IT-Sverige gör ALS Ice Bucket Challenge

Permalänk
Melding Plague

IT-Sverige gör ALS Ice Bucket Challenge

Utmaningen att hälla iskallt vatten över huvudet drar in donationer till ALS-forskningen. Även svenska företag i IT- och hemelektronikbranscherna ställer upp i insamlingen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni missade CDON.COM https://www.youtube.com/watch?v=GqlVATKY4u8&list=UU8NGdWiGaJO...

Tycker det är kul att se annat än reklam av företagen, får se om Apple gör en...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara poängen med detta?

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Någon som har lust att förklara poängen med detta?

Skänk pengar eller bli blöt och kall? Men verkar som de flesta bara gör det för att det är inne att göra det. Flesta säger ju att de skänker pengar OCH blir blöta. Nä så kul är det inte att bli blöt, förstår inte riktigt varför det är så kul men wth to each his own.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Någon som har lust att förklara poängen med detta?

Poängen är att uppmärksamma en obotlig och väldigt hemsk sjukdom som, på grund utav sin otillräckligt stora utbredning, det inte bedrivits tillräckligt med forskning för ett botemedel ännu.

Permalänk
Medlem

Blir lite lätt illamående av alla måste-göra-som-alla-andra-på-internet grejer.
Oavsett avsikterna.

Permalänk

Ni missade Elgiganten och Media Markt

Visa signatur

2x Gainward GeForce GTX 780, Intel Core i7-3770K, Corsair H100i Hydro Series Water Cooling , Corsair Vengence 1600MHz 20Gb , 1x Samsung 830 (128 Gb + Samsung 840 EVO (250gb) , HDD 2TB
MSi Z77A-GD65 , Corsair Carbide 500r MidiTower (white) , XFX Pro Series XXX 850W Modular PSU , NZXT SENTRY LX Fan Controll Dual Bay , Display: EIZO 24" FG2421 240HZ

Permalänk
Medlem

Saknas sweclockers??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på HeatoN!

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leyer32:

Ni missade CDON.COM https://www.youtube.com/watch?v=GqlVATKY4u8&list=UU8NGdWiGaJO...

Tycker det är kul att se annat än reklam av företagen, får se om Apple gör en...

https://www.youtube.com/watch?v=M_T1K7pFsI0

Permalänk
Medlem

Det går att skänka pengar till välgörenhet utan att hälla vatten på sig.

Permalänk
Medlem

Kan gärna skänka en slant till ALS, men hälla isvatten över sig, otroligt idiotiskt bara tycker jag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack hade inte sett den Syftade dock på Apple Sverige som Microsoft "utmanade".

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN en post där man uppmärksammar ALS OCH berättar om det. Alla andra verkar ju enbart bry sig om att synas och framstå som en good guy men om syftet var att uppmärksamma sjukdomen och göra folk mer informerade så vet jag inte om det har varit någon dundersuccé. Men bra att ni tog till er det, gnällde om det lite på FB för någon dag sedan också TUMMEN UPP!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Syftet med att faktiskt hälla vattnet över sig är för att stimulera hur nerverna "donnar" bort för en stund, precis som för dem drabbade av ALS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det är många som BÅDE häller vatten över huvudet och donerar pengar.
Jag skulle ha donerat men har ej råd. Tycker dock att detta är klart bättre
än "öl-utmaningen" som fanns för flera månader sen som snarare skördade
några liv än drog in pengar till välgörenhet. Ska göra detta själv för publicitet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1r1d1um:

Det går att skänka pengar till välgörenhet utan att hälla vatten på sig.

Skrivet av ggustavsson:

Kan gärna skänka en slant till ALS, men hälla isvatten över sig, otroligt idiotiskt bara tycker jag.

Självklart, men utan isvattnet hade man inte lyckats att få så många andra att donera

Permalänk
Medlem

Någon jag saknar är Google... Dem verkar inte hänga med på det här tåget.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om det är idioti vet jag inte, då det finns massor av grejer som jag tycker är helt idiotiska, men som verkar fullständigt normala för andra. Visst kan man donera pengar och skapa uppmärksamheten på andra sätt, men jag tror ändå att detta är ett ganska påhittigt sätt att skaffa sig uppmärksamhet.

Jag själv var ju som ett frågetecken när jag såg detta för inte allt för länge sedan i någon blogg eller om det var i mitt twitter-flöde. Då det var en atlet så kopplade jag inte det till en sjukdom, då detta inte nämndes i videon. När fler och fler av dessa dök upp (uteslutande från Nordamerika), så kollade jag upp vad poängen med det hela var, och då fick jag reda på varför, och nu har det nått oss i Sverige.

Jag tror att idén och videon är ganska genialisk, för jag kan ärligt talat säga att jag nog inte skulle ha lagt någon större vikt i en text som berörde ämnet, då jag ofta scrollar mig igenom texter utan att läsa dem allt för noga.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Någon jag saknar är Google... Dem verkar inte hänga med på det här tåget.

Larry Page VD för Google och Sergey Brin var med och grundade Google har iallafall gjort detta och dom gjorde även en generös donation.

https://www.youtube.com/watch?v=HDIzL61H4aY

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett härligt skoj initiativ, helt klart! Kul att titta på

Permalänk
Medlem

Ledsen, men det är SANSLÖST pinsamt dåliga insatser vissa gör. Asus var tvelöst sämst, utan minsta tvivel. CDON gjorde en riktigt risig insats med. Vad var detdär för hinkar? sånnadär dricker man väl "buckets" ensam ur. Skandal inte mindre. Hur mycket pengar donerar dom då egentligen? Att försöka dra en PR-kupp är väl knappast speciellt svårt på dethär.

Många andra däremot gjorde väl ett helt ok, eller i Jonas fall, riktigt bra jobb där. Tummen upp för det Dom som körde med Fluke mätaren gjorde åtminstone ett bra jobb med kallt vatten.

Permalänk
Inaktiv

Verkar ju vara ganska löjligt slöseri med vatten, varför inte bara donera pengar? så kan dem skicka vatten till afrika ist för att slösa det på poänglösa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150792:

Verkar ju vara ganska löjligt slöseri med vatten, varför inte bara donera pengar? så kan dem skicka vatten till afrika ist för att slösa det på poänglösa saker.

Du menar att om de inte häller ut vatten så går det vattnet till Afrika? Hela grejen men isen är ju för att sprida det mer, vilket de lyckades med.

-

Hittade även en till
Siba: https://www.youtube.com/watch?v=4c2McIH4lk4&list=UUuE8qgvaS-Z...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Är det inte den där sjukdomen som Stephen Hawking lider av?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Blir lite lätt illamående av alla måste-göra-som-alla-andra-på-internet grejer.
Oavsett avsikterna.

Lite så jag känner också. Fine, pga alla dessa personer vet vi nu om det, det räcker. Man kan skänka pengar utan vatten, bara en hint. Men det får man ju givetvis inte säga högt, för då uppskattar man inte saker i fråga tydligen, oavsett hur stor summa man än donerat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Haha, Kjell&Company var ju intressanta med värmekameran där.
Ganska roligt PR grej faktiskt och jag har aldrig hört talas om sjukdomen

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Är det inte den där sjukdomen som Stephen Hawking lider av?

Står en del kända namn här en bit längre ner http://sv.wikipedia.org/wiki/Amyotrofisk_lateralskleros

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

tycker detta är riktigt starkt gjort av er alla. tyvär så vill jag även säga att.. tror ni inte att det syns när nu knappt har en liter i hinken??