Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Precis så som du har det, DÅ fungerar det.. men låt oss säga att jag har 20st episoder av olika serier, då orkar ja int skapa en mapp för varje serie avsnitt, och sedan lägga varje serie avsnitt i varje mapp. Jag Skulle vilja ha det såhär: Mappen Serie/serienamn.säsong.avsnitt.AVI , och sedan kunna gå direkt till TW-SHOW, och sedan välja serie. men gör jag så, då hittar inte programmet varje serie avsnitt. OM jag inte går vägen file->libary>väljer mappen där allt ligger och spelar upp så.

Om du inte har ordning på filmer/serier så är nog inte biblioteksfunktionen för dig
Scrapers kräver rätt namngivning och sortering for att det skall fungera.
Men lägger man klippen i rätt mappar redan när man skapar dom (tankar ner?) så fungerar det ju såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Precis så som du har det, DÅ fungerar det.. men låt oss säga att jag har 20st episoder av olika serier, då orkar ja int skapa en mapp för varje serie avsnitt, och sedan lägga varje serie avsnitt i varje mapp. Jag Skulle vilja ha det såhär: Mappen Serie/serienamn.säsong.avsnitt.AVI , och sedan kunna gå direkt till TW-SHOW, och sedan välja serie. men gör jag så, då hittar inte programmet varje serie avsnitt. OM jag inte går vägen file->libary>väljer mappen där allt ligger och spelar upp så.

Jag har inte en mapp för varje avsnitt, jag har en mapp för varje säsong.

Prova att döpa filnamnen till "s01e02" istället för ".s01.e02"

Permalänk
Medlem

Skanna igenom musikbiblioteket tar sin lilla tid, hållit på 16 timmar nu och är inte klart än...
Edit: Det tog drygt 18 timmar att skanna igenom och hämta info till 10-11 tusen musik-cd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat till XBMC 13.0 och försöker sätta mig in i den nya hanteringen av subtitles. Tror jag fått grepp om det men lyckas inte hitta svenska subs på något sätt.

Någon som lyckats?

Har testat både Subscene.com och Opensubtitles men får bara engelska träffar. Har ställt in att jag vill ha svenska subs.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Jag gillar dock Confluence men tycker det finns så många funktioner och snygga grejer som inte utnyttjas där så vill ha något lite mer flashy men samtidigt enkelt.

Filmerna hade jag sorterat på samma sätt i Confluence och har det på ett liknande sätt nu i Hybrid.
Ska kolla upp Back Row men det är lite gammalt som du säger och använder inte flera av dom nya funktionerna om jag fattat det rätt.

Vad är det för funktioner som saknas? Har jag missat massa roliga funktioner utan att veta om det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är väl främst detaljer i gränssnittet, mängden ögongodis och inställningsmöjligheter som skiljer sig åt (Comparison of skin features). Confluence som förvalt skin är av förklarliga skäl mer konservativt och har mer fokus på stabilitet och enkelhet (och på senare tid i allt högre grad, prestanda) än experimenterande, delaktighet och utmaningar. Funktionellt men kanske inte så spännande.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det för funktioner som saknas? Har jag missat massa roliga funktioner utan att veta om det?

Ja, det är lite mer fluff liksom.
Lite snyggare övergångar, lite mer dynamiska menyer.

Svårt för mig att sätta fingret på det då jag inte använt det så mycket än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka skins använder folk här och varför föredrar ni just det?

Jag använde det som var standard i Frodo men tycker det är lite tråkigt och saknar lite funktioner som andra har som är båda bra, roliga och snygga.

Provade lite olika och fastnade lite för Hybrid som verkar bra men bara provat det ett par minuter.

Kör med Transparency. Gillar utseendet helt enkelt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muminen:

Hej och tack!
Körde den och den hittade massor, alla som jag inte får upp. Men vad gör jag nu. Ska jag ändra alla manuellt, eller hur går jag vidare med infon jag fick

Skrivet av Hotcpu6:

Ja, det blir nog till att ändra manuellt, alltså vad de individuella mapparna heter. Lite terapiarbete
(Kolla vad filmen står listad som på IMDB eller Themoviedb.org och döp mappen därefter)

Kan verkligen rekommendera Media Center Master, programmet skannar ditt filmbibliotek, byter namn på mappar, fixar nfo-filer, laddar ner bilder med mera...

Se bara till att den inte döper om filerna om du vill kunna hämta subs problemfritt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Korkenzieher:

Är väl främst detaljer i gränssnittet, mängden ögongodis och inställningsmöjligheter som skiljer sig åt (Comparison of skin features). Confluence som förvalt skin är av förklarliga skäl mer konservativt och har mer fokus på stabilitet och enkelhet (och på senare tid i allt högre grad, prestanda) än experimenterande, delaktighet och utmaningar. Funktionellt men kanske inte så spännande.

Kanske ska ge Confluence en chans till men de gånger jag testat har det alltid känts ointiutivt med menyer på konstiga ställen och design som inte alls tilltalar mig. Tycker också att det har känts plottrigt med lite för mycket knappar och grejer.

Skrivet av Kilroy:

Ja, det är lite mer fluff liksom.
Lite snyggare övergångar, lite mer dynamiska menyer.

Svårt för mig att sätta fingret på det då jag inte använt det så mycket än.

Övergångarna mellan menyer har jag stängt av. Försöker generellt hålla animationer till ett minimum i alla GUI. Det gör mest att det känns slött och segt tycker jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att XBMC inte skapar nfo filer till alla mappar med filmer? Alltså när man gör en export library ?
Nfo-filerna skapas inte i mappar där filmerna är rarade, men skapas för filmer som inte är det? Dock så skapas fanart och poster filerna oavsett.
Vet ej om det är ett problem med Gotham eller om det alltid har varit så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kanske ska ge Confluence en chans till men de gånger jag testat har det alltid känts ointiutivt med menyer på konstiga ställen och design som inte alls tilltalar mig. Tycker också att det har känts plottrigt med lite för mycket knappar och grejer.

Designen tycker jag är trevlig om än lite tråkig, men det är ju en smaksak.
Däremot upplever jag det verkligen inte alls som plottrigt och har alltid tyckt det var väldigt intuitivt. Men det beror kanske på vilket man har haft innan?

Skrivet av Zotamedu:

Övergångarna mellan menyer har jag stängt av. Försöker generellt hålla animationer till ett minimum i alla GUI. Det gör mest att det känns slött och segt tycker jag.

Lite segare blir det ibland, men jag kör på en Llano som känns ganska stark så det känns fortfarande trevligt och flytande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Designen tycker jag är trevlig om än lite tråkig, men det är ju en smaksak.
Däremot upplever jag det verkligen inte alls som plottrigt och har alltid tyckt det var väldigt intuitivt. Men det beror kanske på vilket man har haft innan?

Lite segare blir det ibland, men jag kör på en Llano som känns ganska stark så det känns fortfarande trevligt och flytande.

Back Row är ju väldigt avskalat när det gäller menyer och sånt så det är det jag är van vid. Men ska ge det en ny chans. De uppdaterar ju Confluence lite nu och då för att göra det bättre.

Jag sitter på en 3770 så det är inte det som gör att det känns segt. Det är att jag måste sitta och vänta på alla animationer som kör. När jag byter sida vill jag komma direkt till nästa sida och inte vänta på en animation. Av samma anledning har jag stängt av animationerna för fönster i Windows.

Edit: Har hoppat över till Confluence igen nu och tänkte provköra det ett tag. Får se hur det känns sedan. Skalade bort en del saker det första jag gjorde men nu känns det hyfsat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med undertexter.se plugin? Enda undertexter pluginnen är opensubtitle som inte är så bra. Kör med xbmc 13

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Vad har hänt med undertexter.se plugin? Enda undertexter pluginnen är opensubtitle som inte är så bra. Kör med xbmc 13

De har gjort om hanteringen av undertexter i senaste XBMC. Alla plugins måste skrivas om och det är anledningen till att det inte finns så många än.

Permalänk
Entusiast

Bytte bort Confluence igen och är tillbaks på Back Rom igen. Var lite för mycket småsaker jag störde mig på. Några specifika exempel är att det står antal avsnitt efter alla TV-serier och inte avsnitt kvar vilket är lite irriterande. Är mycket enklare att få en överblick av hur många avsnitt det är kvar och vilka serier som är färdiga med Back Row. Sen stör jag mig på att bakgrunden försvinner och blir blå när man markerar bakåt-knappen i biblioteket. Varför kan den inte ha kvar bakgrunden på serien jag faktiskt är inne på? Det blir ju bara massa irriterande blinkande när man ska bläddra runt.

Nu ska vi se om jag kan lyckas lägga till Twitch som en genväg på startskärmen i Back Row.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Någon som vet ifall det jobbas på undertexter.se pluginen?

Installerade 13.0 men gick tillbaka till 12.3 då det är lite av en deal-breaker för mig. Märkte för övrigt knappt någon skillnad alls mellan 12.3 och 13.0?

Permalänk

Hej

Skulle vilja ha tips på skins som är vertikala till sin utformning, är bara Transparancy som jag känner till. Confluence var väl det förut? Min favorit genom åren ha varit Back Row för biokänslans skull men nu skulle jag alltså vilja ha ett vertikalt skin. Någon som har tips/rekommendation?

Permalänk

Filmdelta verkar ha lagt ner verksamheten. Finns det någon annan svensk skrapa?

Om jag ska ominstallera datorn/programmet. Hur sparar jag listan över vilka filmer man sett och inte sett?

Tackar på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightswimmer666:

Filmdelta verkar ha lagt ner verksamheten. Finns det någon annan svensk skrapa?

Om jag ska ominstallera datorn/programmet. Hur sparar jag listan över vilka filmer man sett och inte sett?

Tackar på förhand

Finns en Add-on för backup: XBMC Backup

Du kan även läsa här om hur du gör en manuell backup.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av '[SH:

;14637687']Finns en Add-on för backup: XBMC Backup

Du kan även läsa här om hur du gör en manuell backup.

Tackar

Finns det något sätt att få till filminformationen på svenska nu när Filmdelta är lagd på is?

Permalänk

Flertalet skrapor/databaser fixar det och enklaste sättet att ställa in det är kanske i inställningarna för källan där man förutom att välja skrapa även kommer åt att ändra språkval etc. Detsamma gäller f ö även för serier.

Som med mycket annat är ju svenska ett mindre språk så utbudet är inte detsamma men för storfilmer och inte alltför obskyra svenska filmer t ex bör det funka *. Finns infon inte eller är bristfällig vill jag återingen slå ett slag för att lägga till den själv, på så sätt underlättar man inte bara för sig själv utan hjälper andra på kuppen.

* Ex från TheTVDB: Utvandrarna, Bilar.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad jag kan göra för att få bort detta meddelandet, bortsett från att aktivera något addon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Skrivet av r-nano:

Någon som vet vad jag kan göra för att få bort detta meddelandet, bortsett från att aktivera något addon?

http://i57.tinypic.com/xc3zns.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det är för att du har aktiverat live-tv.

Permalänk
Medlem

XBMC 13.1 Stable ute nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Jag tror att det är för att du har aktiverat live-tv.

Visst var det så, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem

Blir galen. Alla bilder, fanart osv är borta från Icefilm. Håller på försöka hitta nåt sätt att få tillbaka det. Någon med liknande issue som lyckats?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk

Postade detta på minhembios forum och det kanske kan hjälpa någon.

Märkligt nog måste du välja svenska under "Languages to download subtiles for". Har du bara engelska här får du bara engelska subs. Märkligt, tolkade detta val som vilka ljudspår xbmc ska söka efter undertexter för. Hursomhelst, funkar för mig nu även om det bara är subscene och Open Subtitles..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Blir galen. Alla bilder, fanart osv är borta från Icefilm. Håller på försöka hitta nåt sätt att få tillbaka det. Någon med liknande issue som lyckats?

http://www.xbmchub.com/forums/threads/23337-No-movie-cover-sh...
http://www.xbmchub.com/forums/threads/6265-Core-Modules-Beta-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har inte följt utvecklingen av XBMC på ett tag. Har det gjorts något åt CPU-användning i idle mode än? Dvs. när den bara står still i menyerna.