Vista eller Win7 för en äldre bärbar?

Permalänk
Medlem

Får du möjligheten att köra vista så spring åt andra hållet. Helvetes vad dåligt det är.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Lego Master

Win 8.1 funkar bra på min asgamla IBM/Lenovo Thinkpad med 1.6GHz pentium CPU. Knappast ett monster, men det flyter på hyggligt ändå. Lirar Spotify över bluetooth till recievern här hemma utan gnäll iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yooriitzz:

Får du möjligheten att köra vista så spring åt andra hållet. Helvetes vad dåligt det är.

SP2 är klart bättre än när det kom. Körde SP2 innan W7 och det gick att använda. Standard Vista när det kom ut var ren skit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Windows 8.1 har mera drivers för gammal hårdvara "out-of-box" pluss att den drar mindre resurser än windows 7, men annars Windows 7 helt klart om 8an inte är ett alternativ.

Beror på, finns mycket hårdvara som stöds av W7, men inte av W8 eller W8.1. Grafikdrivare t.ex. är ett svaghetsområde, riktiga gamla saker måste också köra XPDM. A64 från den här eran kör W7 x64 hur fint som helst i de flesta fall, men blir tvungen att köra W8.1 x86, och grafikkortet kommer inte stödjas förutom någon halvt fungerande inbyggt drivare.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla,

Tack för svar, tips och rekommendationer!

Saken är den att jag har en Vista-licens som ligger i lådan och samlar damm.
Jag har hört att Vista var mycket mer resurskrävande jämfört med XP när det släpptes.
Men att detta har lösts i mångt och mycket.

Jag gillar tipset att testa olika OS, man har ju 30 dagar på sig!
Jag har faktiskt en Win8-uppdatering i lådan också, som köptes någongång när Microsoft reade ut dem innan Win8 släpptes
Inte säkert att den funkar dock.
Är inte säkert att det finns drivrutiner till allt heller, då HP inte listat något för Win 8 för denna typ av dator.

Att köpa en ny bärbar till dottern är inte aktuellt ännu, de fick surfplattor i julklapp och hushållet har inte ett direkt överflöd av pengar.
Hon har precis renoverat/möblerat om i sitt rum, slängt ut "småbarns"-stilen och ville inte ha någon stor klump till dator vid sitt skrivbord.
Så den åkte ut och är numera HTPC och in kom den "gamla" bärbara 6915b:n
Jag misstänker att om hon fattar tycke för datorer och datorspel kommer hon att ta tillbaka den stationära.

Ikväll börjar jag en provsession med Vista, sedan Win7 och kanske Win 8 för att se om det går.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

SP2 är klart bättre än när det kom. Körde SP2 innan W7 och det gick att använda. Standard Vista när det kom ut var ren skit.

Men 7an är onekligen bättre .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Grafikdelen har inte drivrutiner för W8.X. Även om drivrutinen från HP är från 2009 så kommer den fungera bättre än den inbyggda i W8.X. Alla Windowsversioner de senaste 15 åren kräver i princip 4GB eller mer för att fungera okej för vardagliga saker idag, som våra webbläsare, officeprogram och köret. Vista med uppdateringar är okej där, om det redan finns laglig licens. W7 är lite fräschare. Vista hade mest problem i början, där mycket hårdvara helt enkelt inte var modern nog och hade inga drivare, tillsammans med att systemen körde typ 512MB ram.