Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aleshi:

Fast nu har han redan ett schysst moderkort till AM3+. Då är det genast ett större steg att byta till Intel. Samtidigt så är det av mindre betydelse när man kan kompensera upp med Mantle och schyssta överklockningsmöjligheter. Då är det verkligen inte värt mödan i mina ögon.

Förvisso. Men om det är något jag lärt mig medan jag hållit på med datorer är att (mer eller mindre) dumsnåla beslut ofta biter en i röven senare. Man sparar pengar nu, men i slutänden, när man tvingas uppgradera i förtid, kan det bli dyrare än om man hade valt det dyra alternativet från början. Jag har själv gjort det misstaget många gånger, om än inte med just processorer.

TS är såklart fri att göra som han vill, men min personliga åsikt är att han borde sälja/lämna tillbaka sitt moderkort och köpa Z97 + 4690K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alla FX processorer i 83xx-serien och 9xxx.serien har piledriverkärnor, de betyder att de har exakt samma hastighet när man kör dem på samma frekvenser. Med andra ord kan du köpa en billig 8320E och klocka upp den till att prestera som en 9xxx-processor.

Angående nätaggregat klarar du dig utan problem på 500W. Men ska du klocka kan du behöva mer, se till att du har lite marginal, om inte prisskillnaden är stor så kan 750W vara trevligt.

Jag har haft 8350 samt 280x, dean peakade strömförbrukningen kunde gå upp mot 440watt mätt med en testare. ca: 390-410watt var normalt i tunga spel. Nej 500w PSu är lite väl riskabelt. I detta fall bör han ha 600w pluss är mitt råd. Hade han kört med intel skulle 500w räcka absolut.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att köpa en 8350 eller 8320, var på det klara med att dem blir väldigt varma och att få tempmonitorer klarar av att läsa dem på rätt sätt. Rekommenderar Argus Monitor som är det enda diagnostikverktyget som ger mig rätt värden, underlättar vid överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk

Oj, Mkt fanboys här..

Kort svar: Prioriterar man spelprestanda så är R9 290 + FX-83** det vettigaste valet.

Är det viktigare att ha en Intel processor i burken så satsa på z97+4690k och ett budget grafikkort (GTX 660), Vilket skulle kosta mkt mer och ge betydligt sämre prestanda i dom flesta spel.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Oj, Mkt fanboys här..

Kort svar: Prioriterar man spelprestanda så är R9 290 + FX-83** det vettigaste valet.

Om man prioriterar spelprestanda är det Intel man väljer.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Om man prioriterar spelprestanda är det Intel man väljer.

Inte om det innebär att man måste spara in på grafikkort.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Oj, Mkt fanboys här..

Kort svar: Prioriterar man spelprestanda så är R9 290 + FX-83** det vettigaste valet.

Är det viktigare att ha en Intel processor i burken så satsa på z97+4690k och ett budget grafikkort (GTX 660), Vilket skulle kosta mkt mer och ge betydligt sämre prestanda i dom flesta spel.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2632802&view=l
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2636542&view=l

det stämmer inte att det är så fruktansvärt dyrt med intel som många vill få det att framstå som. valde ett finare moderkort på fx då billiga modeller inte brukar klara av de mer törstiga versionerna av fx så bra, speciellt när man börjar överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5912?k=fb13df151a0e7...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5914?k=77d1f7a55f3b8...

i7 med DirectX=80
8350 med Mantle=82
Så som han sa, 8350 med Mantle gör lika bra jobb som en i7 med DirectX.

Sant. Men man ser även att en I5 gör ett bättre jobb än FX med mantle.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Som en som sitter med en 8320 kan jag säga att det inte är helt fel med en FX prolle. Men bygger du ny dator idag så är det ingen idé med en AMD processor om det inte är låg budget med sämre grafikkort. Jag införskaffade min 8320 och M5A99FX moderkort för mindre än 1700:-. Och för det priset är jag nöjd.
Men hade jag byggt en dator idag hade det utan tvekan suttit en 2011 plattform (billiga prollar på netonnet) eller en 4690k i den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av versions:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2632802&view=l
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2636542&view=l

det stämmer inte att det är så fruktansvärt dyrt med intel som många vill få det att framstå som. valde ett finare moderkort på fx då billiga modeller inte brukar klara av de mer törstiga versionerna av fx så bra, speciellt när man börjar överklocka.

Med tanke på att han redan har ett moderkort så skulle det kosta ~ 1100:- att köpa en 8320 och ~2500:- att köpa 4690k+moderkort, Om det innebär att TS måste spara in 1400:- på grafikkort så är det inte värt det.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Med tanke på att han redan har ett moderkort så skulle det kosta ~ 1100:- att köpa en 8320 och ~2500:- att köpa 4690k+moderkort, Om det innebär att TS måste spara in 1400:- på grafikkort så är det inte värt det.

bara att sälja moderkortet han redan har om det inte går att lämna tillbaka, då blir det inte alls så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag har haft 8350 samt 280x, dean peakade strömförbrukningen kunde gå upp mot 440watt mätt med en testare. ca: 390-410watt var normalt i tunga spel. Nej 500w PSu är lite väl riskabelt. I detta fall bör han ha 600w pluss är mitt råd. Hade han kört med intel skulle 500w räcka absolut.

Vilket blir typ 340W ur nätagget med spikar upp mot 375W. 500W-aggregat är gjorda för att kunna leverera 500W kontinuerligt, med spikar upp en bra bit över det. 500W duger som jag sa utmärkt om man inte överklockar en massa. Men som jag sa, 650-750W kan vara nice för då kan man klocka högt utan att oroa sig.

Skrivet av versions:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2632802&view=l
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2636542&view=l

det stämmer inte att det är så fruktansvärt dyrt med intel som många vill få det att framstå som. valde ett finare moderkort på fx då billiga modeller inte brukar klara av de mer törstiga versionerna av fx så bra, speciellt när man börjar överklocka.

Välj det absolut billigaste moderkortsalternativet till Intel och bland de finaste som går till AMD, ändå är Intel 200:- dyrare. Säger en del. Du får utmärkt funktion med ett 990FX kort för 300:- mindre eller mer. Samtidigt så bör du lägga på några hundra på intelsidan om du ska få ett vettigt 1150-kort.

Skrivet av CynXen:

Sant. Men man ser även att en I5 gör ett bättre jobb än FX med mantle.

Inte om I5 får dras med ett GTX 660 eftersom man fick snåla in på grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte om I5 får dras med ett GTX 660 eftersom man fick snåla in på grafik.

Behöver han väll inte om han säljer eller lämnar tillbax sitt moderkort. Det finns moderkort för 600kr (1150) som klarar nya haswell, även fast han kör stock är ju inteln snabbare en klockad AMD i spel. En AMD har en IPC på en core2 nivå. Många spel kräver hög IPC då dom är enkeltrådiga.

http://www.cpu-world.com/Compare/449/AMD_FX-Series_FX-8320_vs...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av H4nsson:

Oj, Mkt fanboys här..

Kort svar: Prioriterar man spelprestanda så är R9 290 + FX-83** det vettigaste valet.

Är det viktigare att ha en Intel processor i burken så satsa på z97+4690k och ett budget grafikkort (GTX 660), Vilket skulle kosta mkt mer och ge betydligt sämre prestanda i dom flesta spel.

Alltså ... mja, fast nej. Intel är mycket snabbare i spel och kommer alltså räcka betydligt längre innan uppgradering krävs. Under tiden kan man byta grafikkort när man känner att det behövs.

Jag har redan medgett men medger gärna igen att GTX 660 inte var det nästa förslaget.

Skrivet av H4nsson:

Inte om det innebär att man måste spara in på grafikkort.

Jo, för ett sämre grafikkort kan man kompensera för genom att sänka inställningarna. Det går inte om processorn flaskar.

Dessutom är det mer värt att ha en plattform som räcker länge och byta grafikkortet oftare än vice versa.

Skrivet av H4nsson:

Med tanke på att han redan har ett moderkort så skulle det kosta ~ 1100:- att köpa en 8320 och ~2500:- att köpa 4690k+moderkort, Om det innebär att TS måste spara in 1400:- på grafikkort så är det inte värt det.

Jaha, så han kan inte sälja sitt AM3+-moderkort?

Skrivet av Aleshi:

Välj det absolut billigaste moderkortsalternativet till Intel och bland de finaste som går till AMD, ändå är Intel 200:- dyrare.

… och har ca 70 % högre IPC, vilket ÄR relevant, då spel och det mesta annat man använder datorn helt eller till stor del är beroende av singeltrådad prestanda.

De billigaste Z97-moderkorten kostar ca 800 kr, vilket ger ca 2 500 kr totalt. 8320 kostar 1 200:-. Vilket 990FX-moderkort för ~1 100:- (→ totalsumma 2 300:-) menar du ingår i "de finaste som går till AMD"? (Säger inte att ett sådant inte finns; vill bara be dig specificera dig.)

Citat:

Du får utmärkt funktion med ett 990FX kort för 300:- mindre eller mer. Samtidigt så bör du lägga på några hundra på intelsidan om du ska få ett vettigt 1150-kort.

För 1 100:- får man ett för vanliga användare utmärkt moderkort med Z97, som också är en mycket modernare plattform, med nya funktioner som M.2 och liknande.

Citat:

Inte om I5 får dras med ett GTX 660 eftersom man fick snåla in på grafik.

Det beror lite på vad man ska spela, men generellt: Ja, GTX 660 var inte det bästa förslaget. Men jag hävdar bestämt att 8320 + 290 är en dålig prioritering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

För mycket trams

Lägg ned. TS tänkte satsa på en AMD och det får man helt enkelt respektera hurvida fina ord du använder för detta bråk du precis startat.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Behöver han väll inte om han säljer eller lämnar tillbax sitt moderkort. Det finns moderkort för 600kr (1150) som klarar nya haswell, även fast han kör stock är ju inteln snabbare en klockad AMD i spel. En AMD har en IPC på en core2 nivå. Många spel kräver hög IPC då dom är enkeltrådiga.

http://www.cpu-world.com/Compare/449/AMD_FX-Series_FX-8320_vs...

Som sagt, Intel-alternativet är en hel del dyrare om man inte kör kreativ matte som någon gjorde ovan.

Skrivet av Alling:

Jo, för ett sämre grafikkort kan man kompensera för genom att sänka inställningarna. Det går inte om processorn flaskar.

Dessutom är det mer värt att ha en plattform som räcker länge och byta grafikkortet oftare än vice versa.

Poäng där. Frågan är väl bara när saker börjar flaska.

Skrivet av Alling:

… och har ca 70 % högre IPC, vilket ÄR relevant, då spel och det mesta annat man använder datorn helt eller till stor del är beroende av singeltrådad prestanda.

Menar du IPC som förkortning för "Instructions Per Core"? För det betyder vanligtvis "Instructions Per Cycle". För IPC är bara relevant i kombination med frekvens. Men ja, Intel har högre enkelttrådsprestanda. Men om det innebär att man snålar för mycket på grafikkort så blir totalprestanda lägre.

Skrivet av Alling:

De billigaste Z97-moderkorten kostar ca 800 kr, vilket ger ca 2 500 kr totalt. 8320 kostar 1 200:-. Vilket 990FX-moderkort för ~1 100:- (→ totalsumma 2 300:-) menar du ingår i "de finaste som går till AMD"? (Säger inte att ett sådant inte finns; vill bara be dig specificera dig.)

990FX kortet i jämförelsen innan är bland de absolut dyraste kort du kan få tag på till AM3+, lite orättvist att sätta det mot billigaste möjliga Z97-kortet när man ska jämföra prisvärdhet. Ett AM3+ kort för 1000:- ger grymt mycket för pengarna, och matchas bäst av något mer påkostat än Asrocks billigaste Z97.

Skrivet av Alling:

För 1 100:- får man ett för vanliga användare utmärkt moderkort med Z97, som också är en mycket modernare plattform, med nya funktioner som M.2 och liknande.

Ja, och med processor ett mycket högre totalpris. På bekostnad av vad? Man kan inte ha ett 800-kronorskort när man pratar pris men ha ett 1100-kronorskort när man pratar funktion.

Skrivet av Alling:

Det beror lite på vad man ska spela, men generellt: Ja, GTX 660 var inte det bästa förslaget. Men jag hävdar bestämt att 8320 + 290 är en dålig prioritering.

Går man ner 500-600:- i grafikkort kan det bli en sämre prioritering. Ska man sälja ett moderkort och köpa nytt så lär man inte göra det utan viss förlust heller.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kärlekstrollet:

Lägg ned. TS tänkte satsa på en AMD och det får man helt enkelt respektera hurvida fina ord du använder för detta bråk du precis startat.

Tycker du inte att man ska kunna diskutera vilken processor som är det bästa valet på Sveriges största datorforum? Jag skrev min åsikt och du är fri att skriva din, men avstå gärna från påhopp.

Skrivet av Aleshi:

Poäng där. Frågan är väl bara när saker börjar flaska.

Beror på spel förstås. Omöjligt att ge en siffra som gäller för alla nutida och framtida spel.

Citat:

Menar du IPC som förkortning för "Instructions Per Core"? För det betyder vanligtvis "Instructions Per Cycle". För IPC är bara relevant i kombination med frekvens. Men ja, Intel har högre enkelttrådsprestanda. Men om det innebär att man snålar för mycket på grafikkort så blir totalprestanda lägre.

Nej, jag menar Instructions Per Cycle. Det framgår tyvärr inte av bilden jag länkade, men den visar resultatet av ett test med alla CPU:er i 2,8 GHz, och visar alltså skillnaden i IPC.

Eftersom 8320 och 4690K med normal kylning förväntas klara någorlunda samma klockfrekvens är IPC-skillnaden också en bra riktlinje för verklig prestandaskillnad (vilket den såklart inte hade varit om det till exempel var så att 4690K normalt bara klarade ~3 GHz).

Citat:

Går man ner 500-600:- i grafikkort kan det bli en sämre prioritering.

Om vi snackar 4690K + 280X vs. 8320 + 290 tycker jag att det förstnämnda är en bättre prioritering, men det är min åsikt och du måste självklart inte dela den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vi snackar gaming här.

högre Mhz? va man klockar dom eller va menar du.

Vet inte vem som sitter benchar frybench varje dag om han vill spela.

i dom fall där i3 orginal utan oc har högre mhz än i7 utan oc kan en i3 slå i7 och fx i gaming när det gäller fåtrådade spel som inte kan hantera många kärnor och du vet vad jag menar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

<inlägg raderat>

Permalänk
Medlem

sluta vara fanboys mantel funkar bra med ts kombo ok intel fanboys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Beror på spel förstås. Omöjligt att ge en siffra som gäller för alla nutida och framtida spel.

Jo, men jag tror inte att prestanda per tråd kommer vara stort problem framöver, skalning med antal kärnor har på sistone blivit ganska bra i spel, och med Xbone och PS4 som har många men klena x86-kärnor så tror jag det fortsätter på det viset. Även om inte alla spel är multiplattform så är de tyngsta spelmotorerna oftast det.

Skrivet av Alling:

Nej, jag menar Instructions Per Cycle. Det framgår tyvärr inte av bilden jag länkade, men den visar resultatet av ett test med alla CPU:er i 2,8 GHz, och visar alltså skillnaden i IPC.

Eftersom 8320 och 4690K med normal kylning förväntas klara någorlunda samma klockfrekvens är IPC-skillnaden också en bra riktlinje för verklig prestandaskillnad (vilket den såklart inte hade varit om det till exempel var så att 4690K normalt bara klarade ~3 GHz).

Okej, det lät i din formulering om enkelttrådsprestanda som att det var det du menade bara. Men jag håller med, överklockat när frekvenser skiljer lite så är IPC av stor vikt. Men trådskalning kombinerat med antal trådar kan vara av vikt också. Inga av dagens spel lär vara ett problem om man inte spelar på 144Hz-nivå. Så då är vi tillbaka på det där om framtiden igen. i5 kan vara ett säkrare kort, men har man redan moderkort och grafikkort så är inte 8320 direkt något som fördärvar, den klarar sig mycket bra, framförallt i kombination i Mantle i de spel som har stöd för det. Med Mantle och DX12 runt hörnet så tror jag att trådskalningen framöver kommer göra att en FX fungerar utmärkt.

Skrivet av Alling:

Om vi snackar 4690K + 280X vs. 8320 + 290 tycker jag att det förstnämnda är en bättre prioritering, men det är min åsikt och du måste självklart inte dela den.

Men jag håller med. Iaf vid nyköp. Grejen är mest den att han redan har moderkort och grafikkort. Skillnaden i praktiken när GPU oftast begränsar är ju dock liten, och med framtida skalningsmöjligheter på FX så ser jag inte det som ett så stort problem att man ska bemöda sig med att krångla runt och lägga extra pengar för att gå över till i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

sluta vara fanboys mantel funkar bra med ts kombo ok intel fanboys

vet inte om du är seriös eller inte men mantle fungerar i battlefield 4 och kanske något mer spel. man är inte fanboy för att man köper det som ger bäst prestanda, man är snarare fanboy om man köper en sämre produkt trots att det finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vet inte om du är seriös eller inte men mantle fungerar i battlefield 4 och kanske något mer spel. man är inte fanboy för att man köper det som ger bäst prestanda, man är snarare fanboy om man köper en sämre produkt trots att det finns bättre alternativ.

Nja, entusiast möjligtvis. Föredrar jag en bil trots att jag vet att en annan är objektivt bättre på en del punkter så gör jag det för att jag trivs med bilen. Fanboy är när man argumenterar mot fakta och bevis och försöker övertyga andra om att köpa det man själv har emotionell dragning till.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aleshi:

Nja, entusiast möjligtvis. Föredrar jag en bil trots att jag vet att en annan är objektivt bättre på en del punkter så gör jag det för att jag trivs med bilen. Fanboy är när man argumenterar mot fakta och bevis och försöker övertyga andra om att köpa det man själv har emotionell dragning till.

Lite svårare trivas med en CPU vs BIL

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nja, entusiast möjligtvis. Föredrar jag en bil trots att jag vet att en annan är objektivt bättre på en del punkter så gör jag det för att jag trivs med bilen. Fanboy är när man argumenterar mot fakta och bevis och försöker övertyga andra om att köpa det man själv har emotionell dragning till.

säger inte att man måste vara fanboy för att man köper en amd fx, säger bara att kalla folk för "intel fanboys" för att de köper en produkt som presterar bättre är konstigt och att det snarare är mer sannolikt att det är åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara något skilda åsikter här... Och egentligen var frågan vilken AMD-processor som skulle ge mest, eftersom att jag precis införskaffat ett AM3+-kort, och om en FX-8320 skulle flakshalsa ett R9 290, som jag också redan har. Så att köpa t.ex. en i5:a skulle inte göra att jag blir tvungen att spara in på grafikkortet; jag har redan köpt det. Det som isf händer är att jag måste spara mer mer pengar. Vilket är något jag helst undviker, då jag vill ha en dator så fort som möjligt - så länge det inte går ut alltför mycket på prestandan, och så verkar inte fallet. Så om ingen kan få mig att ändra mitt beslut om en FX-8320 (vilket inte kommer att hända, eftersom att det verkar fullständigt onödigt att skaffa något AMD FX-9xxx), så... ja.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Det verkar vara något skilda åsikter här... Och egentligen var frågan vilken AMD-processor som skulle ge mest, eftersom att jag precis införskaffat ett AM3+-kort, och om en FX-8320 skulle flakshalsa ett R9 290, som jag också redan har. Så att köpa t.ex. en i5:a skulle inte göra att jag blir tvungen att spara in på grafikkortet; jag har redan köpt det. Det som isf händer är att jag måste spara mer mer pengar. Vilket är något jag helst undviker, då jag vill ha en dator så fort som möjligt - så länge det inte går ut alltför mycket på prestandan, och så verkar inte fallet. Så om ingen kan få mig att ändra mitt beslut om en FX-8320 (vilket inte kommer att hända, eftersom att det verkar fullständigt onödigt att skaffa något AMD FX-9xxx), så... ja.

det brukar bli så här i trådar om amd fx. du får helt enkelt bestämma själv vad du vill ha. i vissa spel kommer det funka helt ok och i andra inte så jättebra. speciellt single-player i t.ex. fps brukar funka bra på de flesta processorerna medans tung multiplayer kan bli lite svårare. spel som world of warcraft (speciellt i saker som raids, stora strider i battlegrounds, world boss osv) och vad jag förstår många andra mmorpg funkar inte bra alls på fx då de inte trådar bra alls och samtidigt är väldigt processor-tunga, då blir enkeltrådad prestanda det enda som är viktigt.

jag står i shrine of seven stars i wow. min 4770k är inte klockad alls just så den ligger på 3,8ghz (turbo) och mitt gtx 770 är inte heller klockat så det tuffar på i 1150mhz. jag spelar i 1920x1080, ultra, 8x msaa och har ingen gräns på fps. jag ligger runt 65 fps med bara 60% gpu load.

min cpu ser ut så här. inget av intresse är öppet annars, bara spotify, skype, ~20 flikar i firefox, gpu-z och lite sådant krimskrams.

det här hade inte varit så bra om jag hade en processor med mycket sämre ipc som du kanske kan gissa dig till. du får helt enkelt titta på spelen du spelar och vilka krav du har och bestämma själv.

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Det verkar vara något skilda åsikter här... Och egentligen var frågan vilken AMD-processor som skulle ge mest, eftersom att jag precis införskaffat ett AM3+-kort, och om en FX-8320 skulle flakshalsa ett R9 290, som jag också redan har. Så att köpa t.ex. en i5:a skulle inte göra att jag blir tvungen att spara in på grafikkortet; jag har redan köpt det. Det som isf händer är att jag måste spara mer mer pengar. Vilket är något jag helst undviker, då jag vill ha en dator så fort som möjligt - så länge det inte går ut alltför mycket på prestandan, och så verkar inte fallet. Så om ingen kan få mig att ändra mitt beslut om en FX-8320 (vilket inte kommer att hända, eftersom att det verkar fullständigt onödigt att skaffa något AMD FX-9xxx), så... ja.

Välj den nya 8320E, efter att ha kikat på några 8370E recensioner så får den klart godkänt i förhållande mot sin äldre broder. Klocka upp till 8370E's frekvenser och kör på. På detta forum spårar det alltid ur när AMD processorer ska väljas.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

vet inte om du är seriös eller inte men mantle fungerar i battlefield 4 och kanske något mer spel. man är inte fanboy för att man köper det som ger bäst prestanda, man är snarare fanboy om man köper en sämre produkt trots att det finns bättre alternativ.

Han är inte seriös

AMD själva rekommenderar ju 280 ihop med 8320. Klockar man en 8350 til 9xxx nivå så rekommenderar AMD 290.