NetAtOnce "kryddar" resultat på BBK och Speedtest. Urusel kundhantering.

Permalänk
Medlem

NetAtOnce "kryddar" resultat på BBK och Speedtest. Urusel kundhantering.

Mina föräldrar har nyligen fått fiber inkopplat till sitt hus ute i skogen, via fiberförening. NetAtOnce vann rätten att leverera nätet till en början (första fem åren eller vad det är). Jag var väl medveten om att NetAtOnce sög för ~10 år sedan men har hört från bekanta att de bättrat sig. Man kan väl säga att delar är förbättrade men andra delar lyser av förakt mot kunders rättigheter.

Kör man Bredbandskollen så kommer man utan problem upp i 750-980Mbit/s åt båda håll. Mina föräldrar betalar för 1000/1000. Det ser riktigt bra ut. Men när man väl börjar använda uppkopplingen blir det lysande klart att den inbyggda routern i fiberomvandlaren (Inteno FG500) inte orkar med mer än cirka 140Mbit i reella situationer. Att tanka ifrån sunet.se, amd.com, intel.com och välseedade torrents som maxar vilken lina som helst ger samma resultat, taket slås i vid 140Mbit (17MB/s) ungefär.

Svaret lyder alltså att stänga av NAT och koppla in en kvickare router. Men där säger NetAtOnce stopp. Eftersom de har "haft problem tidigare" med den lösningen så vägrar de låta sina kunder göra det. Admin-gränssnittet är väldigt begränsat då man bara kan logga in som user och inte kommer åt avancerade inställningar som att stänga av NAT, FW och det trådlösa nätverket. NetAtOnce har satt ett egen admin-lösenord som de inte ger ut till sina kunder och när man ber dem brygga routern från sin sida så blir svaret nej. Därutöver är portvidarebefodringen undermålig och högst problematisk med vissa applikationer och att komma åt dem inifrån det lokala nätverket via det externa IP:t. Det är inget jag upplevt med någon router innan. Det går heller inte att byta lösenordet till user-användaren.

Om de erbjuder en tjänst på 1000/1000 och endast kan leverera drygt 40Mbit extra när man kör den istället för 100/100 så är något fel. Problemet är knappast nytt men leverantörer som Ownit t ex har inga problem med att brygga sina Inteno FG500 för de kunder som vill göra det. NetAtOnce totalvägrar.

Det allra fulaste för mig är att de ger illusionen av att man får ut sin fulla 1000/1000-uppkoppling genom att manipulera resultaten från Bredbandskollen och Speedtest, de verktyg som anses pålitliga och ses på när man överklagar sådana här saker. NetAtOnce pekar på att man visst får ut full hastighet eftersom Bredbandskollen visar det. Trots att alla tester i reell användning pekar på annat.

Detta börjar dra sig mot att ifrågasätta det kontrakt som står upprättat mellan NetAtOnce och fiberföreningen. Ping, routing och stabilitet ser i övrigt bra ut och jag tycker det är synd på en tjänst som verkar helt okej i grunden att de ska strunta i sina kunder på det här sättet.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Du får ut 140mbit ner och inte 140mb/s?

Är det verkligen sant att det är en fiberkonverter med inbyggd router som man ej får brygga??? Ovanligt med en inbyggd router i konverter, extremt dåligt att man inte får brygga den isåfall.

Edit: om det verkligen är problem med hastigheten så kräv att få visa tp-test, även om jag tvivlar på att de manupulerar BBK.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mezzo_:

Wall of text

Skrivet av Skrotnisse92:

Du får ut 140mbit ner och inte 140mb/s?

Är det verkligen sant att det är en fiberkonverter med inbyggd router som man ej får brygga??? Ovanligt med en inbyggd router i konverter, extremt dåligt att man inte får brygga den isåfall.

Edit: om det verkligen är problem med hastigheten så kräv att få visa tp-test, även om jag tvivlar på att de manupulerar BBK.

Instämmer, 1000/1000Mb/s borde ge ut ungefär 140MB/s.

Notera skillnad på bit(b) och Byte(B).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer, 1000/1000Mb/s borde ge ut ungefär 140MB/s.

Notera skillnad på bit(b) och Byte(B).

Såpass offside är jag inte, det är 14MB/s det handlar om och maximalt 140MBit/s.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mezzo_:

Såpass offside är jag inte, det är 14MB/s det handlar om och maximalt 140MBit/s.

14MB/s ger alltså ca 120Mbit/s (8xByte+lite overhead).

Det är riktigt pissigt. Att internt nätkort eller router inte pallar trycket är ju fullt möjligt.
Du testar med en dator med Gbit LAN utan saker mellan uttaget/tvingade routern för att få internet med kabel?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Bara att beklaga att du kommit i en situation där du behöver utnyttja Sveriges sämsta(??) ISP, kommer aldrig testa dom igen efter tidigare erfarenheter oavsett vad som händer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

14MB/s ger alltså ca 120Mbit/s (8xByte+lite overhead).

Det är riktigt pissigt. Att internt nätkort eller router inte pallar trycket är ju fullt möjligt.
Du testar med en dator med Gbit LAN utan saker mellan uttaget/tvingade routern för att få internet med kabel?

Enligt Netlimiter toppar jag runt 144Mbit/s när jag testar olika metoder att ladda ner, medan BBK visar på över 900. Gbit-LAN japp, en switch emellan men jag har även testat direkt kopplad till Intenon med samma resultat.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Kan ha missat något uppenbart här men är du säker på att det är en fiberomvandlare och inte bara en gateway?
För kollar man på denna bild t.ex.: http://www.ownit.se/media/1103039/fg500.png
Så ser det ut som en vanlig router/gateway, dvs bara en massa ethernet-portar. Borde man då inte helt enkelt kunna koppla i en annan router?
Har själv fiber via telia och sket i deras ruttna låda och kör på en asus RT66U istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Bara att beklaga att du kommit i en situation där du behöver utnyttja Sveriges sämsta(??) ISP, kommer aldrig testa dom igen efter tidigare erfarenheter oavsett vad som händer...

Jag vill slå ett slag för Alltele när det gäller sämsta. Jag har ju onekligen inte varit med i denna upphandlingsprocess, det såg bra ut på papper för dem så de tecknade avtalet. Jag önskar att jag kunnat vara med och bidra med mina kunskaper kring hela den här cirkusen, då hade de inte haft NetAtOnce nu kan jag säga.

Skrivet av Elghinnarisa:

Kan ha missat något uppenbart här men är du säker på att det är en fiberomvandlare och inte bara en gateway?
För kollar man på denna bild t.ex.: http://www.ownit.se/media/1103039/fg500.png
Så ser det ut som en vanlig router/gateway, dvs bara en massa ethernet-portar. Borde man då inte helt enkelt kunna koppla i en annan router?
Har själv fiber via telia och sket i deras ruttna låda och kör på en asus RT66U istället.

Det är både fiberomvandlare, gateway och router. De IP:n du får ut från de två LAN-portarna är lokala sådana (192.168.1.*). Det går inte att helt enkelt koppla in en annan router, det är vad denna tråden handlar om. Jag har själv Telia Fiberlan och använder en egen router.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag vill slå ett slag för Alltele när det gäller sämsta. Jag har ju onekligen inte varit med i denna upphandlingsprocess, det såg bra ut på papper för dem så de tecknade avtalet. Jag önskar att jag kunnat vara med och bidra med mina kunskaper kring hela den här cirkusen, då hade de inte haft NetAtOnce nu kan jag säga.

Det är både fiberomvandlare, gateway och router. De IP:n du får ut från de två LAN-portarna är lokala sådana (192.168.1.*). Det går inte att helt enkelt koppla in en annan router, det är vad denna tråden handlar om. Jag har själv Telia Fiberlan och använder en egen router.

ahh, jo hittade det nu också efter jag kollat runt på lite andra manualer. Ja det sög ju...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Såpass offside är jag inte, det är 14MB/s det handlar om och maximalt 140MBit/s.

Var ju tvungen att kolla, vanligaste tabben ju hur ser tp-test ut?

Annars är det ju inte så mycket göra med dessa villkor, säg upp det så fort som möbligt om det inte är monopol, då får du typ sänka kontraktet till 10 eller 100mbit. Verkar vara kasst med konvertern... Jag sätter min dator på att det är den som är boven om det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Du får ut 140mbit ner och inte 140mb/s?

Är det verkligen sant att det är en fiberkonverter med inbyggd router som man ej får brygga??? Ovanligt med en inbyggd router i konverter, extremt dåligt att man inte får brygga den isåfall.

Edit: om det verkligen är problem med hastigheten så kräv att få visa tp-test, även om jag tvivlar på att de manupulerar BBK.

Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer, 1000/1000Mb/s borde ge ut ungefär 140MB/s.

Notera skillnad på bit(b) och Byte(B).

Det vore hemskt intressant om hen fick ut 140MB/s (1120 Mbps).

Har du möjlighet att sätta upp en iperf server hos någon inom samma område, eller en lokal server (samma område, eller stad) med åtminstone en någorlunda obelastad Gigabit-anslutning? Prova även att sniffa ditt interface när du försöker ladda ned, kolla om det är många förlorade ack-paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det vore hemskt intressant om hen fick ut 140MB/s (1120 Mbps).

Vore det verkligen det? Inte jätte ovanligt att vissa ISPer ger möjlighet till lite extra, upp emot 25%. Kanske inte i gbit hastighet men ibland finns marginal. Eller att vi helt enkelt behövde dubbelkolla att TS inte missat MB/s och Mbps. Personligen så får jag ut ca 20% utöver betald hastighet, dock med ett dåligt uppbyggt nätverk hemma och bland annat dubbla routrar som inte är inställda korrekt.

*snip* /Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Var ju tvungen att kolla, vanligaste tabben ju hur ser tp-test ut?

Annars är det ju inte så mycket göra med dessa villkor, säg upp det så fort som möbligt om det inte är monopol, då får du typ sänka kontraktet till 10 eller 100mbit. Verkar vara kasst med konvertern... Jag sätter min dator på att det är den som är boven om det är ett problem.

Det är klart det är herr Inteno FG500 som inte mäktar med att routra 1Gbit, ändå säljer de den tjänsten. Att gå ner på 100Mbit är det vettigaste men det kostar 99kr extra per månad för 1Gbit och man tycker att de ska kunna leverera en tjänst som de säljer. Jag har visst egenintresse i att linan är på mer än 100Mbit men för mina päron räcker det ju mer än väl så.

edit: NetAtOnce har monopol på tecknade abonnemang i några år framöver så som jag förstått det.

Skrivet av Soir:

Det vore hemskt intressant om hen fick ut 140MB/s (1120 Mbps).

Har du möjlighet att sätta upp en iperf server hos någon inom samma område, eller en lokal server (samma område, eller stad) med åtminstone en någorlunda obelastad Gigabit-anslutning? Prova även att sniffa ditt interface när du försöker ladda ned, kolla om det är många förlorade ack-paket.

Har inte riktigt den möjligheten på rak arm nej, det är bönder och kor härute. Kanske att jag kan göra det ihop med en av de yngre grannarna som har lite koll på dagens digitala teknik, men jag känner inte direkt någon härute.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Är det inte bara att koppla in en egen fiberkonverter och router ? Så har jag gjort tidigare.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190926-t...
Se bara till att kolla vad det är för kontakt före du beställer något, så att fibern passar i konvertern menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

wall of text.

Bara för att dubbelkolla - har du lankort som klarar gigabit och använder du cat6 kablar?
Det står att gatewayn levererar 100/1000Mbit/s

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Är det inte bara att koppla in en egen fiberkonverter och router ? Så har jag gjort tidigare.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190926-t...
Se bara till att kolla vad det är för kontakt före du beställer något, så att fibern passar i konvertern menar jag.

Det ska gå att göra men då ska man ställa in VLAN i en extra switch för IP-TV och IP-Tele också. Plus att NetAtOnce är jävligt petiga med om man pillar med utrustningen och de får reda på det, jag har läst om en som blivit avstängd helt från deras fibernät och jag vill inte kliva in på de markerna där de kan tänkas få för sig att göra det, det blir lite att sätta mina päron i skiten även om man i sak har rätt att göra så. Tack för länken till konverteraren iaf, jag hade bara sett en betydligt dyrare lösning på Dustin när jag snabbkollat innan. Detta är ju klart överkomligt om det nu ska sträcka sig så långt.

Skrivet av KeVVa:

Bara för att dubbelkolla - har du lankort som klarar gigabit och använder du cat6 kablar?
Det står att gatewayn levererar 100/1000Mbit/s

Cat5e, klarar 1gbit utan problem i det interna nätverket och det är den sortens kablar som Telia använder i fastigheterna för sitt Fiberlan. NIC är i fallet med min dator ett Intel PRO/1000 PT Desktop Adapter och det finns gott om kraft i övrigt för att hantera hastigheterna (2600K @ 4.6GHz, 16GB RAM etc, nedladdningstesterna har gjorts till en SSD som klarar långt över 150MB/s.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mezzo_:

Det ska gå att göra men då ska man ställa in VLAN i en extra switch för IP-TV och IP-Tele också. Plus att NetAtOnce är jävligt petiga med om man pillar med utrustningen och de får reda på det, jag har läst om en som blivit avstängd helt från deras fibernät och jag vill inte kliva in på de markerna där de kan tänkas få för sig att göra det, det blir lite att sätta mina päron i skiten även om man i sak har rätt att göra så. Tack för länken till konverteraren iaf, jag hade bara sett en betydligt dyrare lösning på Dustin när jag snabbkollat innan. Detta är ju klart överkomligt om det nu ska sträcka sig så långt.

Fixa VLAN gör nog vilken router som helst som har 1000Mbit+ i throughput. Så det är nog inga större problem.
Att de skulle stänga av dig för att du byter utrustning låter ytterst otroligt, skulle väl vara om du skaffar dig lite fina virus och går med i botnät isf.

Skulle det vara jag hade jag bytt allt direkt, oavsett om man fick ut sina Gbit utåt eller inte, det finns ju inget värre än att inte ha kontroll över sin egna utrustning.

Permalänk
SpelClockers

Om router inte klarat Gbit hastigheter så bör du inte heller få ut några bra värden på bredbandskollen och speedtest. Det är dock inte helt omöjligt att dom trottlar trafiken mot övriga operatörer och att dom då lämnar det öppet mot vissa tjänster ex Bredbandskollen för att det ska se bra ut.

Kanske har någon en gbit lina hos en annan operatör med möjlighet att sätta upp en VPN server och köra bredbandskollen/speedtest via den anslutningen, om dom trottlar din anslutning mot övriga operatörer så bör du se samma "dåliga" 140mbit mot bredbandskollen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vid ett ytterligare test nu ikväll fick jag klart bättre resultat men ändå en bit ifrån vad som återspeglas på bredbandskollen.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Vid ett ytterligare test nu ikväll fick jag klart bättre resultat men ändå en bit ifrån vad som återspeglas på bredbandskollen.

http://i.imgur.com/MAmf0jU.png

Utorrent, är det ditt test? Tp-test nu.
Har du provat annan dator? Samt du är väl det enda som är kopplad till konvertern när du gör testerna.

Prova även ladda ner ett spel från tex steam, de brukar hålla bra fart när min vän testade på sin gbitlina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Utorrent, är det ditt test? Tp-test nu.
Har du provat annan dator? Samt du är väl det enda som är kopplad till konvertern när du gör testerna.

Prova även ladda ner ett spel från tex steam, de brukar hålla bra fart när min vän testade på sin gbitlina.

Det är inte från TPB, om vi säger så. Man tankar inte en torrent med mer än 30 seeds (80% seedboxar) från den sidan utan att maxa linan/hårddisken.

Tanka hem ett spel från Steam gick väldigt ojämnt, skulle gissa på ett genomsnitt runt 10MB/s och ett max på 29MB/s eller så. För närvarande ger Bredbandskollen "bara" runt 600MBit nedströms.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Det är inte från TPB, om vi säger så. Man tankar inte en torrent med mer än 30 seeds (80% seedboxar) från den sidan utan att maxa linan/hårddisken.

Tanka hem ett spel från Steam gick väldigt ojämnt, skulle gissa på ett genomsnitt runt 10MB/s och ett max på 29MB/s eller så. För närvarande ger Bredbandskollen "bara" runt 600MBit nedströms.

http://i.imgur.com/dOdidF8.png

http://i.imgur.com/LfMiYB3.jpg

I steam kan du kolla hastigheten så slipper du gissa. Sen skippade du övriga frågor. Väntar ivrigt på tp-test iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

I steam kan du kolla hastigheten så slipper du gissa. Sen skippade du övriga frågor. Väntar ivrigt på tp-test iaf.

Jag har i min lathet liktecknat tp-test med Brebandskollen, laddade ner och körde två omgångar nu:

Hur jag får något annat besked från Steam än hastigheten som anges i Library vet jag inte, där ligger jag mellan 4-27MB/s.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Vid ett ytterligare test nu ikväll fick jag klart bättre resultat men ändå en bit ifrån vad som återspeglas på bredbandskollen.

Vad har du för hårddisk? Är det en SSD?

Det är faktiskt inte ovanligt att du bara kommer upp i 35-40 MB/s som skriv hastighet, särskilt med utorrent "disk overloaded" när den cachar filerna. På en vanlig 7200rpm kan du får allt ifrån 40-80 i skriv hastighet, att kommer över 100MB/s är i stort sätt bara att glömma. Med en 10k rpm velociraptor kom man högst upp runt en hastighet på 110MB/s.

Om du kör på en vanlig 7200rpm hdd så kan det vara en stor del av problemet och inte själva inteno routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Vad har du för hårddisk? Är det en SSD?

Det är faktiskt inte ovanligt att du bara kommer upp i 35-40 MB/s som skriv hastighet, särskilt med utorrent "disk overloaded" när den cachar filerna. På en vanlig 7200rpm kan du får allt ifrån 40-80 i skriv hastighet, att kommer över 100MB/s är i stort sätt bara att glömma. Med en 10k rpm velociraptor kom man högst upp runt en hastighet på 110MB/s.

Om du kör på en vanlig 7200rpm hdd så kan det vara en stor del av problemet och inte själva inteno routern.

Jag har fått disk overloaded förr till följd av dålig minnesallokering och för fulla diskar, jag får det inte nu. Har testat på flera diskar utan att få overload. Alltså på både min SSD och på 7200rpm-diskar. Flaskhalsen hinner inte hamna på diskarna förrän över 300Mbit för min del har jag märkt då jag haft tillgång till snabbare uppkopplingar tidigare.

edit: Detta gör att jag är lite snett inställd till att rota alltför mycket i grejerna, byta ut fiberkonverterare etc: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://n...

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag har i min lathet liktecknat tp-test med Brebandskollen, laddade ner och körde två omgångar nu:

http://i.imgur.com/9exJD7X.png

Hur jag får något annat besked från Steam än hastigheten som anges i Library vet jag inte, där ligger jag mellan 4-27MB/s.

Tack för TP-test! Såg ju inge vidare ut. Gör följande saker:
1. Koppla datorn direkt till fiberkonvertern med en kabel som du är säker på är cat5e eller cat6. Det står på.
2. Koppla även ifrån allt annat. ALLT. Glöm ej att koppla ifrån trådlösa enheter också eller stänga av wifi om det går.
3. Kör TP-test igen. Fortfarande kasst? Gå till steg 4 isf.
4. Starta om konverten samt gör nytt TP-test. Fortfarande kasst? Gå till steg 5 isf.
5. Prova annan kabel. Fortfarande kasst? Gå till steg 6 isf.
6. Prova annan dator. Fortfarande kasst? Gå till steg 7 isf.
7. Ring Netatonce och kräv att få visa TP-testerna som är usla.

En sista sak också, minns ej om du har skrivit det. Har du uteslutet packetloss? Med tex: "ping -n 300 ping.sunet.se" i kommandotolken.

Permalänk
Avstängd

Speedtest mot Oslo ger mest fart hos NaO. Men kan hålla med om att det går att manipulera Flash-baserade testprogram som körs i webbläsaren. Hade innan 20 Mbps Maxfart hos TRE 4 G och när jag slog på VPN fick jag 80-100 Mbps på BBK och Speedtest net.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Knäcka admin-lösenord Inteno FG500 / Netatonce

Kanske kan vara något? Lusläste lite bara....

edit: Kom och tänka på en till grej.
Om du byter ut fiberconvertern/routern till en egen? Bör ju funka.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

Nej, här kryddar inte Net at Once farten. Får runt 900 upp och ner när jag mäter från nätverkskortet. Har dock märkt att kör man med vpn på någon dator får man runt 30/8 på en annan utan vpn.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)