Permalänk
Medlem

Lan på inglasad balkong.

Om admin tycker att tråden är felplaserad, så ber jag om ursäkt.

Jag skall ha ett lan nu till helgen, tänkte ha det på våran inglasade balkong. Tänkte höra om det är ett bra alternativ? Jag tänker främst på fukt. Det är små glipor mellan glasen, ca 0.5 cm stora, imma blir det också framåt gryningen på glasen (bara utanpå). Värmen tänker jag inte är några problem, 4 datorer bör värma upp rätt bra.

Kan ordna bild om så önskas.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken stor balkong det måste vara om det får plats fyra spelriggar

Eller du menar kanske en inglasad veranda ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lolrazz:

Om admin tycker att tråden är felplaserad, så ber jag om ursäkt.

Jag skall ha ett lan nu till helgen, tänkte ha det på våran inglasade balkong. Tänkte höra om det är ett bra alternativ? Jag tänker främst på fukt. Det är små glipor mellan glasen, ca 0.5 cm stora, imma blir det också framåt gryningen på glasen (bara utanpå). Värmen tänker jag inte är några problem, 4 datorer bör värma upp rätt bra.

Kan ordna bild om så önskas.

Om det är varmt finns det ingen risk för kondensation. Bara ni inte låter datorerna stå där ute avstängda så är det lugnt ska du se.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fläktar och värme ser till att det inte finns någon risk för fuktskador (om det inte regnar in på dem då såklart ) plocka ner datorerna när ni är klara bara så ska det nog gå bra. OM ni tycker att det ändå har blivit fukt på dem när de är avstängda så låt dem torka ut lite innan ni sätter på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Fläktar och värme ser till att det inte finns någon risk för fuktskador (om det inte regnar in på dem då såklart ) plocka ner datorerna när ni är klara bara så ska det nog gå bra. OM ni tycker att det ändå har blivit fukt på dem när de är avstängda så låt dem torka ut lite innan ni sätter på dem.

Sweet! Ingen risk om det regnar ute? (Regnar absolut inte in)

Skrivet av DavidtheDoom:

Om det är varmt finns det ingen risk för kondensation. Bara ni inte låter datorerna stå där ute avstängda så är det lugnt ska du se.

Okej! låter rätt rimligt.

Skrivet av '[TBOC:

Razor;14885706']Jävlar vilken stor balkong det måste vara om det får plats fyra spelriggar

Eller du menar kanske en inglasad veranda ??

Det är en balkong! Ja den är stor! Har en stor hörnsoffa pch får fotfarande plats med 4 datorer

Permalänk
Medlem

Btw! Skärmar, är det något som skall tas in också? Tangentbord etc?

Permalänk
Medlem

Det handlar om hur fuktigt det blir, aldrig bra att ha elektronik i en fuktig miljö. Jag har haft datorer på inglasade balkonger många gånger och aldrig haft problem men man kan aldrig vara för säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Det handlar om hur fuktigt det blir, aldrig bra att ha elektronik i en fuktig miljö. Jag har haft datorer på inglasade balkonger många gånger och aldrig haft problem men man kan aldrig vara för säker

Tänker att nu är ju sommaren över.. Hade det varit sol ute och 20 C så hade det inte varit några problem. Dock blir det 20-30 grader där under dagen fotfarande, det är natten jag är mest orolig över. Dock när jag varit ute de senaste dagarana för att känna om där är fukt så märker jag inget. Drar fingert över rutorna samt glasbordet som står en bit in.

Permalänk
Medlem

Största risken med balkong-lan är väl grannar som blir arga över att det tjoas "HEADSHOT" mitt i natten

Permalänk
Medlem

hade inte rekommenderat det p.g.a kondens och temperaturen över natten, vem vet om det blir en fuktig natt? Hade aldrig ställt ut min dator på min inglasade balkong även om den skulle va avstängd hela natten.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om det är varmt finns det ingen risk för kondensation. Bara ni inte låter datorerna stå där ute avstängda så är det lugnt ska du se.

Vadå "avstängd"!? Hittar det inte i min LAN-ordbok. Var något annat uttryck jag inte heller kunde hitta. Tror det var "sova" eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

hade inte rekommenderat det p.g.a kondens och temperaturen över natten, vem vet om det blir en fuktig natt? Hade aldrig ställt ut min dator på min inglasade balkong även om den skulle va avstängd hela natten.

Det är ju just det som är felet, att stänga av datorn.

Låter man den vara igång så är den varm och kondens bildas inte, är den av så är det bara en bit kall metall och kondens bildas = död när man startar den dagen efter..

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14885915']Det är ju just det som är felet, att stänga av datorn.

Låter man den vara igång så är den varm och kondens bildas inte, är den av så är det bara en bit kall metall och kondens bildas = död när man startar den dagen efter..

skulle inte lita på att värmen i datorn lyckas hålla borta all fukt under natten, men det är ju bara jag.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

skulle inte lita på att värmen i datorn lyckas hålla borta all fukt under natten, men det är ju bara jag.

Nej jag skulle inte ställa ut min dator i ett oisolerat utrymme men om jag skulle göra det så skulle jag ju iaf ha den igång för att minimera risken. Sen så skulle ju TS ha fyra datorer där så dom lär väl hålla uppe tempen någorlunda iaf..

Sen så är det ju inte vinter ännu utan det är fortfarande plusgrader mitt i natten så jag tror inte att det kommer hända något direkt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14885954']Nej jag skulle inte ställa ut min dator i ett oisolerat utrymme men om jag skulle göra det så skulle jag ju iaf ha den igång för att minimera risken. Sen så skulle ju TS ha fyra datorer där så dom lär väl hålla uppe tempen någorlunda iaf..

Sen så är det ju inte vinter ännu utan det är fortfarande plusgrader mitt i natten så jag tror inte att det kommer hända något direkt.

Vi kommer ha 4 datorer samt dörren öppen till lägenheten. Har vi igång datorerna så skall det inte vara någon fara tror jag.

Skrivet av henkiii:

Största risken med balkong-lan är väl grannar som blir arga över att det tjoas "HEADSHOT" mitt i natten

Haha, risken är väldigt hög! Cs gibb!!

Permalänk
Medlem

Använd in värme källa under hela natten så löser det sig.

Permalänk
Inaktiv

Lan på balkong awesome! Men om ni har tänkt lana in på småtimmarna så kanske inte fyra riggar räcker som värmekälla, kanske tex ett värmeelement eller två skulle funka. Det skulle ju rekommenderas att ni spelade inne p.g.a kondens och arga grannar som inte sympatiserar med headshot skrik 2 på morgonen men om ni har värmeelement skulle det nog funka, samt ett tips ät väll att varva upp dom inne med valley benchmark eller bf4 typ, sen fort som satan ställa ut dom och sätta på dom o elementen samt hoppas på det bästa.

Hoppas det har varit hjälpsamt / Noah

Permalänk
Medlem

De fyra datorerna och att ni är igång kommer att hålla balkongen varm, ser inga problem med värme och fukt.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Lan på balkong awesome! Men om ni har tänkt lana in på småtimmarna så kanske inte fyra riggar räcker som värmekälla, kanske tex ett värmeelement eller två skulle funka. Det skulle ju rekommenderas att ni spelade inne p.g.a kondens och arga grannar som inte sympatiserar med headshot skrik 2 på morgonen men om ni har värmeelement skulle det nog funka, samt ett tips ät väll att varva upp dom inne med valley benchmark eller bf4 typ, sen fort som satan ställa ut dom och sätta på dom o elementen samt hoppas på det bästa.

Hoppas det har varit hjälpsamt / Noah

Hehe, awsome indeed!

Skrivet av xfade:

De fyra datorerna och att ni är igång kommer att hålla balkongen varm, ser inga problem med värme och fukt.

Känner det också. Skulle det krisa så har vi 1 byggfläkt, det bör räcka! :V

Permalänk
Medlem

Jag satt ute på en oinglasad balkong med ett par polare för många år sedan, vi hade bara några presseningar runt om för att slippa den värsta blåsten. men alla 7 datorer klarade sig oskadda under natten. alla var påslagna hela natten ska jag säga också

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

Jag har lanat på en inglasad veranda flertalet gånger utan problem. Både vår, sommar och höst (ej vinter). Vi brukar normalt vara runt 8 personer och ingen har någonsin fått problem med en dator

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DerpMcDerp:

Vadå "avstängd"!? Hittar det inte i min LAN-ordbok. Var något annat uttryck jag inte heller kunde hitta. Tror det var "sova" eller något liknande.

Nej nej, syftar på att de glada pågarna skall gå och fylla på förrådet av choklad och läsk medan de ansvarsfulla föräldrarna stänger av datorerna för att inte slösa på energi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej nej, syftar på att de glada pågarna skall gå och fylla på förrådet av choklad och läsk medan de ansvarsfulla föräldrarna stänger av datorerna för att inte slösa på energi.

Nu är det ju så roligt att jag är yngst, som 23. :> NEVER GROW UP!

Skrivet av ronz:

Jag har lanat på en inglasad veranda flertalet gånger utan problem. Både vår, sommar och höst (ej vinter). Vi brukar normalt vara runt 8 personer och ingen har någonsin fått problem med en dator

Härligt Grejen är att balkongen inte är isolerad, derför blir man lite orolig!

Skrivet av Pronix:

Jag satt ute på en oinglasad balkong med ett par polare för många år sedan, vi hade bara några presseningar runt om för att slippa den värsta blåsten. men alla 7 datorer klarade sig oskadda under natten. alla var påslagna hela natten ska jag säga också

Låter betryggande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14885954']Nej jag skulle inte ställa ut min dator i ett oisolerat utrymme men om jag skulle göra det så skulle jag ju iaf ha den igång för att minimera risken. Sen så skulle ju TS ha fyra datorer där så dom lär väl hålla uppe tempen någorlunda iaf..

Sen så är det ju inte vinter ännu utan det är fortfarande plusgrader mitt i natten så jag tror inte att det kommer hända något direkt.

Du, det var faan 7 minus igårkväll!
Ediy: ot så in i **** men det är faktiskt minusgrader i stora delar av landet

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Du, det var faan 7 minus igårkväll!
Ediy: ot så in i **** men det är faktiskt minusgrader i stora delar av landet

Släng in en byggfläkt så hålls värmen fint om inte datorerna lyckas. Kostar runt 300 lappen.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Du, det var faan 7 minus igårkväll!
Ediy: ot så in i **** men det är faktiskt minusgrader i stora delar av landet

Jo jag hörde att det tydligen hade knäckt nollan här med inatt så det är väl dags att vinterfodra datorn nu...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14887296']Jo jag hörde att det tydligen hade knäckt nollan här med inatt så det är väl dags att vinterfodra datorn nu...

här är det minus fram till eftermiddagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14887296']Jo jag hörde att det tydligen hade knäckt nollan här med inatt så det är väl dags att vinterfodra datorn nu...

Gratis extra overclock!

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Kort och gott; kondens fälls ut (från luften) på ytor som är kallare än sin omgivningstemperatur. Hur mycket som fälls ut beror på temperaturskillnaden och de faktiska temperaturerna (och luftfuktigheten givetvis). Kall luft kan innehålla mindre mängd vatten än varm luft. Det är därför det nästan alltid är torrare luft på vintern än sommarn bland annat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bara köra på. Ev kondens bildas ju på kalla ytor och inget annat.

Visa signatur