TT Esports gör metallknappar för Cherry MX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hellspawned:

Jag hade lätt köpt dem om de fanns svarteloxerade, för hela tangentbordet och på svenska.

Exaktamundo!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Semi-intresserad, men vill inte byta ut mina rosa tangenter som jag har på mitt limitted edition Ducky

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Naess:

Vore toppen om någon kunde forska lite i hur mkt skit som släpper från tangentbord och mus för att tas upp av kroppen. Ftalater? BPA? PVC? Tungmetaller? Eller andra hormonstörande eller cancerogena ämnen. Jag skulle helst ha tangenter i trä!

edit: tips: kanske dags för någon tillverkare att börja miljömärka sina prylar?

Trä är också cancerframkallande, men då är det främst exponering av trädamm som är farlig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

De är gjorde i zink, det är inte högblankt och blir heller inga fingeravtryck

Det står tydligt att det är en zinklegering, det innehåller nickel

Du svarade på det själv.

Zinklegering ≠ Zink

En metalls egenskaper kan ändras riktigt rejält genom att blanda i ett par enstaka procent av något annat ämne.
Se bara på t.ex. järn/stål, koppar/brons/mässing. Inte precis samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Här är ju nåt du kan se fram emot: http://www.sweclockers.com/nyhet/17270-oree-gor-tangentbord-a...

Edit: verkar ju fan som att det går att köpa. http://oreedesign.com/products/oree-board

150€ får väl anses som i det dyraste laget men om hälsan är prioritet så låter det rimligt.

Där ser man! Bara att vänta på en version med sladd och mekaniska brytare.

Permalänk
Medlem

Kostar dessa verkligen mer att tillverka än de dyrare plastvarianterna? Som är mycket bättre dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej tack, PBT dyesub ska det vara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

YES! Detta blir nog kanske ett köp innan DHW.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Sånt här får mig att vilja gå tillbaka till fönsterchassi med massa neonljus i :). Snyggt på lan kanske, men hemma, nej tack.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har själv ett tangentbord med mestadels zinc tangenter och visst så ändrar de känslan, tex så var jag tvungen att byta till klara brytare då bruna blev för lätta. Jag har inte dessa som de talar om i artikeln men har ej upplevt något problem med nickel (har nickelallergi) dock så upplever jag att det är svårt att se vad det är för tangenter (glansig silver med vit text)

Så ser mitt tangentbord ut:
https://i.imgur.com/ootS8c9.jpg
https://i.imgur.com/OXAMESU.jpg

Ursäkta de dåliga bilderna, dålig kamera och dålig kameraman.. Anyway, som sagt så är det inte alla tangenter än som är i metall, så det jag undrar är om någon vet vart man kan få tag på: TAB ; CAPS ; Vänster SHIFT ; Höger SHIFT ; Enter ; Backspace ; Numpad + ; Numpad Enter ; Numpad 0 .. I metall dvs, som passar Ducky Shine.. uhm Ducky Shine 2 tror jag det är..

Permalänk
Medlem

Kanske skulle vart något för mitt ducky... Fast man kanske ska va nöjd med PTB-tangenterna och spara pengarna.

Förresten, nickel o plast är väl inte skadligt om man inte är direkt allergisk mot det?

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Glöm inte bort att lägga till 15€ på priset för högkvalitativa fingervantar under vintertid, det lär bli rätt kallt!

Zink blir inte varmt eller kallt, man använder t.ex Zinkpasta för att skydda sig mot både värme och kyla

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Kanske skulle vart något för mitt ducky... Fast man kanske ska va nöjd med PTB-tangenterna och spara pengarna.

Förresten, nickel o plast är väl inte skadligt om man inte är direkt allergisk mot det?

Min mor utvecklade nickelallergi när hon som ung jobbade som kassörska. Jag skulle alltså inte vilja ha ett nickeltangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Du svarade på det själv.

Zinklegering ≠ Zink

En metalls egenskaper kan ändras riktigt rejält genom att blanda i ett par enstaka procent av något annat ämne.
Se bara på t.ex. järn/stål, koppar/brons/mässing. Inte precis samma sak?

Järn och koppar är grundämnen, stål, brons och mässing är legeringar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

knappen som är upp å ned på bilden är INTE av metall, man ser ju plastjutningen FFS!!! det är "Kråmad plast"!!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naess:

Vore toppen om någon kunde forska lite i hur mkt skit som släpper från tangentbord och mus för att tas upp av kroppen. Ftalater? BPA? PVC? Tungmetaller? Eller andra hormonstörande eller cancerogena ämnen. Jag skulle helst ha tangenter i trä!

edit: tips: kanske dags för någon tillverkare att börja miljömärka sina prylar?

Personligen tror jag inte att det är så mycket, bara du använder mus och tangentbord tillverkade av hårdplast.
Vissa kör ju med gummi och där kan det släppa desto mer kan jag tänka mig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

knappen som är upp å ned på bilden är INTE av metall, man ser ju plastjutningen FFS!!! det är "Kråmad plast"!!

Så är ser en förzinkad kopplingsmutter ut, men den kanske är gjord av plast den med.

Att göra ytan jämn på insidan av tangenten är ingen mening och dessa tangenter är förmodligen gjutna de med

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Jävlar vad d ser fräckt ut! Köper lätt om d passar på mitt G110

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rajat:

Zink blir inte varmt eller kallt, man använder t.ex Zinkpasta för att skydda sig mot både värme och kyla

Zink har en värmekonduktivitet som är snarlik den av mässing och c:a hälften av aluminium.

Dvs jo, den har rätt så hög värmeledningsförmåga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Zink har en värmekonduktivitet som är snarlik den av mässing och c:a hälften av aluminium.

Dvs jo, den har rätt så hög värmeledningsförmåga.

Nu pratar jag iofs om hur de kommer att bete sig som tangenter i ett rum där de varken kommer bli varma eller kalla oavsett det är vinter eller sommar, det här är väl tråden om metallknapparna till tangentbord?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rajat:

Nu pratar jag iofs om hur de kommer att bete sig som tangenter i ett rum där de varken kommer bli varma eller kalla oavsett det är vinter eller sommar, det här är väl tråden om metallknapparna till tangentbord?

Okidoki!

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Nu pratar jag iofs om hur de kommer att bete sig som tangenter i ett rum där de varken kommer bli varma eller kalla oavsett det är vinter eller sommar, det här är väl tråden om metallknapparna till tangentbord?

plastknappar med metallfärg & lack ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Järn och koppar är grundämnen, stål, brons och mässing är legeringar

Ummh.. Ja det är ju precis det jag menar?

EDIT:
Järn/Stål - Stål = Järnlegering
Koppar/Brons/Mässing - Brons samt Mässing = Kopparlegeringar

Permalänk
Medlem

Pressgjuten zink känns ju verkligen premium <-ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Intressant skulle själv gärna prova men det står inte om legeringen innehåller nickel.

Där är säkert nickel inblandat, för eloxerar man zink så blir det mesta endast gult pulver och en konstig svart klump kvar...
Dom är helt säkert kromade!
Hur jag vet?
Dom tog fel på metall en gång på jobbet = ca:500 detaljer förstörda...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kombinationen med plast var ju kanske ingen höjdare. Hade man dock haft alla tangenter (+ tangentbordets chassi) i metall hade det nog blivit snyggare.

Sedan lär det nog bli en del fingeravtryck på den högblanka metallen vilket inte är lite sexigt. Kanske ett lite mer borstat alternativt hade passat bättre?

Märks nog inte mycket, plast och metall gör skiljer inte så mycket i vikt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Zink blir inte varmt eller kallt, man använder t.ex Zinkpasta för att skydda sig mot både värme och kyla

Zinkpasta är gjort på zinkoxid, all oxid isolerar mer eller mindre. All metall är bra ledare för värme/kyla.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Pressgjuten zink känns ju verkligen premium <-ironi

lär knappast vara zink rakt igenom zink används som hjulvikter till bilar när det nu inte får förekomma bly.
är klart mycket tyngre än ex aluminium

kolla på bilden med knappen från undersidan ser nästan ut vara plast med färg på. så blank blir det knappast av gjutet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så är ser en förzinkad kopplingsmutter ut, men den kanske är gjord av plast den med.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large...

Att göra ytan jämn på insidan av tangenten är ingen mening och dessa tangenter är förmodligen gjutna de med

Knäck en sån så ser du att det är samma legering (en dålig sådan) rakt igenom, ytan mot formen vid pressgutning får nästan en yta motsvarande formen..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

lär knappast vara zink rakt igenom zink används som hjulvikter till bilar när det nu inte får förekomma bly.
är klart mycket tyngre än ex aluminium

kolla på bilden med knappen från undersidan ser nästan ut vara plast med färg på. så blank blir det knappast av gjutet

Från deras hemsida:

Material Zinc alloy
Coating Anodized, then UV coated

Så det är en ren zinklegering rakt igenom

http://www.ttesports.com/newsdetail.aspx?s=9153

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.