Tangentbord under uppstart (USB-relaterat?)

Permalänk
Medlem

Tangentbord under uppstart (USB-relaterat?)

Jag kan inte gå in i BIOS då tangentbordet inte fungerar vid uppstart?
Låt säga att jag även fått en bluescreen och det dyker upp "Tryck enter för att fortsätta" så måste jag vänta de där 30 sekundrarna eftersom den inte reagerar på någon knapp.

Har datorn i sign samt ett tangentbord med sladd.
Har även ett trådlöst tangentbord och det reagerar inte heller vid start.

Funderar på att omformatera datorn snart och då behöver jag kunna använda tangentbordet vid uppstart för att gå in i bios.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Uppdatering! Har nu omformaterat datorn, USB fungerar inte så länge de är på baksidan av chassit, dvs IO plåten, men på framsidan fungerar dom?

Hur kommer det sig och hur åtgärdar jag det?
Problemet finns kvar efter omformatering. Har alltså bara ström i USB i fronten under uppstart.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Jag har samma problem. Kanske du kan gå in i energialternativ i bios och kolla om du kan sätta på usb vid uppstart där. Jag har haft samma problem som dig i många år. Jag brukar lösa det genom att ha ett PS/2 tangentbord.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Aktivera "Legacy usb support" i bios.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Vad har du för tangentbord? Möjligt att det har "full n-key rollover"? det hade jag problem med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kwame:

Uppdatering! Har nu omformaterat datorn, USB fungerar inte så länge de är på baksidan av chassit, dvs IO plåten, men på framsidan fungerar dom?

Hur kommer det sig och hur åtgärdar jag det?
Problemet finns kvar efter omformatering. Har alltså bara ström i USB i fronten under uppstart.

Testa koppla in tangentbordet i USB 2.0 portarna på ditt moderkort.
Annars vore det bra om du kunde hitta en USB till PS/2 adapter.