Permalänk

Uppgradera CPU i laptop

Hej.
Sonen har en riktigt dålig dator ( Asus X53U) med en AMD dualcore. Finns det någon möjlighet att byta till bättre CPU? Klarar databussen det?

Rekommendation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladymadonna:

Hej.
Sonen har en riktigt dålig dator ( Asus X53U) med en AMD dualcore. Finns det någon möjlighet att byta till bättre CPU? Klarar databussen det?

Rekommendation?

Skickades från m.sweclockers.com

I vissa fall går det, men i många fall är det förbannat ovärt. Det kan bli dyrt och svårt att hitta rätt CPU.
Måste det vara en laptop? Annars kanske det finns möjlighet att plocka ihop något litet och kraftfullt men som fortfarande är "släpbart".
Jag hittade själv att min CPU i min Asus(X53**) laptop går att skruva ut.

Edit: Inte konstigt att laptops går varma när kylpastan ser ut så!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Vill helst använda laptop. Rummet är så litet så det är snålt med plats. Annars hade jag inte tvekat att köra stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladymadonna:

Vill helst använda laptop. Rummet är så litet så det är snålt med plats. Annars hade jag inte tvekat att köra stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad används datorn till? Förstår att platsbrist är ett problem men det finns många chassin som inte är mycket större än en skolåda.

Annars är det ny laptop om den inte hänger med längre.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Vad används datorn till? Förstår att platsbrist är ett problem men det finns många chassin som inte är mycket större än en skolåda.

Annars är det ny laptop om den inte hänger med längre.

Den används mest till surf och spel på nätet. Grabben är bara 8,5år så det är inga avancerade spel. Dock spelar han Minecraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ska det vara svårt att uppgradera laptops. Hade hellre satsat på en ny laptop eller helst en stationär med litet chassi

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladymadonna:

Hej.
Sonen har en riktigt dålig dator ( Asus X53U) med en AMD dualcore. Finns det någon möjlighet att byta till bättre CPU? Klarar databussen det?

Rekommendation?

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommendation: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343763

Meeen är du pillsugen får du ju till att börja med forska fram vad det är för plattform det rör sig om. Sen får du jaga rätt på en passande processor som förhoppningsvis är några snäpp upp. Allt förutsatt att det med någorlunda enkla medel går att byta dessa delar.

www.notebookcheck.com
Byt språk. Leta. Jämför.

Beroende på din kunnighet kan du annars kolla närmare på Gigabyte Brix pro eller dylikt.

Permalänk
Skrivet av MP-Jan:

Rekommendation: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2343763

Meeen är du pillsugen får du ju till att börja med forska fram vad det är för plattform det rör sig om. Sen får du jaga rätt på en passande processor som förhoppningsvis är några snäpp upp. Allt förutsatt att det med någorlunda enkla medel går att byta dessa delar.

www.notebookcheck.com
Byt språk. Leta. Jämför.

Beroende på din kunnighet kan du annars kolla närmare på Gigabyte Brix pro eller dylikt.

Kan inte rekommendera en Acer laptop som du länkar till, min erfarenhet är att de gärna överhettar pga undermåliga fläktar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fairyland:

Kan inte rekommendera en Acer laptop som du länkar till, min erfarenhet är att de gärna överhettar pga undermåliga fläktar.

Detta är tyvärr alltför vanligt med laptops överhuvudtaget och inte enbart Acer:s. Blåser man inte dem heller med jämna mellanrum mot damm, lär det bli ännu sämre. En kylplatta kan vara en bra sak att skaffa om man ska spela på en laptop.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köp denna:http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte/gigabyte-brix-amd-bolto... och välj till Ram, hårddisk och OS samt en billig skärm så hamnar du på drygt 8000 för en komplett dator som dessutom är liten och presterar mycket bättre än många bärbara i prisklassen

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Kan inte rekommendera en Acer laptop som du länkar till, min erfarenhet är att de gärna överhettar pga undermåliga fläktar.

Sitter på en Acer Aspire S7 med "undermåliga fläktar" om något (så tunn som den är). Inga problem att köra exempelvis Civ 5 eller XCOM i timmar. Har visserligen extrabatteriet på och det lyfter datorn från underlaget.
Detta var inte en generell rekommendation utan en "budgetrekommendation" av laptop som ändå hade en hyfsad skärm och CPU/iGPU (HD4400).

Skrivet av Jalle64:

Detta är tyvärr alltför vanligt med laptops överhuvudtaget och inte enbart Acer:s. Blåser man inte dem heller med jämna mellanrum mot damm, lär det bli ännu sämre. En kylplatta kan vara en bra sak att skaffa om man ska spela på en laptop.

Precis.