Microsoft tillkännager Windows 10

Permalänk
Skrivet av Marticus:

men... va e det med allt detta överhoppande av namn?

De ville väl kanske överraska lite så att de kunde säga att de inte läckt all information på förhand

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag att metro iaf finns som alternativ, tycker själv det är överlägset startmenyn om man vet hur man hanterar den och ställer in den som den borde vara från början utan alla appar men istället med de genvägar som borde vara där.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Windows xp va bra vista sög win7 va bra 8an sög windows 9 va bra så jag förespår att Windows 10 kommer va dålig

(Dessutom härmar dom Nvidia med att skippa nummer )

Hur kan Vista varit dåligt om 7 var bra? De är nästan exakt samma OS.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johankish:

Är det någon som vet varför dom tänker kalla det för windows 10? Dom är ju helt tokiga

Apple kanske har tagit patent på siffran nio?

Det ser ut som taskbaren finns kvar i tablet mode, voffo då? Den gör ju ingen större nytta då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Nu längtar även jag till att få uppgradera. För olikt Win 8, det här är inte en förvirrad röra i olika tankesätt för fundamentalt olika produkter! Deras windows store, meh kommer vara värdelös även då men den går bara att bocka ur och apparna tas bort

Det jag också hoppas på är att man inte är tvungen att ha ett Microsoft konto vid installation. Seriöst jag behöver det inte, det bör vara valfritt! Windows 7 åker hur som helst ut under 2015.

Finns faktiskt en bra fördel med att ha ett outlook konto. Installerar du om Windows och loggar in med samma konto så kommer molnlagringen ställa in datorn som den var tidigare. När jag installerat Windows 8.1 på mina tre HTPCn så kör jag med ett separat outlook konto, behöver bara installera de tredjepartsprogram jag behöver i efterhand, resten sköter molnlagringen (även genvägar till tredjepartsprogrammen om de får samma sökväg).

Edit: Glömde även skriva att det är valfritt, körde första HTPCn med lokalt konto, insåg hur smidigt det var med molnlagringen så skapade ett outlook konto.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Hur får man bort apparna (leksakerna...) från den nya startmenyn i Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det jag också hoppas på är att man inte är tvungen att ha ett Microsoft konto vid installation. Seriöst jag behöver det inte, det bör vara valfritt! Windows 7 åker hur som helst ut under 2015.

Det är ju valfritt!?

Skrivet av RzrTrek:

Hur får man bort apparna (leksakerna...) från den nya startmenyn i Windows 10?

Gissningsvis på samma sätt som i startskärmen i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Hur får man bort apparna (leksakerna...) från den nya startmenyn i Windows 10?

Säkert genom att klicka på högermusknapp.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Fortfarande länge dit

Ja, tyvärr :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värst vad Microsoft härmar alla jämt. Nu härmar dom Nvidia och skippar en siffra.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Tror att de såg Windows 8.1 som "9". Därför blev det Windows 10.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethics:

En del som funnits i Linux och OSX sen en bra tid tillbaka + Windows 8 = Nytt Windows :pPPpPppP

Med en del menar du enbart virtuella skrivbord? Eller syftade du på något mer?

Permalänk
Medlem

Tror de tänker att allt ska kretsa runt appar som antingen går köra på mobilen, plattan eller stationära datorn

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Finns faktiskt en bra fördel med att ha ett outlook konto. Installerar du om Windows och loggar in med samma konto så kommer molnlagringen ställa in datorn som den var tidigare. När jag installerat Windows 8.1 på mina tre HTPCn så kör jag med ett separat outlook konto, behöver bara installera de tredjepartsprogram jag behöver i efterhand, resten sköter molnlagringen (även genvägar till tredjepartsprogrammen om de får samma sökväg).

Edit: Glömde även skriva att det är valfritt, körde första HTPCn med lokalt konto, insåg hur smidigt det var med molnlagringen så skapade ett outlook konto.

Det synkar väldigt lite för att vara värt det. Diskavbildning på en ren installation tack. Med valfritt menar jag så att de inte gömmer alternativet djupt som i 8.1. Det där var ett skämt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

vad är nytt i detta elände förutom en ful startmeny?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Apple kanske har tagit patent på siffran nio?

Det ser ut som taskbaren finns kvar i tablet mode, voffo då? Den gör ju ingen större nytta då.

Tror att man kan ställa in att den inte ska synas om man vill, o säker. Men den har visst nytta, de har lagt en "bakåt" knapp där och den kommer att kunna ha annat (som verkar gå att ta bort om man så vill) där. Själv kommer jag att ta bort alla dessa extra knappar.

Permalänk
Medlem

Hoppas de lägger till ett aero liknande alternativ, det behöver inte se så platt och 8bit ut... Gillar looken på win7 ju

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

vad är nytt i detta elände förutom en ful startmeny?

Att folk gnäller, eller nej förresten, inget nytt det nej

Permalänk
Medlem

Det gick snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det synkar väldigt lite för att vara värt det. Diskavbildning på en ren installation tack. Med valfritt menar jag så att de inte gömmer alternativet djupt som i 8.1. Det där var ett skämt.

Nu vet jag inte riktigt vad som molnlagringen missar, men för min del så synkades:
* Ifall jag vill att Windows startar upp i skrivbordsläge eller Start (metro)
* Vilka charms som ska vara aktiverade/deaktiverade
* Valda genvägar om jag installerar tredjepartsprogram igen
* Genvägarna i Start (gäller även ovan)
* Tema inställningar (bakgrundsbild, färger m.m.)

Dock inga register ändringar.
Det är vad jag kommer ihåg.

Så på mina datorer så fixar Windows molnlagringen av det mesta Windows har kunnat erbjuda mig. Men visst, jag förstår att det inte är tillräckligt för alla.

Skrivet av ALBiiJONzz:

Tror att de såg Windows 8.1 som "9". Därför blev det Windows 10.

Min gissning av 10 är att det ska vara ett "nytt" 1.0, där just oavsett enhet så ska de kunna synkas (förhoppningsvis) väldigt bra mellan varandra, därav "One product family, One platform, One store".

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det synkar väldigt lite för att vara värt det. Diskavbildning på en ren installation tack. Med valfritt menar jag så att de inte gömmer alternativet djupt som i 8.1. Det där var ett skämt.

Håller med att W8.1 har "gömt" det mer än Windows 8. Men "gömt" är ett litet starkt ord för detta tycker jag. Att sedan säga "djupt" är dock överdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Ser riktigt OSX ut. Eller OS10.

Efterapningen är fullbordad. Jag utropar det slutgiltiga namnet till Windows X!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Solklart med Windows 10 ju, först Xbox one och nu Windows 2, fast i binärform då (10).

Ja j*vlar, hur kunde jag missat det!. Var inne på att det hade att göra med I/O iom att dom kommer stödja så många devices/inputs :).

Permalänk
Medlem

Drämmem om det perfekta os:et kommer inte infrias nu heller. Så snart står Windows 8: hatarna kören i full tongång.
Alla verkar tro att varje företag ska släppa ett exakt perfekt individanpassat os för varje användare.

"jag gillar inte det nya temat, fall Microsoft!" Det är som om alla fått för sig att Windows 7 var totalt felfritt och helt utan brister. Sanningen är att det finns bra många brister under skynket, men det hamnar lätt i skymundan om man skriker ut sin ilska över Windows 8 och sjunger med i kören.
Det är lite grand som om alla glömt bort hur pass många som satt med ex tweak UI och pillade för att få Windows 7 som man ville ha det.
"jag är helt emot 3:e partsprogram i windows 8 och vägrar acceptera att jag hade kunnat få en identisk startmeny som den i Windows 7 för jag tycker der ska ingå och vara valfritt!" Samtidigt. Hade samma användare säkerligen vid användandet av windows 7 inga probem med att installera diverse 3:e parts vidgets/gadgets osv. Gud vet ont hur pass många olika temaprogram det fanns osv. Men det är helt plötsligt bortglömt i 7:ans så kallade perfektion. I ärlighetens namn hade jag överlag en mer stabil och positiv upplevelse med Vista än vad jag hade med 7:an, men det är det väl ändå inget som nån tror på? Nej då. Alla skriver ju hela tiden dessa listor (idiotiska och felaktiga överlag förövrigt) där ju Vista är listat som dåligt...då måste det ju vara så eller hur?
Bra bra bra många användare hade garanterat kunnat varit allmänt nöjda med Windows 8 om man bara hade svalt sin stolthet och installerat Classic Shell, Start8 eller whatever. Istället väljer man att tjura bakom en skärm med inlägg efter inlägg med budskap som: " Jag/vi tänker inte acceptera detta och försöka lösa problemet och inse att allting inte passar alla, utan vi tänker fortsätta gnälla och ignorerar dom lösningar som finns!"
Nu är startmenyn åtgärdad, sort of. Så nu hittar vi nåt nytt att gnälla på....
Let's face it shall we? Haters gonna be haters no matter what.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Startmenyn ser verkligen bra ut, ursnygg, speciellt när det inte speglas och med svart bakgrundsfärg.

Jag längtar tills den släpps, även om jag är 100% nöjd med 8.1.

Håller starkt med dig! Är också väldigt optimistisk mot det enhetliga ekosystemet! Hoppas de lyckas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Med en del menar du enbart virtuella skrivbord? Eller syftade du på något mer?

Ctrl+v för klistra in i prompt kanske?

Sånt man gjort på sin Amiga sen början på 90-talet X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

OS för skrivbordet är idag i stort sätt färdigvecklad produkt, så tycker inte man ska förvänta sig att de ska vara några stora förändringar framöver. De delar som kan putsas lite är Windows hantering av CPUer med många CPU-kärnor och så ska man fundera kring hur hanteringen av HiPPI skärmar kan förbättras så långt som möjligt för "vanliga" Windows-applikationer.

Det finns ett massor av saker Microsoft kan förbättra för skrivbordsmiljön för att underlätta för vanliga användare. Det är inte ens nära färdigutvecklat. Det är bara det att Microsoft fick panik och satsade allt på mobilt ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ctrl+v för klistra in i prompt kanske?

Sånt man gjort på sin Amiga sen början på 90-talet X)

Jo ok. Du har rätt. De tog 2 saker. Snart har man inga anledningar till att ha annat än Windows verkar det som.

Permalänk
Medlem

Bra att de tar lite tid och MS gör de ordentligt än att de stressar ut produkten och vi sitter med ett nytt fiasko.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Med Windows 8 så tog de bort startmenyn. Med Windows 10 så tar de bort klockan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi