Permalänk

Ny mobil för hösten

Hej! Söker efter en ny mobil för att ersätta min iPhone 5.
De funktioner jag behöver: Snapchat, Instagram, Twitter och Spotify. Kräver även att telefonen har liknande flyt som iPhones. Alla androider jag har känt på har någon typ av lag. Notera dock att det inte är många jag har kännt på.

Jag föredrar mobiler med mindre skärmar, men det kanske kommer till att ändras
Preferenser är iallafall vattentålig, skön form och simpel design både mjukvaru mässigt såsom hårdvaru (dvs inte massa skit som man i slutändan aldrig använder).

Anledningen till bytet är för den dåliga teckningen som iPhone har samt batteriet.

Windows 8.1 samt Android L låter intressanta. Det spelar inte så jättestor roll om telefonen finns i dagsläget eller inom de kommande månaderna.

Tack för era synpunkter!
Albin

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z2 är vattentålig och SGS5 tål vattenstänk. Personligen tycker jag inte Z2 har värst skön passform så SGS5 är nog lite trevligare där. Angående Windowstelefoner så har jag för mig Lumia 930 är vattentålig.

Batterimässigt hade jag velat rekommendera G3an. Standbytiden på den telefonen är helt sjuk, min klarade sig i 4½ dagar med sparsamt användande. Min gamla SGS4 fixade max 1½ dag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Du kan ju spana in iphone 6 om ca en månad med. Ryktena pekar på bättre batteritid.
Säljs nog inte förrän ytterliggare ett par månader senare dock.

Dålig täckning låter mest som det är något fel på din telefon och batteriet är i regel inte bättre på android-telefonerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du kan ju spana in iphone 6 om ca en månad med. Ryktena pekar på bättre batteritid.
Säljs nog inte förrän ytterliggare ett par månader senare dock.

Dålig täckning låter mest som det är något fel på din telefon och batteriet är i regel inte bättre på android-telefonerna.

Jo, täckningen är dålig på iPhones (jämfört med andra), det gäller telefonnätet liksom wifi. Batteriet är bra när jag bara gör småsaker, men när jag håller på med surf och annat så blir den sjukt varm (ibland så att man knappt kan hålla i den).

Jag tycker att prislappen på iPhone är helt rätt satt, men för mina preferenser så är det inte värt det.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Sony Xperia Z2 är vattentålig och SGS5 tål vattenstänk. Personligen tycker jag inte Z2 har värst skön passform så SGS5 är nog lite trevligare där. Angående Windowstelefoner så har jag för mig Lumia 930 är vattentålig.

Batterimässigt hade jag velat rekommendera G3an. Standbytiden på den telefonen är helt sjuk, min klarade sig i 4½ dagar med sparsamt användande. Min gamla SGS4 fixade max 1½ dag.

Jag hörde rykten om Z3, men att det i stort sett skulle vara en liknande telefon? Alltså jag är j*vligt sugen på Lumian, men den har ju inte samma möjligheter för appar och liknande som androids.

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z1 Compact. Den är i samma storlek som en iPhone, vattentät och har inget lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Jo, täckningen är dålig på iPhones (jämfört med andra), det gäller telefonnätet liksom wifi. Batteriet är bra när jag bara gör småsaker, men när jag håller på med surf och annat så blir den sjukt varm (ibland så att man knappt kan hålla i den).

Jag tycker att prislappen på iPhone är helt rätt satt, men för mina preferenser så är det inte värt det.

Jag märker då ingen skillnad på min 4S, 5S och Samsung S3 (och om vi ska ta äldre telefoner, Desire Z) i täckning.
Ingen av dem blir varma, om man inte sitter och spelar och laddar samtidigt.
Nu har jag visserligen inte haft någon 5'a, men tycker ändå det låter som ett fel på din.

Skrivet av NoWin:

Sony Xperia Z1 Compact. Den är i samma storlek som en iPhone, vattentät och har inget lagg.

Farsan köpte en sån nyligen, jag är rätt impad, men att säga att den inte har lagg är inte sant.
Och den är större än en iphone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Z2 compact väntas väl dyka upp i höst

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Ingen annan än iPhone, köper du en telefon för 5-6000 kr i android så kostar den 2000kr efter ett par månader. andrahandsvärdet suger också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Ingen annan än iPhone, köper du en telefon för 5-6000 kr i android så kostar den 2000kr efter ett par månader. andrahandsvärdet suger också.

Kan vi ta det där igen på ren svenska?

Galaxy S5 5600:- och den har väl funnits i 3-4 månader nu? så den har väl sjunkit runt 500-1000kr sedan släpp?

Edit: Sen vet jag inte mer er andra men jag köper då inte en telefonen efter andrahandsvärdet, Det är ju inte direkt en bil t.ex

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Antingen får du vänta till z3:an släpps. Det sägs att den kommer att presenteras IFA konferensen nu i september. Jag vet inga specs på den ännu eftersom de inte presenterat den än. Eller får du vänta på iPhone 6 som också av högsta sannolikhet kommer att presenteras i september. Om du vill ha android L direkt när det släpps så kan du köpa en nexus 5. Men batteritiden är inget att skryta om på en nexus (Jag har en nexus 5 och är mer än nöjd) dock sägs det att batteritiden kommer att bli 36% bätre i android L. Fördelen med nexus serien är att du slipper tillverkanas luncher och förinstallerade skitappar vilket ger en något snabbare pch mindre laggig telefon. Annars så får du ta en titt på htc one m8 eller samsung galaxy s5. Vet inte hurdan batteritiden är i dom. LG G3 kan du ju också ta en titt på. Det är också en hel del vad man personligen gillar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Kan vi ta det där igen på ren svenska?

Galaxy S5 5600:- och den har väl funnits i 3-4 månader nu? så den har väl sjunkit runt 500-1000kr sedan släpp?

Edit: Sen vet jag inte mer er andra men jag köper då inte en telefonen efter andrahandsvärdet, Det är ju inte direkt en bil t.ex

Hur kan du då mot argumentera om du inte förstod vad jag menade? clown...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Ingen annan än iPhone, köper du en telefon för 5-6000 kr i android så kostar den 2000kr efter ett par månader. andrahandsvärdet suger också.

Nej det stämmer inte. Min gamla SGS4a köpte jag för 5400 för ett år sedan och kostar idag ny 3000kr så en värdeminskning på ca 50% på 12 månader och sist jag kollade så är "ett par månader" ca 3-4 månader och inte 12.

Kikade på Ifån 5s 32gb för skojs skull och du har rätt, priset har inte rört på sig speciellt mycket sen Okt 2013, från 8000kr ner till 6500kr. Dyr telefon förblir dyr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nej det stämmer inte. Min gamla SGS4a köpte jag för 5400 för ett år sedan och kostar idag ny 3000kr så en värdeminskning på ca 50% på 12 månader och sist jag kollade så är "ett par månader" ca 3-4 månader och inte 12.

Kikade på Ifån 5s 32gb för skojs skull och du har rätt, priset har inte rört på sig speciellt mycket sen Okt 2013, från 8000kr ner till 6500kr. Dyr telefon förblir dyr.

Vad förväntade du dig? Det är ju apple Folk kommer köpa deras dyra produkter fastän det finns bättre för samma pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag märker då ingen skillnad på min 4S, 5S och Samsung S3 (och om vi ska ta äldre telefoner, Desire Z) i täckning.
Ingen av dem blir varma, om man inte sitter och spelar och laddar samtidigt.
Nu har jag visserligen inte haft någon 5'a, men tycker ändå det låter som ett fel på din.

Farsan köpte en sån nyligen, jag är rätt impad, men att säga att den inte har lagg är inte sant.
Och den är större än en iphone.

Jag har jämfört med andra telefoner. När min har tappat teckningen har deras 2 "pluppar" (vet att det skiljer mellan telefoner hur mycket en plupp är).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Sony Xperia Z2 är vattentålig och SGS5 tål vattenstänk. Personligen tycker jag inte Z2 har värst skön passform så SGS5 är nog lite trevligare där. Angående Windowstelefoner så har jag för mig Lumia 930 är vattentålig.

Batterimässigt hade jag velat rekommendera G3an. Standbytiden på den telefonen är helt sjuk, min klarade sig i 4½ dagar med sparsamt användande. Min gamla SGS4 fixade max 1½ dag.

Hur är Samsungs telefoner? Inbillar jag mig bara att de inte är så bra som man tänker sig att dom är, eftersom de är ett stort märke?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en stor högpresterande Android så skulle jag vänta till hösten på Note 4.... med tanke på de läckta bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Z2 compact väntas väl dyka upp i höst

Kommer antagligen ingen z2c, enl rykten så släpps z3 och z3c nästa månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Om du vill ha en stor högpresterande Android så skulle jag vänta till hösten på Note 4.... med tanke på de läckta bilderna.

Jag tror 5~ tum är det högsta jag går, jag söker ingen surfplatta haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som TS, sitter med en iPhone 5 som jag köpte för 2 år sedan och funderar på en ny nu när abonnemanget går ut, jag är sugen på en G3 men det är storleken som avskräcker mig, mitt tips till TS är att vänta på iPhone 6 och sedan bestämma när du sett den, det är iallafall vad jag planerar på att göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Hur är Samsungs telefoner? Inbillar jag mig bara att de inte är så bra som man tänker sig att dom är, eftersom de är ett stort märke?

Skickades från m.sweclockers.com

De är faktiskt helt okej. 5an har grym kamera och inte allt för mycket bloatware samt snabb och har en fin skärm. Har en polare som gick från Ifån 5 till SGS5 och är otroligt nöjd.

Själv är jag glad att jag testade G3an eftersom jag aldrig provat LG innan. Den är stor men skärmen är helt underbar, den sitter otroligt skönt i handen samt älskar att ström/volymknapparna är bak på telefonen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om du vill ha en stor högpresterande Android så skulle jag vänta till hösten på Note 4.... med tanke på de läckta bilderna.

Note 4 lär ju bli helt brutalt bra, men det är nog lite stort hopp i skärmstorlek från en Iphone, man får "stega upp sig" ;).

Skulle välja den telefon som har bäst hårdvara och som har minst förinstallerade program, logiskt sett borde den vara mest responsiv.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Mocka:

De är faktiskt helt okej. 5an har grym kamera och inte allt för mycket bloatware samt snabb och har en fin skärm. Har en polare som gick från Ifån 5 till SGS5 och är otroligt nöjd.

Själv är jag glad att jag testade G3an eftersom jag aldrig provat LG innan. Den är stor men skärmen är helt underbar, den sitter otroligt skönt i handen samt älskar att ström/volymknapparna är bak på telefonen.

Alltså G3 verkar mycket bättre än S5; priset, storleken jämfört med skärmens storlek. Men det är bara att det känns lite VÄL stort, samt är QHD verkligen najs på telefonen? Det är liksom min upplösning på datorskärmen (vet att man är närmare telefonen, men ändå)...

Permalänk
Avstängd

Kolla på Sony Xperia Z, har fått lånat den nu när min nexus 5 är på service, den släpptes efter iPhone 5, varje animation telefonen gör så laggar det sönder.

IPhone 5 är inte i närheten så seg som Xperia Z, tycker det är lite lustigt.

T.om en iPhone 4S har inte det lagget i animationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kan ju spana in iphone 6 om ca en månad med. Ryktena pekar på bättre batteritid.

Ytterst osannolikt om de kör med deras ultratunna design (vilket verkar väldigt troligt). De kan helt enkelt inte få plats med ett stort batteri om de har en så tunn telefon och den större skärmen samt upplösningen kommer ju att dra mer batteri.
Samt så kommer telefonen att vara väldigt stor för att ha en 4,7tums skärm. Den kommer att vara större än många Android mobiler med skärm på över 5tum. Jag är inte imponerad av det jag sett hittills.

Skrivet av Json_81:

Dålig täckning låter mest som det är något fel på din telefon och batteriet är i regel inte bättre på android-telefonerna.

Problem med mottagning har ofta att göra med metallchassin som inte är helt genomtänkta. iPhone 4 tappade signalen om man nuddade det vänstra botten hörnet.
"One solution to this problem is as simple as applying black tape to the iPhone 4. Apple’s recommendation? 'Avoid gripping it in the lower left corner.'"
Sedan är väl Apple inte kända för att göra telefoner med bra mottagning, men generellt sett så ska det inte vara problem med det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Alltså G3 verkar mycket bättre än S5; priset, storleken jämfört med skärmens storlek. Men det är bara att det känns lite VÄL stort, samt är QHD verkligen najs på telefonen? Det är liksom min upplösning på datorskärmen (vet att man är närmare telefonen, men ändå)...

Jag tänker som du varför jag valde G3 istället för S5. Iofs har jag haft S2, S3 och S4 så jag var inte sugen på ännu en Samsung. QHD är krasst sett mest en gimmick och syns inte om man verkligen inte tittar jättenära. Sen drar QHD mer batteri när skärmen är på men nu har LG släppt två patcher som förbättrar batterianvändningen så det är nog inte så farligt längre. Jag tyckte jag vande mig vid storleken rätt snabbt och SÅ stor är den inte med tanke på att bezels är så tunna samt att den saknar fysisk knapp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Ytterst osannolikt om de kör med deras ultratunna design (vilket verkar väldigt troligt). De kan helt enkelt inte få plats med ett stort batteri om de har en så tunn telefon och den större skärmen samt upplösningen kommer ju att dra mer batteri.
Samt så kommer telefonen att vara väldigt stor för att ha en 4,7tums skärm. Den kommer att vara större än många Android mobiler med skärm på över 5tum. Jag är inte imponerad av det jag sett hittills.

Problem med mottagning har ofta att göra med metallchassin som inte är helt genomtänkta. iPhone 4 tappade signalen om man nuddade det vänstra botten hörnet.
"One solution to this problem is as simple as applying black tape to the iPhone 4. Apple’s recommendation? 'Avoid gripping it in the lower left corner.'"
Sedan är väl Apple inte kända för att göra telefoner med bra mottagning, men generellt sett så ska det inte vara problem med det i alla fall.

Nej, men som du själv säger så har man inte panik så är det imho värt att vänta en månad för att få reda på det.

Ja, 4'an hade lite problem om man höll den "fel", men det handlar om en 5'a.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia 930

Min vän skaffade en nydligen från att ha kört Android hur länge som helst.
Han vill inte tillbaka.

Jag hade 920 och jag saknar wp otroligt mycket (har en Nexus 5 atm) kommer troligen köpa wp telefon snart i höst.
Hela min familj har gått över till WP, även min syster som älskade Iphone.

Fler och fler jag träffar och pratar med går över till WP och färre stannar på Ios och Android

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, men som du själv säger så har man inte panik så är det imho värt att vänta en månad för att få reda på det.

Ja, 4'an hade lite problem om man höll den "fel", men det handlar om en 5'a.

Jag har även en kompis som upplever samma problem. Då jämför han med en S4. Hans iPhone 5 är privat och Galaxy 4 är jobbtelefon, båda har han på sig hela tiden.
Själv så upplever jag inget problem förutom om jag reser, då problemen alltid uppstår i stort sett.

Permalänk
Avstängd

Vänta på iPhone 6. Det är en iPhone du vill ha, så köp för guds skull ingen androidlur.