Bredbands Bolaget jag orkar inte mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Antingen har du någonting annat som stör ut nätverket (enligt mina förslag tidigare) eller så överbelastar du det helt enkelt.

Överväg Bredband Pro/Prolane från Telia. Då får du garanterad prestanda och servicenivå. Det kostar mer, men man får vad man betalar för.

Har du kollat om du kan få VDSL? Det kan göra enorm skillnad om fiber inte är ett alternativ. Minns inte om vi diskuterat det tidigare.

Troligen är det flera faktorer som spelar in. Du verkar använda en hemmalina till rent professionell användning och det är varken ADSL eller billiga modem/routers avsedda för.

Tyvärr orkar jag inte läsa allt du skriver eftersom grammatiken tidvis är undermålig. Kan du inte läsa någon kvällskurs i svenska språket? Detta skriver jag i all välmening. Orkar man inte läsa eller om inte folk förstår vad du menar är det svårare för dig att få bra hjälp.

Jag brukade skriva utan punkt och komma, så jag rättade det men det räcker inte heller?

Iallafall att gräva fiber är som sagt omöjligt, om inte alla här kommer överens om det sen vet jag itne riktigt vad VDSL är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

Jag brukade skriva utan punkt och komma, så jag rättade det men det räcker inte heller?

Iallafall att gräva fiber är som sagt omöjligt, om inte alla här kommer överens om det sen vet jag itne riktigt vad VDSL är.

Jo, det är bättre med punkt, komma och stor bokstav ibland, men fortfarande tidvis extremt jobbigt att läsa eftersom meningsbyggnaden och övrig grammatik lämnar en del övrigt att önska. Jag tar ännu en bilanalogi: för att växla en bil räcker det inte att dra i växelspaken (skiljetecken), man måste även kunna hantera kopplingen (ordföljd), tillsammans med gas/motorvarv (huvud/bisatser). Endast ett krystat/påhittat exempel. Tro mig: att kunna språket i landet man bor i på ett bra sätt är viktigt och underlättar ens liv på många olika sätt. Jag skriver absolut inte alltid rätt, så ta inte mina meningar för det absolut rätta. Dock försöker jag alltid tänka på hur jag skriver och ibland rättar jag ett inlägg 5-6 gånger tills jag är nöjd.

Ring Telia och fråga om ni kan få VDSL på ert nummer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Länka till detta "Obegränsad med 4G data" som du påstår existerar. För vad jag vet så finns det inte en ENDA leverantör som har obegränsat med surf längre. Det högsta jag sett i Sverige (Som inte är bluff eller tidbegränsat som 3 sk. "obegränsad med surf") är 50GB och det kostar skjortan per månad. Du kan få upp emot 500GB om du skriver ett abonnemang med danska 3 men sitter man och laddar upp högupplöst material till youtube flera gånger i timmen så försvinner även det efter ett tag.

Påstår inte att det finns. Menar på att det troligen är billigaste och snabbaste lösningen för bbb att göra ett undantag. För han ska ju inte behöva sitta på ett abonnemang som är begränsat a la telia river nätet på landsbygden.

Permalänk
Medlem

Antar att vi pratar om ADSL? vi hade problem med det här på 90-talet, då stod modemet i pannrummet bredvid en varmvattenberedare som kraftigt störde ADSL-signalen. Placering av utrustningen är väldigt viktigt. Sedan kan ni såklart kontrollera erat första telefonjack, det gör skillnad. Självklart är det skillnad också på anslutning med nätverkskabel och den trådlösa funktionen på ett sånt här billigt skitmodem.

192.168.1.254 zyxel inlogg -> Network -> WAN och ändra från routing till bridge tryck apply. Sen går ni på security och stänger av Firewall samt apply.

Rakkoppla sedan er dator och kör en tracert för att se paketförluster som alltid förekommer på ADSL. Känns det överkurs så ring deras support, de har verktyg för att se det i realtid.

Antagligen är det inte ett 21a modem du behöver eller tekniker.

- Det kan vara dåliga telefonledningar,
- att din länkhastighet är ställd för högt
- långt avstånd till stationen så modmet tappar synk,
- dåliga ledningar i huset, att det ni inte kopplar in i första telefonjack,
- att ni kör en 20m förlängingskabel som ni aldrig bytt ut
- att ni köra trådlöst såklart

Finns det ingen lösning så bör ni kunna säga upp tjänsten utan bindningstid ifall det är så att ni inte får ut den hastigheten ni betalar för.

Permalänk
Medlem

Eller så sitter ni på en Quadracom plattform som använder radiolänkar, eller ännu värre en Bitström plattform som är ren skit. Kolla med annan leverantör förståss. Är det däremot dåliga telefonledningar, utnyttja deras support för att ta reda på det. Det lär troligtvis vara lika dålig uppkoppling även om ni byter leverantör i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Jag kör alltid med 200 flikar ibland 400 200 i varje fönster, just nu också det kan vara trasigt hur som helst om jag använder så många eller ej, spelar sen inta online eller laddar upp hela tiden laddar väl upp videos en gång per vecka inte ofta, sen hade jag skyrim igång i sp eftersom jag stressar datorn ganska mycket av ren och skär lathet, minimerar spel istället för att stänga dem eftersom jag tänker kanske behöver dem senare tillslut så stänger jag dem bara i taskmanager

!!!! där har du nog en del av förklaringen, tror du inte. På en 24mbit ADSL tjänst under kanske dåliga förutsättningar. Sedan en synk på 18/2 visar på att du troligtvis är ställd i 24/3. Be dem sänka din hastighet till det du faktiskt får ut på avståndet till station. Om du har en osynk på 6mbit utan någon justering av paketförluster heller så förstår jag om det är ostabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

27 flikar i DETTA fönstret och sedan har du två till Chrome fönster öppna... Anta att de e lika många där så en 81 flikar öppna, på din dator. Sedan alla mobiltelefoner och "pappas datorer". Blir rätt tungt där.

Beror lite på hur många bilder som behövs hämtas och andra medier men datan som hämtas hos en vanlig hemsida är ytterst liten...
Den störta hämtningen sker då hemsidan "hämtas". Spelar ingen roll om han har 500 flikar öppna som redan är laddade.. Skulle vara något enstaka Javascript/jQuery som hämtas efter att hemsidan har laddats, men det rör sig ändå bara om väldigt lite data.

Jag tror inte att han konstant laddar om dessa 81 flikarna, de är bara öppna.
Även spel kräver väldigt lite datamängd.

Dock så kan du ha rätt när det kommer till att ladda upp media till YouTube, då han även kör ADSL och har en väldigt låg uppladdningshastighet så är det väldigt lätt att uppladdningshastigheten prioriteras åt uppladdningen till YouTube så att det inte räcker till annat.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mandrake:

Antar att vi pratar om ADSL? vi hade problem med det här på 90-talet, då stod modemet i pannrummet bredvid en varmvattenberedare som kraftigt störde ADSL-signalen. Placering av utrustningen är väldigt viktigt. Sedan kan ni såklart kontrollera erat första telefonjack, det gör skillnad. Självklart är det skillnad också på anslutning med nätverkskabel och den trådlösa funktionen på ett sånt här billigt skitmodem.

192.168.1.254 zyxel inlogg -> Network -> WAN och ändra från routing till bridge tryck apply. Sen går ni på security och stänger av Firewall samt apply.

Rakkoppla sedan er dator och kör en tracert för att se paketförluster som alltid förekommer på ADSL. Känns det överkurs så ring deras support, de har verktyg för att se det i realtid.

Antagligen är det inte ett 21a modem du behöver eller tekniker.

- Det kan vara dåliga telefonledningar,
- att din länkhastighet är ställd för högt
- långt avstånd till stationen så modmet tappar synk,
- dåliga ledningar i huset, att det ni inte kopplar in i första telefonjack,
- att ni kör en 20m förlängingskabel som ni aldrig bytt ut
- att ni köra trådlöst såklart

Finns det ingen lösning så bör ni kunna säga upp tjänsten utan bindningstid ifall det är så att ni inte får ut den hastigheten ni betalar för.

Allt sånt har dem gjort och ja det sitter i telefonjack 1 alltså det första, nu har jag runt 50 flikar öppna och internet har fungerat nära felfritt hela natten och morgonen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att placera modemet på en annan plats, få det bryggat och sedan placera en Asus router med custom firmware bakom. Skulle även byta ut alla kablar, finns billiga kablar att köpa på Kjell.

Sedan skulle så bör du lära dig att använda bokmärkes funktionen på webbläsaren, så slipper du ha sidan uppe till tidens ände.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Jag skulle prova att placera modemet på en annan plats, få det bryggat och sedan placera en Asus router med custom firmware bakom. Skulle även byta ut alla kablar, finns billiga kablar att köpa på Kjell.

Sedan skulle så bör du lära dig att använda bokmärkes funktionen på webbläsaren, så slipper du ha sidan uppe till tidens ände.

ville köpa en asus router den dyraste och se hur det går och jo jag har ett problem dem bokmärkena har skapats av sig själva av någon anledning notis 9gag fb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

1. Nattsurf. Ska inte jämföras med dagssurf. Lite smått fult av 3.

2. Försörjer man sig på youtube så är mobilt bredband knappast något att satsa på..

Länka till detta "Obegränsad med 4G data" som du påstår existerar. För vad jag vet så finns det inte en ENDA leverantör som har obegränsat med surf längre. Det högsta jag sett i Sverige (Som inte är bluff eller tidbegränsat som 3 sk. "obegränsad med surf") är 50GB och det kostar skjortan per månad. Du kan få upp emot 500GB om du skriver ett abonnemang med danska 3 men sitter man och laddar upp högupplöst material till youtube flera gånger i timmen så försvinner även det efter ett tag.

1. Därför jag gjorde en edit och skrev till att det va nattsurf?!

2. Vad har man annars för lösning när man ändå köper surf till mobilen? Kan han ju spara x antal kronor och köpa ett abonnemang istället så länge detta pågår.

3. Han har inte påstått att det finns, han sa bara att han borde ett.

Läs om läs rätt

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Har du dragit igång något som använder många anslutningar och kollat om du "dödar" routern med det?

Permalänk
Medlem

Har du ADSL eller har du VDSL? Ring din operatör och kolla, har du inte VDSL kolla om du kan få det! Båda använder "Tele-uttaget".

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

VDSL, eller egentligen VDSL2 är bara en annan form av DSL över telenätet. Brukar marknadsföras som 60 och 30Mbit. Har högre uppströmshastighet också. Det använder bredare spektrum och kan bland annat därför komma upp i högre hastigheter. Fungerar ganska bra om man inte har långt till telestationen. Telia har byggt ut de flesta platser när vi talar tätorter med några tusen kunder i telestation. Som andra säger så kan BBB vara via Quadracom (fd Teracoms bredbandsverksamhet), kan vara via Skanova, kan vara eget. Går inte att generalisera så mycket här. Det VDSL ger är högre uppströms, kan ge högre nedströms, men problemet är nog snarare routerfunktionen som inte gillar trafiken än att det skulle vara något fel på DSL:et.

Permalänk
Medlem

Installera pingplotter och sätt igång testet. När det slutar att fungerar så sparar du en bild på det och laddar upp det så får vi titta hur det ser ut.

Jag vill också påpeka att detta är skillnaden mellan ett företagsabonnemang och ett privatabonnemang. Precis som andra har förklarat, har du en verksamhet som är beroende av Internet access så är det viktigt att du säkrar en bra och stabil uppkoppling.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

ville köpa en asus router den dyraste och se hur det går och jo jag har ett problem dem bokmärkena har skapats av sig själva av någon anledning notis 9gag fb

https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/1669...

Du behöver inte den dyraste om du har 24mbit ADSL, Asus RT-N56U duger gott och väl.
Det jag menade ang. bokmärkena var att du istället för att ha en miljard flikar kanske kan sätta ett bokmärke och stänga ner fliken?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Finns tillägg till Chrome för att hantera flikar, söka bland flikar, spara ner de man inte använder just nu, spara ner till olika grupper osv. Så de inte ligger och drar resurser eller slöar ner webbläsaren i onödan. Vilket till slut leder till att minnet tar slut och liknande vilket som. Har man för många uppe blir det till slut inte vettigt att navigera mellan dem hur som helst.

Permalänk
Avstängd

jag kan nu säga att det verkar som dem har fixat det det har fungerat perfekt till 99% förutom en enstaka bild som inte laddar det har fungerat perfekt hela helgen och fungerar fortfarande perfekt hade 2 mb hastighet när jag laddade ner något och youtube videos laddar perfekt

jag har just nu runt 50 flikar öppna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

jag kan nu säga att det verkar som dem har fixat det det har fungerat perfekt till 99% förutom en enstaka bild som inte laddar det har fungerat perfekt hela helgen och fungerar fortfarande perfekt hade 2 mb hastighet när jag laddade ner något och youtube videos laddar perfekt

jag har just nu runt 50 flikar öppna

Har du ringt och frågat Telia om VDSL än? De tar samma för ADSL som VDSL men du får mycket bättre upload med VDSL, något du behöver med din användning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Har du ringt och frågat Telia om VDSL än? De tar samma för ADSL som VDSL men du får mycket bättre upload med VDSL, något du behöver med din användning.

Har det på minnet, problemet med telia är att min pappa hatar dem efter att min bror blev lurad på flera telefon abonnemang där telefoner kom med, och alla företag förutom telia rev räckningen telia tog det till kronofogden trotts att det är polisanmäll, så min pappa hatar dem nu finns det något annat företag som kan ge samma service som dem?

Permalänk
Medlem

haft bredbandsbolaget och aldrig haft något problem där...MEN deras modem zyxel är skräp rätt igenom. som någon redan sagt brygga skiten till en bra router så blir ditt liv garanterat enklare. jag kan oxå rekomendera Asus RT-N56U.
fick själv bättre hastighet när jag drog ny koppar ledning från vinden(där min koppar ledning kommer in)direkt till modemet. kan vara värt att testa för bättre hastighet även om det fungerar nu.

eftersom du har youtube som arbete kanske du ska satsa på fiber i framtiden. själv har jag ett vanligt 8-17 jobb men drog in fiber PGA mitt intresse och det var värt vartenda krona. 100/100mbit är RIKTIGT skönt.
ring och kolla vart närmsta fiberstation är, har du riktig tur ligger det en kabel i gatan redan då brukar det vara rätt billigt, beroende på hur man ser på det.
fast bor du mitt ute i skogen så kan det bli värre.

nåja lycka till nu!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

haft bredbandsbolaget och aldrig haft något problem där...MEN deras modem zyxel är skräp rätt igenom. som någon redan sagt brygga skiten till en bra router så blir ditt liv garanterat enklare. jag kan oxå rekomendera Asus RT-N56U.
fick själv bättre hastighet när jag drog ny koppar ledning från vinden(där min koppar ledning kommer in)direkt till modemet. kan vara värt att testa för bättre hastighet även om det fungerar nu.

eftersom du har youtube som arbete kanske du ska satsa på fiber i framtiden. själv har jag ett vanligt 8-17 jobb men drog in fiber PGA mitt intresse och det var värt vartenda krona. 100/100mbit är RIKTIGT skönt.
ring och kolla vart närmsta fiberstation är, har du riktig tur ligger det en kabel i gatan redan då brukar det vara rätt billigt, beroende på hur man ser på det.
fast bor du mitt ute i skogen så kan det bli värre.

nåja lycka till nu!

bor typ "på landet" utanför stan med massa ängar runt omkring i ett område inga höga byggnader någonstans bara hus väger och gräs ängar

Permalänk
Medlem

Det handlar inte som "service", med DSL så är man begränsad till vem som installerat utrustningen i telestationen, är det bara Telia som installerat VDSL-DSLAM (VDSL-utrustning) så kan du bara få VDSL från dem.

Andra områden i tätorten som Knipared fick stadsnät via Telia (Öppen fiber – oppenfiber.se) tidigare i år. Telia har varit och installerat fiber till villor alltså. Andra leverantörer/nät kan vara lite svårare om de inte redan finns på orten. För Telia Öppen Fiber krävs ett intresse hos 30% av hushållen. Att man inte bor i storstaden kan vara en fördel för fiber.

Permalänk
Medlem

Sist jag hade problem med ADSL var det DDoS skydd / loggar som floodades i modemet, samt att det överhettades, zyxel modem det med. Var bara att stänga av så mycket av alla funktioner som gick på modemet, fungerade halvtaskigt efter det.

Dem har så mycket "säkerhetsfunktioner" som är helt totalt onödigt och dödar internetanslutningen, undvik router/modem om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Antar att vi pratar om ADSL? vi hade problem med det här på 90-talet, då stod modemet i pannrummet bredvid en varmvattenberedare som kraftigt störde ADSL-signalen.

På 90-talet fanns inte ADSL i Sverige. Det kom efter 2000.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atego:

Sluta lipa och grän in fiber, 20 K för fiber 100/100 ALLTID. Vad är problemet? om du kan lägga 20 K på mobilt surf, så lägg 20 på fiber, se det som en investering i huset och ditt "företag".

Alternativt om det inte går att gräva in fiber i huset för att ni bor som skogsmulle i skogen då det inte ligger fiber i gatan, flytta hemifrån och skaffa en lägenhet med fiber/comhem! Dags o växa upp, gör inte ett sandkord till ett berg.

// atego

Problemet är väl att det blir mer än 20K till att börja med om det inte redan finns fiber nere i marken i närheten. Är "hans" hus de enda som vill ha fiber och det inte finns en fiberlina i närheten så skjuter priset iväg direkt. Sedan.. Alla har inte 20k i fickan och att påstå att man inte ska gnälla för att man inte har 20k är barnsligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

NEJ NEJ NEJ jag trodde det äntligen var fixat

Permalänk
Medlem

Har du testat att brygga modemet så NAT, DHCP och Wifi är av och använda en annan router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Problemet är väl att det blir mer än 20K till att börja med om det inte redan finns fiber nere i marken i närheten. Är "hans" hus de enda som vill ha fiber och det inte finns en fiberlina i närheten så skjuter priset iväg direkt. Sedan.. Alla har inte 20k i fickan och att påstå att man inte ska gnälla för att man inte har 20k är barnsligt.

Det är ganska barnsligt att inte läsa första inlägget i tråden också. Han har redan lagt ut 20-30K på trådlöst bredband. Då kan man anta att han har pengar att lägga på en mer permanent lösning. Sen kanske inte fiber är tillgängligt där han bor men det är en helt annan sak. Om han nu skulle kunna få fiber för 20K så är det en smal sak i jämförelse med hur han löser problemet idag.

Skrivet av zzcool:

NEJ NEJ NEJ jag trodde det äntligen var fixat

Varför fortsätter du ens att skriva i denna tråd? Du har fått hjälp men du vägrar göra det som folk föreslår. Till exempel att skaffa en annan router och brygga den du har. Men det skiter du i, så kan nån mod snälla låsa denna tråd! Den stör bara resten av forumet!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Varför fortsätter du ens att skriva i denna tråd? Du har fått hjälp men du vägrar göra det som folk föreslår. Till exempel att skaffa en annan router och brygga den du har. Men det skiter du i, så kan nån mod snälla låsa denna tråd! Den stör bara resten av forumet!

Läs hans tidigare trådar så går det snabbt upp för dig vad snubben är ute efter.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.