Så fungerar nätaggregatet

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar nätaggregatet

I jämförelse med högpresterande kretsar kan strömförsörjning tyckas vara den enklaste biten, men det finns en hel del att hålla reda på. Häng med på en djupdykning i nätaggregatens värld.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Oj, vilken rolig artikel :D!

Permalänk
Medlem

Intressant artikel och bra artikel. Jag tycker dock att ni skulle refererat till ABBs 60-åriga HVDC forskning i Ludvika och som de var först med, istället för att gå till Siemens i Tyskland....

http://new.abb.com/systems/hvdc

https://www.google.com/search?q=hvdc+abb&hl=sv&tbm=isch&tbo=u...

Permalänk
Geeks Gaming

Skulle ni kunna visa hur man ska dra alla sladdar från nätaggregatet till moderkortet, alltså vilka sladdar som ska gå vart som en grundläggande mall. Jag fick hjälp med just den biten när jag byggde min dator. Och när jag ska göra det igen så är jag ganska körd, därför vore det schysst med en bra guide från er.

Permalänk

Började läsa och fick en väldig Jörgen Städje-känsla. Sen såg jag att det var så med! Mer sånt SweC! Fantastisk artikel

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av AlvarBerglind:

Skulle ni kunna visa hur man ska dra alla sladdar från nätaggregatet till moderkortet, alltså vilka sladdar som ska gå vart som en grundläggande mall. Jag fick hjälp med just den biten när jag byggde min dator. Och när jag ska göra det igen så är jag ganska körd, därför vore det schysst med en bra guide från er.

Det står i manualen till moderkorten, men det är ingen fara för det går i princip inte att göra fel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Mycket intressant läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Dimestam:

Det står i manualen till moderkorten, men det är ingen fara för det går i princip inte att göra fel.

Tack, hade inte ens tänkt på att det fanns en manual till den! meckat med cyklar i fem år o byggt en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backeby:

Började läsa och fick en väldig Jörgen Städje-känsla. Sen såg jag att det var så med! Mer sånt SweC! Fantastisk artikel

haha. Det vara samma här.
Städje teknikartiklar är alltid intressanta att läsa. Oavsett vilken "grej" eller ämne han skriver om.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
99:e percentilen

Är det någon som inte redan kan detta som förstår artikeln? Vet att jag borde förstå den, men men ... ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning! El-lära är absolut en svag punkt för mig,vissa saker swoshar mig över huvudet men massa rolig läsning!

Skrivet av AlvarBerglind:

Tack, hade inte ens tänkt på att det fanns en manual till den! meckat med cyklar i fem år o byggt en dator.

Om du behöver vidare hjälp så vill jag tipsa dig om att skapa en egen tråd så ska du se att du får lite bra svar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Wikipedia-fetishen i mig jublar!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är kluven (inte i atomer dock). Som en lekman inom ellära och energi undrar jag nyfiket av pläderingen i slutorden. Vem vann? Edison eller Tesla? Eller kan fredsflaggan höjas i detta långa krig http://en.wikipedia.org/wiki/War_of_Currents och låta det råda samförstånd?

Mycket intressant artikel om nätagget! Semesterkaffet fick sig trevligt fikatillbehör

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Skrivet av backeby:

Började läsa och fick en väldig Jörgen Städje-känsla. Sen såg jag att det var så med! Mer sånt SweC! Fantastisk artikel

Jag fick en känsla av Jörgen när jag såg rubriken och när jag läste inledningen var jag tvungen att kolla vem som skrivit den och mycket riktigt...

Permalänk
Medlem

Gärna mer sådant här i framtiden! Tackar!

Permalänk
Medlem

trevlig fredagsläsning, tackar

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig artikel, uppskattas!

Permalänk
Avstängd

Bra artikel, så när som på badkarsliknelsen...vattennivå funkar verkligen inte på det viset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Com betyder väll ändå common?

Permalänk
Medlem

Städje levererar i en tid då 90% av artiklar är copy pasta genom google translate.
Alltid ett rent nöje att läsa äkta journalistik.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Trevligt, tackar så mycket för denna artikel.

Permalänk
Medlem

Städje från IDG, nice kredit SWEC. Rolig läsning och lagom enkel sammanfattning utan att göra den banal eller naiv. Fortsätt varje fredag med sånt härade.

Permalänk
Medlem

"Nedtransformatorn har inte en kärna av järn, eftersom förlusterna skulle bli för stora vid 500 kHz, utan en kärna i pressat glas och järnpulver, så kallat ferrit, som ger lägre förluster vid så höga frekvenser. En ferrittransformator blir mycket mindre än en järnkärnetransformator för motsvarande effekt."
...
"Vågspänningen likriktas och silas i silkondensatorer, men tack vare den höga frekvensen kan kondensatorerna göras små i förhållande till hur stora de skulle ha varit för att klara motsvarande utgångsström i ett linjärt aggregat"

Katching och huvudet på spiken säger elektroingenjören, mkt belåten över en bra artikel

Permalänk
Hedersmedlem

Framförallt FSP har låtit bli att använda MOV (metalloxid-varistor) i vissa av deras nätaggregatsserier. Ett riktigt dumsnålt tilltag och anmärkningsvärt från en så stor tillverkare.

Tack för ännu en bra artikel, Jörgen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast se upp med de som annonserar om "Solid State Capacitors"... Halvledande?

Sold state betyder fasta tillståndet vilket inte alls implicerar halvledare, det innefattar även alla metaller och en uppsjö isolatorer.

Citat:

Får man vara lite filosofisk kan man konstatera att växelspänning egentligen inte behövs i våra vägguttag längre.

För datorer nej, men för saker som kör på lite större motorer så som kylskåp, luftkonditionering, högtryckstvätt, dammsugare behöver fin sinusodial växelström.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Com betyder väll ändå common?

ja, det ska det göra. vart har de skrivit något annat?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

Skulle ni kunna visa hur man ska dra alla sladdar från nätaggregatet till moderkortet, alltså vilka sladdar som ska gå vart som en grundläggande mall. Jag fick hjälp med just den biten när jag byggde min dator. Och när jag ska göra det igen så är jag ganska körd, därför vore det schysst med en bra guide från er.

Finns redan en rätt så bra guide på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ok jag lovar !
Ska aldrig köpa någon "billig no name" psu
Så länge jag lever😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Ännu en läsvärd artikel från Städje. Är Jörgen den enda Svenska journalisten som överhuvudtaget kan skriva egna artiklar, längre än 4 meningar?
Om det för en gång skull är en artikel värd namnet om teknik så kan man vara helt säker på att den är signerad J. Städje. Åtminstone på webben.

Hur kommer det sig ...

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.