Rekommendera mig en telefon

Permalänk

Rekommendera mig en telefon

Jag har bestämt mig för att byta upp mig från min nuvarande iPhone 3GS och teckna ett nytt abonnemang, men jag har ingen aning om vad jag ska skaffa efter flera dagars forskande. Jag har aldrig varit särskilt entusiastisk över smartphones och har inte hängt med i utvecklingen, men nu verkar de ha blivit mer än tillräckligt bra för mina surfvanor. Priset är inte så viktigt då skillnaden i månadskostnad mellan olika modeller inte verkar vara så stor.

Jag vill gärna ha en mobil som är snabb och trevlig att surfa på. Vattentät (så att jag kan jogga med den i regnväder). Och så stryktålig som möjligt. Stor skärm är en fördel, men jag är samtidigt rädd för att de kanske lättare går sönder då? Enda anledningen till att jag har behållit min 3GS så länge är att jag slipper vara rädd om den. Jag vill också ha en telefon med bra mottagning då jag lever på en plats med dålig täckning. Använder Wifi när jag är hemma, så jag är bara ute efter något som ger mig störst möjlighet att ringa från varje rum i huset.

Är det någon som kan ge mig ett tips?

EDIT: Kan någon typ av skal vara en bra lösning för ökad hållbarhet? Är ganska sugen på Sony Xperia Z2 men tycker att det känns osäkert med glas runt hela telefonen.

Permalänk
Medlem

Den enda telefon jag är intresserad av för tillfället är oppo find 7, men den ska ju inte släppas förrän i maj/juni.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

En snabbsökning på Prisjakt sorterat efter vattentäthet och lanserat i år eller förra året visar att du har lyxen att inte behöva välja mellan särskilt många modeller.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s168381939#rparams=l=s...

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Samsung s4 Active kanske?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z2 låter som en telefon för dig.

Tyvärr är den så ny att det verkar inte finnas så mycket skal till den. Men det kommer snart.
Googla dessa två då och då. Dom gör bra skydd. Ballistic Shell Gel och Otterbox.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Trots att jag personligen har stora problem med Samsungs bloatware och att baksidan inte är någe snygg så är ju Galaxy S5 en riktigt bra telefon hårdvarumässigt.
Det är la den enda vattensäkra telefonen som har löstagbar baksida för byte av batteri, SIM och minneskort. Löstagbar baksida är trevligt.

Jag har aldrig riktigt gillat Sonys skin. Visst, de är bättre när det kommer till bloat än Samsung, men jag tycket ärligt talat att deras stil är ganska ful. Många av deras telefoner har även mycket död yta på framsidan, även om Z2an är lite bättre där. Det är ju en bonus att de kör med skärm/mjukvaruknappar dock. Det borde Samsung komma med också, Samsungs hemknapp är ju till och med hemskare än de på iPhones.
Apple som har en så enhetlig upplevelse i det mesta de gör verkar otroligt nog inte inse hur inkonsistent upplevelsen blir mellan en fysisk navigationsknapp och en kapacitiv pekskärm.

Men du ska veta det att om du är villig att ge dig på rootning så kan du välja telefon helt utifrån hårdvaran då du själv kan bestämma över mjukvaran.

Edit: Kort punktlista med fördelar, minus subjektiva åsikter om utseende:

Z2: Mjukvaruknappar, mindre bloat

S5: Mindre död yta på framsidan, löstagbar baksida

Permalänk

Tack för alla snabba svar!

Jag borde ha nämnt att jag inte vill byta mobil så ofta och gärna vill att min ska hålla under hela bindningstiden på 24mån. Löstagbar baksida låter därför ganska bra. Modellerna jag har funderat på är Galaxy S5, Xperia Z2 och Lumia 1020. Det som lockar med Nokian är kameran och misstankar om att WP8 kanske fungerar bra ihop med Windows8? Men det borde väl finnas/komma android-appar som kan matcha alla funktioner WP8 kan ge? Den verkar också innehålla sämre hårdvara än de andra två och är därför kanske mindre framtidssäker?

Jag tycker att S5:an är snyggare än Z2:an och ser egentligen ingen anledning till att välja Sonyn. S5:an verkar tillräckligt vattentät för mina behov. Är sugen på att bara beställa en Galaxy S5 nu så att jag slipper fundera mer. Den borde väl inte segas ner särskilt mycket på två år trots eventuella uppdateringar?

EDIT: S5:an borde väl ha tillräcklig prestanda för att hantera eventuell bloatware? Om det inte kommer mer med nya uppdateringar?

Permalänk

Jag såg precis att jag kan spara 100kr per månad (2400kr över 2år) om jag istället väljer en Galaxy S4 Plus hos Tele2. Det är ganska mycket pengar, men är det värt det med tanke på att jag planerar att använda telefonen länge? Det enda jag egentligen vill göra med telefonen är att surfa och kanske streama Netflix i FullHD. Borde en S4 klara det i ett par år utan att sega ner sig?

Vilka andra fördelar finns det med S5:an? Någon typ av vattentätt fodral/skal borde duga för mina joggingrundor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarveySpecter:

Jag såg precis att jag kan spara 100kr per månad (2400kr över 2år) om jag istället väljer en Galaxy S4 Plus hos Tele2. Det är ganska mycket pengar, men är det värt det med tanke på att jag planerar att använda telefonen länge? Det enda jag egentligen vill göra med telefonen är att surfa och kanske streama Netflix i FullHD. Borde en S4 klara det i ett par år utan att sega ner sig?

Vilka andra fördelar finns det med S5:an? Någon typ av vattentätt fodral/skal borde duga för mina joggingrundor.

Tja, är vattentäthet inte viktigt längre och pris är så kan du ju lika gärna kolla på Nexus 5.
Den är bra mycket bättre än Galaxy S4.
Där slipper du all bloat och får en extremt framtidssäker telefon. 18månader av uppdateringar direkt från Google är inte att underskatta.
Och priset för en 16GB N5 är ju en spottstyver jämfört med andra topp-modeller på bara 3000kr.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Tja, är vattentäthet inte viktigt längre och pris är så kan du ju lika gärna kolla på Nexus 5.
Där slipper du all bloat och får en extremt framtidssäker telefon. 18månader av uppdateringar direkt från Google är inte att underskatta.
Och priset för en 16GB N5 är ju en spottstyver jämfört med andra topp-modeller på bara 3000kr.

Har vänner och familj med dåliga erfarenheter av LG. Något måste väl motivera de lägre priserna? Den kostar inte så mycket mindre än en S5 med abonnemang, förutom hos Tre där den kostar lika mycket som en S4 på Tele2. Och jag har tyvärr väldigt dålig täckning med Tre.

Kan jag förvänta mig snabbt och smärtfritt surfande och streamande av film på en S4 under ett par års tid?

Permalänk
Skrivet av HarveySpecter:

Har vänner och familj med dåliga erfarenheter av LG. Något måste väl motivera de lägre priserna? Den kostar inte så mycket mindre än en S5 med abonnemang, förutom hos Tre där den kostar lika mycket som en S4 på Tele2. Och jag har tyvärr väldigt dålig täckning med Tre.

Kan jag förvänta mig snabbt och smärtfritt surfande och streamande av film på en S4 under ett par års tid?

Läs om 'Nexus' så förstår du varför folk rekommenderar nexus-telefoner istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

WP är inte alls lika hårdvaruberoende för att flyta bra, även budgetlurarna för en knapp tusenlapp flyter riktigt bra. Nokia är dessutom bra på att komma med uppdateringar som jag skulle nästan våga sticka ut hakan och säga att Nokian snarare är en av de mer framtidssäkra trots på pappret klenare hårdvara. Kameran spelar lite i en klass för sig. Orkar du vänta lite så kommer deras nya flaggskepp i Lumia 930 i juni.

WP är ganska annorlunda från både iOS och Android. Jag gillar det men det är nog säkrast att klämma lite först.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarveySpecter:

Har vänner och familj med dåliga erfarenheter av LG. Något måste väl motivera de lägre priserna? Den kostar inte så mycket mindre än en S5 med abonnemang, förutom hos Tre där den kostar lika mycket som en S4 på Tele2. Och jag har tyvärr väldigt dålig täckning med Tre.

Kan jag förvänta mig snabbt och smärtfritt surfande och streamande av film på en S4 under ett par års tid?

Google har ärligt talat mer å göra med telefonen än LG har. LG har dock skärpt sig lite på sistone och deras G2 är riktigt bra.

Anledningen till att Nexus 5 är såpass billig är att Google pressar ner priserna och säljer den med minimal vinst.
Sedan kan du ju inte jämföra priset med en telefon (S5) du betalar extra för varje månad. Att köpa med abonnemang är att delbetala telefonen(med lite rabatt). Se det inte som något annat.

Jag kan inte göra det lättare för dig om du inte kräver vattentäthet och tänker på plånboken. Nexus 5 är det självklara valet.

Permalänk
Skrivet av HarveySpecter:

Har vänner och familj med dåliga erfarenheter av LG. Något måste väl motivera de lägre priserna? Den kostar inte så mycket mindre än en S5 med abonnemang, förutom hos Tre där den kostar lika mycket som en S4 på Tele2. Och jag har tyvärr väldigt dålig täckning med Tre.

Kan jag förvänta mig snabbt och smärtfritt surfande och streamande av film på en S4 under ett par års tid?

Har läst att Samsung ska bli väldigt sega efter ett tag, någon Samsung ägare, stämmer detta?
Nexusen är väl så nära laggfritt du kommer, därmed gissar jag att den håller ett bra tag. Sitter själv med en N5a just nu(har dock bara haft den i några dagar) så jag har lite svårt att uttala mig hittills, men i min uppfattning fungerar den perfekt.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Trots att jag personligen har stora problem med Samsungs bloatware och att baksidan inte är någe snygg så är ju Galaxy S5 en riktigt bra telefon hårdvarumässigt.
Det är la den enda vattensäkra telefonen som har löstagbar baksida för byte av batteri, SIM och minneskort. Löstagbar baksida är trevligt.

Jag har aldrig riktigt gillat Sonys skin. Visst, de är bättre när det kommer till bloat än Samsung, men jag tycket ärligt talat att deras stil är ganska ful. Många av deras telefoner har även mycket död yta på framsidan, även om Z2an är lite bättre där. Det är ju en bonus att de kör med skärm/mjukvaruknappar dock. Det borde Samsung komma med också, Samsungs hemknapp är ju till och med hemskare än de på iPhones.
Apple som har en så enhetlig upplevelse i det mesta de gör verkar otroligt nog inte inse hur inkonsistent upplevelsen blir mellan en fysisk navigationsknapp och en kapacitiv pekskärm.

Men du ska veta det att om du är villig att ge dig på rootning så kan du välja telefon helt utifrån hårdvaran då du själv kan bestämma över mjukvaran.

Edit: Kort punktlista med fördelar, minus subjektiva åsikter om utseende:

Z2: Mjukvaruknappar, mindre bloat

S5: Mindre död yta på framsidan, löstagbar baksida

Xperia ZR har också löstagbart skal.

Permalänk

Nu fick jag plötsligt mycket att tänka på. Ska läsa på lite mer imorgon innan jag gör en beställning. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Xperia ZR har också löstagbart skal.

Där ser man. Trodde inte det fanns.
Dock ser ju ZR ganska medioker ut när det kommer till hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Där ser man. Trodde inte det fanns.
Dock ser ju ZR ganska medioker ut när det kommer till hårdvaran.

Har inte nämt något om hårdvara.

Permalänk

Jag fick en Galaxy S4 Plus med allt obegränsat och 1gb surf för 250kr i månaden via Mecenat. Erbjudandet kändes för bra för att ignorera trots att jag egentligen ville ha det allra senaste. Men jag har 14 dagars öppet köp, ifall det nu visar sig vara ett dåligt beslut så finns det tid att ändra sig. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Lumia 1020
+ Bra kamera
+ "jag saknar inga appar"
+ lätt i handen
+ glance screen "klocka, missade samtal/sms etc på skärmen när skärmen är avstängd.
+ Windows phone 8.1 kommer om 7 dagar.
+32gb som standard
+ riktigt snabb att få igång efter att den är totalt död.
+ gratis GPS, ingen uppkoppling krävs.

listan går göra lång.

- inte 1080p.
- just nu är inte kameran snabb, men wp8.1 kommer nog lösa detta. (handlar om någon sekund mot andra)
- Swedbank ska göra en app säger dom men sega, deras mibilsida funkar sålänge.

haft min nu halv år kanske, hade 920 innan var lika nöjd med den men 1020 kamera är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarveySpecter:

Jag fick en Galaxy S4 Plus med allt obegränsat och 1gb surf för 250kr i månaden via Mecenat. Erbjudandet kändes för bra för att ignorera trots att jag egentligen ville ha det allra senaste. Men jag har 14 dagars öppet köp, ifall det nu visar sig vara ett dåligt beslut så finns det tid att ändra sig. Vad tycker ni?

Du blir säkert nöjd med den. Tror inte någon märker skillnad på en snapdragon 800 och 801.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarveySpecter:

Jag fick en Galaxy S4 Plus med allt obegränsat och 1gb surf för 250kr i månaden via Mecenat. Erbjudandet kändes för bra för att ignorera trots att jag egentligen ville ha det allra senaste. Men jag har 14 dagars öppet köp, ifall det nu visar sig vara ett dåligt beslut så finns det tid att ändra sig. Vad tycker ni?

Inga fel på den telefonen, men om du undrar utöver prisvärdhet så säger 250kr per månad inte mycket. Hur länge?

Skrivet av downup:

Lumia 1020
+ "jag saknar inga appar"

- Swedbank ska göra en app säger dom men sega, deras mibilsida funkar sålänge.

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar Nokia-fanboys motsägningar? Det är inget fel på Windows Phone, men deras akilleshäl är fortfarande appar. Kommer det en ny app så lanseras den vanligtvis senare på WP, eller inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Gillar Nokia-fanboys motsägningar? Det är inget fel på Windows Phone, men deras akilleshäl är fortfarande appar. Kommer det en ny app så lanseras den vanligtvis senare på WP, eller inte alls.

Tyvärr stämmer det fortfarande. I en del fall finns det helt klockrena tredjepartsappar. Dropbox har ingen egen till exempel men CloudSix är nog nästan bättre än Microsofts egen OneDrive-app. Kruxet är att man inte hittar dem direkt om man bara söker på en tjänsts namn.

Då har det ändå blivit ganska mycket bättre

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop