4770K står konstant på 3,9 GHz vid inaktivitet

Permalänk
Medlem

4770K står konstant på 3,9 GHz vid inaktivitet

Har igång AI Suite 3 för o kolla CPU temp, belastning, frekvens etc. och ser att frekvensen är på 3,9 GHz exakt hela tiden trots att inget görs på datorn. Förr gick frekvensen ner på 800 MHz etc. vid inaktivitet. Tempen ligger nu på 40 - 42 grader, förr 30 - 33 grader.

Det har inte varit så förr utan det har förmodligen dykt upp nu den sista tiden då jag märkt av att datorn känns seg/tröttare än vanligt
t.ex. om jag lirar CS:GO samtidigt som jag kollar en Twitch stream på andra skärmen. FPS'en ligger på 200+ som den alltid har gjort men skillnaden är nu att de små-rycker (mini-tearing liknande mög) hela tiden när jag spelar och kollar Twitch stream.

Så, är det någon som känner igen de här och/eller har lösning på problemet?

Specs:

CPU: Intel i7-4770K
MoBo: Asus Maximus VI Hero
RAM: 16Gb Corsair 1600 Mhz
GPU: GTX 780Ti
SSD: Samsung Evo 250Gb
HDD: Seagate 1Tb
Nätagg: Corsair CX750M
OS: Win 7

Tacksam för svar.

Permalänk

Vad har du för energiinställningar i BIOS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag Windows på engelska och har alltid haft det så jag kan tyvärr inte förklara på svenska, men börja med att gå till "Control Panel" -> "Power Options".

Sedan "Change Plan Settings" på din valda "power plan", sen väljer du advanced settings och scrollar ned till "Processor power management" och kontrollerar vad din "Minimum processor state" är ställd till. Om den är på 100% så sänk den till 10% så ska det nog bli bra.

Ber om ursäkt igen för jag inte kan dom svenska orden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av immutable:

Nu har jag Windows på engelska och har alltid haft det så jag kan tyvärr inte förklara på svenska, men börja med att gå till "Control Panel" -> "Power Options".

Sedan "Change Plan Settings" på din valda "power plan", sen väljer du advanced settings och scrollar ned till "Processor power management" och kontrollerar vad din "Minimum processor state" är ställd till. Om den är på 100% så sänk den till 10% så ska det nog bli bra.

Ber om ursäkt igen för jag inte kan dom svenska orden.

Finns ingen anledning att köra Windows på svenska om man inte är helt handikappat på engelska språket eller köpt en märkesdator med förinstallerat Windows.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem nyligen, det var någon adobe reader process som hade flippat ur och låg och belastade cpu konstant. Kolla aktivitetshanteraren och se om det är något liknande för dig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Finns ingen anledning att köra Windows på svenska om man inte är helt handikappat på engelska språket eller köpt en märkesdator med förinstallerat Windows.

Det har ju sällan med saken att göra. Dessutom vill många ha svenska istället, inget fel med det... Ingen anledning till dryga kommentarer...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av netbuddy:

Det har ju sällan med saken att göra. Dessutom vill många ha svenska istället, inget fel med det... Ingen anledning till dryga kommentarer...

Var du fick drygt svar ifrån vet jag inte men jag antyder på att engelska är bättre då när man får problem lättare kan få resultat på sökmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Nu har jag Windows på engelska och har alltid haft det så jag kan tyvärr inte förklara på svenska, men börja med att gå till "Control Panel" -> "Power Options".

Sedan "Change Plan Settings" på din valda "power plan", sen väljer du advanced settings och scrollar ned till "Processor power management" och kontrollerar vad din "Minimum processor state" är ställd till. Om den är på 100% så sänk den till 10% så ska det nog bli bra.

Ber om ursäkt igen för jag inte kan dom svenska orden.

Grattis, du hade rätt :). Det var Samsungs program "Samsung Magician" som hade ställt till det genom att den hade skapat en egen "Power Plan". Jag tackar så mycket. PoK