Hjälp med Astro A50 - bakgrunsbrus/störningar

Permalänk
Medlem

Hjälp med Astro A50 - bakgrunsbrus/störningar

Hej alla sweclockare!

Jag har nu suttit ett antal timmar med mina nya Astro A50 från inet och börjar bli en aning frustrerad. Har kopplat in dessa efter bruksanvisning men lyckas inte bli av med det konstanta bakgrunsbruset, eller statiska ljud/störningar. Det låter lite som att det klickar i vänster öra samtidigt som det är ett förstärkarljud som ligger och stör hela tiden. Ljudet blir lite starkare när man rör musen över t.ex. spotify.

Att lyssna på musik och spela spel fungerar, bruset eller störningar finns där, men är inte lika jobbigt då, det är när det är tyst som det är störande.

Jag har idag updaterat drivrutiner för ljudkortet (Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro), samt laddat hem drivrutiner för Astro A50 Headset firmware och A50 Transmitter firmware.

Drar jag ut den optiska kabeln från antingen ljudkortet eller från Transmittern så slutar bruset/störningarna.

Har slut på idéer nu. Tacksam för hjälp på hur jag ska lösa detta!

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem

Har liknande bekymmer om man använder micken. Ett konstant pip.
Klarar inte detta så jag har bestäömt mig för att skicka tillbaka dessa.

Enligt oficiella källor på deras forum så är ljudet normalt och hörs in om man spelar eller lyssnar på musik vilket stämmer.
Men sitter du i teamspeak elle rliknande så märks det av väldigt lätt samt vid filmtittande.

Stor besvikelse för 3000:- synd att det saknas vettiga alternativ...

Liknande tråd: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1259491-astro-a50-pr...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Håll in knappen som är på högra sidan av ditt headset tills den slutar pipa, står GAME på den. Skruva sen upp volymen på headsetet tills det är bra. Du måste också ha volymen på 100% i windows.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Har liknande bekymmer om man använder micken. Ett konstant pip.
Klarar inte detta så jag har bestäömt mig för att skicka tillbaka dessa.

Enligt oficiella källor på deras forum så är ljudet normalt och hörs in om man spelar eller lyssnar på musik vilket stämmer.
Men sitter du i teamspeak elle rliknande så märks det av väldigt lätt samt vid filmtittande.

Stor besvikelse för 3000:- synd att det saknas vettiga alternativ...

Liknande tråd: http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1259491-astro-a50-pr...

Blir så jävla besviken. Var så hypad över att äntligen köpa ett par trådlösa hörlurar (då katten gillar att hoppa och hänga i sladdar), och så lägger man 3000 kr på ett par hörlurar som har ett konstant bakgrundsbuzz/ljud. Även om jag sätter högsta volym på datorn, och sänker hörlursvolymen på lurarna (vilket gör att bruset/störningarna blir mindre), så är ljudet inte tillräckligt högt för mig.

Suck. Detta måste ju gå att lösa på något sätt?

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk

Bara att lämna tillbaka dem tyvärr.. Supporten har svarat i någon tråd typ "Det hörs inte om du spelar, det är lösningen från oss" :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Håll in knappen som är på högra sidan av ditt headset tills den slutar pipa, står GAME på den. Skruva sen upp volymen på headsetet tills det är bra. Du måste också ha volymen på 100% i windows.

Jag håller in knappen Game (två pip efter några sekunder) men sedan fungerar ljudet inte alls, inge spotify eller något. Måste trycka på voice igen för att få ljudet att fungera. Och det är fortfarande brus/störningsljud när jag skruvar upp volymen, både i game och voice.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Skrivet av Shaba:

Jag håller in knappen Game (två pip efter några sekunder) men sedan fungerar ljudet inte alls, inge spotify eller något. Måste trycka på voice igen för att få ljudet att fungera. Och det är fortfarande brus/störningsljud när jag skruvar upp volymen, både i game och voice.

du kan inte testa i en annan dator? för att utesluta om headsetet är trasigt/skadat?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

du kan inte testa i en annan dator? för att utesluta om headsetet är trasigt/skadat?

Hörlurarna fungerar som sagt. I spel märks inte bakgrundsbruset av, utan det är det statiska bruset när man inte har någon musik på eller spelar något spel, och bara liksom sitter i windows eller liknande. Det är som att det finns någon störning från den optiska kabeln eller mjukvaran. Drar man ut den optiska kabeln från transmittern så slutar bruset på en gång.

Testade med 3,5mm kabel och då fungerar det utan några problem.

Får hem min nya dator från Inet nästa vecka och ska testa där innan jag skickar tillbaka.

On a sidenote:
Kan min trådlösa router interferera med hörlurarnas trådlösa funktion?

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Avstängd

Under min tid med A50 så fick jag bäst resultat genom att maximera ljudet i Windows och sen anpassa nivån på A50.

Då fick jag knappt något brus. Då dök det endast upp när det var knäpptyst, men så är det med trådlösa lurar och man kommer egentligen inte undan det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Astro a50 gillar inte externa ljudkort har jag märkt, men kör du optisk via moderkortets egna så ska det gå bra! Höj volymen på headsetet genom att trycka på högra kåpan, där det står game, maxa den, du vet att den är maxad om det piper till, sen har du allt max på voylm på alla datorns applicationer.

Och sen reglerar du bara volymen med headsetet, den sitter bakom den högra kåpan. Då kommer det inget brus, bara om du höjer rejält.

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samso:

Astro a50 gillar inte externa ljudkort har jag märkt, men kör du optisk via moderkortets egna så ska det gå bra! Höj volymen på headsetet genom att trycka på högra kåpan, där det står game, maxa den, du vet att den är maxad om det piper till, sen har du allt max på voylm på alla datorns applicationer.

Och sen reglerar du bara volymen med headsetet, den sitter bakom den högra kåpan. Då kommer det inget brus, bara om du höjer rejält.

Jag gjorde som du sa angående att höja volymen på headsettet och maxa allt i windows för att sedan reglera volymen på headsetet. Blev en klar förbättring, men fortfarande ett litet vagt bakgrundsbrus som är störande (när allt är tyst och man bara har på sig headsettet).

Får väl se hur det blir med datorn som kommer nästa vecka, där har jag ASUS X99 DELUXE som moderkort, och kör lurarna rakt in i det (det är realtek alc1150 som stödjer 7.1, så borde klara det bra).

Funkar det inte då, eller blir bättre, så skickar jag tillbaka lurarna och tar ett par som inte är trådlösa. Trodde dagens trådlösa teknik var fri från bekymmer som dessa, speciellt när det kostar 3000 kr.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shaba:

Jag gjorde som du sa angående att höja volymen på headsettet och maxa allt i windows för att sedan reglera volymen på headsetet. Blev en klar förbättring, men fortfarande ett litet vagt bakgrundsbrus som är störande (när allt är tyst och man bara har på sig headsettet).

Får väl se hur det blir med datorn som kommer nästa vecka, där har jag ASUS X99 DELUXE som moderkort, och kör lurarna rakt in i det (det är realtek alc1150 som stödjer 7.1, så borde klara det bra).

Funkar det inte då, eller blir bättre, så skickar jag tillbaka lurarna och tar ett par som inte är trådlösa. Trodde dagens trådlösa teknik var fri från bekymmer som dessa, speciellt när det kostar 3000 kr.

Är bruset kvar när du stänger av mikrofonen? (genom att fälla upp den)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Är bruset kvar när du stänger av mikrofonen? (genom att fälla upp den)

Jo det är kvar. Ingen skillnad på om micen är nedfälld eller uppfälld (på eller av).

Ljudet känns som ett statiskt bakgrundsljud, typ en störning, lite oregelbunden i frekvens beroende på hur jag rör musen och vad jag gör i windows. Lite som att det knastrar. Jag börjar vara inne på att det är den trådlösa funktionen som krånglar, alternativt störningar från annan elektronik.

Suck på detta headset alltså.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaba:

Jo det är kvar. Ingen skillnad på om micen är nedfälld eller uppfälld (på eller av).

Ljudet känns som ett statiskt bakgrundsljud, typ en störning, lite oregelbunden i frekvens beroende på hur jag rör musen och vad jag gör i windows. Lite som att det knastrar. Jag börjar vara inne på att det är den trådlösa funktionen som krånglar, alternativt störningar från annan elektronik.

Suck på detta headset alltså.

Byt uttag där du har USB från mixampen, det funkar också.

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samso:

Byt uttag där du har USB från mixampen, det funkar också.

Testade, gör ingen skillnad.

Den lösning som fungerar bäst nu är att höja ljudet i windows och i creative audio control panel till max samt justera ljudet i samtliga spel och applikationer/program för att sedan sänka ljudet på hörlurarna. Detta gör att bakgrundsbruset/störningar blir väldigt små/minimala när det är tyst och man inte lyssnar på musik eller spelar, samtidigt som man kan ha på sig lurarna.

Bakgrundsbruset är nu väldigt minimalt, men det är fortfarande där, och bitvis lite störande. Försöker tänka bort det eller ta av mig headsetet när jag inte använder något som kräver att jag behöver ha dem på mig.

Annars är hörlurarna supersköna och har ett fantastiskt surroundljud i spel. Lyfter verkligen spelupplevelsen när man kommer från ett tidigare headset för 500 kr.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk

Hej,

Det är konstruktionen på dem som gör såhär, om du googlar runt en stund så ser du att det är sjukt mycket folk som har det här problemet.

Köpte ett par A50 förra året på via sweclockers julkalender (1000 spänn rabatt, grymt pris ) och vart helt tagen av hörlurarna, passform, design, kvalité... Bästa hörlurarna jag haft om man bortser det statiska j*val bruset när man använder mikrofonen.

Jag sitter en hel del och bara snackar skit med kompisar och efter en stund så kom tanken alltid krypandes "Är bruset fortf... Japp.". Du kommer inte kunna bli av med det, som du verkar ha konstaterat själv.

Så (om jag kanske varit otydlig ^^) det hörs ett statiskt ljud när mikrofonen tar upp ljud. Jag gjorde allt jag kunde för att bli av med det (för headsetet är grymt annars) men det försvinner inte.
Det var i alla fall mitt problem, stängde man av mikrofonen försvann det, eller om det var knäpptyst runtomkring.

Vänliga hälsningar,

Henrik Aronsson

Visa signatur

-Playboy_1338
Men, jag känner mig inte direkt brydd själv. Då jag bojkottar M$ och köper elektroniken ifrån frukthandlaren Apple istället.
Vackert.