Microsoft diskuterar namnbyte på Internet Explorer

Permalänk
Medlem

IE11 är en skaplig webbläsare. Tycker de ska byta namn, ryktet från IE6 lever kvar även om webbläsaren är helt anorlunda nu.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men T-ford och ford mustang är ju inte heller samma namn.;) Nytt namn skulle hjälpa med att få mer användare låter som att vissa tror ie 11 och ie 7 är samma sak.

Vad är inte samma namn? T-Ford är bara vad den heter i folkmun, den heter egentligen Ford Model T och vips så blev det en Ford

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Den här tråden i ett nötskal, inklusive de lama skämten och ordvitsarna. Ni som inte rört webbläsaren sen förra decenniet ska veta att ni inte tillför något överhuvudtaget.

Jag använder Chrome pga alla plugins jag kommer åt där, men är ändå medveten om att IE 11 är en fullt kompetent webbläsare. Och i Windows touch-miljö är IE den i särklass bästa webbläsaren du kan använda. I mobilmiljö är den inte att leka med heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Mr:

Microsoft Windows är inte samma programvara som Microsoft Internet Explorer, men likväl är det Microsoft...? -Ja, såklart!
Du bör skilja på företagsnamn och produktnamn.

Min jämförelse gick väl ändå inte ut på att jämföra Explorer och Windows, den var väl mer en jämförelse som att säga att Internet Explorer 3 är inte samma webläsare som Internet Explorer 11 men likväl är det Internet Explorer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Namnbyte har ju ingen funktion same shit different name, tyvärr den är ljusår bakom firefox o chrome mfl.

I mina ögon kunde de lika gärna skrota skiten ingen kommer o sakna den iaf.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

IE11 är en skaplig webbläsare. Tycker de ska byta namn, ryktet från IE6 lever kvar även om webbläsaren är helt anorlunda nu.

^
This.
Byter de namn så blir det en gammal trängd som vävs ut, och då ser framtiden ljusare ut för microsoft och deras förbannade webbläsare.
Jag hade önskat att IE var den optimala webbläsaren, men satan så värdelös den är, och värre har det varit (vilket är helt otroligt)

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Sen glömde jag även av att säga den följer ju inte w3c heller de får helt enkelt om de skall ha en ärlig chans
skriva om hela motorn så den följer standardena som andra redan gör:

http://code.tutsplus.com/tutorials/9-most-common-ie-bugs-and-...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Tycker de ska hålla vid namnet.
Om de vill ha bättre rykte fixa till IE så blir det bättre än att svepa problemet under mattan och byta namn som något nedrans vattendamsugsföretag som byter namn en gång per säsong.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

IE har blivit bättre och bättre. 10 var bra, och 11 är bättre. Jag ser framemot 12an.
Dock föredrar jag personligen Firefox och Chrome över IE.
Firefox och Chrome är open source, cross-platform och uppdateras oftare och har således en mer komplett implementation av HTML5, CSS3, JavaScript och relaterade teknologier.

Dessutom gillar jag utvecklarverktygen i Firefox och Chrome bättre än dom som finns i IE.

En sak som varit jobbigt med IE är att dom varit så sena med att få till HTML5 form validering.
En sak som varit bra är WebGL prestandan.

Permalänk
Medlem

Helt spontant.....är detta verkligen något som Microsoft borde prioritera att göra just nu?
Hur skulle det vara att lägga denna mödan på:
- Nästa version Windows?
- XBoxOne och dess debakel?
- Sitt "engagemang" inom PC-spelsindustrin?
- Dx12?

Permalänk
Medlem

Ja.

Stryk Internet i namnet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Bingternet Bingsplorer 8!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt spontant.....är detta verkligen något som Microsoft borde prioritera att göra just nu?
Hur skulle det vara att lägga denna mödan på:
- Nästa version Windows?
- XBoxOne och dess debakel?
- Sitt "engagemang" inom PC-spelsindustrin?
- Dx12?

Helt spontant svar... Nu har väl dock Microsoft mer än ett tiotal anställda, så de har nog inga större bekymmer med att ha koll på mer än en sak åt gången.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

En T-Ford är inte samma bil som en Ford Mustang men likväl är det en Ford, så vad skulle namnbytet förändra?

Som du kanske vet är T-Ford och Mustang olika modeller från företaget Ford, precis som Internet Explorer är modellnamnet för Microsofts webbläsare. De byter inte namn på företaget, utan på modellen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Oj, här tar vi i från tårna ser jag

Suddig text i just IE har jag aldrig märkt av, däremot har jag märkt att alla webbläsare förutom just IE har suddig text ibland vid nyinstallationer av Windows 8. Det har jag då fått lösa genom nån sväng med ClearType.

Har du inget mer konstruktivt att komma med? Det folk brukar nämna i webbläsarsammanhang är ju typ minnesåtgång, plugins, snabbhet, användarvänlighet.

Orkade inte skriva något mer konstruktivt, skrev bara de 2 grejerna jag stör mig mest på. Provat ändra inställningar för att få text att se bättre ut i IE men som sagt inget har funkat. Text ser ok ut i alla andra webbläsare.

Nämnde inge som har med dina andra punkter att göra då jag inte ville skriva en novell.

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Den här tråden i ett nötskal, inklusive de lama skämten och ordvitsarna. Ni som inte rört webbläsaren sen förra decenniet ska veta att ni inte tillför något överhuvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=lD9FAOPBiDk

Jag använder Chrome pga alla plugins jag kommer åt där, men är ändå medveten om att IE 11 är en fullt kompetent webbläsare. Och i Windows touch-miljö är IE den i särklass bästa webbläsaren du kan använda. I mobilmiljö är den inte att leka med heller.

Snart kommer du inte åt några plugins i Chrome förutom inbyggda flash då.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt spontant.....är detta verkligen något som Microsoft borde prioritera att göra just nu?
Hur skulle det vara att lägga denna mödan på:
- Nästa version Windows?
- XBoxOne och dess debakel?
- Sitt "engagemang" inom PC-spelsindustrin?
- Dx12?

Ja, för Microsoft har ju bara 10 anställda, så borde verkligen prioritera vad de ska börja med

EDIT: såg att Zicsoen gav dig samma svar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helt spontant.....är detta verkligen något som Microsoft borde prioritera att göra just nu?
Hur skulle det vara att lägga denna mödan på:
- Nästa version Windows?
- XBoxOne och dess debakel?
- Sitt "engagemang" inom PC-spelsindustrin?
- Dx12?

Hur litet tror du Microsoft är egentligen? Är det samma personer som utvecklar IE som bygger DX12 tror du?

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Som du kanske vet är T-Ford och Mustang olika modeller från företaget Ford, precis som Internet Explorer är modellnamnet för Microsofts webbläsare. De byter inte namn på företaget, utan på modellen.

Men seriöst, var ni verkligen tvungna att göra en djupdykning i ett enkelt jämförelseexempel som borde varit väldigt enkelt att förstå poängen i?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Finns inga problem med IE 10 och 11.
Väljer man sedan frivilligt något annat än Chrome över IE så är det för att man inte har någon koll alls..

Jaha vadå dålig koll. Kanske du kan förklara för oss andra varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AtomicPunk:

Hur litet tror du Microsoft är egentligen? Är det samma personer som utvecklar IE som bygger DX12 tror du?

Klart det är, det är Bill Gates som gör allt, det är därför han inte hade tid att vara VD längre

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Tror dom att jag skulle använda deras "nya" webbläsare bara för att dom byter namn? knappast. Jag är inkörd med Firefox och kommer fortsätta använda den läsaren

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Den absolut enda anledningen varför jag inte använder Internet Explorer idag är avsaknad av vettig plugin stöd, annars är det en riktig bra browser idag. Men på grund av avsaknad av det så går den bort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Namnbyte skulle vara katastrof för en stor del av äldre användare, det tycks vara omöjligt att byta webläsare för att de har använt IE så länge de har haft tillgång till en dator.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Bättre än Chrome och Firefox? Nja... Jag har inte rätten att tracka ned på ditt personliga tycke och smak, men när det gäller kompatibilitet med insticksprogram och laddningstider på hemsidor så ligger IE flera ljusår efter

Du har nog missat en hel den versioner av IE om du ärligt säger att laddningstider på hemsidor är flera ljusår efter. Ditt påstående stämde för två år sedan men inte idag, testa själv och se efter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Tror dom att jag skulle använda deras "nya" webbläsare bara för att dom byter namn? knappast. Jag är inkörd med Firefox och kommer fortsätta använda den läsaren

Det var jag med, men efter styggelsen "Australis" fick det bli pale moon istället. Riktigt nöjd och alla plugins funkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aholman:

Finns inga problem med IE 10 och 11.
Väljer man sedan frivilligt något annat än Chrome över IE så är det för att man inte har någon koll alls..

Undrar vem som inte har koll...

Har du en HiDPI skärm så lär du knappast vilja köra vare sig IE11 eller Chrome36.

IE11 har minst en bugg som gör det i stor sätt oanvändbart, scrollhastigheten verkar vara multiplicerad med zoom-nivån vilket inte är så kul med 200% zoom... Varken Visual Studio, MS office eller någon av de andra inbyggda applikationerna i Win8.1 verkar ha detta problem. Även om man fixade detta så har ju IE11 en design som är totalt obegriplig, det finns faktiskt designregler i Windows men IE11 lär missa de flesta av dessa.

Chrome36 stödjer inte nya modellen för text-rendering så på en 3200x1800 skärm med 200% zoom renderas text i 1600x900 och skalas sedan upp... Ser ut som skit, men detta är fixat i Chrome37 som just nu är i test-fas.

Firefox har ingen av dessa problem och har inte haft något annat problem relaterat till HiDPI det senaste halvåret. Så skulle säga att det finns en väldigt stor anledning till att köra Firefox.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan väl vara bra om de vill markera att det är en ny produkt som skiljer sig från gammalt, vilket det gör.
Explorer har blivit mycket bättre de senaste åren vilket många kanske inte vet om.

Permalänk
Medlem

Bara jag som använder flera browsers? Använder primärt Firefox men även Internet Explorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warh0g:

Tror inte det skulle fungera, då måste de skicka med alla andra läsare. Annars blir det orättvis fördel för de tillverkares browsers som skickas med

Det finns nog lösningar om man vill se dem. Koppla webbläsarvalet till direkta nedladdningslänkar från verifierade källor, etc.

Men Internet Explorer kommer inte ta vägen någonstans i första taget. IE är en av Microsofts bästa metoder för att se till att göra ett byte från Windowsplattformen svårare för företag som redan byggt upp lösningar kring tekniken, då IE bara erbjuds till deras egna plattformar. Har man exempelvis interna applikationer som kostat mängder att utveckla som riktats och testats direkt mot IE (kanske till och med är beroende av icke-standardbeteenden) så handlar det inte bara om att "installera Firefox", precis.

Samtidigt så har jag sett flera utsagor från de som supportar sådana lösningar att det är mer regel än undantag att IE själva inte håller full bakåtkompatibilitet mellan IE-versionerna, vilket är en stor anledning till att många företag dragits med IE6 långt efter dess "bäst före"-datum och än idag sitter låsta vid äldre IE-versioner. Detta kombinerat med att Microsoft verkar ha börjat döda support för äldre versioner snabbare gör att det mest är en tidsfråga innan sådana äldre applikationer ändå måste skrivas om, så man får hoppas att alla utvecklare lärt sig läxan och skapar applikationer som är kompatibla med flera plattformar framöver (kanske till och med följer standarder! ).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.