Permalänk
Medlem

Klockan gör vad den vill - Virus?

Hej,

På min stationära dator, som är nästan helt ny, har klockan plötsligt börja ställa om sig lite hur som helst. Första gången (som jag märkt) var i går kväll då den hoppade exakt 4 timmar bakåt 2 gånger på kort tid. Det första jag gjorde var att köra en fullständig sökning med Kaspersky Internet Security 2013, då hittade den inget men det var ca 15 filer som hamnade i kategorin "Not processed". Dåkörde jag en genomgång i felsäkert läge, men inget då heller.

Idag har den hoppat runt ganska flitigt, hit och dit. Jag har dock inte sett något mönster (förutom att bara timmarna ändras).

EDIT *Jag har nu uteslutit virus, det kan röra sig om en bug i moderkortet, sk "Frozen Real Time Clock Bug" som Asus Z87-kort verkar finnas på några Asus Z87-kort.
Orginaltexten finns i spoilern.* EDIT

När jag började kolla loggarna i "Loggboken" så såg jag att klockan har ändrats flera gånger som jag inte märkt av. Dessutom har en Installer körts ca 10 gånger idag, under loppet av 1 minut. Den har befunnits sig i \AppData\Local\Temp\RarSFX1\installer_msi_win.msi.

I \Temp\ Fanns bara RarSFX0, men för säkerhets skull rensade jag Temp-mappen (nästan) fullständigt.

Dock fortsätter problemet och senast nu för nån minut sedan ändrades klockan och ett gäng nya händelser lades till i "Loggboken".

Mitt AV hittar inget, Malwarebytes hittar inget, och jag har inte använt denna datorn till något annat än att spela och slösurfa på typ SweClockers. (dvs INGA skumma sidor, på denna datorn...). Därför känns ett virus ganska otroligt, men vad kan det annars vara?

Någon som vet vad som kan vara fel eller vad jag kan göra?

Dator (även om det känns lite irrelevant):
4670k
GTX 770
Asus Z87-A
250GB SSD + 1TB Hårddisk

EDIT: Ska tilläggas att mellan alla ofrivillage, hemliga, installationer som installer_msi_win.msi utfört finns det ett tiotal händelser med källan "RestartManager" om det kan vara nåt.

Dold text
Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Brukar köra ett varv med Ccleaner först, för att rensa bort tempfiler å annat skräp som gör virussökningar onödigt långsamma. Efteråt kan du prova Malwarebytes/superantispyware. Dubbelkollat dina regioninställningar samt tidzon?

Loggarna som påpekar tidsomställning...kan du klistra in texten här?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Rätt regioninställningar och tidzon.

"Systemtiden har ändrats till ‎2014‎-‎05‎-‎13T13:48:12.500000000Z från ‎2014‎-‎05‎-‎13T14:07:19.706604000Z."

Källa: Kernel-General
Loggad: 2014-05-13 15:48:12

Så här ser de ut lite hela tiden.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Blir det samma sak om du kör utan kontakt med internet?
Ev skulle du kunna testat att byta CMOS-batteri på mammabrädan. Kostar inte många kronor för ett nytt batteri om det är ett CR2032.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Blir det samma sak om du kör utan kontakt med internet?
Ev skulle du kunna testat att byta CMOS-batteri på mammabrädan. Kostar inte många kronor för ett nytt batteri om det är ett CR2032.

Jag har inte testat att dra ur ethernetkabeln, men jag har stängt av klockans internetuppdatering. Det hjälpe inte.

Först trodde jag inte att det hade med BIOS att göra, eftersom klockan ställer om sig under tiden datorn är igång. Men nyss gick jag in i BIOS och klockan stod fel, och hade stannat...

Jag ställde den rätt, men den står fortfarande stilla. Så nu är klockan 17.20 varje gång jag startar datorn. Kan det vara batteriet?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Beror på hur gamla grejerna är. Men det är väl inte omöjligt. Även om datorn är igång så borde det fungera. Men det har väl ändrats Om det har några år på nacken så prova byta batteriet.
Du kan ju även kolla efter ifall det finns någon bios-uppdatering.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Datorn är cirkus 1 månad gammal. Inget nytt BIOS, och batteriet bör väl inte vara slut?

Får prova att köra en CMOS reset.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Inaktiv

Om du ser att klockan ändras i Windows, kan du kika om den gör detsamma i BIOS/UEFI-läge, bara för att eliminera just Windows.

Alternativt kör igång en LiveCD av Ubuntu och se om klockan gör samma sak.

Om så är fallet, så kan du åtminstone eliminera mjukvarufel.

Nästa steg då borde först vara en uppdatering/återställning av BIOS, oavsett om den senaste är den du har installerad.

Därefter byta batteriet, som tidigare nämnt i tråden. Är du osäker på vilket batteri du behöver så plocka bara ut det och bege dig till tex Kjell & Co så hjälper dom dig.

Står vilken modell det är på själva batteriet, men det hjälper sällan den okunnige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om du ser att klockan ändras i Windows, kan du kika om den gör detsamma i BIOS/UEFI-läge, bara för att eliminera just Windows.

Alternativt kör igång en LiveCD av Ubuntu och se om klockan gör samma sak.

Om så är fallet, så kan du åtminstone eliminera mjukvarufel.

Nästa steg då borde först vara en uppdatering/återställning av BIOS, oavsett om den senaste är den du har installerad.

Därefter byta batteriet, som tidigare nämnt i tråden. Är du osäker på vilket batteri du behöver så plocka bara ut det och bege dig till tex Kjell & Co så hjälper dom dig.

Står vilken modell det är på själva batteriet, men det hjälper sällan den okunnige.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, klockan ändrades nyss och nu har BIOS-klockan ändrats också...märkligt. (först stod klockan i bios, RTC, stilla i 1.5 timmar, nu verkar den ha startat men hoppade från 16.35 => 18.50)

Ska testa att uppdatera BIOS och fungerar inte det får jag väl köpa mig ett batteri.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

[...] Idag har den hoppat runt ganska flitigt, hit och dit. Jag har dock inte sett något mönster (förutom att bara timmarna ändras).

Skrivet av Fltoig:

Först trodde jag inte att det hade med BIOS att göra, eftersom klockan ställer om sig under tiden datorn är igång. Men nyss gick jag in i BIOS och klockan stod fel, och hade stannat...

Jag ställde den rätt, men den står fortfarande stilla. Så nu är klockan 17.20 varje gång jag startar datorn. Kan det vara batteriet?

Kan det ha en koppling till detta?
Asus z87 Frozen Real Time Clock Bug
http://www.overclock.net/t/1460576/asus-z87-frozen-real-time-...

Skrivet av fragwolf:

Beror på hur gamla grejerna är.

Han nämnde överst att det rör sig om ett Asus Z87-A, förra årets, på en dator "som är nästan helt ny".

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem i nästan ett års tid. Började någon gång förra våren/sommaren och jag bytte cmos batteri dirr. Hjälpte dock inte utan klockan fortsatte gå supersnabbt. Helt plötsligt började den gå rätt nu för någon månad sedan.

Provade w7, w8, nytt cmosbatteri och sen löser det sig av sig själv.

Edit: Har ett Asrock z77 matx mobo.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fltoig:

Japp, klockan ändrades nyss och nu har BIOS-klockan ändrats också...märkligt. (först stod klockan i bios, RTC, stilla i 1.5 timmar, nu verkar den ha startat men hoppade från 16.35 => 18.50)

Ska testa att uppdatera BIOS och fungerar inte det får jag väl köpa mig ett batteri.

Vad trist...hoppas det löser sig med en BIOS uppdatering. Läste inlägget ovan ang. en bugg i Z87...kändes inte alls lovande, men jag hoppas ditt moderkort är ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Kan det ha en koppling till detta?
Asus z87 Frozen Real Time Clock Bug
http://www.overclock.net/t/1460576/asus-z87-frozen-real-time-...

Han nämnde överst att det rör sig om ett Asus Z87-A, förra årets, på en dator "som är nästan helt ny".

Jag hittade den där tråden innnan, skulle faktiskt kunna vara det. Ska återkomma efter en omstart av datorn och se vad UEFI-klockan står på nu. Verkar som den jobbar, men helt åt helsike fel.

(kan också vara batteriet, har inte bytt än. Även om det känns som, hade batteriet varit dåligt hade det nog inte fungerat alls.)

Skrivet av DOGE:

Hade ett liknande problem i nästan ett års tid. Började någon gång förra våren/sommaren och jag bytte cmos batteri dirr. Hjälpte dock inte utan klockan fortsatte gå supersnabbt. Helt plötsligt började den gå rätt nu för någon månad sedan.

Provade w7, w8, nytt cmosbatteri och sen löser det sig av sig själv.

Edit: Har ett Asrock z77 matx mobo.

Får köpa mig ett batteri så fort som möjligt och hoppas på att det löser sig så enkelt.

Skrivet av Segas:

Vad trist...hoppas det löser sig med en BIOS uppdatering. Läste inlägget ovan ang. en bugg i Z87...kändes inte alls lovande, men jag hoppas ditt moderkort är ett undantag.

Kan meddela att BIOS uppdatering och återställning inte löste problemet...

I värsta fall får jag kontakta Inet, känns dock riktigt ruttet om jag skulle behöva skicka in kortet nu när jag bara haft datorn i 1 månad.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Känns ju väldigt onödigt att göra ett virus som ändrar om klockan lite då och då.

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Känns ju väldigt onödigt att göra ett virus som ändrar om klockan lite då och då.

Jo, men det var vad jag tänkte på först. Det verkar dock röra sig om något annat, något med moderkortet.

Vad det verkar som så står RTC (real time clock) i BIOS stilla för det mesta, men ibland så får den för sig att hoppa fram nån timme eller så. Det skulle också kunna vara så att den står still i nån timme, sen startar igen och går en stund och sedan stannar.

Det är nämligen så här:

När jag upptäckte att klockan i BIOS gick fel, så ställde jag den rätt. Då va klockan 16:35.

Efter det gick klockan rätt en stund, sen vid nån gång efter 18 stod både Windows och BIOS-klockan på 17:3x.

Jag ställde då klockan i BIOS rätt igen.

Vid 19:53 stod BIOS- och Windows-klockan på 18:50. Då ställde jag om klockan i BIOS IGEN.

Sen gick jag och kollade på TV (med datorn igång). När jag kom tillbaka stod klockan i Windows på 20:25 och BIOS klockan stod kvar på 19:53. Men klockan va egentligen runt 21:40

Efter det har jag inte ändrat något. Dock gjorde omstarten av datorn att klockan nu är 20:09 (eftersom den börjar på 19:53 vid start iom RTC)

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Jag hittade den där tråden innnan, skulle faktiskt kunna vara det. Ska återkomma efter en omstart av datorn och se vad UEFI-klockan står på nu. Verkar som den jobbar, men helt åt helsike fel.

Rent generellt kan det vara bra att nämna inledningsvis vad man ev. har försökt för åtgärder, samt vilken ev. information man har funnit, eller senare i tråden. Om du såg den innan tråden skapades så verkar virus mer långsökt, av flera skäl.

Sedan var "det" är, med hänvisning till alla trådarna om RTC-bug (det är många inlägg och det är ett antal månader sedan jag läste dem), jag vet inte om man fann något som var gemensamt, eller en lösning. Svårt också när något är intermittent. Någon spekulerade i att Windows Time (eller om man nu har valt en annan lösning) skapade en konflikt tidigt i startprocessen, då Windows kör en check, och att det kunde, under vissa betingelser, frysa klockan. En del verkade bli av med "sitt" problem med BIOS-återställning (enl. manual) och nytt batteri. Men för hur länge vet ju ingen.

Permalänk
Medlem

låter helt klart som CMOS-batteriet på mobo är slut.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Rent generellt kan det vara bra att nämna inledningsvis vad man ev. har försökt för åtgärder, samt vilken ev. information man har funnit, eller senare i tråden. Om du såg den innan tråden skapades så verkar virus mer långsökt, av flera skäl.

Sedan var "det" är, med hänvisning till alla trådarna om RTC-bug (det är många inlägg och det är ett antal månader sedan jag läste dem), jag vet inte om man fann något som var gemensamt, eller en lösning. Svårt också när något är intermittent. Någon spekulerade i att Windows Time (eller om man nu har valt en annan lösning) skapade en konflikt tidigt i startprocessen, då Windows kör en check, och att det kunde, under vissa betingelser, frysa klockan. En del verkade bli av med "sitt" problem med BIOS-återställning (enl. manual) och nytt batteri. Men för hur länge vet ju ingen.

Jag hittade det efter att jag förstod att problemet härstammade ifrån BIOS, så ungefär samtidigt som du länkade det första gången.

Inte en aning vad "det" är egentligen Verkar inte vara någon som vet. Enligt trådarna om fenomenet vet inte Asus själva vad "det" är, då de inte har undersökt saken själva.

Skrivet av morxy49:

låter helt klart som CMOS-batteriet på mobo är slut.

Mm, det är inte omöjligt. Jag bor dock en bra bit utanför ett litet samhälle och har inte vägarna förbi någon affär så ofta, så det blev inget batteri idag.

Så här fungerar det om jag har förstått allting rätt.

- För att inställningar samt tiden ska kunna sparas i BIOS krävs att en spänning behålls över CMOS.
- Med ATX moderkort räcker det att datorn är inkopplad i väggen och nätagget är påslaget för att CMOS ska bibehålla informationen.
- Först när nätagget stängs av eller sladden till datorn kopplas ur, så kickar batteriet in och tar hand om CMOS

Är det korrekt?

Om det stämmer, så borde väl mitt BIOS återställas ifall batteriet är dött och jag stänger av datorn samt drar ur sladden?

För jag har haft sladden utdragen under tiden jag har varit i skolan idag och nu när jag startade datorn visade RTC/BIOS-klockan 19:53 13/05-14, samma som den stod på igår.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt Sabortooth Z87 från Asus. Om klockan var tex 21:00 då jag stängde av datorn. Sen efter dagen efter då jag startade datorn igen så kunde klockan vara samma tid sant samma datum som dagen innan. Fick då uppdatera klockan via windows för att få rätt tid igen. Provade att formatera om datorn igen för att utesluta virus och det fungerade inte. Provade att uppdatera bios men samma sak. Men sen så fick jag förslag från andra trådar från Sweclockers att byta ut Cmos batteriet. Och det funkade faktiskt. Gjorde det för cirka 1 månad sedan och det fungerar än. Så prova det som dem andra säger i tråden att byta ut batteriet på moderkortet.

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem

Om man sitter på en domän så plockar windows tiden från någon domänkontrollant.

Men oavsett kan man testa att inaktivera tjänsten (services.msc) Windows Time (W32Time)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med klockan, men det beror på att jag dual bootar en del OS på min PC.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Hade samma problem när jag uppgraderade min dator, (dock s2011)

Fixa nytt batteri / uppgraderade bios så fungerade det normalt igen

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Japp, verkar ha löst sig nu med ett nytt batteri! Skönt...

Tack så mycket alla!

Relaterad fråga som jag kom på nu när jag läst lite om hur CMOS fungerar:
Jag brukar dra ut grendosan/stänga av den när jag sticker hemifrån (pga ledningar som är extra utsatta för åska och en sprängd dator i historien), det borde väl göra att CMOS batteriet tar slut fortare? Men inte kan väl det ta slut på 1 månad pga det?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Japp, verkar ha löst sig nu med ett nytt batteri! Skönt...

Tack så mycket alla!

Relaterad fråga som jag kom på nu när jag läst lite om hur CMOS fungerar:
Jag brukar dra ut grendosan/stänga av den när jag sticker hemifrån (pga ledningar som är extra utsatta för åska och en sprängd dator i historien), det borde väl göra att CMOS batteriet tar slut fortare? Men inte kan väl det ta slut på 1 månad pga det?

ett CMOS batteri håller vanligtvis i ganska många år. av min erfarenhet minst 4-5 år vid normal användning. att du drar ur strömmen till datorn påverkar givetvis, men det ska ändå hålla i ett par år.
troligtvis fick du bara ett dåligt batteri vid nyköp.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag trodde att problemet hade löst sig, men tydligen inte. Sen mitten av maj har mitt moderkort förbrukat 2 batterier till! Alltså totalt 3 batterier på ca 3 månader. Något är ju helt klart fel, något tips på vad?

Helst vill jag slippa skicka in moderkortet...

EDIT: Okej, kollade Asus hemsida och laddade ner nytt BIOS. Nu går klockan igen med samma batteri som tidigare. Får hoppas att det löste saken

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6