DDR4-minnen hos svenska datorbutiker

Permalänk
Melding Plague

DDR4-minnen hos svenska datorbutiker

Inför lanseringen av Intel Haswell-E och tillhörande plattformar anländer de första minnesmodulerna enligt den nya standarden DDR4 till svenska återförsäljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir spännande å se vad det leder till i prestandaväg. Som vanligt blir det väl inga speciella prestandavinster i spel. Men en rejäl jämförelse i flera applikationer blir ändå intressant mot DDR3 och DDR2 möjligen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hoppas de prispressas snabbt...

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

CL 15.. Får väl hoppas på att det landar mer kring 10- sen så att det faktiskt känns som en uppgradering till en stationär dator där man inte behöver bry sig så mycket om strömbesparingen DDR4 medför etc.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tRevz:

CL 15.. Får väl hoppas på att det landar mer kring 10- sen så att det faktiskt känns som en uppgradering till en stationär dator där man inte behöver bry sig så mycket om strömbesparingen DDR4 medför etc.

?? update mig gärna. varför vill du ha lägre cas : ? trodde det var hägre man ville ha för snabbare minnen!

Permalänk
Medlem

Precis som de som dök upp på norska komplett är detta ECC minnen. Vanliga DDR4 stickor kommer vara billigare. Hur mycket billigare återstår att se.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

?? update mig gärna. varför vill du ha lägre cas : ? trodde det var hägre man ville ha för snabbare minnen!

Nä, du vill ha högre minnesfrekvens. Men CL-timings brukar öka då också, och det är ju responstid, som man egentligen vill ska ligga lågt.

Någon får gärna posta matematiken för hur man ska räkna ut om en frekvenshöjning väger ut de högre timings som ofta medföljer. Minns att jag sett en formel.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nä, du vill ha högre minnesfrekvens. Men CL-timings brukar öka då också, och det är ju responstid, som man egentligen vill ska ligga lågt.

Någon får gärna posta matematiken för hur man ska räkna ut om en frekvenshöjning väger ut de högre timings som ofta medföljer. Minns att jag sett en formel.

tack.. jag kollade detta under tiden och såg det fanns en artikel här på swec.. stämmer helt rätt.. ( jag som är fel underättad. och betalade .. hehe skoja )

Permalänk
Medlem

Priserna var ju inte så mycket högre, ett 4*4GB DDR3 ECC 1600Mhz kit ligger c:a 2000 kr hos Dustin, så 500kr mer för DDR4 är ju bara 25% mera.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

var inte så farligt som jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem

Som skrivs här ovan så är det här ju ECC-minnen och de är faktiskt inte så mycket dyrare än dagens DDR3 ECC. Priserna för icke ECC kommer därför att redan från början ligga lägre och när det blir mer "mainstream" så ser vi snart samma priser på DDR4 som för dagens DDR3. Det skulle heller inte förvåna mig om tillverkarna har en högre yield vid tillverkningen av DDR4 och att priserna (per GB) för DDR4 därmed kan bli ännu lägre än för DDR3 så smånigom, när det slagit igenom over hela brädet.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av Kare:

Hoppas de prispressas snabbt...

Hoppas inte för mycket, blir det för pressat brinner väl någon fabrik, översvämning eller rån. ...så går priset raskt upp igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Priserna var ju inte så mycket högre, ett 4*4GB DDR3 ECC 1600Mhz kit ligger c:a 2000 kr hos Dustin, så 500kr mer för DDR4 är ju bara 25% mera.

Nja du får 16GB för 1300:-~ (82:-/GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1775340 )
1300-1900~ = 40%~ ökning?

Beror lite på vad man är ute efter.
Köpte Samsung stickor för 110:-~/GB för någon vecka sen. Jämfört med det är de ju nästan samma pris.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Nu fattas det bara översvämning i valfri fabrik i Taiwan för att hålla priserna uppe.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Bra pris

Det ser ju inte farligt ut prismässigt.
Sen Minne till oss kommer säkert ligga lägre.

Men bara 2133MHz suck vad dåligt.
Det har jag kört med i 3 år nu.

Permalänk
Medlem

De vet att folk inte är beredda att slänga ut mängder med pengar på ny teknik, som kanske egentligen inte låter folk göra någonting nytt.

När jag köpte min nuvarande dator (quad 9450), så var det en mindre revolution vad gäller multitasking och generell prestanda och det märkes överallt. Jag har sedan dess endast bytt till SSD och jag kan säga att för det som den stora massan håller på med. Dvs FB, surfa, ladda ner och lyssna på musik, se film mm. Så funkar mitt system precis lika bra som ett sprillans nytt system.

Hmm. Insåg precis hur gammal jag har blivit. :> Men jag tror det är så det ligger till. De flesta har noll och inget behov av det senaste och dyraste. Även för de flesta gamers så behövs inte något värstingsystem. Om de tog dubbelt eller tredubbelt för ddr4 så skulle det kunna floppa som rambus gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Priserna var ju inte så mycket högre, ett 4*4GB DDR3 ECC 1600Mhz kit ligger c:a 2000 kr hos Dustin, så 500kr mer för DDR4 är ju bara 25% mera.

Skrivet av BergEr:

Nja du får 16GB för 1300:-~ (82:-/GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1775340 )
1300-1900~ = 40%~ ökning?

Beror lite på vad man är ute efter.
Köpte Samsung stickor för 110:-~/GB för någon vecka sen. Jämfört med det är de ju nästan samma pris.

Men ni måste väl ändå räkna rätt prissättning på MHz. Sen ska man inte glömma att märket på stickorna spelar stor roll med.

4x4GB DDR3 1600 MHz vs 4x4 GB DDR4 2133 MHz blir bara fel.

Så det blir lite fel ekvation på det hela, tycker jag.

Nån annan får gärna räkna/jämföra jag orkar inte.

Och glöm inte alla fördelar DDR4 kommer med. Lägre spänningar, högre lagringstäthet, kunna höja o sänka latenstiderna.

Och sist men inte minst, byte av moderkort om man nu vill kunna använda den nya minnesstandarden.

Det kostar att ligga på topp

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Behövs det så mycket mer prestanda med RAM minnen? Jag är inte så insatt dock, men är inte RAM minnen det snabbaste som finns i datorn typ när det kommer till minnen? O_o

Tror polarn nämnde att han använde något program som använde RAM-minnerna som en slags tillfällig hårddisk och sedan körde igång fraps för att ha lite kul XD

Permalänk
Medlem

Funderar själv och vilja skaffa mig Haswell-E, Broadwell-E eller Skylake-E?? What ever!?

Sådana CPU's kanske skulle snabba upp för mig som redigerar filmer och nu med DDR4, som jag hoppas ger prestanda lyft, kan vara en stor anledning och köpa sig värsting CPU'er.

Haswell-E och GTX 800 serien, årets intressantaste lanseringar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Behövs det så mycket mer prestanda med RAM minnen? Jag är inte så insatt dock, men är inte RAM minnen det snabbaste som finns i datorn typ när det kommer till minnen? O_o

Mja, RAM kommer väl först på femte plats i minneshierarkin på moderna processorer (register > L1 > L2 > L3 > RAM) och är otroligt slött att arbeta med jämfört med de som finns högre upp i hierarkin.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nä, du vill ha högre minnesfrekvens. Men CL-timings brukar öka då också, och det är ju responstid, som man egentligen vill ska ligga lågt.

Någon får gärna posta matematiken för hur man ska räkna ut om en frekvenshöjning väger ut de högre timings som ofta medföljer. Minns att jag sett en formel.

Edit:
Det är inget avancerat timings mäts i Clocks så CL 10 på 400mhz innebär CL 5 på 200 mhz om du räknar tid.

On topic: Skönt att de börjar närma sig så man får bita i lita nya grejer i september.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

En fråga gällande ram minnen. Är det bättre att ha ett minne på tex 16gb eller flera små som totalt är 16gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Behövs det så mycket mer prestanda med RAM minnen? Jag är inte så insatt dock, men är inte RAM minnen det snabbaste som finns i datorn typ när det kommer till minnen? O_o

Tror polarn nämnde att han använde något program som använde RAM-minnerna som en slags tillfällig hårddisk och sedan körde igång fraps för att ha lite kul XD

Någon som är bättre insatt i dagens tekniker får gärna komplettera/korrigera, men det snabbaste minnet i datorn är cpu:ns cache, som är ohemult mycket rappare än valfritt ddr-minne. Det är även ohemult mycket dyrare, och jag misstänker att den relativt sett låga busshastigheten och annat (längden på ledarna?) gör det meningslöst att använda cacheminne i vanliga "externa" minnesmoduler.

Valfri ddr-teknik är fortfarande väldigt mycket rappare än en hårddisk, jepp.

Ram-prestandan spelar generellt sett ingen större roll i vardagsbruk, men i vissa specialfall gör det förstås skillnad.

För min del är prestandan inte så värst intressant - det enda jag egentligen ser fram emot med ddr4 är högre minneskapacitet. Just därför är just denna nyhet ett "meh" för min del, 16 GB per modul är ju inget nytt (jag syftar på ddr3 RDIMM, inte UDIMM). 32, 64 eller högre är det intressanta för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

dagen då 8x2 går för under tusenlappen så blir det ny dator

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

En fråga gällande ram minnen. Är det bättre att ha ett minne på tex 16gb eller flera små som totalt är 16gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar väl sägas att ju färre moduler desto bättre, när det gäller överklockning. Men det kanske inte gäller nuförtiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men ni måste väl ändå räkna rätt prissättning på MHz. Sen ska man inte glömma att märket på stickorna spelar stor roll med.

4x4GB DDR3 1600 MHz vs 4x4 GB DDR4 2133 MHz blir bara fel.

Så det blir lite fel ekvation på det hela, tycker jag.

Nån annan får gärna räkna/jämföra jag orkar inte.

Och glöm inte alla fördelar DDR4 kommer med. Lägre spänningar, högre lagringstäthet, kunna höja o sänka latenstiderna.

Och sist men inte minst, byte av moderkort om man nu vill kunna använda den nya minnesstandarden.

Det kostar att ligga på topp

Är ju inte helt rätt att jämföra 2133Mhz vs 2133Mhz.
ddr4 börjar väl på 2133Mhz medans det är en jävla överklockning för ddr3.
Ta nå 4+ Ghz ddr4 och jämför vet ja

Skrivet av backfeed:

Det brukar väl sägas att ju färre moduler desto bättre, när det gäller överklockning. Men det kanske inte gäller nuförtiden.

För ddr4 vill du använda alla platser på moderkortet.
"to get full performance, you will need a DIMM in every slot on the board."

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det ens en prestandaförbättring att ha så pass snabba minnen? (Om du utesluter alla syntetiska benchmarks)

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är ju inte helt rätt att jämföra 2133Mhz vs 2133Mhz.
ddr4 börjar väl på 2133Mhz medans det är en jävla överklockning för ddr3.
Ta nå 4+ Ghz ddr4 och jämför vet ja :)[/URL]

Och än en gång, det är verkligen inte rätt att räkna så som du skrev innan heller.

Prisskillnaden vart det vi snackade om eller!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Som flera sagt innan inte så dyrt jämfört emot ddr3, jag vill minnas att ddr3 när den kom var mycket mer dyrare än så...
Problemet är dock att det är cpukraften och ram-minnesmängden som är de stora flaskhalsarna för många seriösa användare idag, medans utvecklingen rusar fram på andra områden som grafikkort som mest bara utnyttjas vid spel.

Permalänk
Medlem

Lär ju bli en rejäl boost i cachen hos diverse server applikationer!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~