Permalänk
Medlem

Datorn startar men funkar inte

hej satt och lira LoL förut och helt plötsligt dog ljudet av musiken och datorn bara stendog, tänkte starta upp den igen men inget hände, googlade
runt lite och bytte sedan plats på RAM och testade med enbart ett RAM osv, och innan jag bytte kom det 2 st beep som skulle tyda att det var fel på datorn, men nu kommer det absolut inget beep alls, hjälp tack!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD AM3 FX 4100
Processorkylare: Standard
Moderkort: Asus M5A78L
Minne: 2x4gb crucial ddr3 1333mhz
Grafikkort: GTX 760 OC
Hårddisk: Crucial m4 ssd 128 gb
Nätaggregat: silver power 500w
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare och Creative X-Fi ljudkort

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Prova att starta datorn utan ljudkortet i.
Lång skott men vem vet?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

de känns som ett vääääldigt långt skott

Permalänk
Medlem

Man kan ju läsa manualen till moderkortet för att se vad 2 beeps betyder, kanske man kan i alla fall få en ledtråd vad som hände när datorn dog.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifftim:

de känns som ett vääääldigt långt skott

Då har du inte kollat tillräckligt noga i andra trådar.

Kort och andra saker som mus, tangentbord, kringutrustning, USB kablar, SATA, kablar, hårddiskar, DVD mm som du inte ens behöver för att alltid få bild och porten de kopplats till är ökända för orsaka allvarliga fel som död dator, ingen bild, frysningar och olika startfel tills de tas bort. Även chassit (knappar, kablar, portar, metall plåten) är ökänt för det.

Så länge datorn är död är det ingen ide att blanda in bild (grafikkort), Windows (hårddiskar) mm. Just nu behöver du bara 4 delar.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Det finns massor av 500W nätagg. Du måste skriva EXAKT vilket du har och hur gammal den är. Det är skillnad på bra, budget och skräp nätagg. är dö

Permalänk
Medlem

jag har silver power 500w, det känns budget och ska skaffa sli 760 nu snart så tänkte skaffa 800W så det hade varit surt om grafikkortet e pajj, resten tänkte ja uppgradera ändå

Permalänk
Medlem

och jag har dragit ur alla kablar förutom hdmin och power kabeln, och även testat dvi kabel

Permalänk
Medlem

datorn startar upp men inget mer

hej satt och lira LoL förut och helt plötsligt dog ljudet av musiken och datorn bara stendog, tänkte starta upp den igen men inget hände, googlade
runt lite och bytte sedan plats på RAM och testade med enbart ett RAM osv och det piper även 2 gånger vid startup
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD AM3 FX 4100
Processorkylare: Standard
Moderkort: Asus M5A78L
Minne: 2x4gb crucial ddr3 1333mhz
Grafikkort: GTX 760 OC
Hårddisk: Crucial m4 ssd 128 gb
Nätaggregat: silver power 500w
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x80mm utblås i lådan
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare och Creative X-Fi ljudkort

Permalänk
Medlem

datorn startar men funkar inte

tjenare, jag bor i Lerum västra götaland och har här en dator som startar men vill ej fungera och jag tänkte kolla ifall någon som bor i närheten skulle kunna hjälpa till eller ifall någon snäll även kan göra det över skype? tack.

Permalänk
Medlem

Datorn får ström men visar inte bild?
Datorn får ström, visar bild men blåskärmar?
Datorn startar och är i boot-loop?

Permalänk
Medlem

datorn får ström men visar inte bild

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord