Permalänk

Headset TIPS? :)

Tjena, hade tänkt köpa mig ett nytt headset. 7,1 ljud samt hållbara. Budget runt 500-700kr. Någon som har något tips ? mvh

Permalänk
Avstängd

Nått som kostar under 700kr och du tycker om ? Är ju inte i närheten av kvalite i den prisklassen vilka lurar du änn väljer.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Nått som kostar under 700kr och du tycker om ? Är ju inte i närheten av kvalite i den prisklassen vilka lurar du änn väljer.

fel

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Kingston HyperX Cloud Gaming Headset

QPAD QH-90 Pro

QPAD QH-85

Ljudkvaliten blir sämre om du har flera mindre element i varje lur, och du kan inte få surround på det avståndet ändå så 7.1-kravet kan du skippa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knicken95:

Tjena, hade tänkt köpa mig ett nytt headset. 7,1 ljud samt hållbara. Budget runt 500-700kr. Någon som har något tips ? mvh

Ja kan tipsa om ett headset som ligger på top när det gäller prisvärdhet . Om det skulle finnas ljud per krona är rage Rank 1#
http://www.maxfps.se/headsets/creative/sound-blaster-tactic3d...

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Logitech g430 kanske? Har fått hyfsat bra betyg på prisjakt.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ja kan tipsa om ett headset som ligger på top när det gäller prisvärdhet . Om det skulle finnas ljud per krona är rage Rank 1#
http://www.maxfps.se/headsets/creative/sound-blaster-tactic3d...

Kan ju rent av ta det ett steg längre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1413189

Klart skönaste lurarna i alla fall. Speciellt för glasögonbärare!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010792495/hyperx-cloud?utm...

Måste vara ett av de bästa headsetsen i den prisklassen.

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Ja kan tipsa om ett headset som ligger på top när det gäller prisvärdhet . Om det skulle finnas ljud per krona är rage Rank 1#
http://www.maxfps.se/headsets/creative/sound-blaster-tactic3d...

Hade ett par creative sound blaster sigma 3d (liknade rage) för ett par år sedan och skulle inte rekommendera dom till någon. Hade precis köpt nya delar till en dator och hade inga pengar över till ljud till datorn så tänkte att jag skulle köpa det billigaste headsetet som låg en klass över ett par Biltema hörlurar och det var exakt det jag fick ;). Man kan beskriva ljudet i dom med ett ord och det är bas, så mycket bas att de tar över hela ljudprofilen och det finns noll dynamik i dom. Men antar att man inte kan begära så mycket för ett par 350kr gaming headset (Köpte dom på en utförsäljning). Kunde inte stå ut med dom och fick huvudvärk samt ont i öronen på grund av de smala kuddarna som skulle kunnat få vara lite större för att passa mina stora öron. Kvaliteten på materialet kan också summeras med ett ord och det är plastigt, om man drar lite i dom så krängde och gnisslade dom sig och ingav inte någon större tilltro på dess hållbarhet. Det tog inte allt för lång tid till de åkte i golvet och gick sönder då min varsamma pappa skulle låna datorn till nåt och drog till sladden, öppnade kåpan och fick se ett riktigt hafs jobb till lödning :P, försökte löda ihop det men det gjorde ingen nytta så slängde dom och använde mina högtalare (Corsair SP2500) som jag hade skaffat ett tag efteråt. Köpte ett par QH-90 för något år sedan och det är ett mycket bättre alternativ.
Kossorna som sitter på muffarna när dom väl är inkörda är bara för sköna på QH-90 och de är lättviktiga så att de knappt känns att de sitter på. Ifall du bara vill ha ett headset till spel så rekommenderar jag att skaffa QH-90, du behöver troligtvis ingen DAC/AMP till dom heller då de inte är några känsliga lurar och de har designats för att kunna köras på alla ljudkällor, även portabla såsom mobiler och laptops. Det finns en del som säger att öppna headset ger en större ljudbild, alltså det känns som ett större 3d rum där man hör ljuden. Detta ska enligt dom göra det enklare med ljud positionering och med det så menar jag typ som fotsteg eller vilket håll ljudet kommer ifrån. kan ej säga om detta påstående är sant eller ej. Ifall det är sant och det är viktigt för en att ha en bra ljud positionering så kanske det skulle vara värt att kolla närmare på den öppna versionen av QH-90 som kallas QH-85. Men det fungerar ypperligt i QH-90 så jag kommer att fortsätta rekommendera QH-90 så länge om man vill ha ett nytt headset. För inte så länge sen så fanns Kingston HyperX Cloud Gaming Headset (Samma headset som QH-90) för 500kr på Webhallen, det skulle varit ett riktigt klipp för dig då 500kr för detta headset är ett riktigt klipp.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Hade ett par creative sound blaster sigma 3d (liknade rage) för ett par år sedan och skulle inte rekommendera dom till någon. Hade precis köpt nya delar till en dator och hade inga pengar över till ljud till datorn så tänkte att jag skulle köpa det billigaste headsetet som låg en klass över ett par Biltema hörlurar och det var exakt det jag fick ;). Man kan beskriva ljudet i dom med ett ord och det är bas, så mycket bas att de tar över hela ljudprofilen och det finns noll dynamik i dom. Men antar att man inte kan begära så mycket för ett par 350kr gaming headset (Köpte dom på en utförsäljning). Kunde inte stå ut med dom och fick huvudvärk samt ont i öronen på grund av de smala kuddarna som skulle kunnat få vara lite större för att passa mina stora öron. Kvaliteten på materialet kan också summeras med ett ord och det är plastigt, om man drar lite i dom så krängde och gnisslade dom sig och ingav inte någon större tilltro på dess hållbarhet. Det tog inte allt för lång tid till de åkte i golvet och gick sönder då min varsamma pappa skulle låna datorn till nåt och drog till sladden, öppnade kåpan och fick se ett riktigt hafs jobb till lödning :P, försökte löda ihop det men det gjorde ingen nytta så slängde dom och använde mina högtalare (Corsair SP2500) som jag hade skaffat ett tag efteråt. Köpte ett par QH-90 för något år sedan och det är ett mycket bättre alternativ.
Kossorna som sitter på muffarna när dom väl är inkörda är bara för sköna på QH-90 och de är lättviktiga så att de knappt känns att de sitter på. Ifall du bara vill ha ett headset till spel så rekommenderar jag att skaffa QH-90, du behöver troligtvis ingen DAC/AMP till dom heller då de inte är några känsliga lurar och de har designats för att kunna köras på alla ljudkällor, även portabla såsom mobiler och laptops. Det finns en del som säger att öppna headset ger en större ljudbild, alltså det känns som ett större 3d rum där man hör ljuden. Detta ska enligt dom göra det enklare med ljud positionering och med det så menar jag typ som fotsteg eller vilket håll ljudet kommer ifrån. kan ej säga om detta påstående är sant eller ej. Ifall det är sant och det är viktigt för en att ha en bra ljud positionering så kanske det skulle vara värt att kolla närmare på den öppna versionen av QH-90 som kallas QH-85. Men det fungerar ypperligt i QH-90 så jag kommer att fortsätta rekommendera QH-90 så länge om man vill ha ett nytt headset. För inte så länge sen så fanns Kingston HyperX Cloud Gaming Headset (Samma headset som QH-90) för 500kr på Webhallen, det skulle varit ett riktigt klipp för dig då 500kr för detta headset är ett riktigt klipp.

Ja har haft dom i snart 2 år nu och dom har funkat utan problem . Qh-90 har inte direkt bättre spelljud än rage men kanske bättre ljud i musik/film .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Tack! för alla svar:) Verkar finnas en hel del att välja på

Permalänk

Vad är skillnaden på QH-85 och QH-90 ?

Permalänk
Medlem

Är extremt nöjd med mina QH-85, är du inte en bas-junkie så spelar de otroligt fint för priset!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knicken95:

Vad är skillnaden på QH-85 och QH-90 ?

QH-85 är öppna kåpor och QH-90 är slutna, rent praktiskt så säger de att 90 spelar lite tyngre bas och 85 har något bättre mellan/diskant men jag har bara lyssnat på QH-85 så kan inte säga av erfarenhet. Det skall inte vara någon stor skillnad mellan de dock, båda är riktigt bra!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knicken95:

Vad är skillnaden på QH-85 och QH-90 ?

Kör själv på ett par QH-90 och är riktigt nöjd , bra ljud både i spel " BF4 " och som headset till min MP3

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Okej Blir nog ett Par QH-85

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Ja har haft dom i snart 2 år nu och dom har funkat utan problem . Qh-90 har inte direkt bättre spelljud än rage men kanske bättre ljud i musik/film .

Skrivet av Knicken95:

Okej Blir nog ett Par QH-85

QH-90 var faktiskt det första headsetet som jag har hört som är relativt balanserat och inte har en bas som tar över för mycket, får dock erkänna att headsetet kan vara lite fin justerat till att luta lite mer åt bas hållet precis som alla spel headset på marknaden idag. De producerar ett helt ok ljud utan extra kraft från en hörlursamp, men ljudet dock inte helt optimalt utan en amp och de får mycket rappare ljud som inte upplevs lika grötigt när man tillför lite extra kraft (för att QH-90 ska fungera optimalt så duger alltså inte ett vanligt integrerat Realtek kort). Detta var inte fallet när jag testade en amp med mina gamla creative lurar eftersom de fortfarande lät rätt skräpigt och på grund av sin lägre resistans så tillför inte en förförstärkare något. Det är mest troligen pågrund av att QH-90 har en högre resistans (80 Ohm, de flesta populära headset lurar idag ligger mellan 30-60 Ohm idag.) och mår därmed bra av lite extra kraft. Använder själv en IFI Nano idsd usb AMP/DAC (Finns billigare ampar, köpte den då jag lyssnar mycket på instrumental musik och lite klassiskt så ville ha en hyfsad DAC som även var portabel till laptopen) och har rätt nyligen uppgraderat mig till en riktigt hörlur från Beyerdynamic som QH-90 inte har en suck emot men det är förväntat då de kostar över 3000kr mer.
Kan säga att för 700kr så är QH-90 väldigt prisvärda och du får mycket ljud för pengarna De har ljudkvalitet som kan slåss med rena hörlurar i samma prisklass och har en byggkvalitet som skriker kvalitet långt över det man betalar, de känns små när man får fram dom första gången men när man fäller ut banden och sätter på sig dom så känner man hur böjbara och anpassbara dom är och borde passa de flesta.

Uppdatering: QH-85 (Öppen) och QH-90 (Sluten) är samma hörlur bara olika kopor :), 7,1 hörlurar som marknadsförs brukar bara säljas med mjukvara som simulerar flera kanaler och det är väldigt dåligt att ha det som ett riktmärke när man köper ett par nya lurar. Personligen så undivker jag 7.1 ljud i hörlurar då jag tycker att det förvränger ljudet och får det att låta brukigt men om du vill testa så kan du kan få exakt samma effekt till vilka lurar som helst gratis med Razers mjukvara.

Länk - http://www.razerzone.com/surround

MVH Wictor

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ja kan tipsa om ett headset som ligger på top när det gäller prisvärdhet . Om det skulle finnas ljud per krona är rage Rank 1#
http://www.maxfps.se/headsets/creative/sound-blaster-tactic3d...

fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Load of bull

Vet inte vad du kör för med inställningar, men rage är definitivt inte för starka i basen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Vet inte vad du kör för med inställningar, men rage är definitivt inte för starka i basen.

Hallå vill inte ta över tråden med en massa gnäll men vad exakt skrev jag som var "Bullshit"? Och för att svara på din fråga så använder jag inga mjukvaror för att ändra ljudet till något då dessa enligt mig aldrig har tillfört något (Om man vill ändra ljudprofilen så får man byta ut Dac(Amp eller Högtalare/Hörlur) och kan även tillägga att USB ljudkortet man fick med Sigma inte var mycket att hänga i granen, gav det till en kompis och det gav hans budget högtalare ett högljuddare ljud, alltså inte bättre vilket han uppfattade det som. Men han va nöjd och jag var nöjd så inga problem. Samt att jag nämnde att jag använde den gamla versionen av Rage som kallades Sigma och du behöver därmed inte sitta och försvara din ögonsten :). Ledsen om jag verkar spydig, det är inte min avsikt och det är svårt att förmedla en känsla genom en text på ett forum :).

Allt som jag har sagt i denna tråd är enligt min egna personliga åsikt och bör betraktas därefter, dock så får man gärna ifrågasätta mina åsikter om man inte håller med.

MVH Wictor

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Allt som jag har sagt i denna tråd är enligt min egna personliga åsikt och bör betraktas därefter, dock så får man gärna ifrågasätta mina åsikter om man inte håller med.

MVH Wictor

Menade inte heller att vara dryg, men jag vill poängtera att båda lurarna har ju faktiskt fått bra kritik i recensioner. Och en av sälj-punkterna för båda lurarna att de är rejält byggda och ska vara hållbara. Låter mest som att du fick ett måndags-ex. Ljudmässigt så skvallrar ju priset en hel del om vad man får, men Rage är i alla fall inte så dåliga som du målar upp dem. Vilket även speglas i flertalet recensioner som snabbt går att googla fram.

Nå, Rage må inte vara top-notch och det finns säkert fördelar hos andra lurar i prisklassen (notera att den trådlösa modellen är billigare än QH85 med sladd). Den trådlösa modellen är riktigt prisvärd och det går inte att komma ifrån, det är allt jag vill ha sagt.

För övrigt skulle jag inte kalla mina lurar för "ögonsten". Hade troligen stannat vid Vengance 2100 om det inte varit för att de för allt i världen inte passade mitt huvud och öron. Som glasögonbärare blir man lite mer kräsen med passform.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Sitter själv på Kingston HyperX Cloud, skulle aldrig byta bort dom. Dem är egentligen en uppdaterad version av Qpad's QH-90, så ser faktiskt ingen idé i att köpa Qpad's, då HyperX är bättre på en hel del punkter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,8 Ghz Moderkort: Asrock Extreme 4 GPU: MSI Geforce GTX 660ti PE. PSU: be quiet! Pure Power L8 630W SSD: A-DATA Premier Pro SP900 128GB. HDD: WD Caviar Blue 500GB + Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallecarmen:

Sitter själv på Kingston HyperX Cloud, skulle aldrig byta bort dom. Dem är egentligen en uppdaterad version av Qpad's QH-90, så ser faktiskt ingen idé i att köpa Qpad's, då HyperX är bättre på en hel del punkter.

Men du får fler brudar om det står QPAD på headsetet
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Men du får fler brudar om det står QPAD på headsetet
Med vänlig hälsning / Mange

Mer brudar med HyperX på headsetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

fel

XD

nej men helt ärligt nu, det är inte direkt bra kvalitet på lurar under 700kr. då får du gå upp i troligtvis över 1,5!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knicken95:

Tjena, hade tänkt köpa mig ett nytt headset. 7,1 ljud samt hållbara. Budget runt 500-700kr. Någon som har något tips ? mvh

Tjena.
Har du köpt ett headset? Vilket blev det?
Med vänlig hälsning / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Här är en rätt intressant tråd som avhandlar mycket om QH-85/QH-90 för den som är intresserad

http://www.head-fi.org/t/585356/the-takstar-technical-pro-gem...

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.