Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad man rekommenderar måste ställas i relation till vad för övriga komponenter man köper samt vad man ska använda datorn till.

En väldigt vanlig rekommendation här, även från mig, är att köpa en i5'a till en speldator. Man får en processor som är bra på spel eftersom den har hög prestanda med en tråd, men man får även en processor som klarar lite andra uppgifter. Väldigt få personer har nytta av fler än två kärnor och ännu mindre fyra kärnor. Det senare kräver i princip att du gör en massa video encoding, cpu rendering osv för att märka skillnad.

Är huvudsyftet med datorn att spela, vilket det ofta är här, och dessutom har en tight budget så tjänar du mer på att lägga lite mindre pengar på processorn och mer på grafikkortet, särskilt eftersom även Intels billigaste processorer är så pass kompetenta när det gäller spel. Att det tar lite längre tid att packa upp en zip-fil tror jag de flesta kan leva med om spelen blir snyggare.

När det gäller tex överklockning har varken Intel eller AMD någon särskild fördel. Du kan överklocka en FX-6300 till 4.5-5.0GHz och det kan du göra med en Pentium G3258 också.

Så du tycker att en Pentium G3258 är bättre allround än en FX-6300? För en uppgradering så kan man inte bara spara in på andra komponenter heller, man har det man har. Jag tycker att en FX6300 @ 4,5GHz inklusive moderkort för under 1600:- var ett klockrent köp för min kompis. De spel som inte kan utnyttja mer än 2 kärnor flyger redan på förbannat snabbt. Modernare spel hade nog gett en del spikar på en G3258.

Och nej, fler kärnor kan vara skönt även om man inte håller på med encoding. De allra flesta kan ägna sig åt rätt tung multitasking.

Permalänk
Medlem

Sluta nu, bästa amd cpun e/va ju slot A K7, K75 processorerna

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Så du tycker att en Pentium G3258 är bättre allround än en FX-6300? För en uppgradering så kan man inte bara spara in på andra komponenter heller, man har det man har. Jag tycker att en FX6300 @ 4,5GHz inklusive moderkort för under 1600:- var ett klockrent köp för min kompis. De spel som inte kan utnyttja mer än 2 kärnor flyger redan på förbannat snabbt. Modernare spel hade nog gett en del spikar på en G3258.

Och nej, fler kärnor kan vara skönt även om man inte håller på med encoding. De allra flesta kan ägna sig åt rätt tung multitasking.

Om man bara tittar på spel så finns det bra grafer på SweClockers som ger dig svart på vitt vad min och medel fps är. Det är knappast något vi behöver debattera. Och det är inte frågan om moderna eller omoderna spel. Det finns väldigt få titlar som utnyttjar mer än en kärna bra, vilket till stor del beror på hur DirectX funkar. De använder flera kärnor, men bara för att supportera huvudkärnan.

Sedan så skrev jag "om huvudsyftet är spel". I min värld kan man kapa 500kr på processorn, lägga den på ett bättre grafikkort istället och därigenom få bättre fps. Med en snål budget kan man inte få allt. Man får koncentrera sig på det som är viktigast. Jag vet inte hur din polare använder sin dator, men är det till 95% spel så tycker jag personligen att han har valt fel. Men som sagt så vet jag ju inte hur din polare använder sin dator eller vilken budget han hade. Det kanske är så att FX-6300 är bra för honom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Duron...

[/oftopic]

Pris/prestanda på processorn är en sak, pris/prestanda på plattformen är en annan sak när man tar i hänsyn till pris på moderkort också.

Svaret på din fråga om bästa AMD processor har TS fått, men det kanske inte var den egentliga frågan.

En beskrivning på vad TS skall ha datorn till, vilken prestanda han behöver och vilken budget det är för hela systemet hade hjälpt oss att tipsa om vad som är mest värt idag för just hans behov. Till vissa saker behövs mer CPU kraft till andra behövs mer GPU kraft och till något tredje behövs mer och snabbare minne.

Jag antar att syftet för TS är att få så mycket för pengarna för just hans behov, inte sant?

@TS SÅ, exakt vad skall burken användas till, och vad är budget?

Som sagt är budgeten under 3000kr och det den ska användas till är främst spel, men även videoredigering ibland. Elen är "gratis" om nu den andra ville veta. Men i stort sätt så vill jag ha en snabb och mångsidig processor, är det något jag ogillar så är det när saker går segt.

Visa signatur

RTX 3070 • 34GK950F

Permalänk
Medlem

FX-9590 är den "bästa" processorn, men den är inte bästa valet.

Köp en FX-8320 eller FX-8350 istället och lägg mellanskillnaden på antingen en SSD, bättre grafikkort, eller en bra kylare, så får du en bättre upplevelse.

Skrivet av SweMerlin:

Athlon är det bästa de någonsin gjort.

Vet inte om jag skulle säga "bästa" (för jag är inte insatt), men det var en trevlig generation CPU:er.

Min gamla Athlon 64 X2 5200+ tuffar fortfarande på i min brors dator - 8 år efter inköpet.
Den flaskar nog det GTX 560 Ti han använder, men det är en annan historia...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Athlon är det bästa de någonsin gjort.

.

Ja tyvärr är dagens AMD processorer inget att direkt hurra åt. Ahtlon K7 var verkligen något extra.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cooljeppe3:

Som sagt är budgeten under 3000kr och det den ska användas till är främst spel, men även videoredigering ibland. Elen är "gratis" om nu den andra ville veta. Men i stort sätt så vill jag ha en snabb och mångsidig processor, är det något jag ogillar så är det när saker går segt.

Jag skulle rekommendera antingen nya 8370 från AMD alt. 4690K från intel. Båda är riktigt rappa i vanligt surfande och annat "vardagsarbete". Sen är det bara välja vad som är viktigast för dig;
Bäst prestanda i spel av de två: 4690k
Bäst i videoredigering av de två: 8370

Vilket som är viktigast för dig kan bara du välja. Vill du att videoredigering ska gå marginellt snabbare eller vill du att spel ska flyta marginellt bättre?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Inteltrollen är så osäkra på sin egen hårdvara att de måste trasha AMD-trådar. Välkommen till SweClockers.

Ja för det händer ju aldrig att det dyker upp en massa AMD troll i alla Intel och Nvidia trådar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MacAllan:

Ja för det händer ju aldrig att det dyker upp en massa AMD troll i alla Intel och Nvidia trådar

Betydligt mer sällsynt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Betydligt mer sällsynt.

Jag klassar mig själv som ganska objektiv, och jag håller nog inte riktigt med.

AMD-troll/fanbois går gärna in i Nvidia/Intel-trådar och bashar Nvidias prissättning och Intels affärsmodell, och Nvidia/Intel-troll/fanbois går gärna in i AMD-trådar och bashar strömförbrukning och "dåliga" processorer, etc.

Skulle säga att båda sidorna (eller alla 3 sidorna snarare) är lika goda kålsupare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag klassar mig själv som ganska objektiv, och jag håller nog inte riktigt med.

AMD-troll/fanbois går gärna in i Nvidia/Intel-trådar och bashar Nvidias prissättning och Intels affärsmodell, och Nvidia/Intel-troll/fanbois går gärna in i AMD-trådar och bashar strömförbrukning och "dåliga" processorer, etc.

Skulle säga att båda sidorna (eller alla 3 sidorna snarare) är lika goda kålsupare.

Subjektiva människor brukar klassa sig som objektiva.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Sluta nu, bästa amd cpun e/va ju slot A K7, K75 processorerna

Min K7 800 med woodoo 5 kort , 3 256 minnen och en vrålsnabb westerndigital disk... det va en raket på sin tid och ingen intelpropp kunde mäta sig med den

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.