Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Ni som idag gått från W7 till 8.1
Är ni nöjda? Saker ni saknar i W7 och saker ni är nöjda med i 8.1?

Jodå bytte på riktigt i och med släppet av 8.1. Riktigt trevligt och kör nu 8.1 på sju burkar här hemma. Saknar inget av sjuan och njuter till fullo av synkronisering av systemen, hur filer och historik följer med (även bakgrundsbilden hänger med), hur utseendet ändras på alla enheter osv.

Sedan finns det klara fördelar som att antivirus program medföljer och Hyper-v ingår som gör att man kan virtualisera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det handlar om "ytterst få", men om det stämmer att, som vissa säger, det handlar om en högjudd missnöjd minoritet som nu fått igenom förändringen, så lär ju majoriteten sedan bli missnöjd istället, och en högjudd majoritet är rimligtvis mer högjudd än en missnöjd minoritet, men jag tror som sagt att det är majoriteten som är missnöjd. Sedan så spelar det ingen rill att skrivbordet i stort är "oförändrat". Startmenyn är en central komponent och att den inte är i helskärm, och då lägger sig i vägen för alla övriga program när man öppnar den, är viktigt för många.

Det du inte tänker på är att majoriteten inte bryr sig särskilt, startmenyn oavsett version fungerar bra för väldigt många. Alla är inte antingen älskare eller hatare av den nya startmenyn utan de allra flesta skiter i vilket liksom. Sen är det nog så att gruppen som hatar den är större än den som älskar den, men båda grupperna är i minoritet enligt min erfarenhet. Den stora gruppen var kanske inte helt igenom nöjd med nya start från första början men de hanterade det och snart så var de tillbaka på samma nivå som tidigare och nu är det en icke-fråga. Precis som du lärde dig att hantera startmenyn i W95-98 på ett tillfredsställande sätt så småningom och nu (tydligen) inte kan leva utan den trots att du höll emot under lång tid. Tänk om du och dina likar hade fått bestämma, då hade vi inte haft någon startmeny alls liksom. (Sen vet jag att det som startmenyn ersatte fanns kvar ganska länge, men det är inte riktigt samma sak då det inte var en annan startmeny den ersatte utan något helt annat som inte var ivägen för att start skulle få lyckas på så sätt som en gammal startmeny är i åttan)

Citat:

Men bara för att man lär sig något behöver det väl inte per automatik vara bättre? För att återgå till en tidigare liknelse så går det väl att "lära" sig att styra bilen med en joystick också, och det går säkert att peka på konstruerade fördelar även där men varför?

Nej, det är inte alls vad jag säger, tvärtom så ser jag en massa förbättringar i nya start jämfört med gamla. Du kan inte jämföra med att styra en bil med joystick (det hade väl varit att byta från mus till touchpoint eller nåt) då det är en mycket större förändring. Alla biltillverkare bygger bilar med rattar, det finns massvis av datorer eller OS utan startmeny som folk hanterar utan problem och här är det inte ens fråga om att ta bort start utan bara om att vidareutveckla den en bit. Ska jag försöka spinna vidare på samma liknelse så är det väl typ att gå från en ratt i en gammal bil, tunn och plastig, till en i en modern och fetare ratt, kanske med knappar för att styra volym eller liknande.

Citat:

Nej, jag håller verkligen inte med här. Att "inte stagnera" får inte bli ett självändamål. Visst kan man testa nya idéer, men om de inte mottas väl så är det förmodligen en dålig idé till att börja med. Eller så löser man problemet genom att säga att det är användarna som är dåliga. Men om det är de dåliga användarna som ska köpa ens produkt får man gilla läget och lyssna på vad de dåliga användarna vill ha, helt enkelt. Ska man göra en omelett och vill att folk äter den, får man se till att det inte hamnar skal i smeten när man knäcker äggen

Att inte stagnera är inte ett självändamål, i denna bransch är det ett krav för att kunna överleva. Se på vad som hände med exempelvis Symbian eller Blackberry (inte riktigt samma marknad men ändå ganska jämförbar ur denna synvinkel). Man kan inte vara ett reaktivt företag som försöker bygga saker som användarna vill ha för när det är färdigbyggt så vill användarna ha något annat, man måste vara proaktiv och bygga sånt som användarna (förhoppningsvis) vill ha om X månader eller år när det är färdigbyggt.

Citat:

Grejen med DOS är att de som tyckte bättre om det hade full frihet att fortsätta köra det när Windows kom. De tvingades inte välja. Därför växte Windows. Men föreställ dig om man, hur det nu skulle gått till, tog bort dos-prompten helt. Ja, då hade förmodligen det tagit bra mycket längre tid för Windows att slå igenom. Man måste låta användarna äta kakan och ha den kvar, annars får man inte igenom förändringar.

Men du tvingas inte välja heller, du kan fortsätta köra Windows 7 i ganska många år till liksom. Precis som man kunde köra DOS i ganska många år efter att Windows släppts. Sen är det förstås inte en jättebra liknelse för en hel del program kunde och kan fortfarande inte köras i Windows utan behöver DOS eller en konsoll, inga program som fungerade i gamla start har slutat fungera i nya start. Däremot kan man ju dra paralleller mellan DOS-prompten och skrivbordsmiljön. I Windows 1, 2 och 3 (eller parallellt med) så använde man DOS eller en DOS-prompt till väldigt mycket medan programmen med grafiska gränssnitt blev allt bättre så att man med tiden allt mer gick över till att göra det mesta grafiskt. Det kan bli att skrivbordsmiljön, eller programmen där, på sikt hamnar där DOS är idag liksom.

Citat:

Hästexemplet är ett lysande exempel på det. Folk fick fortsätta ha sina hästar, men fördelen med bilen var ju att den inte behövde samma omsorg, och inte hade samma hastighetsbegränsning, osv.. Något som folk inte tänkt på tidigare. Det blev en "aha"-upplevelse.. Något som MUI nog inte inneburit i lika stor utsträckning. Fördelarna man ser måste vara uppenbara direkt om man skall vilja investera tid i att lära nytt, och så får det helst inte innebära påtagliga nackdelar som man kan peka ut direkt innan man ens testat produkten, vilket jag anser att MUI gör.

Menar du att du inte hade kunnat peka ut några svagheter hos en bil i jämförelse med en häst utan att ha testat en bil (men efter att ha läst en hel del om bilar i allmänhet som du läst om Windows 8)? Hållbarhet, föroreningar, kostnad osv. är ganska tydliga exempelvis. Men det var ju en extremt mycket större omställning, bilar kräver vägar av en helt annan typ än hästar exempelvis, det finns inget i övergången från startmenyn till startskärmen som går att jämföra med en sådan sak. Det är som sagt en smärre förändring i utseende av en gränssnittskomponent. Aha-upplevelsen kan aldrig bli i närheten så stor som mellan häst och bilar för skillnaden är inte i närheten så stor.

Citat:

Sedan har Microsoft redan mer eller mindre erkännt att MUI inte är en hit på desktop, då Windows 9 skall erbjuda "en förbättrad upplevelse för desktopanvändare", och vad det verkar så innebär ju det att MUI inte blir i helskärm som standard.

Dina åsikter färgar hur du tolkar informationen. Bara för att man anser att man kan förbättra något betyder inte det att man tycker att det är kasst eller ingen hit. Angående vad som blir standard när nian släpps så vet vi inte.

Citat:

Och angående er krångliga applikation så är det samma där. Du kanske tycker att det är idiotiskt att tillgodose kundönskemål, men någonstans måste ni ju det för att inte tappa kunden, eller hur?

Tja, men samtidigt så är det väldigt viktigt att våga säga nej till önskemål om det inte passar in i företagets vision om vart vi ska ta produkten. Vårt system är främst byggt för retail exempelvis, alltså butikskedjor som säljer bland annat kläder eller prylar, men säljarna vill gärna sälja produkten till helt andra branscher, hotellkedjor, försäkringsföretag, bilverkstadskedjor osv. Det kanske låter som ganska mycket samma område men det är rätt rejäla skillnader i affärsmodeller osv. Vi har haft flera projekt där vi har liksom pressat in systemet i en miljö som det inte är byggt för och det skapar en väldig massa problem överallt hela tiden. Den här typen av affärer kostar en massa pengar för dels så tar utvecklingen en väldig tid och dels så är chansen stor att kunden aldrig blir riktigt nöjd och därmed byter system igen, kräver pengarna tillbaka, stämmer oss eller snackar skit om vår produkts stabilitet osv.

Allt blir mycket lättare om man som företag har en uttalad vision eller bild av vart man är och vart man vill komma, då blir det lättare att säga nej till affärer som inte passar osv. MS hade ju en bra vision för Windows framöver, kanske inte genomförd på bästa sätt från början men jag tycker i alla fall att det var tydligt vart de var på väg och att de faktiskt hade tänkt igenom hela saken. Nu vänder de hela skutan för att en (relativt sett) liten del användare klagar väldigt högljutt och jag tycker det är fel på flera plan. Exempelvis är det väldigt fegt av MS att inte våga hålla fast vid sin vision ens så länge att den har en chans att lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det du inte tänker på är att majoriteten inte bryr sig särskilt, startmenyn oavsett version fungerar bra för väldigt många. Alla är inte antingen älskare eller hatare av den nya startmenyn utan de allra flesta skiter i vilket liksom. Sen är det nog så att gruppen som hatar den är större än den som älskar den, men båda grupperna är i minoritet enligt min erfarenhet. Den stora gruppen var kanske inte helt igenom nöjd med nya start från första början men de hanterade det och snart så var de tillbaka på samma nivå som tidigare och nu är det en icke-fråga. Precis som du lärde dig att hantera startmenyn i W95-98 på ett tillfredsställande sätt så småningom och nu (tydligen) inte kan leva utan den trots att du höll emot under lång tid. Tänk om du och dina likar hade fått bestämma, då hade vi inte haft någon startmeny alls liksom. (Sen vet jag att det som startmenyn ersatte fanns kvar ganska länge, men det är inte riktigt samma sak då det inte var en annan startmeny den ersatte utan något helt annat som inte var ivägen för att start skulle få lyckas på så sätt som en gammal startmeny är i åttan)

Det är nog olika hur man är. För mig var det helt avgörande att programhanteraren fanns kvar i Windows 95 och det var först när jag fick reda på det som jag köpte produkten. Ingen förlorar något på att testa, men har man inte möjlighet att växla tillbaka så känner man sig mer fast, och då sätter jag mig på tvären. Men som du säger så är det kanske inte riktigt samma sak då programhanteraren och skrivbordet är två olika gränssnitt.

Citat:

Nej, det är inte alls vad jag säger, tvärtom så ser jag en massa förbättringar i nya start jämfört med gamla. Du kan inte jämföra med att styra en bil med joystick (det hade väl varit att byta från mus till touchpoint eller nåt) då det är en mycket större förändring. Alla biltillverkare bygger bilar med rattar, det finns massvis av datorer eller OS utan startmeny som folk hanterar utan problem och här är det inte ens fråga om att ta bort start utan bara om att vidareutveckla den en bit. Ska jag försöka spinna vidare på samma liknelse så är det väl typ att gå från en ratt i en gammal bil, tunn och plastig, till en i en modern och fetare ratt, kanske med knappar för att styra volym eller liknande.

Återigen så ser vi det på olika sätt. Du vill mena att MUI är en "vidareutvecklad startmeny" medans jag anser att skrivbordet (med startmenyn) är ett gränssnitt och MUI ett annat. De hör inte ihop och förändringen är enorm.

Citat:

Att inte stagnera är inte ett självändamål, i denna bransch är det ett krav för att kunna överleva. Se på vad som hände med exempelvis Symbian eller Blackberry (inte riktigt samma marknad men ändå ganska jämförbar ur denna synvinkel). Man kan inte vara ett reaktivt företag som försöker bygga saker som användarna vill ha för när det är färdigbyggt så vill användarna ha något annat, man måste vara proaktiv och bygga sånt som användarna (förhoppningsvis) vill ha om X månader eller år när det är färdigbyggt.

Fast där handlar det ju mer om att folk hoppar från en marknad till en annan. Skrivbordsdatorer är _en_ Marknad där Microsoft har total dominans och förändringsbehovet finns inte. Den närmaste konkurrenten är väl Apple med ca 9%, och det lär dröja innan de knaprar ytterligare marknadsandelar.

Citat:

Men du tvingas inte välja heller, du kan fortsätta köra Windows 7 i ganska många år till liksom. Precis som man kunde köra DOS i ganska många år efter att Windows släppts. Sen är det förstås inte en jättebra liknelse för en hel del program kunde och kan fortfarande inte köras i Windows utan behöver DOS eller en konsoll, inga program som fungerade i gamla start har slutat fungera i nya start. Däremot kan man ju dra paralleller mellan DOS-prompten och skrivbordsmiljön. I Windows 1, 2 och 3 (eller parallellt med) så använde man DOS eller en DOS-prompt till väldigt mycket medan programmen med grafiska gränssnitt blev allt bättre så att man med tiden allt mer gick över till att göra det mesta grafiskt. Det kan bli att skrivbordsmiljön, eller programmen där, på sikt hamnar där DOS är idag liksom.

Huvva! Det är en utveckling jag verkligen inte vill se. Appar får inte bli "nästa steg" efter skrivbordsprogram. Då lägger jag ner och blir trädgårdsmästare eller något.

Citat:

Menar du att du inte hade kunnat peka ut några svagheter hos en bil i jämförelse med en häst utan att ha testat en bil (men efter att ha läst en hel del om bilar i allmänhet som du läst om Windows 8)? Hållbarhet, föroreningar, kostnad osv. är ganska tydliga exempelvis. Men det var ju en extremt mycket större omställning, bilar kräver vägar av en helt annan typ än hästar exempelvis, det finns inget i övergången från startmenyn till startskärmen som går att jämföra med en sådan sak. Det är som sagt en smärre förändring i utseende av en gränssnittskomponent. Aha-upplevelsen kan aldrig bli i närheten så stor som mellan häst och bilar för skillnaden är inte i närheten så stor.

Visst har en bil svagheter jämfört med en häst, men vid transport handlar det ändå om att ta sig från punkt a till punkt B, och kan man göra det snabbare så undantränger det alla andra argument. Sedan var ju de första bilarna så långsamma så de vägar som fanns då dög bra.

Citat:

Dina åsikter färgar hur du tolkar informationen. Bara för att man anser att man kan förbättra något betyder inte det att man tycker att det är kasst eller ingen hit. Angående vad som blir standard när nian släpps så vet vi inte.

Nej, det är sant. Men egentligen spelar det ingen roll för min del. Får jag en startmeny från Microsoft där jag kan plocka bort helskärmstänket och inte behöver se livetiles om jag inte vill så är jag nöjd sedan.

Citat:

Tja, men samtidigt så är det väldigt viktigt att våga säga nej till önskemål om det inte passar in i företagets vision om vart vi ska ta produkten. Vårt system är främst byggt för retail exempelvis, alltså butikskedjor som säljer bland annat kläder eller prylar, men säljarna vill gärna sälja produkten till helt andra branscher, hotellkedjor, försäkringsföretag, bilverkstadskedjor osv. Det kanske låter som ganska mycket samma område men det är rätt rejäla skillnader i affärsmodeller osv. Vi har haft flera projekt där vi har liksom pressat in systemet i en miljö som det inte är byggt för och det skapar en väldig massa problem överallt hela tiden. Den här typen av affärer kostar en massa pengar för dels så tar utvecklingen en väldig tid och dels så är chansen stor att kunden aldrig blir riktigt nöjd och därmed byter system igen, kräver pengarna tillbaka, stämmer oss eller snackar skit om vår produkts stabilitet osv.

Ja, då är det inte riktigt jämförbart. Koden för startmenyn finns ju redan och själva utvecklingen lär inte bli krångligare för att de behåller den. I övrigt känner jag igen din problematik, då vår produkt riktar sig till sjukvården, och det är oftast sega processer med mycker politik inblandat, och när väl produkten når "verksamheten" för test kanske de inte håller med om vad IT-avdelningarna avtalat om.

Men i Microsofts fall så skrek ju folk högt väldigt tidigt, men de valde att slå dövörat till, vilket de nu får betala för.

Citat:

Allt blir mycket lättare om man som företag har en uttalad vision eller bild av vart man är och vart man vill komma, då blir det lättare att säga nej till affärer som inte passar osv. MS hade ju en bra vision för Windows framöver, kanske inte genomförd på bästa sätt från början men jag tycker i alla fall att det var tydligt vart de var på väg och att de faktiskt hade tänkt igenom hela saken. Nu vänder de hela skutan för att en (relativt sett) liten del användare klagar väldigt högljutt och jag tycker det är fel på flera plan. Exempelvis är det väldigt fegt av MS att inte våga hålla fast vid sin vision ens så länge att den har en chans att lyckas.

Det får tiden utvisa. Av de läckta videorna framgår ju att de som vill kan få startmenyn att bete sig ungefär som MUI i 8.x.

Sedan vet varken du eller jag om det faktiskt är så att det är den "högjudda minoriteten" som fått Microsoft att backa. Jag tror snarare det är en majoritet, eller i alla fall tillräckligt många för att det ska svida i plånboken för dem, eftersom de måste tänka på att Windows är ett fortlöpande projekt som inte tar slut, och att de nu helt ändrar riktning kan inte rimligtvis ha med ett fåtal "gnälliga snorungar" att göra.

Angående Microsofts vision för Windows tycker jag att den skall vara "Att skapa det bästa systemet för desktopdatorer men mus och tangentbord som inmatningsmetod, byggt för långsiktighet och stabilitet", så kan de räkna med fortsatt förtroende från företag och powerusers, som är den stora kundbasen. Hipsters kan de ändå aldrig vinna tillbaka, de har redan bestämt sig för att det är iPad air som "gäller nu".

Och i slutändan är det väl ändå så att man som företag måste gå dit pengarna finns. Och det går inte att göra vinst på "coola visioner om #framtiden" om man inte har kunderna i ryggen.

Sen tycker jag du överdriver en smula. Den avgörande skillnaden tycks vara att de släpper det här med helskärmstänket. Appar och MUI finns ju kvar, bara det att de är i fönster som default, som det ska vara på "Windows". Vem vill sitta med kalkylatorn i helskärm på en 32" display? Inte jag i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft överger Win32 när de överger Windows Runtime och dagens Store-appar, inte före. Det finns ett beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft överger Win32 när de överger Windows Runtime och dagens Store-appar, inte före. Det finns ett beroende.

Jag hoppas personligen att de kan fasa ut Windows runtime utan att röra Win32. Floran av program och flexibiliteten i programdesignen är ju vida överlägsen Windows Runtime, där allt mer eller mindre är uppbyggt på färdiga mallar, hest ska se likadant ut och vara i helskärm. Men det är klart.. Om de lyckas få Runtime lika bra som Win32 så kanske det kan ta över på sikt, men då måste de sluta med fullskärmsfasonerna för det kommer aldrig gå hem i stugorna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas personligen att de kan fasa ut Windows runtime utan att röra Win32. Floran av program och flexibiliteten i programdesignen är ju vida överlägsen Windows Runtime, där allt mer eller mindre är uppbyggt på färdiga mallar, hest ska se likadant ut och vara i helskärm. Men det är klart.. Om de lyckas få Runtime lika bra som Win32 så kanske det kan ta över på sikt, men då måste de sluta med fullskärmsfasonerna för det kommer aldrig gå hem i stugorna.

Det är inte meningen att ta över mer än på mobiler. Där bara för tredjepartsprogram. Det är ingen ersättare. Därför allt är PCL, C++/CX, begränsningar i API för Windowsfunktioner och liknande begränsningar. Hela grejen är att det inte kan ta över, slutar du utveckla Win32 slutar du också utveckla WinRT till stor del. Windows Runtime körs ju ovanpå. Det är lite som att säga att .NET är en ersättare, och det är det ju inte. I traditionellt stil så överger Microsoft saker rätt snabbt. Finns två sätt att utveckla native på WP8.X. Saker som IE och Store-appen är Win32-hybrider och begränsningarna där i har jag inte mycket för och är helt artificiella. Fönster som i Threshold ökar ju viljan att använda programmen, men det gör inte WinRT/Store-appar bättre. Ska det bli en hit måste det till mer, och ska affären ens användas ordentligt måste det till Windowsprogram (Win32) där också. De presenterar hur som helst snart Threshold.

Permalänk
Medlem

Kanske redan nämnt i tråden men jag läste om en förbättring och det är föräldrakontrollen i windows 8. Där ska man förutom vilka tider som barnet får använda datorn även kunna ställa in hur lång tid barnet får använda datorn varje dag. Den funktionen saknar jag i Windows 7 när jag tycker mina barn sitter för mycket vid datorn. I Windows 7 kan man ange mellan vilka klockslag de ska få använda datorn men jag tycker det spelar mindre roll när på dagen de gör det, bara de inte gör det för mycket. Men det kanske finns tredjepartsprogram som kan fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte meningen att ta över mer än på mobiler. Där bara för tredjepartsprogram. Det är ingen ersättare. Därför allt är PCL, C++/CX, begränsningar i API för Windowsfunktioner och liknande begränsningar. Hela grejen är att det inte kan ta över, slutar du utveckla Win32 slutar du också utveckla WinRT till stor del. Windows Runtime körs ju ovanpå. Det är lite som att säga att .NET är en ersättare, och det är det ju inte. I traditionellt stil så överger Microsoft saker rätt snabbt. Finns två sätt att utveckla native på WP8.X. Saker som IE och Store-appen är Win32-hybrider och begränsningarna där i har jag inte mycket för och är helt artificiella. Fönster som i Threshold ökar ju viljan att använda programmen, men det gör inte WinRT/Store-appar bättre. Ska det bli en hit måste det till mer, och ska affären ens användas ordentligt måste det till Windowsprogram (Win32) där också. De presenterar hur som helst snart Threshold.

Om det stämmer så kvittar det för min del. Microsofts mobila produkter är helt ointressanta för mig i nuläget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Nä och det är väl det som varit problemet genom hela diskussionen - att allt handlar om dig och att du tror att din åsikt är fakta och vad omvärlden också anser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nä och det är väl det som varit problemet genom hela diskussionen - att allt handlar om dig och att du tror att din åsikt är fakta och vad omvärlden också anser.

Om vi håller oss till det du och jag diskuterat mest, så behöver du för det första bara läsa några inlägg upp för att se att jag knappast är ensam om att anse att Microsoft "backar" "gör en helomvändning" osv.. Det är bara din åsikt att det har att göra med "naturlig utveckling", så var nu försiktig med att kasta sten i glashus, eller i ditt fall snarare glas i stenhus.

För det andra, så beror knappast Microsofts misslyckande med Windows 9, eller dess kovändning till Windows 8 på mig. Jag är bara en liten liten del av något mycket större. Startmenyns bevarande har i det närmaste blivit en folkrörelse.

Jag har visserligen skrivit till Steve Balmer och fått svar från honom Ganska generiskt i still med "tack för dina synpunkter", men jag tror knappast att mitt mail till honom påverkat något, så sluta fokusera på mig och håll dig till sakfrågan istället.

Här är för övrigt en talande video: https://www.youtube.com/watch?v=FOQY2bAQixk&hd=1

Rummet exploderar i ett jubel när startmenyn visas, och av kommentarerna att döma så är jag knappast ensam om att tycka att det är bra att Microsoft inser att startmenyn _är_ en del av skrivbordet och inget man bara prockar bort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Nej det är fakta, du förstår uppenbarligen inte skillnaden. Du tänker nog rätt men förstår inte begreppen du använder. Det är inskränkt att anse att man backar men du förstår inte det och det är liksom ingen mening att förklara fler gånger.

Citat:

Microsofts mobila produkter är helt ointressanta för mig i nuläget.

Säger allt om hur otroligt fel du har om ungefär allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej det är fakta, du förstår uppenbarligen inte skillnaden. Du tänker nog rätt men förstår inte begreppen du använder. Det är inskränkt att anse att man backar men du förstår inte det och det är liksom ingen mening att förklara fler gånger.

Säger allt om hur otroligt fel du har om ungefär allt.

Runda hjul som blir fyrkantiga för att sedan bli runda igen är inte att backa?

Och hur i hela friden får du det till att jag har "fel om ungefär allt" bara för att jag inte är intresserad av Microsofts mobila produkter. Skärp dig nu. Överallt kan man läsa att Microsoft backar.. Och jag köper inte att flera välrenomerade tidningar inte har koll på begreppen, sedan kallar de ju det själva för "startmenyn", dessutom. Hade det varit en "naturlig utveckling" hade det väl fortsatt heta startskärmen. Det är möjligen "utveckling" i den mån att det inte är en exakt kopia av menyn i Windows 7, men de backar ju från helskärms-mobil-apptvångtänket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Du har ju själv redan erkänt hur otroligt dålig din billiknelse var.
ModernUI fungerar fantastiskt på touch - allt handlar inte om dig och ditt propagerande för desktop. I vilket läge fyrkantiga hjul är lämpligt får du gärna försöka berätta...

Du baserar dina åsikter på ett videoklipp eller två, när sanningen är att det enda som vi faktiskt vet är att man sorterar upp desktop och modernUI lite bättre. Det är utveckling, inte att backa.

Microsofts mobila produkter påverkar dig för att det är samma gränssnitt och samma kontohantering över plattformarna. Förstår du fortfarande inte att det handlar om enheter istället för kategorier?

Hela din argumentationsteknik bygger på att du argumenterar för andra än dig själv, du tar hela tiden upp att andra tycker likadant för att du själv ska få stöd i din teori.

Angående din editering, det har aldrig varit ett tvång i Windows 8 - då handlar det enbart om SBS syndromet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Du har ju själv redan erkänt hur otroligt dålig din billiknelse var.
ModernUI fungerar fantastiskt på touch - allt handlar inte om dig och ditt propagerande för desktop. I vilket läge fyrkantiga hjul är lämpligt får du gärna försöka berätta...

Du baserar dina åsikter på ett videoklipp eller två, när sanningen är att det enda som vi faktiskt vet är att man sorterar upp desktop och modernUI lite bättre. Det är utveckling, inte att backa.

Microsofts mobila produkter påverkar dig för att det är samma gränssnitt och samma kontohantering över plattformarna. Förstår du fortfarande inte att det handlar om enheter istället för kategorier?

Hela din argumentationsteknik bygger på att du argumenterar för andra än dig själv, du tar hela tiden upp att andra tycker likadant för att du själv ska få stöd i din teori. Jag vidhåller att liknelsen med SD inte är långt bort.

Men det är ju inte alls samma gränssnitt överallt. Jag förstår verkligen inte hur du tänker, eller hur du kan förvänta dig att jag skall tro att jag har fel när du inte pekat på att någon annan delar din uppfattning.

Från början fanns en tanke att allt skulle se likadant ut överallt, och alla enheter skulle ha samma gränssnitt och API, ja.. Från början.

Varför det blir så tydligt att de har _backat_ ör just det att en app på skrivbordet från början bara kunde köras i helskärm, eller snap, precis som på en tablet eller en mobil, men nu har man _backat_ från det och nu kan man köra appar i fönster, startskärmen blir en något modifierad startmeny som inte behöver vara i fullskärm osv, det är att backa, eftersom planen från början var helskärm till allt, överallt.

Om vi istället utgår från att det skulle röra sig om "naturlig utveckling" så brister logiken.

Fönster, alltså inte i helskärm, har varit standard på skrivbordsdatorer i 20 år minst, och det fungerar bra, så om planen varit att hela tiden ha appar i fönster, varför tog de omvägen via helskärm först? Jag får inte ihop logiken där, utan det har naturligtvis att göra med att de fick kritik för sin orginalplan, och fick ändra sig ock backa.

Sedan så är ditt argument för att jag har fel när jag anser att WP och liknande inte är intressant för mig skevt. Att det är samma gränssnitt spelar inte mig någon roll, jag vill inte ha produkten, och jag kommer att konfigurera Windows 9's startmeny så att den beter sig så likt den i Windows 7 som bara möjligt, och jag tror inte att jag kommer använda appar eller live tiles. Så förklara varför jag bör intressera mig för Windows phone.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Microsoft har valt genom att välja bort Windows RT och liknande att Windowsplattor ska hanteras som datorer och inte mobila enheter. Fast vi får se mer hur de tänker på företag/enterprise när de presenterat mer. Tablet-PC är en egen kategori och där kör man främst Windowsprogram inte Store. Än så länge verkar det stämma några år till. Möjligheten att få in Windows mer på konsumentområdet på plattor minskade de ju när de valde att inte lansera Surface Mini. Sånt som Core M kommer hamna i vanliga datorer mer, även fast du skulle kunna bygga 8-9" plattor med det. Tillverkarna kommer inte satsa på saker som inte har någon framtid så utbudet riskerar att bli smalare och smalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Microsoft har valt genom att välja bort Windows RT och liknande att Windowsplattor ska hanteras som datorer och inte mobila enheter. Fast vi får se mer hur de tänker på företag/enterprise när de presenterat mer. Tablet-PC är en egen kategori och där kör man främst Windowsprogram inte Store. Än så länge verkar det stämma några år till.

Ja, det är nog rätt om de vill sälja. Deras appar är ju inte mycket att hänga i granen så säljargumentet blir främst att "du kan köra vanliga windowsprogram".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Så länge man är i ModernUI ja men det är väl inget du använder ändå?
Om du kunde släppa greppet om Desktop en stund och se den större bilden så skulle du se det jag ser och var du en flitig användare av Windows på fler plattformar än bara stationärt så skulle du också förstå. Det har inte varit krav på att köra appar i helskärm sedan åtminstone 8.1, innan dess vet jag inte. Och som PdtterK skriver så bör man tänka att bärbara enheter också ska behandlas som datorer, datorer där kanske inte "desktop" är högt prioriterat. Så kom in i matchen och se det för vad det faktiskt är och inte bara selektivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Så länge man är i ModernUI ja men det är väl inget du använder ändå?
Om du kunde släppa greppet om Desktop en stund och se den större bilden så skulle du se det jag ser och var du en flitig användare av Windows på fler plattformar än bara stationärt så skulle du också förstå. Det har inte varit krav på att köra appar i helskärm sedan åtminstone 8.1, innan dess vet jag inte. Och som PdtterK skriver så bör man tänka att bärbara enheter också ska behandlas som datorer, datorer där kanske inte "desktop" är högt prioriterat. Så kom in i matchen och se det för vad det faktiskt är och inte bara selektivt

Då borde väl Microsoft själva komma in i matchen också? Hela grejen med nästa version är ju "en förbättrad desktopupplevelse" enligt dem själva.

Sedan är det nog du som bör "komma in i matchen" om du tror att det är vanligt förekommande att folk använder Microsofts mobiltelefoner och store. Windows phone har en marknadsandel på ~1.5% och Microsofts store har minst appar av alla de tre stora.

om det skall vara platta eller mobil föredrar jag Android, som ~70% av mobilanvändarna också gör.. Och med den logiken så har alltså ~70% "fel om ungefär allt"?

Och du fortsätter att ducka för att det är att backa och inte en utveckling. Men vi kan släppa det. Det blir lättare om vi kan vara överens om att vi anser att den andra inte vet vad backa betyder och gå vidare för det börjar bli lätt tröttsamt att nöta samma sak om och om igen.

Och som sagt.. vad Windows 8 var eller inte var kommer vara totalt ointressant om några månader när Windows 9 kommer. Och sålänge där finns en startmeny som inte är i helskärm från Microsoft och gränssnittet inte är designat för att "uppmuntra" till att använda appar så lär inte jag detla i diskussionen på samma sätt som nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då borde väl Microsoft själva komma in i matchen också? Hela grejen med nästa version är ju "en förbättrad desktopupplevelse" enligt dem själva.

Sedan är det nog du som bör "komma in i matchen" om du tror att det är vanligt förekommande att folk använder Microsofts mobiltelefoner och store. Windows phone har en marknadsandel på ~1.5% och Microsofts store har minst appar av alla de tre stora.

om det skall vara platta eller mobil föredrar jag Android, som ~70% av mobilanvändarna också gör.. Och med den logiken så har alltså ~70% "fel om ungefär allt"?

Och du fortsätter att ducka för att det är att backa och inte en utveckling. Men vi kan släppa det. Det blir lättare om vi kan vara överens om att vi anser att den andra inte vet vad backa betyder och gå vidare för det börjar bli lätt tröttsamt att nöta samma sak om och om igen.

Och som sagt.. vad Windows 8 var eller inte var kommer vara totalt ointressant om några månader när Windows 9 kommer. Och sålänge där finns en startmeny som inte är i helskärm från Microsoft och gränssnittet inte är designat för att "uppmuntra" till att använda appar så lär inte jag detla i diskussionen på samma sätt som nu.

Återigen refererar du enbart till vad andra tycker som grund för hur rätt du själv har. Sluta skydda dig i mängden av andra.

Vad har "vanligt" med hur bra det är? Vad har det ens med varandra att göra? Det finns en stor massa där ute som bara köper Android eller bara Apple utan att egentligen veta varför. Man har aldrig gett något annat en vettig chans. Några kanske googlar lite och läser då tomburksinlägg i stil med dina och missar därför mycket som finns där ute.

Vadå duckar? Fattar du vad duckar betyder? Det är inte att backa så det finns inget att ducka för.

Angående vad Windows 8 _är_ eller inte _är_ så menar du på samma sätt som Windows 7 _var_ eller hur?

Jag är ännu inte övertygad om något alls gällande Windows 9 och håller inte på med betor eller andra testversioner. Det kommer när det kommer och vi får se vad det blir då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske redan nämnt i tråden men jag läste om en förbättring och det är föräldrakontrollen i windows 8. Där ska man förutom vilka tider som barnet får använda datorn även kunna ställa in hur lång tid barnet får använda datorn varje dag. Den funktionen saknar jag i Windows 7 när jag tycker mina barn sitter för mycket vid datorn. I Windows 7 kan man ange mellan vilka klockslag de ska få använda datorn men jag tycker det spelar mindre roll när på dagen de gör det, bara de inte gör det för mycket. Men det kanske finns tredjepartsprogram som kan fixa detta?

Ja, Romaco Timeout är nog det bästa gratisalternativet https://romacocanada.ca/timeout/ och det finns många betalprogram också men inget verkar vara direkt överlägset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Säger allt om hur otroligt fel du har om ungefär allt.

Appropå din kommentar om mobiler och "konton" så är det ju så att många inte vill ha delarna synkade och körande på samma konto pga integritets/säkerhetsskäl och nu gjorde ju också Apple ett utspel om ämnet, att de krypterar data innan den hamnar i deras molnsystem för att ingen ska kunna komma åt infon lätt, till skillnad från MS och Google vars hela affärside numera verkar vara att snoka i allt användarna gör, MS sänkte tom säkerheten nyligen iom sin lösenordspolicy.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Appropå din kommentar om mobiler och "konton" så är det ju så att många inte vill ha delarna synkade och körande på samma konto pga integritets/säkerhetsskäl och nu gjorde ju också Apple ett utspel om ämnet, att de krypterar data innan den hamnar i deras molnsystem för att ingen ska kunna komma åt infon lätt, till skillnad från MS och Google vars hela affärside numera verkar vara att snoka i allt användarna gör, MS sänkte tom säkerheten nyligen iom sin lösenordspolicy.

Kanske, kanske inte. *** raderat *** det är väl bra att man erbjuds valet snarare än att inte kunna alls

Skickades från m.sweclockers.com

§ 1.2 - onödig kommentar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är nog rätt om de vill sälja. Deras appar är ju inte mycket att hänga i granen så säljargumentet blir främst att "du kan köra vanliga windowsprogram".

Det är vanliga Windowsprogram som hanterar aktiv penna bäst så. Både vad det gäller Microsofts egna pen-API (som kom långt innan 8:a) och Wintab. Finns ingen anledning att göra lightvarianter i de flesta fall för Store. Att portera hela programmen är för tungt, t.ex. något VLC har misslyckats med trotts att de hittat sätt att komma runt begränsningar. Det blir mycket speciallösningar, och t.ex. Microsoft själva gör (är inte klar än) ju bara en light-version av Office för Store. Marknaden tablet-pcs har är ju specialapplikationer där de behöver anteckna/skriva med penna, eller att typ rita och anteckna i Onenote och liknande. För den mer konstnärliga/media eller ingenjörsinriktade är en extern wacomplatta eller skärm en bättre lösning att rita på. Så det spelar inte så stor roll vad datorn integrerar. Nvidia har ju visat rätt bra med sin Shield-platta att man inte kan fixa penna på ett vettigt sätt utan aktiv digitizer. Samsung fixar det bättre med Wacomdigitizer. Fast det är ju inte tryckkänsliga pennor som Windows Runtime och Store-appar, eller Modern UI-stilen är designat för även om det går att använda där också. Ska det verkligen drivas av pekskärm och penna så vill man ju t.ex. ha gester som fungerar i både Windowsprogram och Store-program så det blir smidigt att använda, men det kommer kanske någon gång.

Det är inte direkt konsumentprylar med on-screen keyboards osv än. De billiga som kommit är ju mest netbooks som du kör med tangentbordstillbehör eller mest använder för IE. Så man ska nog skilja på surfplattor på ARM och Tablet-PC-kategorin med x86/x64 fortfarande.

Permalänk
Medlem

Något IT-avdelningen hanterar som en dator kommer ha skrivbordet och Windowsprogram i fokus. Poängen är att det är på väg bort från att bli en mobil plattform, återgå till idén att "Windows" är en företagsinriktad plattform och bara låta WP vara mobil plattform och hanteras av managementlösningarna byggda för dessa. Begränsar du dig till Store finns det mindre affärsnytta än med iOS och Android, och i vissa fall kanske t.o.m. mindre än med Blackberry 10. Det är generellt sett enklare att integrera konkurrenterna i en Microsoftmiljö än Microsofts egna mobila-plattform. Lite beroende på vilka applikationer/tjänster företagen kör då. Finns ingen integrationsvinst att tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Återigen refererar du enbart till vad andra tycker som grund för hur rätt du själv har. Sluta skydda dig i mängden av andra.

Visst, när du slutar refferera till dina egna icke-bevisade påståenden som fakta och dig själv som källa på desamma.

Citat:

Vad har "vanligt" med hur bra det är? Vad har det ens med varandra att göra? Det finns en stor massa där ute som bara köper Android eller bara Apple utan att egentligen veta varför. Man har aldrig gett något annat en vettig chans. Några kanske googlar lite och läser då tomburksinlägg i stil med dina och missar därför mycket som finns där ute.

Då det är en plattform jag i nuläget inte bryr mig om så är det väldigt relevant. Det faktum att WP dessutom har obefintlig marknadspenetration talar bara ännu mer för att jag gör rätt i att inte vara intresserad av plattformen. Förklara istället varför jag borde intressera mig för en plattform med försvinnande liten marknadsandel bara för att ett operativsystem till viss del lika gränssnitt som plattformen ifråga, när jag inte ens använder den delen av plattformen.

Citat:

Vadå duckar? Fattar du vad duckar betyder? Det är inte att backa så det finns inget att ducka för.

Du duckar eftersom du konsekvent vägrat att svara på frågan "vad är det som gör att du anser att det är naturlig utveckling, snarare än att backa, när de, som det ser ut, går tillbaka till en "Windows 7" startmeny?

Jag har motiverat min ståndpunkt med spaltmeter av text, det mest avancerade du tryckt ur dig är "Nej, de backar inte", och du undrar varför jag inte tycker att det duger som argument, när till och med de som gillar MUI (Bland annat Snajk) säger att de backar. Din åsikt är i minoritet. Det är du som kommer med spektakulära orgundade påståenden. Inte jag.

Citat:

Angående vad Windows 8 _är_ eller inte _är_ så menar du på samma sätt som Windows 7 _var_ eller hur?

Ja, det är sant. Windows 8 är den senaste officiella versionen.

Citat:

Jag är ännu inte övertygad om något alls gällande Windows 9 och håller inte på med betor eller andra testversioner. Det kommer när det kommer och vi får se vad det blir då

Skickades från m.sweclockers.com

Synd. Vad det verkar så kan man själv påverka hur slutresultatet blir i betan, och det är en funktion som jag tänker utnyttja flitigt. Men å andra sidan så skulle det nog passa dig dåligt då du i allmänhet verkar vara av uppfattningen att slutkund skall vara nöjd med resultatet oavsett vad den beställt.

Men som sagt.. Det blir mindre hetlevrade diskussioner framöver är jag rätt övertygad om. Sålänge startmenyn inte är i helskärm och jag slipper appar är jag rätt övertygad om att jag kan leva med resten av förändringarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Kanske, kanske inte. *** raderat *** det är väl bra att man erbjuds valet snarare än att inte kunna alls

Skickades från m.sweclockers.com

Nej att inte ha valet att välja en dålig lösning är ibland bäst och vi får väl hoppas att det blir lagstiftning emot vissa saker så att företag inte får bete sig hur illa som helst med användarnas data, det pågår ju trotts allt en debatt om det tex när kommuner och sjukvården lägger upp känslig info i molnet utan att de har koll på vad som händer, den dag då uppgifterna hamnar fel blir inte rolig, jag tycker att många fler borde vara oroliga för den dåliga säkerheten som samkörda konton innebär, tänk om vissa regeringar hade haft uppgifterna så de kunde rensa ut feltänkarna eller de som har fel sjukdomsdiagnoser...
USA, Tyskland under Hitler, Sovjetunionen och anhängare typ Östtyskland, Nordkorea, Kina och många andra länder hade definitivt velat komma över denna typ av användardata.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Visst, när du slutar refferera till dina egna icke-bevisade påståenden som fakta och dig själv som källa på desamma.

Uh nej? Det är fakta att man bedömer framgång på det viset, det behövs inte bevisas på något annat sätt. Alla som driver företag vet detta.

Skrivet av Ozzed:

Då det är en plattform jag i nuläget inte bryr mig om så är det väldigt relevant. Det faktum att WP dessutom har obefintlig marknadspenetration talar bara ännu mer för att jag gör rätt i att inte vara intresserad av plattformen. Förklara istället varför jag borde intressera mig för en plattform med försvinnande liten marknadsandel bara för att ett operativsystem till viss del lika gränssnitt som plattformen ifråga, när jag inte ens använder den delen av plattformen.

För att utgången där kommer påverka dig på annat ställe i slutändan.

Skrivet av Ozzed:

Du duckar eftersom du konsekvent vägrat att svara på frågan "vad är det som gör att du anser att det är naturlig utveckling, snarare än att backa, när de, som det ser ut, går tillbaka till en "Windows 7" startmeny?

Jag har redan svarat på påståendet åtminstone två gånger. Att du missat det beror enbart på att du är så inne i ditt egna raljerande och propagerande att du inte ser det.

Skrivet av Ozzed:

Jag har motiverat min ståndpunkt med spaltmeter av text, det mest avancerade du tryckt ur dig är "Nej, de backar inte", och du undrar varför jag inte tycker att det duger som argument, när till och med de som gillar MUI (Bland annat Snajk) säger att de backar. Din åsikt är i minoritet. Det är du som kommer med spektakulära orgundade påståenden. Inte jag.

I just den frågan har ni alla fel i sådana fall. Som jag skrev ovan så har jag redan motiverat varför och behöver inte göra det igen. Att du skriver "spaltmeter" om något du inte förstår skillnaden på är faktiskt på dig.

Edit här: I slutändan spelar det väl ingen roll om det är utveckling eller som du uttrycker det, att backa - jag tycker också det är bra om det kommer en startmeny. Men i Windows 8 är det inget som saknas då det är så enkelt att lösa problemet att det på sin höjd är en bagatell. Då anser jag det som ett större problem att behöva ladda ned gigabytes av uppdateringar.

Skrivet av Ozzed:

Ja, det är sant. Windows 8 är den senaste officiella versionen.

Tror du missade poängen Men det gör inget.

*** raderat ***

Skrivet av Ozzed:

Men som sagt.. Det blir mindre hetlevrade diskussioner framöver är jag rätt övertygad om. Sålänge startmenyn inte är i helskärm och jag slipper appar är jag rätt övertygad om att jag kan leva med resten av förändringarna.

Det har faktiskt inte varit krav på helskärm sedan åtminstone 8.1. Tidigare än så minns jag inte
Brukar hänvisa till två bilder jag tagit, lägger upp dem igen för sakens skull. Inte mycket till helskärm där.

Den första är Chrome på desktop till vänster och IE i ModernUI till höger

Här ser man desktop och Facebook- appen

Jag tror att "appar" är här för att stanna, däremot ser jag gärna att begreppet utvecklas till att innefatta det vi också kallar program - i syvende och sist är det samma sak.

Skrivet av mrqaffe:

Nej att inte ha valet att välja en dålig lösning är ibland bäst och vi får väl hoppas att det blir lagstiftning emot vissa saker så att företag inte får bete sig hur illa som helst med användarnas data, det pågår ju trotts allt en debatt om det tex när kommuner och sjukvården lägger upp känslig info i molnet utan att de har koll på vad som händer, den dag då uppgifterna hamnar fel blir inte rolig, jag tycker att många fler borde vara oroliga för den dåliga säkerheten som samkörda konton innebär, tänk om vissa regeringar hade haft uppgifterna så de kunde rensa ut feltänkarna eller de som har fel sjukdomsdiagnoser...
USA, Tyskland under Hitler, Sovjetunionen och anhängare typ Östtyskland, Nordkorea, Kina och många andra länder hade definitivt velat komma över denna typ av användardata.

Alltså, det där är redan lagstadgat och det är stränga regler runtikring. Bara för någon dag sedan fick en sjuksköterska sparken för att denne hade läst ~150 filer under fyra års tid denne inte hade rätt att läsa. Vänligen jämför inte det med Onedrive/Dropbox/vaddetnuheter för det är skilda saker.

§ 1.2 - onödig kommentar
Permalänk
Medlem

Nu är ju Windows Runtime en miljö av flera ovanpå Win32, andra är t.ex. .NET (WPF, Winforms är inte 1:1 kompatibel med WinRT), Java (t.ex. SWT), Qt, Silverlight, MFC, WTL, VCL osv. Det mesta på skrivbordet kommer köras som "Win32"-program och bygga på annat än Windows Runtime. Att det är plattformen för mobiler (där det finns ett fint syfte i att samla alla apier snyggt) ändrar inte riktigt det. Det är inte tänkt som någon ersättare till Windows precis som du inte har så stor nytta av ett komplett .NET utanför Windows (vilket hade inneburit att du fått licensiera Windows-kod, emulera och greja) så har du ett beroende hos WinRT mot Windows-API/Win32/DX osv. Office 16 är t.ex. fortfarande ett Windowsprogram. Migrerar inte Microsoft så har ingen annan anledning till det heller.

Sen är det definitivt ett misstag av Microsoft att de inte från börjat tillät folk att köra Store-program i fönster, något som länge gått med tillägg och som blir någon form av standard för icke-touchmaskiner med Threshold. De tänkte inte ens riktigt rätt med split screenkörningen. Sen WP8.1 så delar de på Windows Runtime, innan hade de en mindre subset plus lite skräp för att vara kompatibelt med WP7.X. Konvergensen har redan skett. Nu fortsätter dock många att utveckla "Silverlight-appar" på mobilvarianterna och även om de kan dra nytta av universal apps i den mån att ett köp ger en rätt till andra plattformar så delar de inte kod/projekt på det sättet. Windows Runtime kommer däremot finnas kvar så länge den finns kvar på WP. Att försöka tvinga in Windows Runtime, har inte allt för mycket med deras enterprise-strategi att göra. Utan att utveckla vidare Windows så kan de inte utveckla vidare WinRT. En del av designtänket och begränsningarna släpper de. Dessutom är det en miljö vid sidan av flera andra, körs den som vanliga program i fönster (för de som vill) kommer den ha lättare att leva där. Paradigmskiftet de talade om 2012 fanns inte riktigt. Hårdvaran för bra tablets finns idag, men deras egna vision är en 12-tum platta med tangentbord och multi-touch pekplatta. Alltså en bärbar hybrid-pc.

Företag kommer definitivt utvärdera testversionerna av nästa Windows. Det säger inte hur 9an kommer vara om två år, men det mesta kommer att hamna i testversionerna successivt innan den skarpa versionen kommer ut. Gillar de t.ex. startskärmen omgjord som ny startmeny som inte tar upp hela skärmen så kan de mycket väl accelerera planerna på att migrera miljön. Företag kommer inte direkt bygga utrullningsstrategier på Start8 och modifikationer som kräver tredjepartsprogram. Det är mest en lösning för privatpersoner och vissa powerusers som vill hålla på och ändå skulle ändra (och får ändra) systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Uh nej? Det är fakta att man bedömer framgång på det viset, det behövs inte bevisas på något annat sätt. Alla som driver företag vet detta.

Hur var det nu med att hänvisa till andra för att söka bevisa sitt påstående? Och nu handlar det dessutom inte om företagare utan om konsumenter, eller i det här fallet prosumenter, snarare.

Citat:

För att utgången där kommer påverka dig på annat ställe i slutändan.

Marginellt i så fall. Antingen så försvinner det och är inget jag bryr mig om, eller så får det fäste och blir då mer integrerat med skrivbordswindows, men kommer fortfarande inte vara något jag använder.

[/UOTE]
Jag har redan svarat på påståendet åtminstone två gånger. Att du missat det beror enbart på att du är så inne i ditt egna raljerande och propagerande att du inte ser det.
[/QUOTE]
Om du nu har svarat två gånger borde jag sett det, men oavsett så har du fel då man återinför en gammal funktion med viss modifikation, det är ju att slå i backen. Men jag har redan konstaterat att du inte har koll på begreppen så vi kan släppa det.

Citat:

I just den frågan har ni alla fel i sådana fall. Som jag skrev ovan så har jag redan motiverat varför och behöver inte göra det igen. Att du skriver "spaltmeter" om något du inte förstår skillnaden på är faktiskt på dig.

Som sagt, jag tycker "bevisbördan" ligger på dig då du är den enda jag känner till som kan få den, för de flesta, solklara U-svängen till "utveckling". Ingen annan ser det så.

Citat:

Edit här: I slutändan spelar det väl ingen roll om det är utveckling eller som du uttrycker det, att backa - jag tycker också det är bra om det kommer en startmeny. Men i Windows 8 är det inget som saknas då det är så enkelt att lösa problemet att det på sin höjd är en bagatell. Då anser jag det som ett större problem att behöva ladda ned gigabytes av uppdateringar.

Sålänge de där gigabyten är från Microsoft och därmet supportas av dem, och inte kommer från en tredjepartsleverantör så föredrar jag det. Att startmenyn kommer från just Microsoft har dessutom ett värde i sig då många företag har strikta policys mot tredjepartsprogram.

Citat:

Tror du missade poängen Men det gör inget.

*** raderat ***

Det har faktiskt inte varit krav på helskärm sedan åtminstone 8.1. Tidigare än så minns jag inte
Brukar hänvisa till två bilder jag tagit, lägger upp dem igen för sakens skull. Inte mycket till helskärm där.

Den första är Chrome på desktop till vänster och IE i ModernUI till höger
http://i.imgur.com/WmepFcj.png

Här ser man desktop och Facebook- appen
http://i.imgur.com/ETqhA3t.jpg

Jag tror att "appar" är här för att stanna, däremot ser jag gärna att begreppet utvecklas till att innefatta det vi också kallar program - i syvende och sist är det samma sak.

Nej, kanske inte rent teknisk men du har inte haft full frihet att ändra storlek på appen, men det verkar de ju fixa i nästa version så vi får väl se hur det blir. Jag är riktigt laddad inför betan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är nog olika hur man är. För mig var det helt avgörande att programhanteraren fanns kvar i Windows 95 och det var först när jag fick reda på det som jag köpte produkten. Ingen förlorar något på att testa, men har man inte möjlighet att växla tillbaka så känner man sig mer fast, och då sätter jag mig på tvären. Men som du säger så är det kanske inte riktigt samma sak då programhanteraren och skrivbordet är två olika gränssnitt.

Jo precis. Programhanteraren var helt central i Windows tidigare, det var den man använde för att starta program liksom. Den ersattes av både startmenyn och skrivbordet och så småningom också snabbstartsfältet som senare blev dagens aktivitetsfält. Dock var ju programhanteraren mest lik skrivbordet, de är ju nästan precis samma sak, en mapp med genvägar liksom, eller kanske startmenyn i utforskaren på W9x, då fick man också programgenvägar i mappar efter programgrupp som i Progman. Hade du känt till det så kanske du inte hade varit lika negativt inställd till W95s gränssnitt från början och därmed lärt dig startmenyn bra mycket snabbare (inte för att det är så mycket att lära förstås) eller skippat att köra Progman i åratal efter att den var föråldrad.

På samma sätt anser jag att nya start hade mottagits mycket bättre om folk bara hade insett att det fungerade väldigt mycket som den gamla startmenyn.

Citat:

Återigen så ser vi det på olika sätt. Du vill mena att MUI är en "vidareutvecklad startmeny" medans jag anser att skrivbordet (med startmenyn) är ett gränssnitt och MUI ett annat. De hör inte ihop och förändringen är enorm.

Du anser att startmenyn är MUI, jag anser att MUI är miljön man kör appar i (oavsett om det är appar från butiken eller Windows inbyggda som inställningarna) och att start är bryggan mellan MUI och Skrivbordet, den del av gränssnittet som sträcker sig över båda miljöerna. Sen har förstås distinktionen blivit mer otydlig sedan de tillät appar i fönster och i aktivitetsfältet. Detta är dock bara intressant i teorin. Huruvida start är en del av skrivbordet eller ej har ingen betydelse, det är en meny som man använder för att starta skrivbordsprogram och appar och den lägger sig ovanpå skrivbordet precis som den alltid gjort.

Citat:

Fast där handlar det ju mer om att folk hoppar från en marknad till en annan. Skrivbordsdatorer är _en_ Marknad där Microsoft har total dominans och förändringsbehovet finns inte. Den närmaste konkurrenten är väl Apple med ca 9%, och det lär dröja innan de knaprar ytterligare marknadsandelar.

Jo men det är en marknad som växlar mellan att krympa och att ligga still. Det spelar ingen roll hur stor marknadsandel man har om marknaden som helhet är på väg neråt liksom. MS hade ju ett val att göra: Ville de behålla sin andel av en allt minskande kaka eller ska de försöka sig på att ta delar av andra kakor och/eller försöka sammanfoga marknaderna till en stor kaka. I mina ögon fanns det bara ett val och det var vad de gjorde.

För att ta en (hyfsat långsökt) liknelse som ju är så populärt här så kan vi titta på tillverkare av hästvagnar när bilen kom. De kunde stanna på den marknaden och satsa stort och på så sätt få en stor del av kakan men ganska snart så hade kakan förstås krympt till en bråkdel av sin tidigare storlek. De flesta valde istället att börja bygga bilar i någon form och fick då konkurrera med helt andra aktörer på en mycket hårdare marknad, men samtidigt så var det en kraftigt växande marknad med framtiden för sig, plats för flera aktörer, flera nischer osv.

MS har ju gjort allt för att inte tappa sin "vagnmarknad", de har byggt en produkt som är lika hemma i båda sällskapen, en vagn som kan dras av hästar likväl som det går att montera en motor liksom samtidigt som de har produkter som bara riktar sig mot den "nya" marknaden.

Citat:

Huvva! Det är en utveckling jag verkligen inte vill se. Appar får inte bli "nästa steg" efter skrivbordsprogram. Då lägger jag ner och blir trädgårdsmästare eller något.

Det kommer ju inte ske förrän apparna eller framför allt dess miljö har växt till sig så att de klarar av vad skrivbordsprogram klarar idag. Skrivbordsmiljön bär på så mycket bagage från sin snart tjugoåriga historia att man måste släppa taget om den och gå framåt mot något mer modernt. Nu pratar jag inte främst om gränssnitt eller liknande direkt utan om utvecklingsmiljöer, API:er, komponentbibliotek, osv.

Citat:

Visst har en bil svagheter jämfört med en häst, men vid transport handlar det ändå om att ta sig från punkt a till punkt B, och kan man göra det snabbare så undantränger det alla andra argument. Sedan var ju de första bilarna så långsamma så de vägar som fanns då dög bra.

Jo, men du argumenterar emot dig själv lite nu. De första bilarna var så långsamma att de inte behövde vägar men ändå så snabba att de var en uppenbar fördel gentemot en häst? Självklart finns det en massa fördelar som många säkerligen såg ganska tidigt, men omställningen var också enorm. Omställningen mellan startmenyn och startskärmen är för de flesta knappt en omställning, tryck på start och klicka på det program du vill starta, tryck på start och börja skriv namnet på programmet du vill starta, mer än så är inte startmenyn egentligen och startskärmen har precis samma funktioner.

Citat:

Nej, det är sant. Men egentligen spelar det ingen roll för min del. Får jag en startmeny från Microsoft där jag kan plocka bort helskärmstänket och inte behöver se livetiles om jag inte vill så är jag nöjd sedan.

Så, du kommer inte att börja pressa på om det klassiska temat eller rundade hörn eller liknande? Trevligt.

Citat:

Ja, då är det inte riktigt jämförbart. Koden för startmenyn finns ju redan och själva utvecklingen lär inte bli krångligare för att de behåller den. I övrigt känner jag igen din problematik, då vår produkt riktar sig till sjukvården, och det är oftast sega processer med mycker politik inblandat, och när väl produkten når "verksamheten" för test kanske de inte håller med om vad IT-avdelningarna avtalat om.

Fast det stämmer ju inte. All funktionalitet kräver resurser, all kod måste underhållas. Vi har gjort det misstaget och lämnat kvar funktionalitet trots att den har ersatts av andra funktioner som gör samma sak på ett annat sätt, inte för att vi vill ha det eller så men en del tyngre, äldre kunder kräver att all funktionalitet ska finnas kvar mellan release-uppgraderingar osv. (det är en del juridiskt tjafs om diverse klausuler i avtal osv. exempelvis om samma funktionalitet betyder exakt samma funktion på samma ställe osv.) så vi har inte så mycket val.

Vi försöker förstås styra alla kunder till den nya funktionalitet istället, men finns en funktion i gränssnittet så kommer användare att hitta den och använda den även om det finns bättre alternativ. Det finns alltid några som har mer eller mindre knäppt arbetssätt som kräver en viss funktion eller så och det finns alltid några som ska använda allt även om de inte har behovet egentligen. Så om säg statistik över kunder visas på fem ställen i applikationen och jag behöver lägga till något på kunderna hos ett visst företag, då måste jag inte bara bygga min nya funktionalitet och testa den utan också bygga om och testa igenom alla fem ställena som statistik visas på. Det gör att tiden drar iväg även på mindre förändringar. En del av detta hade förstås blivit enklare om vi hade haft en modernare metodik i vår utveckling (typ TDD eller liknande), men om det är jobbigt att underhålla tusen funktioner så är det mångdubbelt jobbigare att flytta över dem till en modernare miljö, att bygga enhetstester för allt, att bygga om alla integrationer osv.

Citat:

Men i Microsofts fall så skrek ju folk högt väldigt tidigt, men de valde att slå dövörat till, vilket de nu får betala för.

Tja, en del skrek väldigt tidigt men det är knappast något nytt för MS. Varje release av Windows (och Office osv.) har ju efterföljts av en djävla massa skrikande liksom.

Citat:

Det får tiden utvisa. Av de läckta videorna framgår ju att de som vill kan få startmenyn att bete sig ungefär som MUI i 8.x.

Jo, jag tror att W9 blir en bra release. Dock hade jag förstås tyckt den var bättre om de hade stått på sig med start, eller åtminstone haft det som default. Vi får se vart vi hamnar.

Citat:

Sedan vet varken du eller jag om det faktiskt är så att det är den "högjudda minoriteten" som fått Microsoft att backa. Jag tror snarare det är en majoritet, eller i alla fall tillräckligt många för att det ska svida i plånboken för dem, eftersom de måste tänka på att Windows är ett fortlöpande projekt som inte tar slut, och att de nu helt ändrar riktning kan inte rimligtvis ha med ett fåtal "gnälliga snorungar" att göra.

Inte ett fåtal gnälliga snorungar, nej. Snarare några tusen gnälliga konservativa IT-människor. Windows marknad består av hundratals miljoner liksom, några tusen är inte ens en promille av dem, så det är nog en minoritet hur man än väljer att se på det.

Citat:

Angående Microsofts vision för Windows tycker jag att den skall vara "Att skapa det bästa systemet för desktopdatorer men mus och tangentbord som inmatningsmetod, byggt för långsiktighet och stabilitet", så kan de räkna med fortsatt förtroende från företag och powerusers, som är den stora kundbasen. Hipsters kan de ändå aldrig vinna tillbaka, de har redan bestämt sig för att det är iPad air som "gäller nu".

Tja, jag ser ju att den marknaden blir allt mindre, framför allt på sikt. Företagsanvändare i all ära men även företagsanvändare går mot enklare IT-lösningar. Chromebooks och Ipads fungerar inte för de är för enkla, stöder inte Outlook (på riktigt) eller liknande men ganska många hade klarat sig utmärkt i sitt arbete med säg en Surface RT eller så kopplat till en stor skärm med mus och tangentbord. Inte jag eller du kanske men våra chefer, våran kundtjänst/support, ekonomiavdelningen, personalavdelningen osv. Inte utvecklare, ingenjörer, forskare eller så, men de är ingen direkt stor grupp liksom. Väldigt många affärsapplikationer, supportsystem och liknande är ju i princip helt webbaserade nuförtiden exempelvis.

Lite samma läge på spelmarknaden. Det finns förstås en grupp av seriösa spelare som har sina dubbla grafikkort osv. som inte kommer att byta plattform i första taget men även den gruppen blir ju allt mindre med tiden. Bland annat för att mobila enheter klarar allt bättre och mer avancerade spel, men också exempelvis för att dagens konsoller är så pass bra att många nöjer sig med dem. Jag menar, ska man köpa en speldator för tio tusen eller en konsoll för fyra? Förra generationen så var ju argumentet att man kunde göra så mycket mer med en dator, men idag har man redan en surfplatta (eller billig laptop) som kan sköta surfande, bankärenden och dylikt och konsollerna har också blivit mer kompententa med mediafunktioner, streamingtjänster, sociala grejer osv. Uppgraderingsmöjligheterna är bättre på PC men det är heller inte lika viktigt längre. Konsollerna sätter ofta taket för hur avancerade spel man kan göra ändå och prestandaförbättringarna mellan inkrementella uppgraderingar av datorer blir allt mindre.

Citat:

Och i slutändan är det väl ändå så att man som företag måste gå dit pengarna finns. Och det går inte att göra vinst på "coola visioner om #framtiden" om man inte har kunderna i ryggen.

Precis. Och om kunderna allt mer överger ens plattform för andra simplare lösningar så måste man antingen följa dem dit eller, som MS, försöka göra ens egen lösning lika lättanvänd utan att kompromissa med funktionaliteten.

Citat:

Sen tycker jag du överdriver en smula. Den avgörande skillnaden tycks vara att de släpper det här med helskärmstänket. Appar och MUI finns ju kvar, bara det att de är i fönster som default, som det ska vara på "Windows". Vem vill sitta med kalkylatorn i helskärm på en 32" display? Inte jag i alla fall.

Apparna har redan från början stött samtidig multitasking på en skärm, även om det verkar ha gått en viss grupp helt förbi. Sen håller jag förstås med om att kalkylatorn och liknande förstås är ganska dumma att använda om man har en mus och ett tangentbord, det är därför som vi har den andra kalkylatorn för oss liksom. På en surfplatta, som kalkylator-appen är till för, är den bra.

Jag tycker det var/är en stor fördel att apparna låg utanför skrivbordsmiljön just för att de då inte påverkades av vad man gjorde där. Maximera fönster, använd Aero-snap, öppna hur många program du vill, Skype/Messenger/Twitter/vad du vill ligger ändå fast och synligt i ena kanten av skärmen liksom.

Sen är det intressant att alla "haters" verkar ha stadigt ökande skärmstorlekar. Först var det gnäll om helskärmsappar på 24'' 1080p, sen var det "Minräknare i helskärm på min högupplösta 27-tummare!!" och nu är du uppe i 32 tum. Fortfarande gäller dock att du bara behöver köra apparna i helskärm om du vill.