MSI Geforce GTX 970 Gaming

Permalänk
Medlem

Skille vilja ha kylaren där det röda är vitt. Hade varit grymt mkt snyggare imo

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Känns bra man plocka upp just ett sånt här ex igår utan något coilwhine alls

Hur vet du det? Var har du utfört för tester?
Hade ett sådant kort köpt hos Inet som jag sedan efter vissa tester märkte hade väldigt mycket coil whine. Tillräckligt mycket för att även deras tekniker skulle hålla med. Fick pengarna tillbaka utan strul. Synd för i övrigt är det ett riktigt bra kort. Tyst (förutom eventuell coil whine), svalt och kraftfullt som bara den. Att det kostar mycket mindre, kräver mycket mindre energi för att kunna drivas, har mer minne som standard och presterar bättre än ett 780 (ibland även ett 780 Ti) är snudd på sinnessjukt.

Tydligen ett stort problem annars. Jättemånga både nationellt som internationellt som har coil whine på sina. Gick på mitt att höra även vid runt 120-150fps, vilket även i moderna spel är mer än realistiskt även om man ibland kanske måste kompromissa lite med respektive spels inställningar. Bästa testet för att veta om det finns skulle vara menyn inne i ett spel vars menyer genererar 1, 2 eller kanske 3 tusen fps+.
Första Crysis eller första FEAR är bra exempel. Tips för den som behöver.

EDIT: Ganska illa från msi's sida med tanke på att de skryter så om sina militärklassade komponenter.

Permalänk
Medlem

Grabben gick från ett 660Ti till just ett sådant 970 kort, han är väldigt väldigt nöjd.. förvisso gick han samtidigt från en FX-8320 till en 4790K men det tror jag inte gör så stor skillnad.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Hur vet du det? Var har du utfört för tester?
Hade ett sådant kort köpt hos Inet som jag sedan efter vissa tester märkte hade väldigt mycket coil whine. Tillräckligt mycket för att även deras tekniker skulle hålla med. Fick pengarna tillbaka utan strul. Synd för i övrigt är det ett riktigt bra kort. Tyst (förutom eventuell coil whine), svalt och kraftfullt som bara den. Att det kostar mycket mindre, kräver mycket mindre energi för att kunna drivas, har mer minne som standard och presterar bättre än ett 780 (ibland även ett 780 Ti) är snudd på sinnessjukt.

Tydligen ett stort problem annars. Jättemånga både nationellt som internationellt som har coil whine på sina. Gick på mitt att höra även vid runt 120-150fps, vilket även i moderna spel är mer än realistiskt även om man ibland kanske måste kompromissa lite med respektive spels inställningar. Bästa testet för att veta om det finns skulle vara menyn inne i ett spel vars menyer genererar 1, 2 eller kanske 3 tusen fps+.
Första Crysis eller första FEAR är bra exempel. Tips för den som behöver.

EDIT: Ganska illa från msi's sida med tanke på att de skryter så om sina militärklassade komponenter.

Ja tyvärr verkar det vara ett lotteri där typ varannan har coilwhine.
Jag hade tur det är det enda jag har att säga, jag har utfört massa tester 3dmark,valley,heaven,bf 4,Crysis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Ja tyvärr verkar det vara ett lotteri där typ varannan har coilwhine.
Jag hade tur det är det enda jag har att säga, jag har utfört massa tester 3dmark,valley,heaven,bf 4,Crysis.

Är ju oftast först under extremt antal bilder per sekund som det visar sig. Första Crysis du testat då? Utan V-sync?
Härligt om du sluppit det helt. Som sagt. Oerhört bra kort annars. ~40 grader idle utan fläkt är rätt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrixon:

Är det 970 i SLI dessa resultat gäller?

Jajjemän, se min signatur.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nån som vet om kylningen är fäst på samma sätt som gamla 6-700 serien?
Jag kör fortfarande med min gamla kylare som jag byggde till mitt 560ti kort, vore skönt om man slapp bygga nytt vattenblock.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Att så många 970 kort har coilwhine känns lite avskräckande.

Håller med. Andelen som postar om det på de forum jag är på är högre än de som postar om att de har tysta kort. Iofs brukar det ju vara så att de som har inte har problem låter bli att skriva och de som har problem skriver om det på forum

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då blev man ännu mer säker på att man köpte rätt kort Har knappt något coilwhine alls på mitt heller och jag kan köra det i nästan 1600 MHz Synd bara att MSI var lite för snåla för att sätta på en backplate.

Skrivet av rewoX:

Skulle varit kul att göra en recension av EVGA's GTX 970 'FTW' Edition. ACX2.0

Har två såna fast inte FTW edition i foldingdatorn, kylaren verkar klart sämre än MSI. De ligger på 65/60 grader med fläktarna på 1900/1700 rpm, MSI ligger på 60 grader med 900 rpm med över 100 MHz högre klock Känns som att det är värt att lägga lite extra för att köpa ett MSI om man ska spela på datorn.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är väl fortfarande riktigt bra? Förstår inte riktigt vad du menar.

Det är väl snarare jag som gråter egentligen. Köpte det nämligen i juni för 4200 kr och bara tre månader senare kom 970 ut som är både snabbare, billigare och mer energieffektivt. Nvidia hade ju sagt att det skulle dröja ett bra tag innan Maxwell kommer ut så jag slog till på det som fanns tillgängligt. Otur.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av kitanii:

Är ju oftast först under extremt antal bilder per sekund som det visar sig. Första Crysis du testat då? Utan V-sync?
Härligt om du sluppit det helt. Som sagt. Oerhört bra kort annars. ~40 grader idle utan fläkt är rätt trevligt.

Ja det är möjligt. Jag har dock ej märkt av det nu och jag spelar egentligen inte titlar som har så extremt mycke fps.
Men i dom spelen och applicationer jag använder så har jag inte stött på något problem än.

Msi 970 är ett perfekt kort för dem som även vill bygga itx eller små system då chassiet oftast inte är lika ljudisolerade och burken ofta står på skrivbordet.
Nej jag kan inte säga annat att detta är det absolut trevligaste kort jag ägt.
Jag kommer från en crossfire lösning med 7970 ref design så gå från dom jetmotorerna till detta kortet har inte bara gett mina öron tillfredställelse utan även stillat begäret att vilja (behöva) bygga vattenkylning i systemet. Jag kan nå dom nivåerna överclockningsnivårena jag vill kunna nå med min antec 1220 på prollen och twinfrozr kylarna på gpurna. När det finns möjlighet så skall jag absolut snappa upp ett till kort utav denna modell.

Permalänk
Skrivet av Aeones:

Det är väl snarare jag som gråter egentligen. Köpte det nämligen i juni för 4200 kr och bara tre månader senare kom 970 ut som är både snabbare, billigare och mer energieffektivt. Nvidia hade ju sagt att det skulle dröja ett bra tag innan Maxwell kommer ut så jag slog till på det som fanns tillgängligt. Otur.

En viktig läxa i livet när du handlar elektronik och datorprylar.
Blicka aldrig bakåt så besparar du dig en hel del ångest.
Det är bara att acceptera läget eller försöka få sålt dina produkter och möjligtvis lägga en "liten" peng och få det du vill ha.

Permalänk
Inaktiv

Hade varit kul att se Gigabyte gtx 970 med i listan va det presterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

En viktig läxa i livet när du handlar elektronik och datorprylar.
Blicka aldrig bakåt så besparar du dig en hel del ångest.
Det är bara att acceptera läget eller försöka få sålt dina produkter och möjligtvis lägga en "liten" peng och få det du vill ha.

Jag hänger inte upp mig på det alltför mycket, men det är känns ju såklart inte så kul. Andrahandsvärdet på 780 lär ju ha sjunkit rejält nu också. Men men, så är det ibland. Väntar nog på nästa generation istället. Det är inte precis så att 780 är dåligt på nåt sätt

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv

Fick 1400 för mitt gigabyte 780 på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fick 1400 för mitt gigabyte 780 på tradera.

Ouch. Det var inte mycket =/

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Bytte ut mitt MSI till ett Strix eftersom spoltjutet var fruktansvärt. Lät något enormt på mitt kort. Nu har jag inga som helst problem i alla fall med Strix-kortet.

Permalänk

Vattenblock ännu så var det 3 sånhära och en 4k monitor

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

GTX 970 med egna kylare e kort i världsklass, den saken e klar. Trist med spoltjutet. Iofs inget jag tror jag hade märkt för annat låter så mycket.

Jag vill se test på Gainwards GTX 970 Phantom

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Fan va bra kort. Kallt, tyst och med ett budgetpris. Detta kan ju inte vara nvidia. Vad har hänt. Känns som att dom vill slänga AMD under bussen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hade varit kul att se Gigabyte gtx 970 med i listan va det presterade.

Det lär inte skilja speciellt mycket från MSIs kort

Visa signatur

i7 4770K, msi z87 g45, msi gtx 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fick 1400 för mitt gigabyte 780 på tradera.

Fick 1300 för mitt 7970

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon200632:

Hade varit kul att se Gigabyte gtx 970 med i listan va det presterade.

Hade hellre sett ett test av Inno3d's 4-fläktslösning personligen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

2 kort utan CW, dock hade mina första MSI 770 CW men det var snabbt fixat (5 min till webhallen och bytte till Asus)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Linux

Kan ni inte slänga in ett eller ett par linux benchmarks (förslag: Borderlands 2 med alla settings och fsaa på max) i era grafikkortstester.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Köpte 2st msi 970, tjöt som tusan om båda korten (men de var både ruggigt snabba å inte speciellt varma i sli), skickade tillbaks och köpte ett msi 980 istället, lite spoltjut på det kortet men det klockar så bra så det behåller jag.

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Känner mig nästan lite lyckligt lottad. Hämtade mitt 970 igår, inget coil whine alls

(Skapligt lyft från mitt gamla 770)
5/5*

Permalänk
Medlem

Man kan ju med det lilla lilla programmet MSI GamingApp ändra frekvensen på kortet. Oavsett vad man ställt det på så startar tydligen datorn med Gaming mode. Kan man ändra på det så att datorn alltid startas med Silent mode?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Kan ni inte slänga in ett eller ett par linux benchmarks (förslag: Borderlands 2 med alla settings och fsaa på max) i era grafikkortstester.

Vet inte hur pass intressant det vore, Nvidias kort presterar vad jag vet lika bra i Linux som Windows. Snarare beror det på hur bra Linuxversionen av spel/benchmarks är. Kolla annars Phoronix, som har ett riktigt brett utbud av tester.

Kan tillägga att jag har just detta kortet, presterar alldeles utmärkt i Arch Linux. Spelar Dota2, Civ V och Skyrim(wine) och allt är laggfritt o fint.