"pop noise" då och då ifrån chassit

Permalänk

"pop noise" då och då ifrån chassit

Ibland vid långa gaming-sessioner så "smäller" det till lite. Jag kan bara anta att detta händer när det är extra varm i chassit. Det händer oftast när jag antingen varit i "full load" ett tag, men oftare när man går från full load till idle. Jag har alltid koll på temps via MSI afterburner och dem är (imo) helt okej.

Specs:
Sapphire 280x (stock)
i5 4690k (stock cooler, ingen OC)
Corsair Carbide 200R (2 case fans)
Fractal design integra r2 650w
MSI Z97 G43
CD/DVD-läsare. Inte säker på modell.

Temps:

Idle:

CPU: 37
GPU 47-50 (möjligt att sänka till 45, men inte värt det extra ljudet ifrån fläktarna)

Load:

CPU 55-65
GPU 65-75 (75 är det högsta jag sett, 2-3 timmar utav Trine 2)

Ljuden är väldigt obehagliga (dem få gånger dem uppstår) men datorn fungerar klockrent efteråt. Får ingen Freeze / lagg så det märks alltså INTE annat än att det är hörbart.

Vad tror ni det orsakas av?

//Knekt

EDIT: För att förklara med text hur det låter, så är det ungefär som att med lagom kraft "knacka" en nagel/knoge emot chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Ibland vid långa gaming-sessioner så "smäller" det till lite. Jag kan bara anta att detta händer när det är extra varm i chassit. Det händer oftast när jag antingen varit i "full load" ett tag, men oftare när man går från full load till idle. Jag har alltid koll på temps via MSI afterburner och dem är (imo) helt okej.

Specs:
Sapphire 280x (stock)
i5 4690k (stock cooler, ingen OC)
Corsair Carbide 200R (2 case fans)
Fractal design integra r2 650w
MSI Z97 G43
CD/DVD-läsare. Inte säker på modell.

Temps:

Idle:

CPU: 37
GPU 47-50 (möjligt att sänka till 45, men inte värt det extra ljudet ifrån fläktarna)

Load:

CPU 55-65
GPU 65-75 (75 är det högsta jag sett, 2-3 timmar utav Trine 2)

Ljuden är väldigt obehagliga (dem få gånger dem uppstår) men datorn fungerar klockrent efteråt. Får ingen Freeze / lagg så det märks alltså INTE annat än att det är hörbart.

Vad tror ni det orsakas av?

//Knekt

EDIT: För att förklara med text hur det låter, så är det ungefär som att med lagom kraft "knacka" en nagel/knoge emot chassit.

Jag har inte det i datorn men med en mejselhållare som sitter fastskruvad i väggen, det är att när det skiftar mellan varmt och kallt så rör sig plasten och skapar smällar typ som att man knäpper till på den med en penna i plast, det kan ju var något liknande i din låda som rör sig när det blir varmt och kallt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Jag har inte det i datorn men men en mejselhållare som sitter fastskruvad i väggen, det är att när det skiftar mellan varmt och kallt så rör sig plasten och skapar smällar typ som att man knäpper till på den med en penna i plast, det kan ju var något liknande i din låda som rör sig när det blir varmt och kallt.

Man får ju hoppas på det! Mitt grafikkort är rätt plastigt, relativt tunn plast också, så hoppas på att det är det som låter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Man får ju hoppas på det! Mitt grafikkort är rätt plastigt, relativt tunn plast också, så hoppas på att det är det som låter!

Kan ju lika väl vara något i chassit som rör sig när det blir varmt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Kan ju lika väl vara något i chassit som rör sig när det blir varmt.

Ja absolut. Har antagit att det var grafikkortet eftersom det är den varmaste komponenten. Intel-kylaren är ännu plastigare så det är inte helt omöjligt att det är den.

Permalänk
Avstängd

Jag har samma "problem". Ej haft det förrut, utan har uppkommit sedan jag bytte chassi.

Permalänk
Skrivet av makn:

Jag har samma "problem". Ej haft det förrut, utan har uppkommit sedan jag bytte chassi.

Låter ju nästan tryggt då. Så länge det inte är moderkortet eller nätagget som knakar så borde det inte vara så är jag glad

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att plåten i chassit expanderar av värmen. Plåten slår sig på precis samma sätt som en diskbänk eller ugnsplåt kan göra när det utsätt för stora variationer av värme.
Om du upplever ljudet som superjobbigt så kanske lite asfaltsgummi kan dämpa det alternativt att det drar ut på tiden för tillbakaböjningen att du inte upplever det alls.
Du kan köpa det på exempelvis Biltema.

Kan inte lova något men det borde göra saken bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KNEKT Lös:

Låter ju nästan tryggt då. Så länge det inte är moderkortet eller nätagget som knakar så borde det inte vara så är jag glad

Händer oftast då jag har fönstret öppet vid datorn. kall luft ---> varmt chassi ---> pOP pOp

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Skulle gissa på att plåten i chassit expanderar av värmen. Plåten slår sig på precis samma sätt som en diskbänk eller ugnsplåt kan göra när det utsätt för stora variationer av värme.
Om du upplever ljudet som superjobbigt så kanske lite asfaltsgummi kan dämpa det alternativt att det drar ut på tiden för tillbakaböjningen att du inte upplever det alls.
Du kan köpa det på exempelvis Biltema.

Kan inte lova något men det borde göra saken bättre.

Skrivet av makn:

Händer oftast då jag har fönstret öppet vid datorn. kall luft ---> varmt chassi ---> pOP pOp

Så länge det inte är dåligt för datorn så är jag lugn! Angående ljudisoleringen så är det en bra idé, men jag tviivlar på att jag vågar pilla med det. Lär säkerligen bli några grader varmare i chassit, har hellre mina slutna hörlurar då Plus den faktan att jag måste fästa fast den på plåten osv.

Ser dock gärna att jag införskaffar ett ordentligt ljudisolerat chassi i framtiden. Min flickvän har fractal design R4, underbart chassi ju!