En server åt servrarna :)

Permalänk
Avstängd

En server åt servrarna :)

Hejsan

Jag och min bättre halva är i behov av att snygga till lite i hemmet och städa upp och bygga om i vår datorsamling.
Rent servermässigt ser det ut som följande:

2x FreeNas filservrar
1x webserver som också dubblerar som HTPC
1x Plex server som dubblerar virtualisering och test/lek av andra operativsystem eller program

Det kommer nu behövas ytterligare minst en FreeNas då vi snart har växt ut de vi redan har samt bygga ut backup möjligheten.
Problemet är själva administreringen av alla dessa. Jag skulle vilja ha ett program/system som håller koll på de andra datorerna i ett grafiskt interface, lite likt hur det ser ut i WmWare men jag vill inte virtualisera så klart. Jag får bara till en inloggning åt gången med exempelvis Remote Desktop eller TeamViewer och jag drömmer om att vilja ha en liten ruta i typ 800x600 sför varje dator. Finns detta någonstans? Programmet/systemet skulle även ha koll på några andra datorer i nätverket.

Permalänk
Medlem

Varför inte bygga en server som kan ersätta de två freenas ni har nu, samt plex? Plex fungerar utmärkt på freenas
Sen så tror jag väl att teamviewer tillåter flera anslutningar samtidigt, i alla fall om man har fler skärmar. Jag kör med tre skärmar och har för mig jag haft två anslutningar samtidigt, dock kan jag ha drömt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Varför inte bygga en server som kan ersätta de två freenas ni har nu, samt plex? Plex fungerar utmärkt på freenas
Sen så tror jag väl att teamviewer tillåter flera anslutningar samtidigt, i alla fall om man har fler skärmar. Jag kör med tre skärmar och har för mig jag haft två anslutningar samtidigt, dock kan jag ha drömt

TeamViewer kan vara kopplat till flera datorer samtidigt, de lägger sig som tabbar överst i fönstret.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Varför inte bygga en server som kan ersätta de två freenas ni har nu, samt plex? Plex fungerar utmärkt på freenas
Sen så tror jag väl att teamviewer tillåter flera anslutningar samtidigt, i alla fall om man har fler skärmar. Jag kör med tre skärmar och har för mig jag haft två anslutningar samtidigt, dock kan jag ha drömt

Men hur får jag Teamviewer att fungera mot FreeNas? Visst kan jag använda en webbläsare också men det är inte riktigt så jag vill ha det. Den här pcn jag är sugen på att bygga ska vara som en grafisk router kan man säga. Om jag ska ansluta till något utifrån nätverket så vill jag att man ska hamna på denna pcn och därifrån göra det man ska göra.

Grejen är att filservrarma är ganska stora, tolv diskar i varje.
Jag fick bara Kernel Panics när jag uppgraderade till FreeNas 9.x i kombination med Plex så jag gick tillbaka till 8.3.

Skrivet av ZaInT:

TeamViewer kan vara kopplat till flera datorer samtidigt, de lägger sig som tabbar överst i fönstret.

Se ovan

Permalänk
Medlem

för remotedesktop så kör RDCman, om de gäller windows

Annars så finns mjukvaran "Terminals" som klarar det mesta
Windows remote desktop (RDP)
VNC
VMRC
SSH
Telnet
RAS
ICA Citrix
HTTP and HTTPs based viewers

http://terminals.codeplex.com/

såå, släng upp en windows burk, med Terminals installerat på autorun, aktivera fjärrskrivbord på denna och öppna porten utåt, alla windows/macar har klienten förinstallerad

installera sedan cacti eller dylikt för att även få en websida som kollar läget "under huven" på maskinerna över t.ex SNMP.

brukar sätta upp en sådan lösning varje gång jag får chansen om jag har ställt av ett gäng servers offsite och inte kan hålla igång en VPN tunnel

edit: mer info

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Avstängd

woohoo
Det här ska tittas på, tackar!

Permalänk
Medlem

Låter fruktansvärt omständigt
När en FreeNAS väl är uppsatt så loggar man knappt in på den känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Låter fruktansvärt omständigt
När en FreeNAS väl är uppsatt så loggar man knappt in på den känns det som.

beror på hur mycket haxxor man är

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

beror på hur mycket haxxor man är

Tycker inte det spelar någon roll.
När väl alla inställningar är gjorda och alla shares är upplagda så är där inte mycket mer att göra.

Men det finns säkert personer som tycker det är skoj att logga in på ett WebGUI varannan dag och klicka runt av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

... men jag vill inte virtualisera så klart.

Varför vill du inte virtualisera?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Varför vill du inte virtualisera?

Skulle gissa på avsaknad av korrekt hårdvara för att kunna köra ett driftsäkert system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Tycker inte det spelar någon roll.
När väl alla inställningar är gjorda och alla shares är upplagda så är där inte mycket mer att göra.

Men det finns säkert personer som tycker det är skoj att logga in på ett WebGUI varannan dag och klicka runt av någon anledning.

Visserligen är min freenas bara några veckor gammal än sålänge, men jag är inne dagligen via webgui och installerar plugins, letar efter nya funktioner osv.
Men å andra sidan kommer jag nog inte logga in så ofta när jag väl är nöjd med alla plugins, så jag förstår din poäng.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

är inte inne särskilt ofta men jag vill ha alltihopa på ett och samma ställe. Nu när det dessutom blir en tredje nas så är det idé att att kunna skilja ut dem.

virtualisera vill jag inte för att det inte går eller är en poäng i mitt fall. Freenas ska inte virtualiseras och htpc samt webbserver känns bara onödigt när ändå Windows fixar biffen

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara en möjlighet att göra en liten ombyggnad och köra en burk med FreeNAS?

Permalänk
Avstängd

Nja jag har funderat på det men det blir sån kostnad. I dag är det tolv 2tb diskar i varje. Har en gammal filserver med 750gb diskar och Server 2003 som agerar backup server och ska bytas ut mot den nya, tanken är är att den blir tolv 4tb diskar istället. Och så året därpå så byts diskarna i en av de andra filserverna. Inser att jag inte nämnde den datorn tidigare.

Permalänk
Medlem

Nu kanske det blir lite om du ska installera om mjukvaran för flera servrar, men om du har ork och lust så skulle jag rekommendera Zentyal (http://www.zentyal.org/). Där kan du länka ihop flera servrar till en och få dem att prata med varandra. Dock så vet jag inte om detta är exakt vad du letar efter (med tanke på mjukvaran du använder på de olika burkarna).

P.S Du kommer åt administreringen antingen via SSH eller ett webbgränssnitt. Rätt smutt om jag får säga det själv D.S

Permalänk
Avstängd

Läckert, ska tittas på, tackar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Nja jag har funderat på det men det blir sån kostnad. I dag är det tolv 2tb diskar i varje. Har en gammal filserver med 750gb diskar och Server 2003 som agerar backup server och ska bytas ut mot den nya, tanken är är att den blir tolv 4tb diskar istället. Och så året därpå så byts diskarna i en av de andra filserverna. Inser att jag inte nämnde den datorn tidigare.

Jag är nyfiken på hur man på ett lagligt sätt fyller så många diskar...om ni nu inte kör nån exotisk raid-konfiguration som kräver galet många diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

ja du, man kan undra. Så även vi ibland

Vi har en brutalt stor musiksamling från 60-talet och framåt som vi lade över från LP framförallt. Men även bootlegs osv, är en samlare av Springsteen och Metallica. Även fotografering har genom åren varit en stor hobby, framför allt hos sambon. Tillika dagliga backuper av system med mera. Började med 8x 160gb och så byggdes det ut i takt med att diskstorleken steg. Dagliga backupen av våra datorer tar ca 100gb så det ökar snabbt, nu ska det väl rensas där nångång...Film och media är alltid inkl extramaterial och utan komprimering. Dock räknar vi väl med att under två år nu bygga ut till tre tolvdisk servrar med 4TB diskar där en av dem agerar backup. Allt kör i dagsläget Raid z2. Med tanke på att det bara kostar ca 15000kr per uppsättning så känns det inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Låter fruktansvärt omständigt
När en FreeNAS väl är uppsatt så loggar man knappt in på den känns det som.

Yup! satte upp en freenas på hp proliant n54l med plex o allt... grymt prisvärd setup och den snurrar på utan några bekymmer exakt som det ska va !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

ja du, man kan undra. Så även vi ibland

Vi har en brutalt stor musiksamling från 60-talet och framåt som vi lade över från LP framförallt. Men även bootlegs osv, är en samlare av Springsteen och Metallica. Även fotografering har genom åren varit en stor hobby, framför allt hos sambon. Tillika dagliga backuper av system med mera. Började med 8x 160gb och så byggdes det ut i takt med att diskstorleken steg. Dagliga backupen av våra datorer tar ca 100gb så det ökar snabbt, nu ska det väl rensas där nångång...Film och media är alltid inkl extramaterial och utan komprimering. Dock räknar vi väl med att under två år nu bygga ut till tre tolvdisk servrar med 4TB diskar där en av dem agerar backup. Allt kör i dagsläget Raid z2. Med tanke på att det bara kostar ca 15000kr per uppsättning så känns det inte så farligt.

Du räknar 15k för diskar?

Permalänk
Avstängd

Ja ungefär. Tolv diskar per server och 4tb diskar för 1350kr ca.