Permalänk
Medlem

Unpark CPU cores?

Hej,

Innan formatering av datorn använde jag ett program för att låsa upp alla mina cpu cores i windows. Coreparking manager och/eller det äldre programmet av samma developer: unpark-cpu-app .
Detta funkade fint och inga av mina 12 cores (6 cores + 6 HT) dök upp som "parked" i aktivitetshanteraren.

Nu har jag formaterat om och försöker få igång det igen. Testat båda programmen på flera olika sätt inkl felsäkert läge.. Även om den ändrar några cores från parked till unpark så har jag fortfarande massa parked cores i aktivitetshanteraren..

Varför funkar det inte? Mailat developern men inget svar på flera dagar..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Testat ParkControl?

http://bitsum.com/about_cpu_core_parking.php

Det är den enda jag kände till, och den funkar för mig (i7 4770K).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Testat ParkControl?

http://bitsum.com/about_cpu_core_parking.php

Det är den enda jag kände till, och den funkar för mig (i7 4770K).

aldrig testat. ska testa nu direkt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tack! funka utmärkt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://forum.cakewalk.com/Windows-7-amp-Core-Parking-a-better...
Själv har jag alltid använt denna metod. Om det nu så att andra också vill göra det och hittar denna tråd så har dom lite fler val.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Testat ParkControl?

http://bitsum.com/about_cpu_core_parking.php

Det är den enda jag kände till, och den funkar för mig (i7 4770K).

Vad gör programmet och varför vill man använda det?
Innebär det att mer prestanda "låses upp"?
Jag ifrågasätter INTE, utan frågar bara då jag är nyfiken.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vad gör programmet och varför vill man använda det?
Innebär det att mer prestanda "låses upp"?
Jag ifrågasätter INTE, utan frågar bara då jag är nyfiken.

Allt du vill veta står ju i länken.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

http://forum.cakewalk.com/Windows-7-amp-Core-Parking-a-better...
Själv har jag alltid använt denna metod. Om det nu så att andra också vill göra det och hittar denna tråd så har dom lite fler val.

Det där tipset är riktigt bra, jag har gjort en GPO så att alla maskiner får inställningen automagiskt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Nåväl eftersom att jag mest fick huvudvärk av den där sidan så laddade jag ner liret.
Alltså både Process Lasso och Park Control.
Det ser ju rätt bra ut, är det det?
Ni får ursäkta men jag är total nybörjare vad gäller sådana här program.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nåväl eftersom att jag mest fick huvudvärk av den där sidan så laddade jag ner liret.
Alltså både Process Lasso och Park Control.
Det ser ju rätt bra ut, är det det?
Ni får ursäkta men jag är total nybörjare vad gäller sådana här program.

aldrig bra att få huvudvärk när man läser om nya saker men det är också så du går från nybörjare till mer avancerad. Googla park pcu cores och tryck runt lite tills du hittar en site som beskriver vad det innebär och varför man skulle vilja göra det. Sen om du bestämmer dig för att testa så kan du återvända till denna tråden och testa nån av metoderna som nämns här. Jag rekommenderar då metoden jag svarade och tackade, den funka för mig varjefall.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

aldrig bra att få huvudvärk när man läser om nya saker men det är också så du går från nybörjare till mer avancerad. Googla park pcu cores och tryck runt lite tills du hittar en site som beskriver vad det innebär och varför man skulle vilja göra det. Sen om du bestämmer dig för att testa så kan du återvända till denna tråden och testa nån av metoderna som nämns här. Jag rekommenderar då metoden jag svarade och tackade, den funka för mig varjefall.

Nej precis, jag får huvudvärk om jag läser för mycket engelska som jag har svårt att förstå. Efter det låser sig typ hjärnan och vill inte ta in mer.
Skall försöka hitta mer information, (får väl bli G-T) så jag förstår lite lättare.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej precis, jag får huvudvärk om jag läser för mycket engelska som jag har svårt att förstå. Efter det låser sig typ hjärnan och vill inte ta in mer.
Skall försöka hitta mer information, (får väl bli G-T) så jag förstår lite lättare.

Man kan (mycket kortfattat) säga att moderna processorer har en del knep som innebär att de kan dra ner på strömanvändningen när de inte belastas hårt. Detta innebär att värmeutvecklingen begränsas och kärnorna "parkeras" - därav namnet Core Parking. Men dessa inställningar är väldigt aggressivt inställda i Windows vilket innebär att kärnorna kan komma att parkeras även under hög belastning, och det är ju tvärtom mot vad man egentligen vill åstadkomma.

På en av länkarna ovan i tråden visar man ett exempel i WinRAR, där man kan se en klar förbättring i prestanda om man stänger av kärnparkering, trots att alla kärnor är belastade.

Metoderna som beskrivs är till för att komma runt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Man kan (mycket kortfattat) säga att moderna processorer har en del knep som innebär att de kan dra ner på strömanvändningen när de inte belastas hårt. Detta innebär att värmeutvecklingen begränsas och kärnorna "parkeras" - därav namnet Core Parking. Men dessa inställningar är väldigt aggressivt inställda i Windows vilket innebär att kärnorna kan komma att parkeras även under hög belastning, och det är ju tvärtom mot vad man egentligen vill åstadkomma.

På en av länkarna ovan i tråden visar man ett exempel i WinRAR, där man kan se en klar förbättring i prestanda om man stänger av kärnparkering, trots att alla kärnor är belastade.

Metoderna som beskrivs är till för att komma runt detta.

Tack för det svaret, det lät mig komma igång. Normalt sett är jag en mycket avancerad användare, som alltid hjälper vänner bekanta osv.
Bygger datorer optimerar och liknande. Men det här ämnet var helt nytt för mig, och just det där med parkering och strömsparfunktioner kvittar mig totalt, då mitt Corsair AX 1200 nog kan förse 4770K och nog flera stycken likadana riggar som den jag har.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Tack för det svaret, det lät mig komma igång. Normalt sett är jag en mycket avancerad användare, som alltid hjälper vänner bekanta osv.
Bygger datorer optimerar och liknande. Men det här ämnet var helt nytt för mig, och just det där med parkering och strömsparfunktioner kvittar mig totalt, då mitt Corsair AX 1200 nog kan förse 4770K och nog flera stycken likadana riggar som den jag har.

Fast strömsparningsfunktionerna handlar inte om att låta ditt nätaggregat få jobba mindre (hur skulle det se ut om du hade ett nätaggregat som inte klarade att driva systemet när det inte var parkerat) utan om att spara ström (viktigt på laptops men även på stationära för många) och hålla nere temperatur och indirekt slitage på komponenterna.

Permalänk
Datavetare

Det Microsoft kallar "parked core" är något som rent tekniskt kallas C6.

C-states är tillstånd som CPU-kärnan kan befinna sig i beroende på om den jobbar (C0) eller om den "står still" C1 och högre. Ju högre nummer på C-state desto större del av CPU-delen är avstängd, som redan påpekats har man lagt till allt djupare C-states för att bygga ännu mer strömsnåla enheter.

Vid C6 så sparas hela det s.k. "architectural state" (CPU-register och liknande) ner i ett internt SRAM. SRAM kan behålla innehållet även utan att det konstant uppdateras (vilket vanligt DRAM måste göras), detta betyder att man helt kan ta bort all ström från hela CPU-kärnan utan SRAM.

Fördelen är väldigt låg strömförbrukning.

Nackdelen är att ju högre C-state desto längre tid tar det att komma tillbaka till C0 som är det enda läget där CPU-kärnan faktiskt kan utföra något externt observerbart arbete (d.v.s köra kod).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är det värt att unparka CPU när man ligger på ~35% usage?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060