Radiotjänst betalar tillbaka tv-avgift till datorägare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin2:

Men SVTs utbud hur ju endast betydelse för de som faktiskt glor på TV för public service ändamål dagarna i ända.

Det håller jag inte med om alls. Ett medialandskap där alla journalister exempelvis kan få tillgång till riksdagsdebatter utan att behöva åka dit eller läsa vad som sagts i efterhand i skriven form förändrar mediarapporteringsbilden i Sverige. Exempelvis.
Och alla de instanser som granskas av journalister ändrar ju beteendemönster även om just du inte tittar. Telia har exempelvis slutat upp med sina affärer i Uzbekistan vad vi vet och detta trots att du inte tittade på den granskningen i SVT.

Skrivet av Robin2:

Känner ni någon förutom era far- och mor-föräldrar som gör detta nu för tiden? Jag har inte sett på TV hemma på tio år och har både vänner och familj som endast använder sina TV-apparater för att se på film eller spela. De som jag vet ser på TV mycket gör det endast för hjärndött "nöje", varav SVT knappast kommer på fråga.

Jag ser på kunskapskanalen en del och när det bjuds till partidebatter. Lite granskande media ibland och kanske blir det rapport någon gång (fast det är mer sällan nu för tiden). Kobra kan man väl glo på någon gång. Och det är inte direkt något unikt beteendemönster. Mina vänner gör väl ungefär likadant.

Skrivet av Robin2:

Jag har ingenting direkt emot det SVT sänder, men även public service är ju en stor blandning av många program varav ni knappast är intresserade utav allt de sänder. Bara för att det är public service betyder det inte att allt de sänder är viktigt eller intressant. Faktum är att detta är en av anledningarna till varför jag slutade se på SVT. Det finns väl knappast tillräckligt många program som sänds på SVT som intresserar er till ett värde av 2000 spänn om året? Man behöver inte vara klistrad framför TV:n i veckor för att t.ex. följa OS. Man kan faktiskt se och/eller läsa om allt om SVT sänder i efterhand utan att behöva känna sig pressad av giriga intressens "hot" mot demokratin. Dessa fanatiker behöver i allmänhet hitta något mer meningsfullt än att se på TV, oavsett vad som sänds.

Det skulle vara intressant att spendera en dag med de som faktiskt brinner för public service och som försvarar SVT så gott det kan. Vem behöver sci-fi när man kan träffa utomjordingar här i hemlandet?

2000:- om året har jag ju också kritiserat i mitt tidigare inlägg. Ska det vara obligatoriskt att betala så får man lite lägga in hur mycket godtyckligt som helst. Där håller jag med dig. verkligen!
Men du säger att man kan läsa om allt som SVT sänder i efterhand. Yes. Problemet är om alla gör så och ingen vill betala. Det går ju inte ihop ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makanmakan:

Sen är det ju faktiskt så att det här med återbetalning är lite av en gråzon. Även om domen hävdar att de är återbetalningsskyldiga så kan de som man valde att göra hävda att det fanns en annan praxis då. Vi har något som heter "förbud mot reteroaktiv strafftillämpning".

Det är ingen gråzon alls, åtminstone inte som du resonerar.
Det är inte straff för radiotjänst, det är felaktig debitering av kunder eller vad det nu kan tänkas heta på jurist-språk.
Ett straff vore att de skulle betala skadestånd för sin felaktiga häxjakt på folk, bedrägeri och kanske någon form av falskt myndighetsförfarande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Fast även om du inte kollar på SVT idag så kommer/borde du att göra det när det handlar om saker som är viktiga för det svenska samhället. Problemet med internet är ju att alla nyhetssidor är vinklade. DN är ju extremt borgerligt och tar gärna upp saker som kommer att påverka den rikare delen av befolkningen medan istället Aftonbladet står väldigt långt till vänster och älskar att hacka på exempelvis Sverigedemokraterna.
Det finns få forum/sidor på internet som inte är vinklade.
Om man då kollar på Sveriges radio och SVT så får vi en bredare bild av samhället där alla partier kan sitta med och debattera om allt som är viktigt på lika grunder (det gäller även sverigedemokraterna vad folk än säger). Dessutom så kan inte ett regeringsskifte påverka vilken bild av Sverige som framförs.
Det finns givetvis fler saker som SVT tar upp, exempelvis program som skildrar den svenska kulturen (men även andra kulturer), något som inte många andra kanaler skulle vilja lägga pengar på (se bara på tv4 exempelvis, farmen skildrar inte den svenska landsbygden). Så om man kollar på SVT så lär man känna landet bättre men breddar också förståelsen för annat som händer runt om i världen, allt ur en relativt neutral synvinkel.
JAG upplever att många av dem som inte vill betala tv-licensen inte bryr sig så mycket om det neutrala eftersom att de redan har bildat sig en uppfattning om hur saker och ting går till och är i världen. Men om fler skulle följa med i rapport och aktuellt så kanske fler ungdomar/yngre skulle börja plugga/jobba istället för att sitta hemma och klaga, detta genom att få en bättre förståelse för vad exempelvis EU/regeringen gör. Dessutom är 2000 kr inte så mycket att betala per år om man redan har en stabil inkomst, de flesta har säkert inga problem med att bränna samma summa på godis/chips/(datordelar) osv.
Möjligen skulle jag kunna tycka att studenter och arbetslösa kunde få licensen subventionerad så att de iallafall har tillgång till det utan att känna att för mycket pengar försvinner varje månad.
Sedan kanske man (som många här) inte kollar på SVT eller lyssnar på P1, P2, P3 men då kanske man borde börja göra det ibland, allt är inte skit.

Apropå söka information på internet, informationen du får fram påverkas väldigt mycket av hur du som person formulerar din sökning. Du kan få fram information om att Hitler var en hyvens grabb eller att USA aldrig åkte in i Irak för att komma över oljetillgångar, sökningarna är helt enkelt inte bättre än personen som sitter framför tangentbordet.
DET är väl något som alla här borde förstå i och med att det är så många som sitter på det här forumet och frågar om saker som kommer upp på första googlingen.

Jag är förövrigt en 24-årig ingenjörs-student.
Haters gonna hate.

Du skriver som om du anser att Sverige skulle gå under om SVT lades ner. Är inte detta i sådana fall ett skrämmande tecken på att vi ser alldeles för mycket på TV? Om jag tänker mig den mest demokratiskt och kulturellt begåvade individen så tänker jag knappast på en person som växt upp framför TV:n. Barn ser på barnprogram, tonåringar på ingenting (på SVT), och vuxna slutar se på TV och använder mobilen för det mesta istället. Detta är det Sverige jag växt upp i, och jag har knappast förlorat chansen till större "begåvning" pga detta. Vi har bara olika källor för denna insamling av information. Källkritik är ju viktigt, så visst rankas SVT förmodligen jävligt högt upp på den listan. Men jag läser hellre nyheter från fem andra källor än att bara glo på SVT. Så hur vinklat eller inte en nyhetskälla tycker jag är en svag anledning till att betala TV-avgiften. Det är snarare individen själv som ska lära sig att ta all information med en nypa salt som är det viktigaste, och inte bara gapa stort för SVT bara för att det är public service.

Att du jämför SVT med andra kanaler går inte riktigt hem hos en person som anser att TV inte är viktigt öht. Jag betalar inte TV-avgift för att jag inte är intresserad utav fakta-korrekt information, utan för att jag anser att TV inte är bättre än andra sätt att hämta denna information. Om SVT hade en nyhetstidning istället för TV-kanaler så hade jag dock förmodligen lagt till den bland min lista av sidor att läsa varje dag. Det är just TV-formatet som jag inte står ut med, och som jag inte vill att mina barn ska behöva utsättas för heller för den delen. När det gäller kultur och information om Sverige och dess folk är TV inte heller ett självklart medium.

Vad gäller sökningar på nätet så förstår jag inte vad du menar med att men skulle stöta på en sida som säger att Hitler var reko. Det finns väl knappast någon som gör en sökning, klickar på en länk, och sedan tar in all information bara från den sidan? Hur dumma tror du barnen är? Källkritik är ju en del av grundskolans samhällskunskap. De barn som inte lära sig detta kommer knappast räddas från sin framtida ignorans genom att bänka sig framför SVT tio timmar om dagen. Men sedan finns det ju även bibliotek som även de är bättre än TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det finns nog många som håller varandra om ryggen, men annars är detta ett praktexempel på när det är dags att bära dumstruten. Att så hejdlöst kasta sig ut utan att verkligt ha prövat lagtexten är uppseendeväckande.

Däremot bör vi nog inte rikta all kritik mot Radiotjänst för det är trots allt så att:

  • Beslutsfattare har inte varit ovetande om problematiken

  • Riksdagen har valt att inte prioritera frågan

  • Riksdagen har därför mer eller mindre valt att hänga ut Radiotjänst och två sina egna händer

Ur en synvinkel är Radiotjänst sviket av sin uppdragsgivare.

Har inte radiotjänst alltid hävdat att de skall vara fristående staten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det är nästan svårt att förstå hur det i dagens Sverige finns ett bolag som utför en självutnämnt viktig samhällstjänst som så få Svenskar faktiskt tycker är viktig. Jag ser ärligt talat hellre att SVT finansieras med reklam än att alla ska betala för något som många inte använder. Internet i allmänhet erbjuder bättre public service än vad SVT någonsin kommer kunna erbjuda. Det är knappast så befolkningen skulle bli dummare av att SVT stängdes ner. Det behövs helt enkelt inte längre. De som är ute efter kunskap sätter sig inte framför TV:n utan letar upp detta på egen hand.

Kan inte hålla med mer.
De som verkligen vill veta vad som händer i värden ska inte följa SVT. om man först tittar på amerikanska nyheter och sen slår på SVT så hör man samma sak rapporteras men på svenska. Att säga till sig själv att nyheterna i USA inte styrs av ekonomiska intressen istället för samhällsrelevanta intressen är som att ljuga för sig själv. Det liknar hur det ser ut i Kina.
Efter snart 3 månader i Kina så ser man att det inte är mycket skillnad för de kommunistiska partiets lögn och censur till hur det ser ut i Sverige. Skillnaden är bland annat nätet. Vi har fortfarande, Google (ja dom är spärrade i Kina sen juni 2014[25 år sen himmelska friden massakern ]) facebook, Youtube, twitter och ett par andra sidor som kräver VPN (som nyligen är olagligt i Kina om det inte är registrerat hos regeringen).

Jag har känt att det som vi betalar för Public service är en censurerad version av verkligheten. Helt ärligt familjen Hamilton bjöd förra året in en Svensk politiker till Bilderberg. Vad är då detta? Mingel mellan värdens rikaste tar plats, jag lovar inget av intresse bestäms här. Det är ju så att ingen från allmänheten ens får vara med... Vem satt på toppen i SVT i 8 år?! just det en Hamilton... "you draw the lines and think for your selves..."

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det håller jag inte med om alls. Ett medialandskap där alla journalister exempelvis kan få tillgång till riksdagsdebatter utan att behöva åka dit eller läsa vad som sagts i efterhand i skriven form förändrar mediarapporteringsbilden i Sverige. Exempelvis.
Och alla de instanser som granskas av journalister ändrar ju beteendemönster även om just du inte tittar. Telia har exempelvis slutat upp med sina affärer i Uzbekistan vad vi vet och detta trots att du inte tittade på den granskningen i SVT.

Jag hade en känsla utav att någon skulle nämna en speciell grupp. Så du tycker att Sveriges befolkning ska betala för att journalisterna ska kunna se på riksdagsdebatterna live och sälja oss tidningar som är mindre vinklade? Och vad ska vi med media till när SVT är de enda som ändå inte är vinklade svin som förstör vår demokrati och kultur? Sätt på TV:n och glo på SVT istället för att läsa, fattar du väl!

Skrivet av Söderbäck:

Jag ser på kunskapskanalen en del och när det bjuds till partidebatter. Lite granskande media ibland och kanske blir det rapport någon gång (fast det är mer sällan nu för tiden). Kobra kan man väl glo på någon gång. Och det är inte direkt något unikt beteendemönster. Mina vänner gör väl ungefär likadant.

Inga dåliga program där. Men detta är fortfarande inget som inte kan fås någon annanstans förr eller senare. Vad gäller visselblåsningarna så ska väl det Svenska folket inte behöva betala en TV-station för detta heller. Det finns väl många andra företag som betalar sina anställda för att hitta feta scoops som de kan avslöja till allmänheten. Detta behöver vi inte SVT för.

Skrivet av Söderbäck:

2000:- om året har jag ju också kritiserat i mitt tidigare inlägg. Ska det vara obligatoriskt att betala så får man lite lägga in hur mycket godtyckligt som helst. Där håller jag med dig. verkligen! Men du säger att man kan läsa om allt som SVT sänder i efterhand. Yes. Problemet är om alla gör så och ingen vill betala. Det går ju inte ihop ;).

Bah, betala hit och betala dit. När det finns många källor som är gratis så borde alla vara gratis. Vi ska väl inte behöva betala för neutralitet? Låt ungarna få ännu mera SO i skolan så de blir mästare på källkritik istället. Jag hade hellre levt i ett land där alla är mästare på källkritik än i ett land där du inte behöver källkritik alls för att staten tänker åt dig.

Permalänk
Medlem

Fy f*n, va rätt!

Själv är jag inte berörd då jag betalar tv-avgift för att jag har TV. Men äntligen har dom kommit fram till att dom hittade på något puckat!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Det finns några simpla lösningar, svara aldrig på telefonen, öppna aldrig dörren, lämna aldrig ut dina personliga uppgifter när du köper ny TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Fast även om du inte kollar på SVT idag så kommer/borde du att göra det när det handlar om saker som är viktiga för det svenska samhället. Problemet med internet är ju att alla nyhetssidor är vinklade. DN är ju extremt borgerligt och tar gärna upp saker som kommer att påverka den rikare delen av befolkningen medan istället Aftonbladet står väldigt långt till vänster och älskar att hacka på exempelvis Sverigedemokraterna.
Det finns få forum/sidor på internet som inte är vinklade.
Om man då kollar på Sveriges radio och SVT så får vi en bredare bild av samhället där alla partier kan sitta med och debattera om allt som är viktigt på lika grunder (det gäller även sverigedemokraterna vad folk än säger). Dessutom så kan inte ett regeringsskifte påverka vilken bild av Sverige som framförs.
Det finns givetvis fler saker som SVT tar upp, exempelvis program som skildrar den svenska kulturen (men även andra kulturer), något som inte många andra kanaler skulle vilja lägga pengar på (se bara på tv4 exempelvis, farmen skildrar inte den svenska landsbygden). Så om man kollar på SVT så lär man känna landet bättre men breddar också förståelsen för annat som händer runt om i världen, allt ur en relativt neutral synvinkel.
JAG upplever att många av dem som inte vill betala tv-licensen inte bryr sig så mycket om det neutrala eftersom att de redan har bildat sig en uppfattning om hur saker och ting går till och är i världen. Men om fler skulle följa med i rapport och aktuellt så kanske fler ungdomar/yngre skulle börja plugga/jobba istället för att sitta hemma och klaga, detta genom att få en bättre förståelse för vad exempelvis EU/regeringen gör. Dessutom är 2000 kr inte så mycket att betala per år om man redan har en stabil inkomst, de flesta har säkert inga problem med att bränna samma summa på godis/chips/(datordelar) osv.
Möjligen skulle jag kunna tycka att studenter och arbetslösa kunde få licensen subventionerad så att de iallafall har tillgång till det utan att känna att för mycket pengar försvinner varje månad.
Sedan kanske man (som många här) inte kollar på SVT eller lyssnar på P1, P2, P3 men då kanske man borde börja göra det ibland, allt är inte skit.

Apropå söka information på internet, informationen du får fram påverkas väldigt mycket av hur du som person formulerar din sökning. Du kan få fram information om att Hitler var en hyvens grabb eller att USA aldrig åkte in i Irak för att komma över oljetillgångar, sökningarna är helt enkelt inte bättre än personen som sitter framför tangentbordet.
DET är väl något som alla här borde förstå i och med att det är så många som sitter på det här forumet och frågar om saker som kommer upp på första googlingen.

Jag är förövrigt en 24-årig ingenjörs-student.
Haters gonna hate.

Jag ska börja plugga i höst och jag lovar dig att det inte har något med svt:s rapport att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Det är nästan svårt att förstå hur det i dagens Sverige finns ett bolag som utför en självutnämnt viktig samhällstjänst som så få Svenskar faktiskt tycker är viktig. Jag ser ärligt talat hellre att SVT finansieras med reklam än att alla ska betala för något som många inte använder. Internet i allmänhet erbjuder bättre public service än vad SVT någonsin kommer kunna erbjuda. Det är knappast så befolkningen skulle bli dummare av att SVT stängdes ner. Det behövs helt enkelt inte längre. De som är ute efter kunskap sätter sig inte framför TV:n utan letar upp detta på egen hand.

Du har helt fel. Det du säger kanske stämmer in på en stor del av befolkningen, men knappast hela. Vet många som fortfarande inte kan använda en en dator. Tar man bort SVT så blir antalet oberoende informationskällor tämligen begränsade!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker svt är en bra tjänst, jag tittar aldrig på tv, men lyssnar mycket på radio, så jag använder ju deras tjänster. Men samtidigt tycker jag de kunde övergått till en enskild betal modell eller bara bakat in den i skatten, vad hade det kostat samhället, två ören per person? Eller skulle de som använder det det få betala, som med spotify eller viaplay eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin2:

Jag hade en känsla utav att någon skulle nämna en speciell grupp. Så du tycker att Sveriges befolkning ska betala för att journalisterna ska kunna se på riksdagsdebatterna live och sälja oss tidningar som är mindre vinklade? Och vad ska vi med media till när SVT är de enda som ändå inte är vinklade svin som förstör vår demokrati och kultur? Sätt på TV:n och glo på SVT istället för att läsa, fattar du väl!

Hold it one sec. Nu byter du frågeställningen lite. Du påstod att SVTs sändningar endast har betydelse för de som faktiskt tittar på dessa sändningar. Det hade jag invändningar emot med tydliga argument. Därav mina exempel. Det spelar alltså roll vad som granskas/visas i public service även om inte exakt alla tittar! Ellerhur!

Sedan ser jag att du skriver att vi betalar för SVT före att få mindre vinklad medierapportering. Det är inte riktigt sant. Det vi betalar för är tillgången till oberoende granskning och det är inte alls samma sak. Ovinklad/objektiv journalistik existerar inte. Det finns helt enkelt inte alls och det är inte vad SVT försöker leverera. Det public service däremot kan erbjuda är oberoende journalistik. Vad är skillnaden då? Jo att de kan granska både stat och privat sektor för de är inte i beroendeställning i form av ägande eller finansiering av varken stat eller av företag. Granskad part kan inte komma undan för att denne är en för intressant finansiär av nästa TVshow eller för högt uppsatt i politiken. Den delen är bannemej jätteviktigt även om alla inte riktigt förstår detta!

Det jag tycker om att riksdagsdebatterna görs tillgängliga för hela befolkningen då via SVT?
Ja det tycker jag är riktigt bra! Sedan tittar jag nästan aldrig på dessa själv men jag tror uppriktigt att det är en fin tillgång i vår demokrati!

Skrivet av Robin2:

Inga dåliga program där. Men detta är fortfarande inget som inte kan fås någon annanstans förr eller senare. Vad gäller visselblåsningarna så ska väl det Svenska folket inte behöva betala en TV-station för detta heller. Det finns väl många andra företag som betalar sina anställda för att hitta feta scoops som de kan avslöja till allmänheten. Detta behöver vi inte SVT för.

Ja, en del tidningar gör detta. Men ingen annan kanal gör grävande granskning frivilligt. Kalla fakta då? Jaa, det är sant att TV4 huserar detta men det är enkom på grund av att de varit tvingade till att ta en del av det samhällsansvar som public service utlovar. Annars hade de aldrig fått sändningstillstånd från början i Sverige. Den delen kan man tycka lite vad man vill om för våra reklamkanaler behövdes verkligen för att bryta TVmonopolet is Sverige. Men min poäng är att alla andra TV-kanaler drar sig något så gruvlig för att göra grävande journalistik.
Och även tidningarnas beroendeställning till deras finansiärer i from av reklamare är problematisk. En djupare granskning som skadar ett företags ekonomi är sällan särskilt poppis. När tidningar som är reklamfinansierade skjuter av sina finansiärer för hårt en efter en så sågar de ju i grenen de själva sitter på. Man kan peta lite i sidan på företagen och hålla läsarna nöjda ändå, men hur mycket av den grävande journalistiken har kommit till skada när reklampengar har funnits i vägen? Ingen vet. Och det är just fördelen med oberoende granskande media. Just dessa frågor kan inte komma upp. Innehåll och mottagare är viktigt istället för att finansiär och ägare.

Skrivet av Robin2:

Bah, betala hit och betala dit. När det finns många källor som är gratis så borde alla vara gratis. Vi ska väl inte behöva betala för neutralitet? Låt ungarna få ännu mera SO i skolan så de blir mästare på källkritik istället. Jag hade hellre levt i ett land där alla är mästare på källkritik än i ett land där du inte behöver källkritik alls för att staten tänker åt dig.

Betala för neutralitet? Hur menar du att grävande journalistik ska betalas då? Ska det bara vara en hobbysyssla? Det kan inte betalas helt av reklam av ovan nämnda orsaker. Och skattefinansiering kan ge djupa förtroendeproblem av ovan nämnda orsaker. Eller, jo du kan få dina TT-artiklar och läsa Metro utan problem men det är knappast grävande journalistik.
Det handlar återigen inte om att staten ska tänka åt dig. Åsikterna i oberoende media är inte färdigtänkta eller "ovinklade". Däremot den grävande journalistiken inte påverkad av företags intressen bakom kulisserna eller av politikernas intressen bakom kulisserna. Man måste alltså fortfarande vara källkritisk och tar man in SVTs budskap som ren sanning så gör man sig själv en otjänst. SVTs nyhetsprogram exempelvis är inge vidare bra. Jag är missnöjd med deras överdrivna USAfokus och brist på närvaro i massa EUfrågor. Så jag letar källor till nyheter från fler håll. MEN! Jag behöver inte oroa mig över att det SVT rapporterar om först behandlats/sorterats av företags eller politikers främsta vilja.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robin2:

Vad gäller sökningar på nätet så förstår jag inte vad du menar med att men skulle stöta på en sida som säger att Hitler var reko. Det finns väl knappast någon som gör en sökning, klickar på en länk, och sedan tar in all information bara från den sidan? Hur dumma tror du barnen är? Källkritik är ju en del av grundskolans samhällskunskap. De barn som inte lära sig detta kommer knappast räddas från sin framtida ignorans genom att bänka sig framför SVT tio timmar om dagen. Men sedan finns det ju även bibliotek som även de är bättre än TV.

Det här är en separat fråga, men att det finns nackdelar med informationssökande på nätet är inte taget ur luften. Presentationen och mediet har en tendens att leda till flyktig sökning utan verklig källkritik. Många har blivit hyfsat duktiga på att söka upp information och sätta ihop den någorlunda, men svagheten är att informationen inte bearbetats till att kunna klassas som kunskap.

Som exempel kan du ta nästan vilken diskussion på nätet som helst: kreti och pleti debatterar, med eller utan förkunskaper. Med en sökmotor i ena fliken står sig ingen barbackad. Allt går snabbt mellan information och åsikt.

Nätet är samtidigt ett flitigt utnyttjat verktyg för astroturfing och drev dras igång snabbt, ibland t o m för att förekomma nyhetsrapporteringen av händelser som snart kommer att äga rum. Snabb och smidig kommunikation är fantastiskt, men kravet på den enskilde har sannerligen inte minskat. Snabbt och smidigt är ofta inte heller vägen till de kunskaper vi behöver.

Permalänk
Medlem

Skall bli kul att se rånartjänst öppna plånboken -200 miljoner typ, sen tycker jag att de borde få böter med för det de gjort.
Sjuka är ju att rånartjänsts administration och löner till sina chefer äter upp en stor del av budgeten till radio och tv.

Hela systemet bör skrotas tycker ingen som inte vill ha tillgånmg till svt1, svt2 och ur skall vara tvingade att betala

Vore underbart och radiotjänst gick i kk! men det lär knappast hända

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Där håller jag inte med alls.
Oberoendet skulle gå förlorat om finansieringen kommer från annonser. Exempelvis hade vi inte sett någon granskning av Telias affärer förra året om Telia under denna tid hade en finansieringskampanj samtidigt som denna granskning gjordes. Granskad part får aldrig vara finansierade part i en oberoende granskning givetvis.
Det finns mycket nyheter på nätet men ganska begränsat med granskande journalistik. Det mesta är händelsenotiser som TT står för(eller andra) men det är inte på långa vägar samma sak som granskande journalistik.
Sedan är det nära nog omöjligt att sända exempelvis riksdagsdebatter i reklamTV för det ger dåliga tittarsiffror men det är ändå väldigt nyttigt i en demokrati att någon gör just detta. Eller debatten inför valet av Europas premiärminister. Sistnämnda är å andra sidan en direkt glirning åt SVT som tydligen hellre sände nå jädra datingprogram när den debatten sändes i övriga Europas statliga TVkanaler(fy SVT!).
Jag kan iaf se en stor samhällsnytta när det kommer till public service! Detta även om man själv inte tar del av alla de halvtorra sändningarna.
Men det tål ju att nämnas att nöjesdelen inte ska få vara påtvingad! Sport/nöjesevenemang ska givetvis inte vara något man måste betala för. Så de där 2000:- om året kan jag inte motivera fullt ut.

Edit: Det är kanske möjligt att utföra granskningar trots att msn är reklamfinansierad. Ska väl inte sticka under stol med att Aftonbladet har en del ordentliga avslöjanden på sin meritlista men jag litar generellt inte på deras journalistik. Där står våra public servicebolag högre på min förtroendelista iaf.

Fast SVT är ju så långt ifrån oberoende som man kan komma, det visade tydligt sin ställningstagande i senast valvakan. Så ser ingen nytta alls med deras tjänst. Hoppas att dom så snart som möjligt försvinner eller börjar finansieras via reklam istället.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

Borde väl vara överbevisat nu att finansieringen inte kan gå till på det här viset längre. Den där utredningen som gjordes för ~2 år sen föreslog väl det som de flesta (vad jag uppfattar det som) vill, av de som vill ha någon slags allmänfinansierad television, att det läggs som en separat post på skattesedeln. Fler får betala då och det blir mindre per skalle.

TV-licensen funkade bra när det enda en TV-kunde användas till var att titta på den enda kanalen (eller två) som fanns då, som också finansierades direkt via innehavet av mottagaren. Satellitsändningar och sen TV-spel etc. var ju bara början på att TV:n kunde vara annat än SVT. Och när de fick det till att internetanslutna datorer skulle ingå så var det ju bara komik. Skönt att det blivit rätsida på det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Fast SVT är ju så långt ifrån oberoende som man kan komma, det visade tydligt sin ställningstagande i senast valvakan. Så ser ingen nytta alls med deras tjänst. Hoppas att dom så snart som möjligt försvinner eller börjar finansieras via reklam istället.

Nej. Att de är oberoende är inte samma sak som att de är objektiva eller politiskt neutrala. Har skrivit mer om detta i inlägget precis här ovan.

Här kan du läsa om det från någon annan också. Välformulerat dessutom ;).
#14667542

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är ingen gråzon alls, åtminstone inte som du resonerar.
Det är inte straff för radiotjänst, det är felaktig debitering av kunder eller vad det nu kan tänkas heta på jurist-språk.
Ett straff vore att de skulle betala skadestånd för sin felaktiga häxjakt på folk, bedrägeri och kanske någon form av falskt myndighetsförfarande.

Fast faktureringen var korrekt under tiden för fakturering. Samma princip.

Permalänk
Skrivet av Zandros:

Det där låter helknas. Bara för att det inte finns en prejudicerande dom än (t ex om en ny lag har stiftats) betyder ju inte det att det är fritt fram att bryta mot lagen.

Förbudet mot retroaktiv strafftillämpning innebär att nya lagar inte kan tillämpas retroaktivt, vilket är irrelevant här eftersom inga nya lagar har stiftats relevanta för ämnet. Dessutom har, så vitt jag vet, inga relevanta domar på området funnits förrän nu (annars skulle nog inte HFD tagit upp målet).

Hursomhelst lär det säkert finnas någon lag som skyddar RIKAB från ansvar med tanke på hur det här landet styrs.

Fast man har ju inte brutit mot lagen. När man började dra in de pengarna fanns varken lag eller prejudikat som hindrade dem. Därför kan det inte vara tal om att det var brottsligt.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är början på slutet för SVT, hörnstenen i statens propagandamaskin.

Permalänk
Skrivet av Makanmakan:

Fast man har ju inte brutit mot lagen. När man började dra in de pengarna fanns varken lag eller prejudikat som hindrade dem. Därför kan det inte vara tal om att det var brottsligt.

Jo, det fanns precis samma lag då som det finns nu, den lagen som tydligt säger att deras debiteringar var felaktiga. Det som saknas var prejudikat som sade att dom hade fel, men sådant är knappats ett krav för att man ska behöva följa en lag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nooo! Nu kommer public service bli ännu snålare >,<
Vill ha kvalitet och finkultur :/

Mer Robinson och melodifestivalen menar du? Skitbra att tvinga en hel befolkning att betala för billig underhållnings-TV, det konceptet tycker jag verkligen vi ska bygga vidare på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makanmakan:

Fast man har ju inte brutit mot lagen. När man började dra in de pengarna fanns varken lag eller prejudikat som hindrade dem. Därför kan det inte vara tal om att det var brottsligt.

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst ändrades senast 2011 (SFS 2011:1559). RIKAB började tillämpa sin (tills nyligen) nuvarande tolkning av lagen 2013 utan att något hade ändrats i lagtexten.

Dessutom handlar det inte om att lagar ska hindra RIKAB att samla in TV-avgiften från folk, utan lagen säger vad de får samla in avgiften för. Fortfarande är det inte så att lagen säger att de inte får samla in avgifter för Internetanslutna datorer, utan att de ska samla in avgifter för tv-mottagare. Det som har klargjorts i detta fallet är att en Internetansluten dator inte är att ses som en tv-mottagare.

Radiotjänst kan ju hävda vad som helst som en tv-mottagare, tills någon tar upp det i domstol.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Nu blir Radiotjänst glada. Dom slipper betala till mig för jag har inte betalat till dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makanmakan:

Fast faktureringen var korrekt under tiden för fakturering. Samma princip.

Hur menar du nu?
Under tiden för fakturering var den felaktig, det är vad domen nu fastställt.

Att de godtyckligt tolkade en lag och började fakturera gör det inte korrekt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hur funkar kabel tv??, sänder dom ut information hela tiden som via satellit/marksänt, eller som datorer att informationen skickas när det blir förfrågningar?

Innebär detta att alla som har kabel tv också slipper att behöva betala licens om det använder förfrågningar istället för att bara "tuna in".

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Hur funkar kabel tv??, sänder dom ut information hela tiden som via satellit/marksänt, eller som datorer att informationen skickas när det blir förfrågningar?

Innebär detta att alla som har kabel tv också slipper att behöva betala licens om det använder förfrågningar istället för att bara "tuna in".

hela tiden, det är ingen större teknisk skillnad på kabel tv och antenn(förenklad)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

bakat in den i skatten, vad hade det kostat samhället, två ören per person?

Här var det ett Mattegeni av rang!

Så du tror att om tre och en halv miljon personer betalar 173 kr i månaden, men så flyttar man det så att "alla får betala" så blir det två ören istället?

Finns inga facepalmbilder i världen som räcker för det påståendet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Här var det ett Mattegeni av rang!

Så du tror att om tre och en halv miljon personer betalar 173 kr i månaden, men så flyttar man det så att "alla får betala" så blir det två ören istället?

Finns inga facepalmbilder i världen som räcker för det påståendet...

Vi är runt 7 miljarder och 2 öre st skulle ge 140 miljoner. Idag drar de in ca 7 miljarder så om var och en betalade 1 kr var så skulle det gå runt.

Permalänk
Skrivet av abki:

Vi är runt 7 miljarder och 2 öre st skulle ge 140 miljoner. Idag drar de in ca 7 miljarder så om var och en betalade 1 kr var så skulle det gå runt.

Så hela planeten ska finansiera Sveriges public service?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*