Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem

Det verkar råda en del missuppfattningar i tråden om vad public service innebär. Det är ingen som har sagt att SVT och SR ska vara ofärgade eller neutrala. De har till exempel ett ganska tydligt demokratiuppdrag, som bland annat innebär att aktivt ta ställning för alla människors lika värde. Däremot ska de vara opartiska – de ska inte anpassa sig till vad exempelvis ett företag eller regeringen vill och inte vill ska rapporteras.

En förutsättning för opartiskeheten är att deras budget inte sätts av staten eller av privata företag, och en förutsättning för att de ska kunna göra saker som är viktiga men inte kommersiellt gångbara är att de inte drivs som ett kommersiellt bolag. Jag har inte mycket till övers för jippon som melodifestivalen, men jag tycker däremot att det är ganska rimligt att det till exempel produceras program på de officiella minoritetsspråken även om det är något som det ligger ganska lite pengar i. Inte för att jag själv talar tornedalsfinska, samiska eller teckenspråk, men för att jag ser det som en viktig del av det samhälle jag är en del av. På samma sätt har jag intresse av att det bedrivs någon sorts folkbildning och att det finns ett forum för samtal om allt mellan himmel och jord, även saker som jag personligen inte är superintresserad av. Lite som att jag är okej med att vi har en skattefinansierad barnomsorg trots att jag inte själv har barn.

Med det sagt är TV-avgiften en väldigt märklig konstruktion, och att betrakta en dator som en TV-mottagare är bara absurt. Jag misstänker att många i riksdagen nu sneglar på Tyskland, där man sedan förra året har en public service-avgift som alla måste betala oavsett vilken teknik de har tillgång till. Det skulle om inte annat låta oss slippa hela kontrollapparaten –just att någon ringer hem till mig och försöker övertyga mig om att min mobiltelefon i första hand är till för att kunna titta på Allsång På Skansen är det sjukaste med hela Radiotjänst-upplägget.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jo absolut.
Inte min avsikt att säga emot dig.
Ville bara om än lite klumpigt få ut att det finns en chans att slippa om man bara frågar ^^

Visst, och det är bra att fråga, som du säger; man ska inte ensidigt bestämma sig för att avstå från del av hyran; slutar illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Okej, håller med om att ingen information på det sättet är ofärgad eftersom alla människor har åsikter men det är ju inte syftet med public service. Syftet är att journalisterna inte skall vara jäviga på grund av sin arbetsgivare som i fallet public service blir folket. I alla andra fall är det svårt att vara oberoende eftersom pengarna kommer från staten, annonsörer, politiska partier osv. Det är ju också det som blir problemet om man lägger det på skatten, då kan ju anslaget plötsligt försvinna i en vårbudget.

Jag gillar public service men jag tycker inte att licensen skall vara knuten till hårdvara(läs tv-mottagare, dator osv.) utan till om jag faktiskt använder tjänsten eller inte.

Så det är ok att nyheterna är färgade utifrån producenternas egna politiska åskådning som vi som tittare är omedvetna om, men inte att de är färgade av statens politiska åskådning som vi som tittare är medveten om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Edit: Observera dock att Radiotjänst enligt http://radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-medde... verkar anse att det här med "uppenbart oriktigt" inte är uppfyllt. Det blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.

Detta är ju uppenbar bullshit från Radiotjänst. Så klart de ska betala tillbaka. De har tolkat lagen fel, det gick till domstol och det bevisades att de tolkat lagen fel, de har ingen ursäkt att inte betala tillbaka. Dvs Radiotjänst har under det senaste året olagligt krävt ut betalning för datorer. Att de två tidigare instanserna dömde i Radiotjänsts fördel är inte relevant eftersom domen blev överklagad och inte då vann laga kraft.

Radiotjänst fick 90 000 fler anmälningar förra året jämfört med tidigare år. Beror ju lite när på året folk började betala men det blir ju i runda svängar 150-180 miljoner kr i felaktigt avgifter.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Bra synpunkter.

Skrivet av caligo:

[...] –just att någon ringer hem till mig och försöker övertyga mig om att min mobiltelefon i första hand är till för att kunna titta på Allsång På Skansen är det sjukaste med hela Radiotjänst-upplägget.


Jag vet vad du gör med din telefon.

(Som om inte batteritiden vore kort nog.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Nej, det är det inte. Det är som att tycka att de ska brinna i helvettet för att de missbrukar sin makt.

Permalänk
Medlem

Har ni någonsin använt er av svtplay? kollade på melodifestivalen på datorn med just svtplay... det som slog mig va... för i helvete det ser ut som rm-filer från sent 90tal med stora artefaktblock som dyker upp konstant över hela bilden å för detta ska man pröjsa? sitter lixom på en 250mbit lina så det borde inte va i min ände det e fel på.... jäkla clowner de på radiotjänsten.
säger bara en sak: Victory...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Så det är ok att nyheterna är färgade utifrån producenternas egna politiska åskådning som vi som tittare är omedvetna om, men inte att de är färgade av statens politiska åskådning som vi som tittare är medveten om?

Det är precis det som är poängen. Producenter kommer alltid att ha olika uppfattningar och ideologier och det är helt omöjligt att komma ifrån. Fördelen i det här fallet är att olika producenter anställs och på det sättet får vi olika vinklingar. Om man inte tycker att innehållet är sakligt och opartiskt kan man göra som det står på SVTs hemsida.

"SVT ska vara opartiskt och sakligt. Tycker man att vi bryter mot det kan man skicka en anmälan till Myndigheten för radio och tv."

Permalänk
Medlem

Så, jag kollar en del på film, typ netflix etc. Nu när det äntligen finns en chans för mig att slippa tv-licensen så undrar jag vad jag borde göra. Vad räknas som en tv? projektor? Stor datorskärm? Eller räcker det att säga att jag inte har tv, dra för gardinerna och aldrig släppa in dom?

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Avstängd

FAN VAD GLAD JAG ÄR IDAG! DETTA ÄR EN SEGERNS DAG! DEN BÄSTA NYHETEN DETTA ÅRET! HÄÄÄRLIGT! ÄNTLIGEN RÄTTVISA TILL FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lontarus:

Så, jag kollar en del på film, typ netflix etc. Nu när det äntligen finns en chans för mig att slippa tv-licensen så undrar jag vad jag borde göra. Vad räknas som en tv? projektor? Stor datorskärm? Eller räcker det att säga att jag inte har tv, dra för gardinerna och aldrig släppa in dom?

Varför släppa in dom över huvudtaget? Det är ditt hem.

Permalänk
Medlem

Har själv sagt upp mitt TV abonnemang (ComHem) men eftersom jag har en TV och har ett antennuttag så lär jag fortfarande åka på avgiften.

Skrivet av Deathdancer:

Du kan inte finansiera public service med skattepengar. Då är det inte oberoende längre.

Lägg skiten på deklarationen så man slipper se den i alla fall. Det sticker så fasansfullt i ögonen när man betalar för något man till stor del inte vill ha, och som dessutom är helt enormt felformulerat. Jag skulle vilja veta hur mycket pengar det gått till Public Service kontra nöje av pengarna RIKAB driver in.

Då får man kanske göra så ja.

Skrivet av leafbranch:

Fast, det tycker jag är rimligare än dagens.
Eftersom man kan beskattas efter sin inkomst vilket är betydligt bättre enligt mig. TV avgiften är en stor grej för de som är arbetslösa eller studerar osv.
Dessutom blir avgiften mer "osynlig" om den är inbakad med annat.

Samtidigt handlar det just om att allting skall vara så genomskinligt som möjligt, man skall kunna se var allt går.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

De menar att tidigare rättsinstanser har dömt till Radiotjänst förldel och därmed har avgiften varit pliktskyldig för dem med datorer med internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Har ni någonsin använt er av svtplay? kollade på melodifestivalen på datorn med just svtplay... det som slog mig va... för i helvete det ser ut som rm-filer från sent 90tal med stora artefaktblock som dyker upp konstant över hela bilden å för detta ska man pröjsa? sitter lixom på en 250mbit lina så det borde inte va i min ände det e fel på.... jäkla clowner de på radiotjänsten.
säger bara en sak: Victory...

Inte för att vara sån men om du använder deras tjänst bör man betala.
Sen att jag håller med att det är galet om nu tjänsten är så illa.

Ingen aning om hur bra eller dålig svt play aldrig använt den.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Har ni någonsin använt er av svtplay? kollade på melodifestivalen på datorn med just svtplay... det som slog mig va... för i helvete det ser ut som rm-filer från sent 90tal med stora artefaktblock som dyker upp konstant över hela bilden å för detta ska man pröjsa? sitter lixom på en 250mbit lina så det borde inte va i min ände det e fel på.... jäkla clowner de på radiotjänsten.
säger bara en sak: Victory...

Skrivet av RainesX:

Inte för att vara sån men om du använder deras tjänst bör man betala.
Sen att jag håller med att det är galet om nu tjänsten är så illa.

Ingen aning om hur bra eller dålig svt play aldrig använt den.

Intressant hur du upplevde det för när de var 70-årsdagen för D-day så passade jag på att titta på en dokumentär på SVT Play och förbluffades över den utmärkta kvalitén, det var definitivt HD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

De menar att tidigare rättsinstanser har dömt till Radiotjänst förldel och därmed har avgiften varit pliktskyldig för dem med datorer med internetuppkoppling.

Vad Radiotjänst tycker spelar ju ingen roll. Domen från tidigare instanser får ju inte laga kraft om den överklagas. Så det är bara högsta domstolens beslut som vunnit laga kraft och räknas här. Inget tidigare beslut som säger att en dator är en tv från någon domstol har fått laga kraft.

Tänkt dig att ett företag skickat ut felaktiga fakturor, det går till domstol och företaget förlorar. Det är ju självklart att företaget måste betala tillbaka alla som blivit felaktigt fakturerade. Även om första rättsinstansen dömer i företagets fördel, om senare instanser inte gör det är företaget skyldiga. Och kan ju inte bara säga ”men vi trodde vi gjorde rätt” för att slippa betala tillbaka.

Radiotjänst tolkade lagen fel, de hade ingen laglig grund att kräva pengar av dator innehavare, så det är ju självklart att de ska betala tillbaka.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan köpa en 40"+ skärm? (ej tv)

Permalänk
Skrivet av jeriks54:

Producenter kommer alltid att ha olika uppfattningar och ideologier och det är helt omöjligt att komma ifrån. Fördelen i det här fallet är att olika producenter anställs och på det sättet får vi olika vinklingar.

Risken är dock stor att den nya producenten har ungefär samma världsbild som den gamla, med tanke på att hela 83% (!) av SVT-medarbetarna röstar på något av de tre vänsterpartierna. (Källa: "Journalistkårens partisympatier" av Kent Asp [2012].) Det är intressant att journalister, inte minst på SVT, så gärna bekymrar sig över den egna kårens mångfald ifråga om kön, etnisk bakgrund, social bakgrund osv, medan snedfördelningen vad gäller politiska åsikter alltid viftas bort som irrelevant. Ändå påverkas bevakningen i praktiken sannolikt mer av det faktum att 8 av 10 medarbetare röstar vänster, än av huruvida man, exempelvis, har exakt lika många kvinnliga som manliga anställda.

Sedan förstår jag faktiskt inte vad du menar med formuleringen "fördelen i det här fallet...". Att man då och då anställer nya producenter är ju inget som är unikt för "det här fallet", dvs SVT, utan så fungerar det nog på alla TV-kanaler.

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponent eller mojäng som gör en skärm till en tv?
Tänkte om man köper en 50" bildskärm utan den mojängen och har i vardagsrummet istället för en tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Back_Man:

Någon som vet vart man kan köpa en 40"+ skärm? (ej tv)

Bara kika prisjakt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s175303663&o=produkt_pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mygan:

Vad är det för komponent eller mojäng som gör en skärm till en tv?
Tänkte om man köper en 50" bildskärm utan den mojängen och har i vardagsrummet istället för en tv.

En (hårdvara) TV- eller Radiomottagare. Men om du stoppar ett TV-kort i datorn, så borde du ju betala licens?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Inte för att vara sån men om du använder deras tjänst bör man betala.
Sen att jag håller med att det är galet om nu tjänsten är så illa.

Ingen aning om hur bra eller dålig svt play aldrig använt den.

Skrivet av Mocka:

Intressant hur du upplevde det för när de var 70-årsdagen för D-day så passade jag på att titta på en dokumentär på SVT Play och förbluffades över den utmärkta kvalitén, det var definitivt HD.

Har betalat radiotjänst sen den dan jag flytta ut, så chill
har för mig jag sparade ett screnshot, å det va verkligen svårt att ens se vad som va klänningen å vad som va bakgrunden på den som sjöng å lär va nått med belastningen att göra... rätt stor skilland på en domukentär å "live" med säkert nån mille som glor på mello... iaf va värsta katastrofen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hur går

Citat:

RIKAB har därmed inte haft lagligt stöd för att påföra AA den i målet aktuella
radio- och tv-avgiften och beslutet ska undanröjas.

Vad gäller återbetalning av radio- och tv-avgift anges i 16 § avgiftslagen att
överstiger en inbetalad avgift vad som ska erläggas enligt beslut som har vunnit
laga kraft, ska överskjutande belopp betalas tillbaka. Av lagrummet följer således
att den i målet aktuella radio- och tv-avgiften ska betalas tillbaka till AA.

och

Citat:

Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda".

ihop? Kan någon förklara? Det blir väl inte mycket tydligare än så? Jag vill ha tillbaka varenda öre jag felaktigt tvingats betalat sedan en kontrollant såg från dörröppningen att jag hade en dator. Man borde väl kunna begära ränta på pengarna också?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Enkelt, bedrägerier gäller inte staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hur går

och

ihop? Kan någon förklara? Det blir väl inte mycket tydligare än så? Jag vill ha tillbaka varenda öre jag felaktigt tvingats betalat sedan en kontrollant såg från dörröppningen att jag hade en dator. Man borde väl kunna begära ränta på pengarna också?

Det går inte ihop, det är det som är det märkliga. Radiotjänst hävdar att domarna i lägre instanser gav dem rätt att ta ut avgifter då, men domen i HFD upphäver i princip de tidigare domarna. I varje fall enligt Erik Nymansson som är justitieråd vid HD, och han borde väl rimligtvis veta:

Citat:

Radiotjänst har i ett pressmeddelande hävdat att "tidigare avgifter är korrekt påförda och kan ej återbetalas". Som stöd för det anför man de tidigare domarna från förvaltningsrätten och kammarrätten. "Fram till detta datum har rättssystemet bekräftat tidigare praxis", skriver Radiotjänst.

Men de domarna har i juridisk mening förlorat sin relevans, enligt Nymansson.

" De där domarna som de då stödjer sig på, dem har vi i dag undanröjt", säger han

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk

Hah, jag bodde i studentkorridor för något år sedan när en sån smygarkontrollant ringde på hos alla och ställde smarta frågor om datorinnehav. Det slutade med att 3-4 stycken skrev på "för att det var pinsamt att ljuga", jag blånekade datorinnehav och gav honom en rejäl uppläxning i vad broadcast egentligen betyder o.s.v. När deras inbetalning var gjord så gick det en del diskussioner i köket där jag givetvis vart utpekad som "en snyltare"...bla bla bla. Typisk svensk jantelag m.a.o. :/ Nu har jag högsta instans i min ringhörna, HAH! (och inte en spänn har de fått av mig heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hur går

och

ihop? Kan någon förklara? Det blir väl inte mycket tydligare än så? Jag vill ha tillbaka varenda öre jag felaktigt tvingats betalat sedan en kontrollant såg från dörröppningen att jag hade en dator. Man borde väl kunna begära ränta på pengarna också?

Japp, Radiotjänst väljer även här att tolka domen fel. Det är mycket klart om du läster beslutet att Radiotjänst tolkade lagen fel, aldrig hade laglig grund att kräva avgift för en dator och är därför skyldiga att betala tillbaka.

Radiotjänst vill tydligen inte betala tillbaka även om domen är tydlig. Så går du till domstol så bör du få tillbaka avgiften om du bara har en dator, surfplatta eller telefon. Det radiotjänst gör nu är ju bara ett desperat försök att göra det krångligare att få tillbaka pengar, så att dom kan behålla de olagligt intagna avgifterna.

Så här står det i domen:

Citat:

Sammanfattningsvis finner Högsta förvaltningsdomstolens att en dator med internetuppkoppling inte kan anses vara avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program och att en webbsändning inte heller kan anses utgöra en utsändning eller vidaresändning i avgiftslagens mening.

Innehav av en dator med internetuppkoppling kan således inte anses utgöra ett innehav av en tv-mottagare som kan utlösa en skyldighet att betala radio- och tv- avgift.

RIKAB har därmed inte haft lagligt stöd för att påföra AA
den i målet aktuella radio- och tv-avgiften och beslutet ska undanröjas.

Vad gäller återbetalning av radio- och tv-avgift anges i 16 § avgiftslagen att överstiger en inbetalad avgift vad som ska erläggas enligt beslut som har vunnit laga kraft, ska överskjutande belopp betalas tillbaka. Av lagrummet följer således att den i målet aktuella radio- och tv-avgiften ska betalas tillbaka till AA.

Hela domen om någon vill läsa: http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Permalänk

Jag har återfått tron om framtiden och mänskligheten!

Permalänk
Medlem

Det blir äntligen slut på Eva Hamiltons bluffakturor. Det var ett fräckt försök som misslyckades. Underbara nyheter. Jag firar med en god gammal whisky.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?