 är inte så krävande som många tror, men just AA blir mycket krävande.

Det är lite som att folk fortfarande påstår att 3D är dubbelt så krävande.

Sitter på 5760x1080, det är extremt krävande om man kör över 60FPS dock håller man sig under så kan man komma lindrigt undan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska du köra 60Hz 3x skärmar, med 1 kort ja 780 780ti r9 290 / X kommer räcka.

Minnet spelar inte så stor roll då prestandan kommer ta slut innan du använder ens i närheten 3GB / 4GB om vi inte pratar skyrim.

Ok tack för upplysningen, vilken upplösning per skärm talar vi då om vi jämför med 1 skärm och 1900 upplösning jag är mest van vid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sitter på 5760x1080, det är extremt krävande om man kör över 60FPS dock håller man sig under så kan man komma lindrigt undan

Vad skulle den upplösningen motsvara 3 skärmar mot 1 skärm på 1900 upplösning då?