Får privatpersoner lägga ut "vägbulor" på allmän väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bilder på begäran:

Som synes så är dom inte helst stabila utan glider runt. Nu ligger dom nästan ute i korsningen.
Nu när jag skulle fota såg jag en bil som sonika körde mellan guppen.

En av anledningarna till att jag tror att det är privatpersoner är pga att jag minns att där låg en trädgårdsslang mellan två av husen tidigare i somras. Jag trodde att dom bara lånade vatten av varandra av någon anledning, sen försvann slangen och dessa guppen dök upp istället.

http://111.imagebam.com/download/S7DvNNE34axJHDzIS7fsCQ/35342...

http://111.imagebam.com/download/u3y4ZICPNrnPKcqzvg6CxA/35342...

http://110.imagebam.com/download/kpTWSaek8fgGNPoeGTSqtA/35342...

Har bott här i 27 år och går väldigt ofta på denna vägen på väg till och från bussen. Har aldrig under denna tid tyckt att folk kör för fort eller farligt. Definitivt har jag aldrig sett någon som vad jag skulle klassa "kör som svin".
Detta är en lugn liten förort till Ystad, inte en hetsig förort till t.ex. Stockholm eller Malmö.

Det kan mycket väl vara så att det är Byalaget eller kommunen som ligger bakom detta, men jag har inte fått någon info om det iallafall. Väntar på svar från byalaget fortfarande.

Dessa brukar ligga vid vägarbeten, kör dagligen över flera stycken.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Skulle vara mycket roligare om det var hastighetsaktiverade gupp så bara fortkörare drabbades, det hade varit lite mer vigilante, här drabbas ju alla. Så det är ju synd.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk

Ligger dom löst på marken är det ju en total livsfara, tänk om man måste bromsa precis när man är på guppet, då kommer dom ju glida iväg?

När jag tog körkort (Lite mer än ett år sedan) så stod det klart och tydligt att alla trafikanter måste hjälpas åt att plocka bort skräp och hinder från vägen. Så det är bara att du lägger dom där åt sidan, dom hör inte hemma på vägen.

Dessa bulor används med största sannolikhet i samband med vägarbeten, då dom tillfälligt läggs upp för bättre arbetsmiljö.

Hjälper till med lite förslag på eventuella lösningar

  • Skriv en arg lapp som du laminerar och tejpar ordentligt med silvertejp.

  • Lägg hindren åt sidan och vänta på att någon lägger tillbaka dom på vägen. Skriv därefter en arg lapp.

  • Släng dom, det är nedskräpning och en fara för trafiken. Ta ett foto när dom ligger i återvinningen, skriv ut och lämna sedan fotot där du tog hindren.

  • Lämna in dom till polisen, det kan vara stöldgods men är även nedskräpning och en trafikfara. Glöm inte att lämna en arg lapp eller foto för ökad granngemenskap.

  • Ta hem dom och bygg en staty utav dom. Placera sedan väl synligt med en glad lapp!

  • Strunta i det, hen som la dit hindren kanske inser att det var en dålig idé att ha rörliga föremål på vägen. vem vet, snart kanske det står betongsuggor mitt på vägen för att hålla kvar hindren..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag instämmer bilderna som Minsc S2 lagt upp är hinder som kan användas när det arbetas vid / på väg. dom använder sådana en bit bort ifrån där jag bor, när dom håller på att byta ut gamla rör i marken. Så antagligen är dom stulna. Om inte samfäldheten eller någon klagat på att det körs fort på gatan och sen har kommunen lagt dit dom, men då dom går att flytta på så lägg dom åt sidan. För om Kommunen ordnat det så borde det vara hinder som man inte kan flytta på.

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Precis om DilluTioN redan påpekat kan de göra betydligt mer skada än nytta om de ligger löst. Om du måste bromsa precis när du befinner dig på "guppet" så kommer du glida med dem som ett par skidor. Inte så kul för den person/hund/whatever som du försökte bromsa för.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Ska även vara skyltat att det kommer vägbulor.

Permalänk

Dessa "sniglar" kräver vanligtvis inte skyltar. Inte ovanligt att Gatukontoret eller liknande lägger ut sådana i villakvarter efter att folk ringt in och klagat på hastigheten.

Annars är det som tidigare nämnts vanligast att dessa används som "flyttbara/tillfälliga vägbulor" vid vägarbeten.

Ang. att det skulle "göra skada" när de ligger löst... Nope, så fungerar de inte. Dessa ÄR konstruerade för att ligga löst. Bromsar du med däcket på dem så glida däcket av, snigeln glider inte med (även om vi skulle kunna göra en ordlek av smeknamnet där).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Bilder på begäran:

Som synes så är dom inte helst stabila utan glider runt. Nu ligger dom nästan ute i korsningen.
Nu när jag skulle fota såg jag en bil som sonika körde mellan guppen.

En av anledningarna till att jag tror att det är privatpersoner är pga att jag minns att där låg en trädgårdsslang mellan två av husen tidigare i somras. Jag trodde att dom bara lånade vatten av varandra av någon anledning, sen försvann slangen och dessa guppen dök upp istället.

http://111.imagebam.com/download/S7DvNNE34axJHDzIS7fsCQ/35342...

http://111.imagebam.com/download/u3y4ZICPNrnPKcqzvg6CxA/35342...

http://110.imagebam.com/download/kpTWSaek8fgGNPoeGTSqtA/35342...

Har bott här i 27 år och går väldigt ofta på denna vägen på väg till och från bussen. Har aldrig under denna tid tyckt att folk kör för fort eller farligt. Definitivt har jag aldrig sett någon som vad jag skulle klassa "kör som svin".
Detta är en lugn liten förort till Ystad, inte en hetsig förort till t.ex. Stockholm eller Malmö.

Det kan mycket väl vara så att det är Byalaget eller kommunen som ligger bakom detta, men jag har inte fått någon info om det iallafall. Väntar på svar från byalaget fortfarande.

Det där är inga vägbulor utan en trafikfara..

Antar att det är kommunal väg detta, dom lägger inte ut nåt sånt här, obs skriver med utgångspunkt Storstockholm.

Vägbulor är alltid fastbultat, samt med halkfri yta, dessa ser ut att ligga löst, gjorda i nått blankt halkigt material, samt ligger snett.
Skulle en cyklist mopedist gå i backen och skada sig, ligger de som lagt ut dessa pyrt till, privatperson eller byalag gör det samma, blir nog åtal med höga skadestånd/böter osv
Bara att dom ligger där kan nog leda till nått liknade.

Skriv till kommunen och bifoga bilderna osv, och skulle kommunen lagt ut dessa, är det nog bra att påpeka lämpligheten över vägbulans utformning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Ligger dom löst på marken är det ju en total livsfara, tänk om man måste bromsa precis när man är på guppet, då kommer dom ju glida iväg?
[/LIST]

Är det ett problem så lär du redan köra för fort.
Dom är säkert snodda eller kvarglömda, sånt måste sitta fast så inte kränkta fartdårar plockar bort dom.

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Dessa "sniglar" kräver vanligtvis inte skyltar. Inte ovanligt att Gatukontoret eller liknande lägger ut sådana i villakvarter efter att folk ringt in och klagat på hastigheten.

Annars är det som tidigare nämnts vanligast att dessa används som "flyttbara/tillfälliga vägbulor" vid vägarbeten.

Ang. att det skulle "göra skada" när de ligger löst... Nope, så fungerar de inte. Dessa ÄR konstruerade för att ligga löst. Bromsar du med däcket på dem så glida däcket av, snigeln glider inte med (även om vi skulle kunna göra en ordlek av smeknamnet där).

Detta här stämmer!

BLF, som är märket på dessa är bland dom största(?) inom just skyltar!

http://www.blinkfyrar.se/

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Om folk som kör bara hade något vett innanför pannloben skulle vi inte ens se röken av några farthinder.

klockrent, det enda jag vet som får folk att sakta ner är risken att skada bilen, skitsamma om det står folk på/vid gatan, det är ju bara att väja lite...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

klockrent, det enda jag vet som får folk att sakta ner är risken att skada bilen, skitsamma om det står folk på/vid gatan, det är ju bara att väja lite...

Sluta stå mitt på vägen då.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Jag hade tagit upp och slängt skiten i närmsta buskage. Det är ett bra sätt att påkalla uppmärksamhet. Det är väl någon krösus i området som tycker det körs för fort och tror man kan göra såhär. Så får det inte gå till.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Sluta stå mitt på vägen då.

då blir det inte mycket jobb gjort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

då blir det inte mycket jobb gjort

Sluta att bygga om vägar som inte behöver ombyggnation, problemet löst.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Sluta att bygga om vägar som inte behöver ombyggnation, problemet löst.

Du är ett geni!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynkrygg:

Du är ett geni!

Tackar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

På den tiden man var ung och körde sport MC var vägbulor kuliga leksaker, var oftast då av asfalt.

Man körde sakta fram tills man var 2-3 meter ifrån, sen gav man ordentligt med gas, alldeles utmärkt när man skulle köra som en dåre på bakhjulet, vägbulan blev som en ramp kan man säga som skicka upp framhjulet i luften

Dagens bultade vägbulor funkar inte alls för detta....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Be den som äger/förvaltar vägen att installera samma typ av farthinder som finns vid brofästet i Sverige mot Danmark och någonstans i Linköping :).
http://se.oresundsbron.com/page/1740

Då lär folk sig rätt så fort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Dessa är väl helt ok, bara att flytta på dem, värre med kommunens satans vägbulor då de är permanenta, svårare att ta bort. Om jag bestämde så skulle det inte finnas några vägbulor överhuvudtaget. Ibland så behöver man köra fort, sen har du ambulans samt brandkår som kan behöva köra fort. Ett rent helvete när det är vägbulor överallt. Det är bättre att ställa ut stora blomlådor istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

På den tiden man var ung och körde sport MC var vägbulor kuliga leksaker, var oftast då av asfalt.

Man körde sakta fram tills man var 2-3 meter ifrån, sen gav man ordentligt med gas, alldeles utmärkt när man skulle köra som en dåre på bakhjulet, vägbulan blev som en ramp kan man säga som skicka upp framhjulet i luften

Dagens bultade vägbulor funkar inte alls för detta....

För det är så svårt att dra upp en sporthoj på bakhjulet ändå? eh...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Sitter farthindret inte fast så är det farligare än om det inte skulle vara där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Be den som äger/förvaltar vägen att installera samma typ av farthinder som finns vid brofästet i Sverige mot Danmark och någonstans i Linköping :).
http://se.oresundsbron.com/page/1740

http://data.oresundsbron.com/image/Fokus%20Oresund/540x243_Fa...

Då lär folk sig rätt så fort.

Det infördes sådana i södra Sthlm, problemet var dock att när Räddningstjänsten kom (Ambulans, Brandkår och Polis) så aktiverades fartguppen....

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Sluta stå mitt på vägen då.

Såg någon gammal tant senast igår, gå långsammt som en snigel snett över vägen med två hundar som var mitt i gatan.
Kan bara hålla med gå inte mitt i gatan när det finns trottoar/cykelbana som är mer lämpad att gå på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Precis det där var det jag tänkte på.

>.< Alltid de oskyldiga som blir drabbade.

För att komma fram 2-3 min tidigare?

Jag anser att komma fram 5mil extra per timme t.ex är bättre än 2-3minuter, men det beror väl på hur långa sträckor man kör.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Ligger dom löst på marken är det ju en total livsfara, tänk om man måste bromsa precis när man är på guppet, då kommer dom ju glida iväg?

När jag tog körkort (Lite mer än ett år sedan) så stod det klart och tydligt att alla trafikanter måste hjälpas åt att plocka bort skräp och hinder från vägen. Så det är bara att du lägger dom där åt sidan, dom hör inte hemma på vägen.

Dessa bulor används med största sannolikhet i samband med vägarbeten, då dom tillfälligt läggs upp för bättre arbetsmiljö.

Hjälper till med lite förslag på eventuella lösningar

  • Skriv en arg lapp som du laminerar och tejpar ordentligt med silvertejp.

  • Lägg hindren åt sidan och vänta på att någon lägger tillbaka dom på vägen. Skriv därefter en arg lapp.

  • Släng dom, det är nedskräpning och en fara för trafiken. Ta ett foto när dom ligger i återvinningen, skriv ut och lämna sedan fotot där du tog hindren.

  • Lämna in dom till polisen, det kan vara stöldgods men är även nedskräpning och en trafikfara. Glöm inte att lämna en arg lapp eller foto för ökad granngemenskap.

  • Ta hem dom och bygg en staty utav dom. Placera sedan väl synligt med en glad lapp!

  • Strunta i det, hen som la dit hindren kanske inser att det var en dålig idé att ha rörliga föremål på vägen. vem vet, snart kanske det står betongsuggor mitt på vägen för att hålla kvar hindren..

Frågan är hur stor fara det är att inte kunna bromsa ordentligt på en väg där man ska köra 20KM/h...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Kommunen ska sköta det där och inte någon hövding i någon by som tror sig kunna bestämma vad han/hon vill bara för att han/hon har bott där längst. Ring kommunen, strunta i att ta kontakt med den där hitte på styrelsen där det bara sitter bittra människor.

Redigerat bort onödigt språkbruk i enlighet med §1
Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Dessa "sniglar" kräver vanligtvis inte skyltar. Inte ovanligt att Gatukontoret eller liknande lägger ut sådana i villakvarter efter att folk ringt in och klagat på hastigheten.

Annars är det som tidigare nämnts vanligast att dessa används som "flyttbara/tillfälliga vägbulor" vid vägarbeten.

Ang. att det skulle "göra skada" när de ligger löst... Nope, så fungerar de inte. Dessa ÄR konstruerade för att ligga löst. Bromsar du med däcket på dem så glida däcket av, snigeln glider inte med (även om vi skulle kunna göra en ordlek av smeknamnet där).

Glida däcket av? Hur tänkte du nu? Du kan påstå att däcket "glider av" (hur nu det skulle gå till) eller för den delen att du kan flyga till Mars på en sån där, men det har föga betydelse; friktionen på dessa är sannolikt lägre än vanlig asfalt, och de kan färdas en liten bit med hjulet om du tvärnitar. Ett par millisekunder hit och dit kan vara avgörande även på lägre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Om folk som kör bara hade något vett innanför pannloben skulle vi inte ens se röken av några farthinder.

Som någon skrev så är de här fartbaserade hindren bäst... dock innebär det en väldigt hög kostnad. Men frågan är ju om det inte ändå är mer värt än olyckor?

Fast tyvärr hjälper de ju inte... http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/polisen-vill-ha-tips-efte...

Med folk antar jag att du syftar på cyklister? De tror ju att det har företräde överallt och närsomhelst, inte undra på att det sker olyckor.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Precis det där var det jag tänkte på.

>.< Alltid de oskyldiga som blir drabbade.

För att komma fram 2-3 min tidigare?

Var skrev jag 2-3 min tidigare?

Sen verkar min poäng med ambulans samt brandkår gått över ditt huvud. Farthinder / vägbulor är ett jäkla gissel.