Bevisa att consoler är undermåliga... om ni kan

Permalänk
Medlem

Bevisa att consoler är undermåliga... om ni kan

En liten challenge. Jag sitter på en budget, och vill kunna spela spel tills jag har det lite bättre ställt. Så frågan är:

Kan någon hårdvaru-magiker föreslå en burk (utan skärm, pekar, tangentbord, högtalare, etc) som ligger under 4500kr men som har likvärdig till bättre prestandard än konsoller...?

Begagnat eller nytt spelar ingen roll. Most bang for the buck.

Xbone och PS4 går för 4400kr på pricerunner och prisjakt.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6691464/2014-04-20

är vad jag plåtat ihop hittils. priset är med kringutrustning för visso...

Amne.... fel moderkort jue!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Man tackar... har skickat mail. Min tekniska kunskap läste SSD och DD3, sedan blev jag osäker på kvalitén. Tur att ni folk på Sweclockers fixar biffen

Permalänk
Skrivet av Spelly:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6691464/2014-04-20

är vad jag plåtat ihop hittils. priset är med kringutrustning för visso...

varför behövs gold agg från corsair ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Sen finns ju också den delen att spelen till PC är billigare än på konsollerna. Även om en konsoll kan ge dig en komplett spelplatform lite billigare i början, förlorar du ändå i längden. Redan utan rabatter på Steam och övriga ställen är spelen ofta billigare.

Att köpa en billig dator nu ger dig också möjligheten att uppgradera grafikkort eller processor senare när du har en slant till övers, kanske till och med med de pengarna du sparade tack vara billigare spelpriser på PC
Att uppgradera en enskilld komponent senare är lättare än de flesta tror och det finns hundratals bra guider om man bara spenderar någon minut på Google eller här på forumet.

Datorn i annonsen ser vettig ut som start, och kommer prestera mycket bättre än något som går att bygga med nya komponenter till liknande pris.

Permalänk
Medlem

Terry Pratchett skrev en gång: Anledningen till att rika blir rikare, och fattiga blir fattigare kan beskrivas med skor. Rika har råd att köpa skor som håller i 30 år, men kostar 5 gånger så mycket. Fattiga får endast ihop till ett par skor som håller i max 1 till 2 år, men tillåter dem att få mat för dagen. Efter 30 år har den fattige köpt minst 15 skor, och därför spenderat mer än den rike... Eller något sådant. Var ett par år sedan jag läste boken.

Jonatan80. Jadu, det var därför jag vände mig hit. Senaste datorn jag tryckte ihop, var en 133Mhz. Sedan dess har jag inte suttit med datorer över huvud taget. Så jag har näst till ingen koll

Permalänk
Medlem

Kolla inte bara på grundkostnaden. Som nån annan skrev är spelen dyrare på konsol. Dessutom måste du betala för onlinetjänsterna vilket ligger på ca 500 / år om jag minns rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Doc kommer du antagligen vilja uppgradera datorn tidigare än konsollen. En konsoll brukar hålla i 10år medans en dator är bra i ungefär 5 år.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6692282/consol

bästa jag kunde komma på för 4.5k vet inte om det är bättre än vad konsollerna men är en grymnt bra dator för pengarna. ända är väll om man vill byta ut ssd mot en hårddisk istället.

såg nu att jag stavat fel på konsol på länken med det orkar jag leva med.

Permalänk
Medlem

Jao. Jag tittade runt på blocket efter lösa datordelar. Mest för att se vad jag kunde hitta. Problemet jag står inför är att jag inte vet om sakerna leker bra tillsammans. Men...

AMD FX 4300
8Gb Corsair DDR3 2100Mhz tror jag
Nätagg RM850
Kingston SSD 120 Gb
Gigabyte GTX 750 Ti Oc
Audiophile
Gigabyte GA-990FXA-UD3

Tot 4050. Inget chassi, eller kylare... förutom de som följer med processorn och geforcet.

Permalänk
Skrivet av Spelly:

En liten challenge. Jag sitter på en budget, och vill kunna spela spel tills jag har det lite bättre ställt. Så frågan är:

Kan någon hårdvaru-magiker föreslå en burk (utan skärm, pekar, tangentbord, högtalare, etc) som ligger under 4500kr men som har likvärdig till bättre prestandard än konsoller...?

Begagnat eller nytt spelar ingen roll. Most bang for the buck.

Xbone och PS4 går för 4400kr på pricerunner och prisjakt.

http://www.sweclockers.com/annons/95482-datorkomponenter-salj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Doc kommer du antagligen vilja uppgradera datorn tidigare än konsollen. En konsoll brukar hålla i 10år medans en dator är bra i ungefär 5 år.

Haha. Hur långt är ett snöre? Hur mycket väger en människa? Hur mycker kostar en bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelly:

Jao. Jag tittade runt på blocket efter lösa datordelar. Mest för att se vad jag kunde hitta. Problemet jag står inför är att jag inte vet om sakerna leker bra tillsammans. Men...

AMD FX 4300
8Gb Corsair DDR3 2100Mhz tror jag
Nätagg RM850
Kingston SSD 120 Gb
Gigabyte GTX 750 Ti Oc
Audiophile
Gigabyte GA-990FXA-UD3

Tot 4050. Inget chassi, eller kylare... förutom de som följer med processorn och geforcet.

Datorn jag länkade är mycket bättre. Den är en av de absolut mest prisvärda datorerna på blocket just nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Haha. Hur långt är ett snöre? Hur mycket väger en människa? Hur mycker kostar en bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag anser att en xbox 360 står sig bättre än en dator som kostade 4000kr år 2005.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Jag anser att en xbox 360 står sig bättre än en dator som kostade 4000kr år 2005.

Allt är relativt. En dator med 4930K och 3 st Titan Black kommer alltid vara bättre än en Xbox One eller PS4, oavsett datum. Ett PS4 har ett 7870 och en 8350 (typ). Om man skulle bygga en dator med de komponenterna nu så kommer datorn anses sämre eftersom spel om 5 år är optimerade för komponenter som görs om 5 år medan de fortfarande optimerar spel för PS4 genom att göra allt så förjävla fult som möjligt. Dessa fulheter finns inte på PC-versionen av spelet, inte ens på low.

Permalänk
Medlem

Nej.

För samma pris på hårdvaran (ca 4500 kr) så kan du inte bygga en PC som är likvärdig eller kraftfullare än exempelvis PS4 (möjligtvis kraftfullare än xbox one, men där betalar du hälften av priset för Kinect 2 också).

Varför?
Det kallas företagsekonomi.
Om utgår från PS4 i vårt exempel så har Sony kommit överens med AMD om att köpa en viss mängd komponenter från dem. Det rör sig om cirka 15 miljoner CPUs och GPUs per år. En sådan överenskommelse kan inte jämföras med konsumentpriset. Priset för varje enskild GPU och CPU blir betydligt lägre för Sony om de köper 15 miljoner åt gången istället för en och en.

Så redan där har Sony tillgång till hårdvara till ett lägre pris än vad vi som konsumenter har, som måste köpa vår hårdvara styckvis från återförsäljare som lägger på kostnader utöver fabrikationspriset.

Nästa steg är Sonys egna försäljning till slutkund. Vi tar i beaktande att Sony har tillgång till hårdvara billigare än vad vi har. Utöver det redan rabatterade priset lägger Sony på ytterligare rabatt åt slutkunden. De säljer alltså PS4 med nollresultat eller förlust, de 4500 kr (cirka) är alltså (om vi generaliserar) mindre än vad Sony själva betalat för att tillverka konsolen (nu stämmer detta inte exakt med verkligheten i Svenska förhållanden, men jag väljer att förenkla lite här).

Så hårdvaran är alltså rabatterad i två led innan den når konsumenten. Sony säljer sina konsoler med förlust för att få så stor användarbas som möjligt, pengarna tjänar dom sedan igen och med vinst på försäljning av mjukvara (det är bland annat därför konsolspel är dyrare än PC).

När du köper en PC, speciellt en du bygger själv, köper du hårdvara från en rad olika tillverkare. Du köper det styckvis och får därför ingen mängdrabatt, och varje företag du köper ifrån måste sälja sin hårdvara med vinst för att kunna tjäna pengar. Köper du ett kort från Nvidia för 5000 kronor betalar du betydligt mer än vad det kostat att tillverka kortet, köper du konsol från Sony betalar du mindre än vad det kostat att tillverka konsolen. Denna princip gäller alla komponenter i din dator.

Av dessa anledningar kan du inte köpa en dator med motsvarande eller bättre prestanda än ett PS4 för samma eller lägre pris. Det är helt enkelt inte ekonomiskt hållbart för komponentillverkarna på PC sidan.

Dock råder det ju inga tvivel om att om man har pengar att spendera, säg runt 15 000 kr, kan du köpa en PC idag som kommer bräda PS4 i alla multiplattformsspel idag och sannolikt hela generationen framöver.

Permalänk
Medlem

Fantomsmurfen: Jag håller med. Jag har lagt ett bud, och kan förhoppningsvis börja anväda den den 25 (student, buhu). Det finns en risk att han säljer till någon anna pga det problemet.

Jag tänkte bara att när jag endå har startat tråden, så känns det lite antiklimaktiskt om den första posten fyllde mitt behov
Dessutom försöker jag få en gratisutbildning om komponent-ologi från er
I tillägg så är det underhållning att låtsashandla datordelar i väntan på den 25.

Wousch Massrabbat och marknadspositionering. Fattar. Men grabbar, var snäll och schanghai-a inte denna tråden. Det finns en tråd på gamespot som har argumentationer liknar era. Ganska rolig faktiskt. Om Gamespot tillät mig att skapa ett konto, så hade jag trollat den tråden hårt.

Men som sagt...

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Allt är relativt. En dator med 4930K och 3 st Titan Black kommer alltid vara bättre än en Xbox One eller PS4, oavsett datum.

Det stämmer, doc är det en dålig jämförelse. Hårdvaran för datorn skulle kosta som en konsoll. I slutet av konsollernas livslängd är spelen byggda för hårdvaran, konsoller behöver inte heller anitvirus och liknande och slipper köra windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelly:

Fantomsmurfen: Jag håller med. Jag har lagt ett bud, och kan förhoppningsvis börja anväda den den 25 (student, buhu). Det finns en risk att han säljer till någon anna pga det problemet.

Jag tänkte bara att när jag endå har startat tråden, så känns det lite antiklimaktiskt om den första posten fyllde mitt behov
Dessutom försöker jag få en gratisutbildning om komponent-ologi från er
I tillägg så är det underhållning att låtsashandla datordelar i väntan på den 25.

Wousch Massrabbat och marknadspositionering. Fattar. Men grabbar, var snäll och schanghai-a inte denna tråden. Det finns en tråd på gamespot som har argumentationer liknar era. Ganska rolig faktiskt. Om Gamespot tillät mig att skapa ett konto, så hade jag trollat den tråden hårt.

Men som sagt...

Handlar väl inte direkt om en argumentation.
Att en vanlig datoranvändare inte kan bygga en PC med samma prestanda som en PS4 för samma pris är fakta, om någon hävdar att de kan det ljuger de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Doc kommer du antagligen vilja uppgradera datorn tidigare än konsollen. En konsoll brukar hålla i 10år medans en dator är bra i ungefär 5 år.

Det är ju en definitionsfråga, precis som hur folk ser på glaset med vätska. Vi har pessimisterna som ser glaset som halvtomt, sen har vi optimisterna som ser det som halvfullt, sen har vi naturvetarna som alltid ser glaset som fullt av både luft och vatten... Du kanske ser att xbox är bra längre men samtidigt så blir spelen sämre(jämfört med spelen till pc). En dator och xbox/ps kommer alltid att behålla sin prestanda över tiden - det är kraven som ökar på pc och kvalitén som minskar till konsol. Fördelen är att PC KAN du uppgradera om du vill, eller så kan du bara spela spelen med lägre inställningar som faktiskt matchar konsolerna

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fiskmasen_99:

Doc kommer du antagligen vilja uppgradera datorn tidigare än konsollen. En konsoll brukar hålla i 10år medans en dator är bra i ungefär 5 år.

Inte riktigt fallet med dagens konsoller som är inköpta färdiga system mer eller mindre från AMD, de kommer dö snabbare än de hårt optimerade systemen som kom ut förra generationen, värt att nämna är att båda nya konsollerna dessutom har svagare CPU-kraft än de föregående.

Skrivet av Appel99:

Allt är relativt. En dator med 4930K och 3 st Titan Black kommer alltid vara bättre än en Xbox One eller PS4, oavsett datum. Ett PS4 har ett 7870 och en 8350 (typ). Om man skulle bygga en dator med de komponenterna nu så kommer datorn anses sämre eftersom spel om 5 år är optimerade för komponenter som görs om 5 år medan de fortfarande optimerar spel för PS4 genom att göra allt så förjävla fult som möjligt. Dessa fulheter finns inte på PC-versionen av spelet, inte ens på low.

Att säga att det sitter ett 8350 i konsollerna är verkligen att ta i.
Det sitter Jaguar-kärnor i frekvensen 1.6GHz i konsollerna. Det är mer i stil med en dubbelmacka med 2x Athlon 5150(4 kärnor 1.6GHz). Redan i stock frekvenser så spöar AMD Athlon II x4 750k denna mycket mycket långt. En 750k spöar även 2st Kabini Athlon 5150 i totalberäkningskraft i stock frekvenser. Stor skillnad på Big-core och Small-core processorer. En 750k kostar mindre än 600kr idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ifall du vill spela typ BF4 (ingår ) Titanfall och liknande med recommended settings och hyfsad framerate så passar detta. Liknande arkitektur som konsolerna också. Tänkte SSD för snabbare laddning, men kan bytas till hårddisk om du saknar lagringsspace i allmänhet. Vill du överklocka massor är en större kylare att rekommendera.

Ifall du verkligen behöver gå på en budget men vill kunna spela typ Source, indie och sådant så kan du göra det riktigt billigt för dig själv. Skörda en gammal datorburk bara så är du hemma.

Permalänk
Medlem

Fantomsmurfen: Datorn är snart betald. Tack för din insats

Phiphler: Dina builds saknar GPU, menar du att de endå kan driv BF4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelly:

Fantomsmurfen: Datorn är snart betald. Tack för din insats

Phiphler: Dina builds saknar GPU, menar du att de endå kan driv BF4?

Phiphler har valt en APU som är en CPU och GPU i ett. Senaste Kaveri är faktiskt helt okej. Spelbara FPS i 1080p på low i BF4 i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT