Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Hmm. Tror att 8mm borde räcka, faktiskt. Förhoppningsvis, iallafall. Det skall nämligen sitta såhär
Ser ut som att även 6mm borde räcka, men vet ej. Skall ha en mycket större fläkt dock.
http://cdn.gajitz.com/wp-content/uploads/2009/12/diy-air-cond...

Kör på din lösning!
En bordsfläkt ger ju dessutom en bra svalkande effekt oavsett kylmedia.

Ja, värmeväxlare från bilar (och andra exotiska lösningar) är effektivare,
men kräver rejäl tillgång till kallt vatten om man skall kunna nyttja dem.
(annars innebär det bara att baljan med vatten värms upp snabbare,
dvs bättre kyleffekt under kortare tid)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle rekommendera att ha inomhus. Blir ganska bra tryck i dom där.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Skrivet av tippen:

Inget jag skulle rekommendera att ha inomhus. Blir ganska bra tryck i dom där.

Nåja, den stänger ju i alla fall av sig när den tömt baljan

Permalänk
Medlem

Din lösning kommer nog tyvärr fungera väldigt dåligt.

Jag hade kört luften genom en radiator och sedan kört vattnet genom en s k bong-kylare där det strilar genom ett rör och man blåser luft igenom, det vattnet kan faktiskt bli under rumstemp pga av avdunstningen.

Värt att forska lite i ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Kör på din lösning!
En bordsfläkt ger ju dessutom en bra svalkande effekt oavsett kylmedia.

Ja, värmeväxlare från bilar (och andra exotiska lösningar) är effektivare,
men kräver rejäl tillgång till kallt vatten om man skall kunna nyttja dem.
(annars innebär det bara att baljan med vatten värms upp snabbare,
dvs bättre kyleffekt under kortare tid)

Fo3

Skrivet av Neonodia:
Skrivet av tippen:

Inget jag skulle rekommendera att ha inomhus. Blir ganska bra tryck i dom där.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nåja, den stänger ju i alla fall av sig när den tömt baljan

Skrivet av Karaff:

Din lösning kommer nog tyvärr fungera väldigt dåligt.

Jag hade kört luften genom en radiator och sedan kört vattnet genom en s k bong-kylare där det strilar genom ett rör och man blåser luft igenom, det vattnet kan faktiskt bli under rumstemp pga av avdunstningen.

Värt att forska lite i ?

Det första jag funderade på var just den med isblocket, men frågan är om isblocket håller så länge då det är lätt över 40+ här inne vissa dagar. Känns lite "meh" att behöva byta det efter någon timme och sedan vänta hundra ur på att frysa ett nytt t.ex.

Vad det gäller bongkylning så är det väl ett alternativ, men frågan är om den är effektiv nog för lite större projekt än det jag har använt det till förut (vattenkylning dator).

Ni får gärna komma med mer förslag! Har lite beslutsångest gällande detta.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

(Inte läst så noga)

Vart får du is ifrån då? Frågar eftersom du tänker på elräkningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

(Inte läst så noga)

Vart får du is ifrån då? Frågar eftersom du tänker på elräkningen.

Var just det; vill helst slippa den lösningen, men får se lite framöver.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Undvik att köra vatten igenom den en gång, din vattenräkning kommer bli enorm. Den där ACn du hade, räckte kyleffekten i den?

Jag hade en liten tanke (som kommer kräva massa plats och prestera beroende på hur kallt du har ute på natten). Du skaffar dig lämpligt antal kylare, vattenpump, och ett gäng fläktar. På dagen kyler du rummet med vattnet och lagrar värmeenergin i en tank. På natten leder du om vattnet till utsidan av huset och kyler av det där. Det kommer behövas en del mer vatten än om du tömmer det när det blir för varmt då 6 grader kommer bli svårt att få på vattnet. Försök ge oss lite data så skall vi se om jag kanske får tid att räkna lite åt dig, en grov uppskattning om det ens är möjligt borde iaf gå snabbt att göra

Permalänk
Medlem

Verkligheten är nog att totalekonomin i att köra befintligt AC vid behov är bättre.

Dessutom torkar en riktigt AC luften vilket gör att man upplever det mindre kvavt och svettigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Det första jag funderade på var just den med isblocket, men frågan är om isblocket håller så länge då det är lätt över 40+ här inne vissa dagar. Känns lite "meh" att behöva byta det efter någon timme och sedan vänta hundra ur på att frysa ett nytt t.ex.

Vad det gäller bongkylning så är det väl ett alternativ, men frågan är om den är effektiv nog för lite större projekt än det jag har använt det till förut (vattenkylning dator).

Ni får gärna komma med mer förslag! Har lite beslutsångest gällande detta.

40C? Hur överlever du i den värmen, jag håller på att avlida nu i sommar värmen och då har jag inte mer än 28C som absolut högst innomhus. Har du möjlighet att ha radden i ett annat rum? En extern rad med lång slang funkar isf utmärkt. Då kommer ju värmen dumpas där radden står istället för i der redan för varma rummet. Inga fönster att öppna?

Kör extern 1080(9x120) rad själv med lång slang, mest för att jag ska kunna ha den ute på balkongen när det är kallt ute. På vintern är det underbart, minusgradigt vatten(med glykol) gör underverk för överklockning

Torris i vatten tanken? Dyrt tyvärr om du inte känner nån på aga. Finns water chillers också som håller vattnet nere på 0-1C men även dom kostar ju endel.

Vilka komponenter ska du kyla? Och hur belastar du dom, dvs. är det full load hela tiden eller mer normal användning. Bra att veta så man får en uppfattning om hur mkt kylkapacitet som behövs.

Permalänk
Entusiast

Nu ska vi se om jag har förstått det hela rätt. Du vill med hjälp av 250 W pump och 20 W fläkt kyla ett rum med 20 liter kallvatten som ska cirkulera?

Till att börja med har du inte koll på fysiken. Ingenstans i din slinga kommer vattnet någonsin kylas. Allt du kör kommer värma vattnet. Pumpen kommer värma vattnet en del och fläkten som blåser varmluft på kopparspiralen kommer i allra högsta grad värma vattnet. Det är ju hela poängen med din konstruktion, att flytta värme från luften till vattnet.

Steg ett är att byta pump. Du behöver verkligen inte ett maxflöde på 8 kubikmeter i timmen. Det är lagom för att få cirkulation till en mindre pool. Den skulle cirkulera ditt system på 10 sekunder. Det är helt galet överdimensionerat. Dessutom skulle effekten från fläkt och pump gemensamt tillföra så mycket värme att de ensamma skulle värma upp vattnet på lite över en timme. Lägg sen till värmeöverföringen från resten av rummet till din tank så kommer du få springa som en galning för att hålla systemet igång. Ska du pumpa vatten måste du byta till en mycket mindre pump.

Har du testat att bara köra fläkten utan massa dyra modifikationer? Kombinationen luftflöde och lite svett på huden gör underverk för den upplevda temperaturen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Vanlig "luftkylning" för rummet går inte, det har vi konstaterat.

För att göra det ännu tydligare; detta är inte till datorkomponenter, utan till att sänka rumstemperaturen till en mer behaglig nivå.

ACsystemet drar på tok för mycket per dygn för att det skall vara värt det, samt så alstrar den värmen bakåt (och den är inte nådig) - visserligen kan man avleda den ut, men ni förstår vad jag menar.

Alla rum i huset är i princip lika varma, så radiator i ett annat rum kommer ej göra stor skillnad.

Vattenpumpen var bara ett exempel på någonting jag hittade som var billigt.

Just nu lutar det mer mot att skapa en vindtunnel här inne istället, men det kommer ju inte direkt sänka temperaturen är jag rädd.

Om det hade funnits lågenergi AC-system så hade det varit någonting, men annars så börjar jag få slut på idéer):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Just nu lutar det mer mot att skapa en vindtunnel här inne istället, men det kommer ju inte direkt sänka temperaturen är jag rädd.

Om det hade funnits lågenergi AC-system så hade det varit någonting, men annars så börjar jag få slut på idéer):

Rejäl ventilation hjälper alltid, oavsett är det alltid kallare utomhus samt att strömmande luft upplevs som kallare om man sitter i den. Lågenergi beror på vad du menar, ja det finns snålare, men dem kyler i gengälld sämre. Fysikens lagar är tyvärr ivägen här, för att kyla luften me 1000J/s så krävs det en kompressor på ungefär 3000W, och därmed 4000W behöver dumpas till omgivningen på annan plats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vanlig "luftkylning" för rummet går inte, det har vi konstaterat.

För att göra det ännu tydligare; detta är inte till datorkomponenter, utan till att sänka rumstemperaturen till en mer behaglig nivå.

ACsystemet drar på tok för mycket per dygn för att det skall vara värt det, samt så alstrar den värmen bakåt (och den är inte nådig) - visserligen kan man avleda den ut, men ni förstår vad jag menar.

Alla rum i huset är i princip lika varma, så radiator i ett annat rum kommer ej göra stor skillnad.

Vattenpumpen var bara ett exempel på någonting jag hittade som var billigt.

Just nu lutar det mer mot att skapa en vindtunnel här inne istället, men det kommer ju inte direkt sänka temperaturen är jag rädd.

Om det hade funnits lågenergi AC-system så hade det varit någonting, men annars så börjar jag få slut på idéer):

Billigare att du låter ACn gå och kyla ner huset till temperaturen du vill ha det med Extremt hög effektivitet (jämfört med din hobbylösning)
När huset har den temperatur du vill ha, då stänger du fönster, drar för fönster och låter huset göra det är till för, behålla samma temperatur.

jag LOVAR att det kommer kosta mindre i slutändan än att låta frysen kyla ner vatten till is, eller att låta kranen gå på konstant. Dra ut "utluften" från ACn utomhus, som det är tänkt! brukar följa med en slang (ventilation) som är till för just det!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara så avancerat.. Se till att dra ner persienner, gardiner och håll alla fönster och dörrar stängda på dan. På kvällen när du ser att utetempen sjunker under innetempen vädrar du för fulla muggar. Funkar mycket bra om man har lite disciplin...

Du kan ju alltid använda maniken du gjorde till att kyla datorn. Ställ då fläkten ute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse468:

Det behöver inte vara så avancerat.. Se till att dra ner persienner, gardiner och håll alla fönster och dörrar stängda på dan. På kvällen när du ser att utetempen sjunker under innetempen vädrar du för fulla muggar. Funkar mycket bra om man har lite disciplin...

Du kan ju alltid använda maniken du gjorde till att kyla datorn. Ställ då fläkten ute.

Dåligt isolerat hus så det blir varmt när solen ligger på, oberoende av om man låter solen in genom fönster, och vice versa på vintern.

Tror helt enkelt att jag kör på vindtunnel då rummet är så litet och avlångt ändå. En fläkt in, en ut dvs.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Det behöver inte vara så avancerat.. Se till att dra ner persienner, gardiner och håll alla fönster och dörrar stängda på dan. På kvällen när du ser att utetempen sjunker under innetempen vädrar du för fulla muggar. Funkar mycket bra om man har lite disciplin...

Du kan ju alltid använda maniken du gjorde till att kyla datorn. Ställ då fläkten ute.

Inte varit hemma på ett par dagar så kom hem till lägenheten igår med stängda fönster med persienner och gardiner för alla fönster. 31 grader inne klockan 13 på eftermiddagen, underbart att veta att tempen bara skulle stiga under eftermiddagen

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Vanlig "luftkylning" för rummet går inte, det har vi konstaterat.

För att göra det ännu tydligare; detta är inte till datorkomponenter, utan till att sänka rumstemperaturen till en mer behaglig nivå.

ACsystemet drar på tok för mycket per dygn för att det skall vara värt det, samt så alstrar den värmen bakåt (och den är inte nådig) - visserligen kan man avleda den ut, men ni förstår vad jag menar.

Alla rum i huset är i princip lika varma, så radiator i ett annat rum kommer ej göra stor skillnad.

Vattenpumpen var bara ett exempel på någonting jag hittade som var billigt.

Just nu lutar det mer mot att skapa en vindtunnel här inne istället, men det kommer ju inte direkt sänka temperaturen är jag rädd.

Om det hade funnits lågenergi AC-system så hade det varit någonting, men annars så börjar jag få slut på idéer):

Du får vända på dygnet helt enkelt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse468:

Det behöver inte vara så avancerat.. Se till att dra ner persienner, gardiner och håll alla fönster och dörrar stängda på dan. På kvällen när du ser att utetempen sjunker under innetempen vädrar du för fulla muggar. Funkar mycket bra om man har lite disciplin...

Du kan ju alltid använda maniken du gjorde till att kyla datorn. Ställ då fläkten ute.

Ja, för alla hus/lägenheter är identiska!

Min lägenhet blir väldigt varm då 6 stora fönster som läcker värme, kyla. Jag är glad att jag har min dator i köket med öppet fönster 24/7.

Längtar efter vintern nu.

Skrivet av thereal_twisted:

Du får vända på dygnet helt enkelt

Det blir inte magiskt kallt på natten dessa dagar.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Ja, för alla hus/lägenheter är identiska!

Min lägenhet blir väldigt varm då 6 stora fönster som läcker värme, kyla. Jag är glad att jag har min dator i köket med öppet fönster 24/7.

Längtar efter vintern nu.

Det blir inte magiskt kallt på natten dessa dagar.

Japp, hade 17C vatten temp här om natten när jag benchade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Du får vända på dygnet helt enkelt

Mjo, har testat det. Problemet är att det inte blir "svalt" förrän vid 3am och sedan är det varmt igen vid 7am. Börjar bli lite ticksy på detta, haha.
Nejmen, får köra på vindtunneln och kanske dutta med ACsystemet någon gång ibland.

Bongkylare KANSKE jag får för mig att göra igen, men jag är lite sketchy till det.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/galleri/12549-gettoac-ett-fortvivl...

Detta verkar ju fungera bra i mindre format, så man kanske skall gå på en 1080+rad och vattenbalja? hm.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vanlig "luftkylning" för rummet går inte, det har vi konstaterat.

För att göra det ännu tydligare; detta är inte till datorkomponenter, utan till att sänka rumstemperaturen till en mer behaglig nivå.

ACsystemet drar på tok för mycket per dygn för att det skall vara värt det, samt så alstrar den värmen bakåt (och den är inte nådig) - visserligen kan man avleda den ut, men ni förstår vad jag menar.

Alla rum i huset är i princip lika varma, så radiator i ett annat rum kommer ej göra stor skillnad.

Vattenpumpen var bara ett exempel på någonting jag hittade som var billigt.

Just nu lutar det mer mot att skapa en vindtunnel här inne istället, men det kommer ju inte direkt sänka temperaturen är jag rädd.

Om det hade funnits lågenergi AC-system så hade det varit någonting, men annars så börjar jag få slut på idéer):

En radiator på utsidan av huset i skuggan och en på
Insidan i något rum?

Annars funkar golv fläcktar väldigt bra att kyla en.
Jag flyttar runt på min till det rum jag befinner mig i
Och låter den blåsa på mig när det är
För varmt.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

http://www.sweclockers.com/galleri/12549-gettoac-ett-fortvivl...

Detta verkar ju fungera bra i mindre format, så man kanske skall gå på en 1080+rad och vattenbalja? hm.

Om du kör en sån kylväska som går på 12V, finns ju ganska stora. Och fyll den med vatten så kyls vattnet aktivt.

Och en rad på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Demonoidz:

http://www.sweclockers.com/galleri/12549-gettoac-ett-fortvivl...

Detta verkar ju fungera bra i mindre format, så man kanske skall gå på en 1080+rad och vattenbalja? hm.

Det där kan inte kyla ett rum. Det kan blåsa kall luft i ansiktet på dig en stund men det är allt.

Som sagt, köp en fläkt som blåser på dig. Det gör väldigt mycket eftersom det då dunstar massa svett från huden vilket få det att kännas väldigt mycket kallare än vad det faktiskt är.

Sen gäller det att försöka hålla temperaturen så låg som möjligt i hela huset/lägenheten och det gör man genom att stänga solen ute. Tittar man på alla varma länder i hela världen så kör alla på samma sätt. Alla har fönsterluckor eller liknande utanför fönstren som alltid är stängda över dagen. Det gör att du slipper den värsta strålningsvärmen från solen som gör att det kan bli långt mycket varmare inne än ute. Sen har de ofta öppna fönster bakom för att få lite cirkulation. Så dra ner alla persienner när solen ligger på och öppna fönster lite så du får viss cirkulation, annars är risken stor att det blir varmt ändå. Har du tid kan du hålla koll på temperaturen och öppna och stänga beroende på vilken sida det är varmast men tror du kommer lägga mycket tid på något som inte ger så mycket. Solen ligger på och gassar på hela huset vilket värmer rätt bra och du vill vädra ut det. Sen gör som sagt en fläkt underverk. Testa att bara köra en fläkt innan du ger dig på massa byggen.

Sen hoppas jag att du aldrig får för dig att köra din AC utan att köra utblåset utomhus.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

http://www.sweclockers.com/galleri/12549-gettoac-ett-fortvivl...

Detta verkar ju fungera bra i mindre format, så man kanske skall gå på en 1080+rad och vattenbalja? hm.

Grejen med is är att det är "lite" opraktiskt då frysen avger mer värme till lägenheten för att bilda isen än du får av att kyla med den. Vist kommer det göra viss skillnad med en stor vattenbalja med kallvatten men du kommer få byta det väldigt ofta för det kommer bli samma temp som rummet snabbt.

Som ren gissning så tror jag en 1080 rad + fläktar med en 20 liters vattenbalja skulle få vattnet till i princip rums temp inom en kvart så blir som sagt en massa springande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Vanlig "luftkylning" för rummet går inte, det har vi konstaterat.

För att göra det ännu tydligare; detta är inte till datorkomponenter, utan till att sänka rumstemperaturen till en mer behaglig nivå.

ACsystemet drar på tok för mycket per dygn för att det skall vara värt det, samt så alstrar den värmen bakåt (och den är inte nådig) - visserligen kan man avleda den ut, men ni förstår vad jag menar.

Alla rum i huset är i princip lika varma, så radiator i ett annat rum kommer ej göra stor skillnad.

Vattenpumpen var bara ett exempel på någonting jag hittade som var billigt.

Just nu lutar det mer mot att skapa en vindtunnel här inne istället, men det kommer ju inte direkt sänka temperaturen är jag rädd.

Om det hade funnits lågenergi AC-system så hade det varit någonting, men annars så börjar jag få slut på idéer):

Du MÅSTE leda ut värmen från AC:n ut med slangen genom en ventil eller genom ett fönster där du har satt något runt karmen så värmen inte strömmar in fritt igen, annars fungerar den lika uselt som att frysa isblock eller ha vattenbaljor - du skapar mer värme än du tar bort.

Sen om det är en portabel modell så brukar de inte dra så sjukt mycket, min portabla AC jag hade kylde ca 2000W och hade en effekt på 700W (cop 3) vilket ger en tjuga per dygn om den går konstant, det anser jag inte vara så mycket för att kunna sova och leva i sitt eget hem ?

Har själv laborerat med att låta elementen cirkulera kallt vatten från pannan under dagtid och låta det kylas ner under natten av källarkylan, det rör sig om ca 250 liter vatten i bara pannan, kyleffekten är helt obefintlig och märks inte alls.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.