NAS/SERVER som klarar bitTorrent samt PLEX Media Server.

Permalänk
Medlem

NAS/SERVER som klarar bitTorrent samt PLEX Media Server.

Hej,

Jag håller på att bygga upp ett nätverk hemma och jag använder mig därför av PLEX Media Server för att dela filmer med olika enheter i hemmet.
Jag vill nu kunna få åtkomst till dessa filmer oavsett vart i världen jag är.
Idag kör jag PLEX via min MacBook Pro (filmerna ligger på NAS på nätverket). Detta gör att datorn måste vara påslagen för att jag ska kunna få åtkomst till filmerna utanför hemmets väggar.
Problemet är också att datorn får arbeta så oerhört hårt när jag drar en 1080p film från annan enhet.
Jag vill därför komplettera nätverket med en NAS eller Server, men vad ska jag ha?

Kravet är som rubriken lyder att jag ska kunna:
* Ladda ner filmer samt streama (i 1080p) från PLEX utan att datorn behöver vara påslagen. Finns det någon NAS som klarar detta?
* Lagringsutrymmet ska inte vara mindre än 3TB.
* Den ska vara tyst.
* Hyffsat strömsnål.
* Inte kosta mer än 5.000:- (Gärna billigare)

Är det någon som vet vad man ska leta efter? Klarar en NAS detta eller krävs det en mindre server?

Väldigt tacksam för svar!

// Gustav

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många NASar det finns som klarar Plex men bäst blir nog att bygga en server istället. Atom bör klara det och i3 lär garanterat klara det. I min server kör jag Node 304 med endast 140mm fläkten igång. Låter så gott som inget och har prestanda åt det mesta hemmaanvändandet
Edit.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2600881/4tb-nas
Tog mig friheten och göra en identisk vagn med servern jag kör atm Dock med annat mobo och annat nätagg men du får min mening

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Vet inte hur många NASar det finns som klarar Plex men bäst blir nog att bygga en server istället. Atom bör klara det och i3 lär garanterat klara det. I min server kör jag Node 304 med endast 140mm fläkten igång. Låter så gott som inget och har prestanda åt det mesta hemmaanvändandet
Edit.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/2600881/4tb-nas
Tog mig friheten och göra en identisk vagn med servern jag kör atm Dock med annat mobo och annat nätagg men du får min mening

Kanon. Tack för att du tog dig tid att plocka ihop en vagn! Ska absolut fundera på den där!
Hur mycket ström drar den på ett ungefär?

Tack! Jag upptäckte också att Synology stödjer NAS. Dock hittade jag information om att NASens CPU klarar av att streama ut 1080p? Vad tror du?

Vinner man något på att ha en NAS istället för server? Vad är mest problemfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE:

Kanon. Tack för att du tog dig tid att plocka ihop en vagn! Ska absolut fundera på den där!
Hur mycket ström drar den på ett ungefär?

Vinner man något på att ha en NAS istället för server? Vad är mest problemfritt?

Jag vet inte exakt hur mycket ström den drar men skulle gissa på runt 30W. Fördelen med att ha NAS över server är att det är mindre att fixa själv (installation av OS o.s.v.) samt att en NAS oftast är något mindre. Annars så kan jag inte komma på någon fördel.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av SE:

Kanon. Tack för att du tog dig tid att plocka ihop en vagn! Ska absolut fundera på den där!
Hur mycket ström drar den på ett ungefär?

Tack! Jag upptäckte också att Synology stödjer NAS. Dock hittade jag information om att NASens CPU klarar av att streama ut 1080p? Vad tror du?

Vinner man något på att ha en NAS istället för server? Vad är mest problemfritt?

CPUn är inget problem för PMS (Plex Media Server), förutsatt att du inte har en enhet som kräver transcoding. Då måste du ha en riktig dator med Core 2 Duo 2 GHz+ eller snabbare.

Jag kör med PMS på en dator av ovan nämnda anledning, vill kunna använda iPad, AppleTV, etc. och de kräver transcoding av materialet.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Transcoding, dvs streama över något som motagaren igentligen inte klarar av.
Om du vill köra 1080p mkv på din iphone eller smart TV där hårdvaran inte klarar av det.
Då måste du ha en CPU stark server, det rör sig om Core 2 Duo 2,4ghz eller bättre.
Finns en lista vad folk fått igenom och inte med sina NASar.. Man ser snabbt att man behöver en NAS
för 10.000kr + för att klara transcoding.

Jag säger som någon sa innan, köp PC delar och bygg en egen NAS i Node 304 chassiet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Transcoding, dvs streama över något som motagaren igentligen inte klarar av.
Om du vill köra 1080p mkv på din iphone eller smart TV där hårdvaran inte klarar av det.
Då måste du ha en CPU stark server, det rör sig om Core 2 Duo 2,4ghz eller bättre.
Finns en lista vad folk fått igenom och inte med sina NASar.. Man ser snabbt att man behöver en NAS
för 10.000kr + för att klara transcoding.

Jag säger som någon sa innan, köp PC delar och bygg en egen NAS i Node 304 chassiet.

Det är inte helt sant, hänger väl på vilka hårddiskar samt hur mycket utrymme du vill ha!
Synologys NAS enheter som inte har ARM processorn skall klara det, t.ex. Synology DS413.

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Jag vet inte exakt hur mycket ström den drar men skulle gissa på runt 30W. Fördelen med att ha NAS över server är att det är mindre att fixa själv (installation av OS o.s.v.) samt att en NAS oftast är något mindre. Annars så kan jag inte komma på någon fördel.

Ok. Ståendes igång dygnet runt borde inte hamna på mer än 40:- extra i månaden... Stort tack för hjälpen!

Skrivet av linuxprofessor:

CPUn är inget problem för PMS (Plex Media Server), förutsatt att du inte har en enhet som kräver transcoding. Då måste du ha en riktig dator med Core 2 Duo 2 GHz+ eller snabbare.

Jag kör med PMS på en dator av ovan nämnda anledning, vill kunna använda iPad, AppleTV, etc. och de kräver transcoding av materialet.

Tack för tipset. Jag vill kunna streama till min Smart TV, datorer både i hemmet och utanför, Android mobil. Vill även att flera datorer ska kunna streama film samtidigt.
Känns som att en server är att föredra..

Skrivet av AkUs:

Transcoding, dvs streama över något som motagaren igentligen inte klarar av.
Om du vill köra 1080p mkv på din iphone eller smart TV där hårdvaran inte klarar av det.
Då måste du ha en CPU stark server, det rör sig om Core 2 Duo 2,4ghz eller bättre.
Finns en lista vad folk fått igenom och inte med sina NASar.. Man ser snabbt att man behöver en NAS
för 10.000kr + för att klara transcoding.

Jag säger som någon sa innan, köp PC delar och bygg en egen NAS i Node 304 chassiet.

Tack för förklaringen! Den NAS som ligger i delar byggd och länkad ovan, är det något ni också tror på eller ska man byta ut några komponenter?

Skrivet av Soders:

Det är inte helt sant, hänger väl på vilka hårddiskar samt hur mycket utrymme du vill ha!
Synologys NAS enheter som inte har ARM processorn skall klara det, t.ex. Synology DS413.

Klarar den att streama 1080p utan problem?

Vad tror ni annars om att använda en Mac Mini som server? Och att koppla externa diskar till den?
http://www.apple.com/se/mac-mini/specs.html

Permalänk

alla NAS du kan köpa klarar 1080p om du inte transcodar. (nästan alla iaf)

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE:

Ok. Ståendes igång dygnet runt borde inte hamna på mer än 40:- extra i månaden... Stort tack för hjälpen!

Tack för tipset. Jag vill kunna streama till min Smart TV, datorer både i hemmet och utanför, Android mobil. Vill även att flera datorer ska kunna streama film samtidigt.
Känns som att en server är att föredra..

Tack för förklaringen! Den NAS som ligger i delar byggd och länkad ovan, är det något ni också tror på eller ska man byta ut några komponenter?

Klarar den att streama 1080p utan problem?

Vad tror ni annars om att använda en Mac Mini som server? Och att koppla externa diskar till den?
http://www.apple.com/se/mac-mini/specs.html

Jag kör en Mac Mini som server, den billigaste varianten från 2011(2.3GHz tvåkärnig i5).
Har aldrig haft några problem med den och vi brukar spela upp 1080p i VLC via nätverket eller från extern disk. Den kan gå upp lite i fläkthastighet men aldrig något som stör.
Om du inte har några problem med att ha en större burk så är det dock mycket mer prisvärt att köpa ett paket och bygga själv.
Kör en 2TB extern disk på den som jag har en 1.6TB NTFS-partition på och resterande till Time Machine backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

alla NAS du kan köpa klarar 1080p om du inte transcodar. (nästan alla iaf)

Ok.. I.o.m. att jag streamar till min Smart TV så får det nog bli något mer åt server hållet.. Kommer garanterat stöta på problem när jag väl ska använda en iPad eller mobil... Stort tack för hjälpen!

Skrivet av dsk:

Jag kör en Mac Mini som server, den billigaste varianten från 2011(2.3GHz tvåkärnig i5).
Har aldrig haft några problem med den och vi brukar spela upp 1080p i VLC via nätverket eller från extern disk. Den kan gå upp lite i fläkthastighet men aldrig något som stör.
Om du inte har några problem med att ha en större burk så är det dock mycket mer prisvärt att köpa ett paket och bygga själv.
Kör en 2TB extern disk på den som jag har en 1.6TB NTFS-partition på och resterande till Time Machine backup.

Jag har också kikat lite på den billigaste varianten som finns ute nu.
Som du säger så sparar man garanterat pengar på att bygga själv... Vill bara att det ska vara så enkelt och problemfritt som möjligt och där föredrar jag Mac då det oftast flyter på utan några större problem.. Jag har lite att fundera på
Tack så mycket för hjälpen och synpunkterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

Det är inte helt sant, hänger väl på vilka hårddiskar samt hur mycket utrymme du vill ha!
Synologys NAS enheter som inte har ARM processorn skall klara det, t.ex. Synology DS413.

Jo, det jag skrev är sant. Det du säger är påhittat.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1V...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jo, det jag skrev är sant. Det du säger är påhittat.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1V...

Grym lista! Stort tack!

Permalänk
Medlem

Ids inte läsa hela tråden, men mina 5öre...
Med 2st hdd så kan en färdig nas fungera.
Vill du ha fler hdd, bygg egen nas/server.
Min klarar 6st hdd och klarar i daxläget av 12-20TB lagring med 3-4TB diskar och på raid5/6 eller med unRAID
Med unRAID kan du växa utan att bygga ny raidarray, dvs bara att lägga till diskar eftersom

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Ids inte läsa hela tråden, men mina 5öre...
Med 2st hdd så kan en färdig nas fungera.
Vill du ha fler hdd, bygg egen nas/server.
Min klarar 6st hdd och klarar i daxläget av 12-20TB lagring med 3-4TB diskar och på raid5/6 eller med unRAID
Med unRAID kan du växa utan att bygga ny raidarray, dvs bara att lägga till diskar eftersom

Dock verkar det som att en färdig NAS inte orkar driva Plex och streama i 1080p. Ska man ha en NAS som gör det så hamnar man över 10.000:- .. :/
Får bli att bygga en server!

Permalänk

Hej!

Tack för bra läsning. Mtp att tråden har några månader på nacken - är det nåt som ändrats? NAS med transcoding PMS-stöd fortfarande >10kkr, en server för <5kkr fixar jobbet etc, eller en Mac Mini.

Just nu står en gammal laptop för jobbet (2.1 GHZ Core 2 duo, 2GB Ram) - orkar den transcoda?

Permalänk
Medlem

Är också ute efter något att driva min Plex Server med, och verkar ju dessvärre som de NASarna i rätt prisklass är på tok för klena, då det ibland krävs transcoding. Vad för processor krävs för att orka med? Duger någon billigare AMD FM2 65watt?

Permalänk

Ja det borde fungera. Eller en intel i3.

The higher the resolution and the higher the media bitrate the faster the CPU will need to be. As a very general minimum, Plex recommends the following:

At a minimum, a Core 2 Duo 1.6ghz CPU

For 720p transcoding, a Core 2 Duo 2.0ghz CPU

For 1080p transcoding, a Core 2 Duo 2.4ghz CPU

Permalänk
Medlem

jag kör en Ds212j Synology och den klarar inte av att transcoda till min AT3 vilket e tråkigt, rekommenderar att du köper lite beg. delar och sätter ihop en egen, såvidare du inte kan komma över en NAS billigt som e x86 dualcore med hyfsat Ramminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

jag kör en Ds212j Synology och den klarar inte av att transcoda till min AT3 vilket e tråkigt, rekommenderar att du köper lite beg. delar och sätter ihop en egen, såvidare du inte kan komma över en NAS billigt som e x86 dualcore med hyfsat Ramminne.

Ursäkta min oförmåga att förstå, men när är det man är i behov av transcoding? Jag har en Samsung Smart TV och vill bara ha en enhet som står på (NAS?) 24/7 som lagrar all media som min Smart TV har tillgång till istället för att slå på min stationära varje gång jag vill bläddra i Plex-appen på TV:n.

Funderar på NAS4Free eftersom den även har en Bittorrent klient tillgänglig, vilket är smidigt.
Någon som har inblick, synpunkter?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Ursäkta min oförmåga att förstå, men när är det man är i behov av transcoding? Jag har en Samsung Smart TV och vill bara ha en enhet som står på (NAS?) 24/7 som lagrar all media som min Smart TV har tillgång till istället för att slå på min stationära varje gång jag vill bläddra i Plex-appen på TV:n.

Funderar på NAS4Free eftersom den även har en Bittorrent klient tillgänglig, vilket är smidigt.
Någon som har inblick, synpunkter?

Transcoding behöver du när mottagaren (Smart TVn) inte har stöd för orginalfilen/codecen/containern (.mkv, .avi etc.)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Ok, min Samsung Smart TV har klarat alla format jag hittills slängt på den (.mkv .avi etc.).
Frågan är om vad trådskaparen faktiskt införskaffade? Går med samma önskningar att kunnat streama till Plex Appen i TV:n (eller styra Plex med min androidplatta, Nexus 7, som pushar ut filmer/serier till en Chromecast) samt kunna använda BitTorrent.

Kör Plex Media Server och fungerar rätt bra MEN den låter förbannat mycket och blir ca. 55-65 grader (säger eeectl mjukvaran iaf), vilket jag gärna undviker; kanske med en ihopbyggd NAS?

Permalänk

Så vitt jag vet finns ingen Synology NAS som stöder Plex fullt ut (1080p transkodning). Modellen 214play har hårdvarutranskodning men den stöds inte av Plex än vad jag vet.
Synologys egna Video Station fungerar enormt mycket bättre (även 1080p) och behöver inte ens transkodas (bara remuxas för att t.ex. spelas på iOS-enheter, nått som inte ens Plex verkar fixa). Dock stöds inte DTS-ljud.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Men jag tror inte min Samsung Smart TV behöver transkoda filmer. Kör Plex Appen i TV:n och det fungerar utmärkt med en klen liten Asus EEE PC 1000H (som dock låter för j*vligt).

Men sedan verkar långt ifrån alla Synology klara av att köra Plex.
Typiskt...

Permalänk
Avstängd

en vän har en rv med möjlighet till att spela upp mkv via usb. Vi noterade dock att filer med för hög bitrate inte gick då tvn var för långsam. Kan vara värt att tänka på om man skaffar tv med plex app, att samma kan hända där.

Permalänk
Medlem

Är själv sugen på en Asustor AS-202TE

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/ASUSTOR-AS-202TE/195871.4091/

Dels för att den har HDMI. Någon som har testat denna? Vill kunna köra PLEX Server på den och köra rakt in i TV:n

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är själv sugen på en Asustor AS-202TE

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/ASUSTOR-AS-202TE/195871.4091/

Dels för att den har HDMI. Någon som har testat denna? Vill kunna köra PLEX Server på den och köra rakt in i TV:n

Lite bulkig, men kör man via HDMI -> TV så torde det ju inte vara några problem alls med format etc.
Hade iofs varit skönt att slippa ha ytterligare en maskin slåss om plats bredvid alla konsoler

I-lands problem, ack.

Permalänk
Medlem

Plex har tre sätt att spela upp media:

"Direct Play":
Om klienten stödjer "container" och "codec" som filmen är i. Strömmas filen direkt, kräver ingen CPU.

"Direct Stream":
Om klienten stödjer "codec" men inte "container" som filmen är i. Plex packeterar om filmen i annan behållare, kräver väldigt lite CPU.

"Transcoding":
Klienten stödjer varken "container" eller "codec" som filmen är i. Plex konverterar hela filmen samtidigt som den störmmas, kräver mycket CPU.

Sen finns det även fall då Plex använder kombinationer av dessa beroende på om det är ljudet eller bilden som inte är kompitabla. Vilken kombination som behövs påverkar hur stark CPU som behövs.
https://plexapp.zendesk.com/hc/en-us/articles/200250387-Strea...

Sen kom ihåg att RAID inte är backup.

Permalänk
Inaktiv

Plex rekommenderar själva att processorn ska ha cirka 2000 poäng per 1080p-transcode enligt följande lista: http://www.cpubenchmark.net/

De garanterar inte att det fungerar bra då, helst ska det vara lite mer. i5-4670K klarar av 4 transcodes enligt listan (7900 cirka) och det stämmer väl, så fort jag går över 4 transcodes börjar alla hacka. Men oftast sänder man inte ut flera transcodes samtidigt. Hemma hos mig kan det till exempel vara så att man streamar till två chromecasts samtidigt (då behöver ljudet bara göras om, Chromecast stödjer mkv och nästan alla filmformat men inte DTS-ljud) och en surfplatta/mobil/laptop. När det är till en laptop så behöver den inte göras om öht så det är direct play.

Med andra ord, kolla vad du har hemma först. Om du huvudsakligen ska spela upp genom flera mobiler/surfplattor samtidigt, då behövs starkare processor. Ska du köra genom chromecast/Roku/datorer/HTPC eller liknande ja då räcker ofta en svagare processor för då är det oftast ingenting som behöver göras om eller när det är chromecast bara ljudet. Om du vill ha en helt tyst station kan jag rekommendera en NAS+hårddisk+Intel NUC i3 eller i5. i3:an har cirka 2.2k poäng så det ska räcka till exempelvis 1080p transcode till surfplatta + hur många direct play som helst eller t.ex. 2 chromecast samtidigt.