Dela öppen fiber med granne: Managerbar switch, 400m wifi-länk, -hårdvaruförslag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talisker00:

Du kan säkert det där bättre än mig. Jag var 14 år på ett brandväggsföretag och var deras mest seniora tekniker. Jag var technical lead för att installera 1200 brandväggar på en företagshotellkedja med ungefär 1200 * ~15 kunder per lokation. Rätt många av dem körde IP telefoni...

Hej!

Om du säger att det inte behövs öppnas portar in till enheten, varför skriver i princip alla operatörer att portar måste öppnas? I princip alla guider som finns på nätet beskriver också att portar måste öppnas in till enheten.

Hur ska signalen annars komma igenom brandväggen in till din IP telefoni enhet om inte brandväggen släpper igenom trafiken in till enheten?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Om du säger att det inte behövs öppnas portar in till enheten, varför skriver i princip alla operatörer att portar måste öppnas? I princip alla guider som finns på nätet beskriver också att portar måste öppnas in till enheten.

Hur ska signalen annars komma igenom brandväggen in till din IP telefoni enhet om inte brandväggen släpper igenom trafiken in till enheten?

Den förklaring du länkade till säger inte specifikt att det är inkommande förbindelser man ska öppna för och anledningen är att det sällan behövs port forwarding längre.

SIP öppnas som jag skrev genom att din telefonibox/softphone eller whatever ansluter till SIP gateway som sitter hos operatören. Det är SIP på 5060 eller krypterat på port 5061 per default. Sedan är det som jag skrev så att den förbindelsen HELA tiden hålls öppen. Dina enheters kommandon och kommandon från server (exempelvis vid samtal) kommuniceras över den öppna förbindelsen. Det är oerhört ovanligt att företag släpper ut alla portar och alla protokoll, så därför behöver man en instruktion om att åtminstone öppna port 5060 utåt. (När du surfar utåt så ansluter sig din dator till port 80 på servern, men du sätter ju inte upp en port forward för att webservern ska kunna svara dig).

Sedan är det ofta en del port-ranges i UDP för tal, liknande de du skrev. En Application layer gateway på en brandvägg kan tolka kommandon i SIP och dynamiskt öppna för portarna, men många instruktioner jag fått från leverantörer brukar skriva att man ska öppna typ 50000-50200 udp utåt då inte alls brandväggar klarar det där med dynamiska portöppningen.

Då företag som jag skrev ofta har softphones och liknande istället för att ha en liten telefonidosa (ASA) så är det oftast numera så att enheten kopplar sig direkt ut. Då det snudd på alltid rör sig om fler än en enhet så kan man inte kräva port forwarding i brandväggen i och med att man då måste peka ut en klients IP. Du kan ju inte köra port forward på 5060 mot två olika privata IP adresser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

1. Det bryter med nästan 100% säkerhet mot dit avtal med din ISP att dela ut nätet till andra, eller vidare befordra det.
2. Om du inte ska komma in i hans nät så måste brandväggen som han har vara på hans sida.
3. IP telefonin måste då vara på olika portar på inkommande, då dem måste öppnas i brandväggen (och ni troligen delar ip adress utåt)
4. Vilken switch som hellst funkar egentligen. Skulle rekommendera att du kör en pfsense maskin som huvudrouter för att kunna styra flödet etc bättre.
5 Ubiquti, finns olika produkter. Dock är det träd i vägen så så är det mer eller mindre bara att glömma en trådlös länk. Då trådlösa länkar kräver fri sikt för att fungera optimalt, och bara lite tråd/buske eller liknande i vägen påverkar.

Föreslaget så fibern in i en pfsense maskin som kör 1 internt nätverkskort.
Kör du 1 internt nätverkskort så kör du bär ett subnät mot en switch, och från switchen vidare till din router och till din sändare för länken och en router på hans sida länken. (då får ni NAT 2 gånger, det är i dem allra flesta fallen inget problem) och du får således eget internt nät och lika hos han. Båda avskilda men delar pfsense interna nätet.

Alt 2: Samma som ovan, men med ändringen att du kör 2 interna nätverkskort i pfsense maskinen. Olika subnät och direkt från ena interna nätverkskortet till länken, och andra interna kortet till din switch/ap. Och i pfsense sätter upp en policy att inte routa mellan dem 2 interna nätverken utan bara tillåta trafik ut mot internet.

Alt 3: Ni får 2 publika ip adresser från er operatör, direkt från fibern in i en switch, därifrån till din router för ditt nät och från switchen till länken så får han sin publika ip adress direkt bort till sitt boende.

Dock så bryter detta som sagt till största sannolikhet mot ditt avtal med din ISP. Och det är DU som bär fulla ansvaret om vad som pågår på DITT abonnemang, så du kan således inte skylla på din granne om du blir avstängd eller att han/hon begått brott på din uppkoppling.

Man bär inte alls det fulla ansvaret för vad som pågår i ens abonnemang. Juridiskt är var och en skyldig för vad man pysslar med. Bara för att man står som innehavare av ett abonnemang blir man inte skyldig om någon annan begår brott med hjälp av abonnemanget. Det är upp till polis och åklagare att utreda. Mot sin ISP är man skyldig att följa användaravtalet och dess innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Du kan säkert det där bättre än mig. Jag var 14 år på ett brandväggsföretag och var deras mest seniora tekniker. Jag var technical lead för att installera 1200 brandväggar på en företagshotellkedja med ungefär 1200 * ~15 kunder per lokation. Rätt många av dem körde IP telefoni...

Jävlars, nu kom "jag kan ditten och datten"-kortet fram, it´s srsl now!
Kan bara meddela att ni har rätt båda två. Det beror på brandväggen, antingen är det öppet innefrån och ut (smått till mellanstora brandväggar) eller så är det helt tvärlåst och en tekniker får sitta och öppna per port och bygga regelverk (mellanstora -> resten).¨

Koncentration på TS pl0x.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Om du säger att det inte behövs öppnas portar in till enheten, varför skriver i princip alla operatörer att portar måste öppnas? I princip alla guider som finns på nätet beskriver också att portar måste öppnas in till enheten.

Hur ska signalen annars komma igenom brandväggen in till din IP telefoni enhet om inte brandväggen släpper igenom trafiken in till enheten?

Dynamiskt öppnade portar... regelverk, lugn och fin nu.
Därav mitt tips om Phonzo´s bredbandstelefoni som faktiskt löser det hela klockrent åt TS. 29:- i månaden, 400 minuter samtal ingår. All-tele och Cellip har liknande.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

Dynamiskt öppnade portar... regelverk, lugn och fin nu.
Därav mitt tips om Phonzo´s bredbandstelefoni som faktiskt löser det hela klockrent åt TS. 29:- i månaden, 400 minuter samtal ingår. All-tele och Cellip har liknande.

Phonzo behöver också ha öppnade portar.

"Vägledningar på hur du aktiverar ”port forward” finner du i manualen, på tillverkarens hemsida eller på hemsidor som exempel http://www.portforward.com
Om man ska öppna portar i brandväggen, aktivera ”port forward”, måste man veta vilka portnummer som ska användas.

Telefonadapter och IP-telefon använder en fast port för SIP-signalering, den väljer en ”semi-random” port for ljud. Det betyder att den väljer en tillfällig port inom ett förhandsvalt intervall. Därmed kan man inte med säkerhet veta vilken port som ska användas, man måste då öppna för ett antal sammanhängande portar. Normalt gör man detta genom att ange första och sista port som ska öppnas.
Portar som används av telefonadapter från Phonzo
• SIP-signalering: UDP port 5060
• RTP mediaström: UDP port 16384 – 16482
• Uppdateringar: TCP port 443 - 444

Portar som används av Gigaset IP-telefoner
• SIP-signalering: UDP port 5060
• RTP mediaström: UDP port 5004 - 5020
• RTP mediaström: UDP port 8000 - 8010 (vid val av “Random RTP-ports” i Gigaset IP-telefon)"

Sen att det automatiskt kan skötas är en helt annan sak, men i dem flesta fallen så krävs det att man öppnar portar på inkommande för att det över huvud taget ska funka.

Jag anser att det är en säkerhetsrisk med sådant som sköts automatiskt, därav så är således allt sådant avstängt som t.ex. UPnP eller liknande som sköter inställning av brandvägg eller säkerhetsregler automatiskt avstängda.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jag anser att det är en säkerhetsrisk med sådant som sköts automatiskt, därav så är således allt sådant avstängt som t.ex. UPnP eller liknande som sköter inställning av brandvägg eller säkerhetsregler automatiskt avstängda.

Det här måste jag bara få bemöta.
I protokollet SIP finns det som jag skrev kommandon för att öppna portar. Har du en brandvägg som förstår SIP och kan öppna de portarna, samtidigt som man använder typ IDS/IDP för att scanna mot kända SIP-attacker. Då är det väsentligt mycket säkrare än att hårdkoda portarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jävlars, nu kom "jag kan ditten och datten"-kortet fram, it´s srsl now!
Kan bara meddela att ni har rätt båda två. Det beror på brandväggen, antingen är det öppet innefrån och ut (smått till mellanstora brandväggar) eller så är det helt tvärlåst och en tekniker får sitta och öppna per port och bygga regelverk (mellanstora -> resten).¨

Koncentration på TS pl0x.

Hupp. Och jag som sålt massor brandväggar för mindre kontor som enligt dig ska vara "mellanstora -> resten". De företag som förstår att man inte är säkrare för att man är liten brukar köpa riktiga grejor.
Bredbandsroutrar för hemmabruk är en annan sak, men själv skulle jag ALDRIG släppa ut alla portar villkorslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Sen att det automatiskt kan skötas är en helt annan sak, men i dem flesta fallen så krävs det att man öppnar portar på inkommande för att det över huvud taget ska funka.

Och här anser jag alltså att du har helt fel. Man öppnar i de flesta fallen bara de portarna utåt, vilket gör det möjligt för trådskaparen att ha flera IP telefoner samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag har hur som helst den där tjänsten och dosan, och vad den gör är att den initierar trafiken mot servern.
När det sedan har skapats en session ligger den där kvar och det går att ringa, in och ut.
Normalanvändaren med en normal-hemmarouter behöver således inte konfigurera något i routern/brandväggen, det är ju öppet in->ut per standard på dom rackarna.

Talisker, (jättegod whisky) - du pratar om företag och hur en "riktig" brandvägg ska vara konfigurerad.
När jag säjer "mellanstor" så är det inte något värre än exempelvis finroutrarna för hemmabruk. ASUS AC68U, som "finast" och dom är per uturlådan allt innefrån->ut = allowed.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kort förklaring på problemet. Kunder(företag) som har flera ip-telefoner hade fått stora problem om portöppning inåt var ett krav på port 5060.

Ubiquity har som tidigare sagt en billig lösning på en radiolänk. Sedan en roter där man kan köra in dd-wrt. Skapa vlan, mappa dem till en port på Routern och regler så att ni inte når varandra. En accesspunkt eller switch hos grannen. Strunta i dubbla publika IP.

Permalänk

Jag är grymt imponerad av allas engagemang och kunskap.
Jag läser inläggen med stort intresse, kanske är det fler än jag som klurar på liknande lösning, dock har alla här gasat ifrån mig kunskapsmässigt så jag hänger inte riktigt med på allt som skrivs, men google is your friend även denna gång Jag får försöka summera när denna tråden har planat ut, då får ni rätta mig om jag har fel

Det är inte bråttom, så jag uppskattar att det fortsätts diskutera konstruktivt.

Ang. dra egen fiber, så behöver jag isf korsa en åker, en väg och ytterligare en åker, så radiolänk med bra överkapacitet tror jag är modellen.

Det var ett förslag med en egen maskin med trippla nätverkskort, jag vill helst slippa ha en maskin stående bara för att drifta routning, jag upplever att det är mycket smidigare med färdiga lösningar i form av switchar och routrar som man configgar upp, sedan räcker det med att trycka på power omr strömmen skulle dippa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalleKardan:

Jag är grymt imponerad av allas engagemang och kunskap.
Jag har läser inläggen med stort intresse, kanske är fler än jag som klurar på liknande lösning dock har alla här gasat ifrån mig så jag hänger inte riktigt med på allt som skrivs, men google is your friend även denna gång Jag får försöka summera när denna tråden har planat ut, då får ni rätta mig om jag har fel

Det är inte bråttom, så jag uppskattar att det fortsätts diskutera konstruktivt.

Ang. dra egen fiber, så behöver jag isf korsa en åker, en väg och ytterligare en åker, så radiolänk med bra överkapacitet tror jag är modellen.

Hej!

För att återgå till topic.

Hur ser det ut med trädet/träden? Är dem rakt i vägen och är de i närheten av din/hans bostad?
Skulle ni ha möjlighet att sätta upp en stolpe och sätta sändaren / eller mottagaren på en sådan för att få mer fri sikt?

Träd som är i vägen för radiolänkar brukar inte vara något bra :(.

Och vill du ha mer än 100 Mbit/s genomströmning så är det i så fall Ubiquti RocketM5 Titanium som gäller då NanoStation och övriga inte har 1Gigabit/s portar
DÅ drar priset iväg, RocketM5 Titanium ligger på ca 2500 kr/st. Då är du uppe i bara 5000 kr där och sen tillkommer att du ska bygga en router (pfsense?) och den kostnaden, eventuell switch och en router/AP hos grannen så det springer rätt lätt iväg.

Förslagsvis så skulle jag säga att det med största sannolikhet skulle räcka med UBIQUITI LOCOSTATION M5 alt UBIQUITI NANOSTATION M5 5GHZ om dem inte kommer använda dem högre hastigheterna (över 100 Mbit/s).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hej!

För att återgå till topic.

Hur ser det ut med trädet/träden? Är dem rakt i vägen och är de i närheten av din/hans bostad?
Skulle ni ha möjlighet att sätta upp en stolpe och sätta sändaren / eller mottagaren på en sådan för att få mer fri sikt?

Träd som är i vägen för radiolänkar brukar inte vara något bra :(.

Och vill du ha mer än 100 Mbit/s genomströmning så är det i så fall Ubiquti RocketM5 Titanium som gäller då NanoStation och övriga inte har 1Gigabit/s portar
DÅ drar priset iväg, RocketM5 Titanium ligger på ca 2500 kr/st. Då är du uppe i bara 5000 kr där och sen tillkommer att du ska bygga en router (pfsense?) och den kostnaden, eventuell switch och en router/AP hos grannen så det springer rätt lätt iväg.

Förslagsvis så skulle jag säga att det med största sannolikhet skulle räcka med UBIQUITI LOCOSTATION M5 alt UBIQUITI NANOSTATION M5 5GHZ om dem inte kommer använda dem högre hastigheterna (över 100 Mbit/s).

Hej.

Det är en präktig Lönn som står där, men jag var ute nu och tittade och radistrålarna hamnar inte mitt i stammen utan 2-3 meter förskjutet sidled, jag ser hans hus genom trädet så den är inte helt tät, samt jag tog i lite gällande avståndet, det är nog strax under 300m. Den står på min tomt så jag kan "ansa" den så sikten blir bättre, men jag vill inte ta ner trädet..
100Mbit är väl tilltaget tror jag, som sagt dom kollar mest play och pratar IP-telefoni.

Permalänk
Rekordmedlem

Att köra genom ett träd med delvis fri sikt kommer troligen att ge en väderberoende länk (om den fungerar) går det inte att montera länken så den inte störs av trädet ? Har du en motorsåg så är det också en lösning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalleKardan:

Hej.

Det är en präktig Lönn som står där, men jag var ute nu och tittade och radistrålarna hamnar inte mitt i stammen utan 2-3 meter förskjutet sidled, jag ser hans hus genom trädet så den är inte helt tät, samt jag tog i lite gällande avståndet, det är nog strax under 300m. Den står på min tomt så jag kan "ansa" den så sikten blir bättre, men jag vill inte ta ner trädet..
100Mbit är väl tilltaget tror jag, som sagt dom kollar mest play och pratar IP-telefoni.

Hej!

Välj ut vart du vill placera enheterna på ditt och hans hus, förslagsvis på en vägg i närheten av ett fönster så kabeldragning dit är enkelt.

Dock så är fri sikt "ett krav" i princip för att funka under olika väderförhållanden som påverkar. SÅ om du skulle ha möjlighet att placera enheterna där du får fri sikt är det bäst. Du kan t.ex. placera enheterna på vägg, rör till tv antenn, stuprör eller på stolpe som du sätter upp i backen eller så. eller beroende på hur långt du har till trädet som är i vägen så kanske du kan dra kabeln dit och sätta enheten på trädet på lämpligt ställe så du får fri sikt.

Prio 1 är att antingen hitta ett ställe där du får fri sikt, alternativt göra i ordning så du får fri sikt (t.ex. kapa av grenar, eller så).
Efter du löst problemet med att få fri sikt så kan du fortsätta med vad du behöver för att slutföra monteringen av systemet.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Talisker, (jättegod whisky) - du pratar om företag och hur en "riktig" brandvägg ska vara konfigurerad.
När jag säjer "mellanstor" så är det inte något värre än exempelvis finroutrarna för hemmabruk. ASUS AC68U, som "finast" och dom är per uturlådan allt innefrån->ut = allowed.

Jo, jag jobbar numera som säljare brett inom IT, men med fokusering främst mot nätverk. Vi har väl ett hundratal kunder och ingen av dem kör sådana routrar, utan alla har riktiga brandväggar om vi inte kunnat få över dem på en punkt till punkt (el punkt till multipunkt). Även alltså de minsta kunderna.

Givetvis kan jag inte säga att det är någon branchstandard, även om jag hade hoppats att företagen lade lite mer pengar på säkerhet. När man läser loggar slutar man aldrig förvånas över hur gigantiskt många "random-attacker" det kommer mot olika portar via olika protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Välj ut vart du vill placera enheterna på ditt och hans hus, förslagsvis på en vägg i närheten av ett fönster så kabeldragning dit är enkelt.

Dock så är fri sikt "ett krav" i princip för att funka under olika väderförhållanden som påverkar. SÅ om du skulle ha möjlighet att placera enheterna där du får fri sikt är det bäst. Du kan t.ex. placera enheterna på vägg, rör till tv antenn, stuprör eller på stolpe som du sätter upp i backen eller så. eller beroende på hur långt du har till trädet som är i vägen så kanske du kan dra kabeln dit och sätta enheten på trädet på lämpligt ställe så du får fri sikt.

Prio 1 är att antingen hitta ett ställe där du får fri sikt, alternativt göra i ordning så du får fri sikt (t.ex. kapa av grenar, eller så).
Efter du löst problemet med att få fri sikt så kan du fortsätta med vad du behöver för att slutföra monteringen av systemet.

Jo, jag håller med fullständigt om fri sikt. Det är det absolut viktigaste, även om det normalt "fungerar" om det löv och liknande ivägen.
Sedan ska man lägga ordentligt med tid på att rikta antennerna. Sätt inte bara upp dem på måfå eller på någonting som är rörligt.

Permalänk

Jag brukar bygga VLAN när olika juridiska enheter (du och din granne) ska skiljas åt men dela på samma infrastruktur. Då kan man även bygga eget/egna VLAN för IP-telefoni och prioritera trafiken på dessa.

Permalänk
Medlem

En ubiquiti edgerouter borde vara perfekt för detta, en WAN port och tre LAN portar som du sätter ett varsitt VLAN id på, eller fler VLAN om det ska in tele och tv tjänster också.
Du får en port och grannen får sin port, helt isolerat från varandra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1437355

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att denna beskriver vad du vill göra.
http://www.coertvonk.com/technology/networking/dd-wrt-leading...

På detta viset kan du köpa en bra router som du sätter hemma hos dig. Den server tre portar till dig samt VLAN. Sedan sätter din granne en switch och en accesspunkt hemma hos sig för trådat resp. trådlöst nät. Han behöver ingen router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst all text i tråden men här är ett förslag.

Använd en router hos dig, gärna med DD-WRT. Kör VLAN på porten till riktantennen hos grannen sätter du en till router med DD-WRT dock som använder Router #1s DHCP och bara agerar slav och extender. Då du kör VLAN så har ni inte åtkomst till varandras datorer men endast ett IP utåt, det borde gå att få IP-telefoni som fungerar med två olika nummer till båda.

Angående DD-WRT routrar så finns det många och billiga att välja emellan. Själv kör jag en Belkin Play Max med några år på nacken. Jag har ingen erfarenhet av Tomato men antar att Tomato kan göra samma sak som DD-WRT.

En annan fråga, det går inte att dra två x 100m kablar för att ökad trådlös kapacitet?
Dvs att du drar en 100m kabel mot grannen och i änden har du en antenn med POE och grannen gör samma sak, då minskar du avståndet till blygsamma 200m. Just a thought!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

En annan fråga, det går inte att dra två x 100m kablar för att ökad trådlös kapacitet?
Dvs att du drar en 100m kabel mot grannen och i änden har du en antenn med POE och grannen gör samma sak, då minskar du avståndet till blygsamma 200m. Just a thought!

Lycka till!

Viktigt att komma ihåg att dagens TP kablar är gjorda av aluminium och inte av koppar, vilket påverkar POE och hur långt du kan dra TP kabeln innan du måste förstärka den.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |