Permalänk
Medlem

Bluescreen

Tjena!
Jag har fått bluescreen på sista tiden. Vet inte vad det är jag ska googla på så jag frågar här istället.
Här är dumpen : http://speedy.sh/Qtb4p/100314-10342-01.dmp
Ibland kan det hända 2 gånger per dag, ibland en gång på 3 dagar.
Det kan hända när som helst.

Bild på bluescreenen, sorry för dålig bild.

Dold text
Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk

ser ut som när jag byggde en dator åt en kompis testa att byta nyligen ny insatta komponenter jag satte i en extra hårddisk och startade den och gjorde så att datorn använde den som ram (inveklad historia) men då strejkade moderkortet för den fick för mycket ram än den pallade och då kom blåskärm kan va så inveklat eller så är det bara fel på en ram sticka som helt enkelt inte orkar med livet mer D:

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

ser ut som när jag byggde en dator åt en kompis testa att byta nyligen ny insatta komponenter jag satte i en extra hårddisk och startade den och gjorde så att datorn använde den som ram (inveklad historia) men då strejkade moderkortet för den fick för mycket ram än den pallade och då kom blåskärm kan va så inveklat eller så är det bara fel på en ram sticka som helt enkelt inte orkar med livet mer D:

Hmm, ska jag köra memtest eller? Hur lång tid brukar det ta?

Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JojjeNFTW:

Hmm, ska jag köra memtest eller? Hur lång tid brukar det ta?

Windows har ett inbyggt memtest.

Kör Minnesdiagnostikverktyget manuellt

Om Windows minnesdiagnostikverktyg inte körs automatiskt kan du köra det manuellt.

1. Öppna Minnesdiagnostikverktyget genom att klicka på Start-knappen Bild av Start-knappen och sedan klicka på Kontrollpanelen. Skriv Minne i sökrutan och klicka på Analysera datorns minnesproblem.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Har själv kört med det då jag fick blåskärm och det fungera bra.
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

ser ut som när jag byggde en dator åt en kompis testa att byta nyligen ny insatta komponenter jag satte i en extra hårddisk och startade den och gjorde så att datorn använde den som ram (inveklad historia) men då strejkade moderkortet för den fick för mycket ram än den pallade och då kom blåskärm kan va så inveklat eller så är det bara fel på en ram sticka som helt enkelt inte orkar med livet mer D:

Skrivet av Mange75:

Windows har ett inbyggt memtest.

Kör Minnesdiagnostikverktyget manuellt

Om Windows minnesdiagnostikverktyg inte körs automatiskt kan du köra det manuellt.

1. Öppna Minnesdiagnostikverktyget genom att klicka på Start-knappen Bild av Start-knappen och sedan klicka på Kontrollpanelen. Skriv Minne i sökrutan och klicka på Analysera datorns minnesproblem.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

Har själv kört med det då jag fick blåskärm och det fungera bra.
Med vänlig hälsning / Mange

Tja!
Körde memtest nu men fick inga error!
Vad mer kan jag göra?

Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk
Medlem

Körde också Bluescreenview och fick fram dessa två program som orsakade det.

Dold text

http://i.imgur.com/aBPMCky.png

Liten bild.
Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk
Medlem

Tja!
Fick en annan typ av bluescreen. Nu är det inte win32k.sys
Hann inte se hela error koden men det va något med IRLQ tror jag.
Kollade i Bluescreenview och det är ntoskrnl.exe

Visa signatur

PC | ASUS Sabertooth Z77 | Core i5 3570k + H80i | 8GB RAM 1866Mhz | Asus R9 290 | Samsung 830 120 GB | 2TB WD | bequiet! 630W
Kringutrustning | Steelseries Rival | Ducky Shine 4 Röda brytare | Steelseries Qck+ | QPAD QH-90 | Logitech Z523

Don't forget to quote!

Permalänk
Medlem

Det jag lärt mig av datorbygge senaste åren sedan SSDs blev populära så är det alltid att misstänka SSDn i första hand.
Uppdatera till senaste firmware på SSDn, senaste firmware på BIOS och sen kör igen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Har du installerad windows på SSD 120GB eller HDD 2TB?
Om du har system på Hdd då kör Kommandotolken chkdsk /f /r därefter sfc /scannow -Om visar fel då ladda upp
file cbs.log från
C:\Windows\Logs\CBS till speedyshare.com
Om du har system på SSD då kör sfc /scannow
ladda ner och testa SSD
http://www.techspot.com/downloads/5345-samsung-ssd-magician.h...
http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/SSDlife-F...
Klistra in bild på forum

Har du installerad drivrutiner från producent webbsida
http://www.asus.com/se/Motherboards/SABERTOOTH_Z77/HelpDesk_D...
eller automatisk?
Installera om drivrutiner
Har du kopplad nya enheter?
Har du installerad program som är inte kompatibla?
Vilken information visar loggboken?

Permalänk
Skrivet av JojjeNFTW:

Hmm, ska jag köra memtest eller? Hur lång tid brukar det ta?

Ingen aning faktiskt men testa de du vågar tro att det är så att en ram stickar gett upp på livet

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK