Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem

Minns inte ens om jag postat här innan men tror inte det
Samsung 840 Pro 128 GB, AHCI, SATA 3, RAPID på.
Används som systemdisk och har en pagefile med fast storlek, antar att det drar ner en del på prestandan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Satte igång rapid på min 840 evo. 500gb

watafak?

*edit* körde ju med 250mb så det blev ju ramdisk. här är med 2gb

Permalänk
Medlem

Även jag drog igenom några benchmarks med min 840 Evo 250GB. Rapid påslaget.
Har tyvärr ingen jämförelse med hur det var innan Rapid.

I Samsung Magician.

I Atto, standard "length". Troligen drogs det stor nytta av RAM.

I Atto, 2GB-length i syfte att förebygga samtidig benchmark av RAM.

Har inte sett så många av er andras resultat, men det verkar lovande då 840 Evo har speccad read: 540, write: 520. Är inte helt insatt i RAPID, men ja troligen så hjälper ramminnet till även vid större "length".

Detta är alltså en disk, inte RAID-lösning eller liknande.

Permalänk
Medlem

Inge bra siffror

Vad betyder pciide - BAD som står i rött?

AHCI ska vara igång och SSD sitter på SATA kontakt 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

AHCI är inte igång. Kan vara så att du har två kontolers på ditt moderkort. Kolla så du kör med rätt.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

AHCI är inte igång. Kan vara så att du har två kontolers på ditt moderkort. Kolla så du kör med rätt.

Ok Ska dubbelkolla det

Permalänk

Samsung 840 EVO

Tjena!

Gjorde ett litet test på min Samsung SSD efter en firmware uppdatering i samsung magician, tror att programmen ballar ur för jag fick rätt så sjuka poäng..

https://www.dropbox.com/s/ivns7f8ps0ndpgb/Jiggarn.JPG

https://www.dropbox.com/s/21lzjpppyr178c2/Sk%C3%A4lli%20snabb...

Förlåt för att jag inte vet hur jag lägger in bilder så ni kan se utan länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomman91:

Tjena!

Gjorde ett litet test på min Samsung SSD efter en firmware uppdatering i samsung magician, tror att programmen ballar ur för jag fick rätt så sjuka poäng..

https://www.dropbox.com/s/ivns7f8ps0ndpgb/Jiggarn.JPG

https://www.dropbox.com/s/21lzjpppyr178c2/Sk%C3%A4lli%20snabb...

Förlåt för att jag inte vet hur jag lägger in bilder så ni kan se utan länk.

Siffrorna du får stämmer nog, men om du läser den här testen så verkar inte rapid-mode tillföra så mycket, snarare tvärtom i de flesta fall. Men låter det vara osagt vad som stämmer angående prestandan. http://techreport.com/review/25282/a-closer-look-at-rapid-dra...

Permalänk

Här är min 2 år gamla Samsung 830 SSD:

Här är min 2.5" Hitachi 1TB hd med Intel Smart Response 20GB SSD cache:

Och här är min 2.5" Hitachi 1TB hd utan SSD cache:

Jag är nästan färvånad hur effektiv Intel Smart Response verkligen är. Utan ssd cache är min lagringsdisk seg som sirap men med cache går den så det ryker :D.

-EDIT-

Bytte min gamla Intel 311 20GB cache ssd mot en Intel 525 60GB msata cache ssd och det blev nästan en fördubbling av AS SSD värdet.

Prestandaökningen med Intel Smart Response är riktigt bra så har ni stöd för för detta på era mkort och behöver lite mer fart på lagringsdiskarna kan jag stark rekommendera en cache ssd.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Vad tycks om den write-speeden på 4K-64Thrd på min Crucial m4 kopplad på en Sata II port? Dags att installera intel rapid storage skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Då jag inte har sett någon PATA SSD här så tänkte jag att jag kan kasta upp en benchmark från en 32GB PATA MLC SSD som jag har i en gammal laptop, ja har både SSD'n och en mekanisk disk så använder CD/DVD slotten för SSD'n.

Kanske inte så imponerande resultat jämfört med SATA diskar men för en gammal laptop med Windows xp och Linux så är det skillnad som dag och natt

Har även en 64GB PATA SSD i en Windows 98 retro burk och en 128GB i en tunn klient. De större diskarna är mycket snabbare och nosar på maskineras UDMA's maxhastighet i läs/skriv på stora filer.

Har även en 8GB PATA SSD i min Amiga 1200 dock då den buffrade PATA adapterns begränsningar så ligger den bara på några MB/s men låg accesstid hjälper extremt mycket

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Samsung EVO 840 120 GB

Tycker att jag får märkliga resultat. För det första lyckas jag inte aktivera AHCI. Har varit inne i BIOS och ändrat, även ändrat i Regedit samt CMD-DeleteNotify - enligt instruktionerna som finns. Fick först 130 på Read och 136 på Write - får nu (se bild) över 3000 på båda efter att ha aktiverat RAPID. Kan det stämma?

Får liknande i AS SSD. Om det stämmer kanske jag inte behöver aktivera AHCI?

Edit: Lyckades aktivera AHCI. Behövde använda en SATA-2-port. Får ändå ungefär samma resultat med 2000-3500 MB/s. Antagligen är det något som buggar p.g.a. de höga värdena, men nu är både AHCI och RAPID aktiverat i alla fall.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Inte en aning om det är bra eller dåligt. Känner iaf inte att jag behöver snabbare ssd.
Crucial MX100 512GB

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Snart 2 år gammal Intel 330 240GB. Vet inte om jag borde vara stolt eller inte, dock är jag nöjd med vad jag får ändå så.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

diskarna på min htpc i3 3225 w8.1 x64

intel 330 120gb nedan

MX100 512gb nedan

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Datorn är en bärbar HP Pavilion dv6-3143eo
SSD tillverkare: Intel 320 Series Solid State Drive 80GB
Det lediga utrymmet på ssd:en är: 15 GB av 74.4 GB
Datorn är från 2010 så den har, tyvärr bara Sata 2 anslutning samt så har ssd bara sata 2 stöd.
SSD är inte ny, utan är nästan 3 år gammal.
Har en livstids skrivning på ca 5.68TB
Har dock ingen aning varför den inte kan läsa av läs åtkomsttiden. Men jag försökte 2 gånger och fick samma fel båda gångerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spleen:

Tycker att jag får märkliga resultat. För det första lyckas jag inte aktivera AHCI. Har varit inne i BIOS och ändrat, även ändrat i Regedit samt CMD-DeleteNotify - enligt instruktionerna som finns. Fick först 130 på Read och 136 på Write - får nu (se bild) över 3000 på båda efter att ha aktiverat RAPID. Kan det stämma?

http://i62.tinypic.com/2rgneyh.jpg

http://i62.tinypic.com/214y2k3.jpg

Får liknande i AS SSD. Om det stämmer kanske jag inte behöver aktivera AHCI?

http://i61.tinypic.com/2e2gh3o.jpg

Edit: Lyckades aktivera AHCI. Behövde använda en SATA-2-port. Får ändå ungefär samma resultat med 2000-3500 MB/s. Antagligen är det något som buggar p.g.a. de höga värdena, men nu är både AHCI och RAPID aktiverat i alla fall.

Du har Rapid mode aktiverat. Kolla i SSD-programmet.

Permalänk
Medlem

Med Samsung Rapid mode aktiverat, kan detta stämma eller? Varför står det SCSI hårddsk?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

diskarna på min htpc i3 3225 w8.1 x64

intel 330 120gb nedan

http://i.imgur.com/HLQYzoY.png

MX100 512gb nedan

http://i.imgur.com/5RwN7Ls.png

??

Hur kommer det sig att du får dubbelt så hög hastighet som mig?
Vi har likadana SSD

Edit: hade förmodligen inte på rätt Sata port. Får nu identisk prestanda som dig. Yippi

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Jag skyller på att disken sitter på AMD-chipset.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av knoxz:

Med Samsung Rapid mode aktiverat, kan detta stämma eller? Varför står det SCSI hårddsk?

http://s8.postimg.org/d272f0gzp/image.jpg

http://s8.postimg.org/oftlq7rid/image.jpg

Varför det står SCSI kan jag inte svara på, säkert någon kombo mellan drivrutin och olika diskar. Har haft SCSI på en 5400 RPM hårddisk, så jag tänkar ej på det.

Att man får sådana fantastiska resultat med RAPID Mode är ju att Rapid Mode snor åt sig upp till en Gig av RAM-minnet (Kan bli mer i framtiden), och det är då RAM-minnet som står för den fantastiska hastigheten. RAM är ju betydligt snabbare än Flash-minnena. Rapid lånar lite RAM och använder det som Cache, typ som Windows inbyggda Superfetch funktion. Fast till skillnad från Superfetch så kan Rapid också användas till "användar data", och inte bara till program/applikations data. Finns en minimal risk med att ha det påslaget, då datan i Rapid mode kan gå förlorat om du ex. får strömavbrott. Dock så skrivs ju datan ner till disken relativt ofta, så riskerna är ganska så små. Vidare så töms väl Rapid till disken innan du stänger ner för natten, om jag kommer ihåg läxan. Slutligen så är väl detta en mjukvarulösning, och funkar således inte innan man bootat in i Windows.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GambitSWE:

Varför det står SCSI kan jag inte svara på, säkert någon kombo mellan drivrutin och olika diskar. Har haft SCSI på en 5400 RPM hårddisk, så jag tänkar ej på det.

Att man får sådana fantastiska resultat med RAPID Mode är ju att Rapid Mode snor åt sig upp till en Gig av RAM-minnet (Kan bli mer i framtiden), och det är då RAM-minnet som står för den fantastiska hastigheten. RAM är ju betydligt snabbare än Flash-minnena. Rapid lånar lite RAM och använder det som Cache, typ som Windows inbyggda Superfetch funktion. Fast till skillnad från Superfetch så kan Rapid också användas till "användar data", och inte bara till program/applikations data. Finns en minimal disk med att ha det påslaget, då datan i Rapid mode kan gå förlorat om du ex. får strömavbrott. Dock så skrivs ju datan ner till disken relativt ofta, så riskerna är ganska så små. Vidare så töms väl Rapid till disken innan du stänger ner för natten, om jag kommer ihåg läxan. Slutligen så är väl detta en mjukvarulösning, och funkar således inte innan man bootat in i Windows.

En jäkligt bra förklaring.Jag läste ordet rapid för första gången nu och undra just rapid??vad har jag nu missat

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Med rapid får jag detta resultat.

Visa signatur

Mvh.

Permalänk

Samsung 850 Pro 1TB

Samsung SSD 850 PRO 1TB:
(RAPID mode är avslaget såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Samsung SSD 850 PRO 1TB:
(RAPID mode är avslaget såklart)

*dreglar*

Fan jag måste köpa några sådana till min samling

Skrivet av knoxz:

Varför står det SCSI hårddsk?

Skrivet av GambitSWE:

Varför det står SCSI kan jag inte svara på, säkert någon kombo mellan drivrutin och olika diskar. Har haft SCSI på en 5400 RPM hårddisk, så jag tänkar ej på det.

SCSI innebär att du kör RAID läge, och de får då SCSI taggen. Är något som bara hängt med sedan riktiga RAID kontrollers på tidigare dagar.
ACHI fungerar bäst på ej RAIDade SSD, men om du kör Intel styrkort och nyaste Intel RAID drivarna så fungerar TRIM och andra viktiga SSD funktioner också, och det spelar mindre roll.

Permalänk
Datavetare

250GB 840 Evo i mSATA-format med RAPID påslaget. Använder denna disk som systemdisk i min laptop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Ser att en del lägger upp "benchmark resultat" för sin hårddisk här och på andra forum, där de inte slagit av disk cache, t ex RAPID för Samsungs diskar.
Någon som vet vad syftet med detta är?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av vanlighalsning:

Ser att en del lägger upp "benchmark resultat" för sin hårddisk här och på andra forum, där de inte slagit av disk cache, t ex RAPID för Samsungs diskar.
Någon som vet vad syftet med detta är?

Tvivlar på att någon slagit av disk-cachen i Windows innan de kör benchmarks, den cachen är däremot väldigt begränsad i exakt vad den kan snabba upp.

Så varför ska man slå av RAPID (som i stort sätt ersätter Windows disk-cache) om man kör med det påslaget normalt sett? RAPID ger en boost även i verkligheten i laster som den är designad för, d.v.s läsning/skrivning av lite data per anrop under väldigt lågt kö-djup mot disk-kontroller. Det normala användarmönstret på en skrivbordsdator är främst läsning av många små filer, RAPID är specifikt optimerat för just det. Det man "betalar" är upp till 1GB RAM och en del CPU-kraft.

RAPID uppfyller alla krav Windows ställer på en disk-cache, så den är varken mer eller mindre osäker än att köra med "vanliga" disk-cachen. Medan Windows-disk-cache jobbar på data som tidigare läses/skrivits så jobbar RAPID på en lägre nivå så om man läser en fil så kommer RAPID cache informationen som den kommer se ut på flash (vilket betyder att nu har man även data man ännu inte läst i RAM då flash skrivs i relativt stora block). Anrop som skulle resultera i att data som aldrig tidigare lästs, men ändå ligger i samma block som något annat data kan av RAPID ge cache-träff helt utan att drivern måste skicka långsamma anrop över SATA-bussen. Det är förklaringen till löjligt hög IOPS i vissa lägen då inget av anropen gått via SATA, men det är också något som händer "i verkligheten" när man kör sitt system.

Frågan man hellre borde ställa sig då är dessa:

  • varför postar folk resultat från körningar med kö-djup på 32, det kommer aldrig hända i verkligheten på en skrivbordsdator. Ett kö-djup över 1 är ovanligt, över 4 existerar nog inte

  • varför postar folk resultat på sekventiell läsning/skrivning? Utanför videoredigering lär detta fall överhuvudtaget aldrig hända i verkligheten

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Samsung 840 EVO 250GB

Är det värt att slå på Rapid om man spelar och pular med sketchup/photoshop/illustrator?

Har inte satt mig in i vad det skulle vara bra för (disken är ju redan snabb som det är).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

[QUOTE=virtual void;14968977]Så varför ska man slå av RAPID (som i stort sätt ersätter Windows disk-cache) om man kör med det påslaget normalt sett? RAPID ger en boost även i verkligheten i laster som den är designad för, d.v.s läsning/skrivning av lite data per anrop under väldigt lågt kö-djup mot disk-kontroller. Det normala användarmönstret på en skrivbordsdator är främst läsning av många små filer, RAPID är specifikt optimerat för just det. Det man "betalar" är upp till 1GB RAM och en del CPU-kraft.

Frågan man hellre borde ställa sig då är dessa:

  • varför postar folk resultat från körningar med kö-djup på 32, det kommer aldrig hända i verkligheten på en skrivbordsdator. Ett kö-djup över 1 är ovanligt, över 4 existerar nog inte

  • varför postar folk resultat på sekventiell läsning/skrivning? Utanför videoredigering lär detta fall överhuvudtaget aldrig hända i verkligheten

[/QUOTE]

Frågan är då, varför ska man visa benchmark på sitt RAM minne?

Varför man vill visa allt från Seq läs/skriv till 32x kö-djup är för att visa maximala din disk kan klara av.
Verkligheten kan du inte visa med syntetiska tester, och det är inte syftet heller. Du kan inte mäta hur snabbt något startar eller blir klart på datorn, för det påverkas av vad du har för dator samt vilka program du har. Detta kan du självklart göra i en recension, men inte baserat på hemma folkets datorer med vida spridda delar/konfigurationer.
Enda sättet att göra ett jämförtbart test på exakt vad din SSD klarar av är genom en kontrollerad syntetisk test av de mest extrema situationerna.

Jag tittar faktiskt ofta på resursövervakaren när datorn jobbar för att se potentiella flaskhalsar, och tro mig, billiga SSD går snabbt över 4 i ködjup när man ger dem jobb. De blir snabbare destu större djup de har, och hinner inte med allt på kö-djup 1. Räcker med att man uppdaterar ett spel från steam, eller spelklient separat som ska patcha filerna. Med mitt internet så får jag lätt ködjup på 10+ på dessa diskar bara när den gör det, och det blir snabbt mycket värre om datorn ska göra något annat också. Kö-djup på 32 är sällsynt på desktop, men kö-djup 4-16 är det inte, utan det sker troligen i snitt några gång i veckan för alla som spelar och ska uppdatera dem samt ladda in nya "nivåer/banor" på dessa spel.

Rubriken lyder: "Hur snabb är din SSD"
Inte: "Hur snabb upplever du din SSD i verkligheten baserat på vad du gör..."